JAZZ MIDDELHEIM

programma hier

concertverslagen hier - aanvullingen, updates , correcties t/m 4/09 ...)

Persbericht (16.08.15)

Jazz Middelheim editie 2015: jazz is fun!

© Bruno Bollaert

Jazz Middelheim sluit zijn vierdaagse in Park den Brandt af met 16.000 bezoekers en blikt terug op een artistieke topeditie. Deugddoend voor de organisatie was dat de puzzelstukken die bij de programmering werden ingezet, mooi in elkaar vielen op het podium. En dat de positieve vibes, de energie en de magie op het podium dankbaar werden omarmd door het publiek.

BJO top!

De eerste dag van Jazz Middelheim was geslaagd in alle opzichten, met ruimte voor avontuur en ontdekkingen, vaak ook met een grote rol voor muzikanten van eigen bodem. Zo beschouwt festivaldirecteur Bertrand Flamang het Brussels Jazz Orchestra als een van de absolute hoogtepunten van deze editie, met een mooie en onvergetelijke rol voor de voor het publiek totaal onbekende zangeres Sandra Nkaké. Dé ontdekking van het festival, volgens Flamang. De tweede dag gaf de energie waarop gehoopt werd. In de sfeer van Coltrane werd de problematiek en de tragiek van de rassenscheiding muzikaal en artistiek volledig omgetoverd naar een positieve vibe en warm gevoel bij het concert van Archie Shepp en zijn Attica Blues Big Band. Het was een plezier om Archie Shepp nog eens echt te zien schitteren. Met hun versie van het John Coltrane’s standaardwerk ‘A Love Supreme’ en geheel in hun eigen stijl, vochtten de saxofonisten Joe Lovano & Chris Potter een muzikale ‘tenor battle’ uit. En na Ella Fitzgerald en Dinah Washington is de opvolgster bekend... Cécile Mc Lorin Salvant. Zij schitterde dit festival op 3 concerten.

Jazz is fun!

Zaterdag bracht meer van hetzelfde met een hommage van Dr. John en Jason Moran aan Louis Armstrong en Fats Waller. Deze grote muzikanten en componisten uit de jazzgeschiedenis, met een sterk ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel in hun muziek, lieten hun spirit nu door andere maar even geëngageerde artiesten neerdalen op het publiek van Jazz Middelheim. Maar jazz is ook ‘fun’. Tussen de concerten op de main stage door zorgden ‘marching bands’ immers voor een groot feest en troonden ze het publiek mee in een langgerekte stoet, al zingend en dansend.

Op zondag, even na het middaguur, reveleerde sopraan Alicia Hall Moran samen met echtgenoot Jason Moran en gitarist Brill Frisell de ideale opener, met een bijna religieuze dankbaarheid voor al het moois dat het leven biedt. En afsluiter Bill Frisell zette de kers op de taart met een magistraal concert.

Succesvolle ‘Jazz Talks’

Voor het eerst werden er ‘Jazz talks’ georganiseerd die al meteen een schot in de roos bleken. Een vernieuwende winsituatie voor het festival. In zijn gesprekken met Joe Lovano, Chris Potter en Jason Moran slaagde Ahsley Kahn, de bekendste Amerikaanse auteur over jazz, er drempelverlagend in om het publiek een verhelderende beeld te geven over hoe deze artiesten de jazzgeschiedenis en hun eigen sociale rol in de samenleving verwerken in hun composities en projecten.

Artist in Residence

Sinds drie jaar krijgt een ‘artist in residence’ de kans om 3 dagen lang zijn/haar veelzijdigheid te laten horen met projecten waaraan telkens een verschillende line up meewerkt. Bertrand Flamang wou Jason Moran 3 jaar terug eigenlijk als eerste resident, en het publiek heeft nu ervaren waarom. Voor Flamang is het onuitgegeven trio Jason Moran-Mary Halvorson-Ron Miles een van zijn absolute hoogtepunten alsook de met symboliek doorspekte ‘Fats Waller dance party’ die op gezette tijden enthousiast werd ingezet door artiesten en publiek. “Het publiek heeft Jason Moran nu kunnen ontdekken zoals ze hem nog niet kenden. Hij heeft dus nog veel meer in zijn mars dan we reeds vermoedden”, aldus Bertrand Flamang.

Club Stage

Ook het tweede podium van Jazz Middelheim kende hoogtepunten met pianist Fulco Ottervanger die met ‘De Beren Gieren’ en ‘Beraadgeslagen’ fenomenale sets serveerden. In de geest van Coltrane zette ook Jeroen Van Herzeele met een pleiade aan gasten een aantal uitzonderlijk energieke sets op met een slotuur vol transcenderende Coltraniaanse uitbarstingen.

Expo 35 edities

De organisatie werkt intussen ijverig aan de feestelijke 35e editie van Jazz Middelheim 2016. In dat verband zal een grootse expo worden opgezet op 35 locaties overal in de stad Antwerpen. Onder het motto ‘Iedereen Curator’ doet de festivalorganisatie overigens een oproep aan festivalgangers van 1969 t/m 2015 om in hun persoonlijk foto- en videoarchief te duiken of om expo-locaties voor te stellen. Alle info hierover op www.jazzmiddelheim.be.
Jazz Middelheim op Klara & Cobra.be
Vier dagen lang heeft Klara alle concerten live uitgezonden, ook online. Tussen de concerten door serveerden presentatoren Bart Vanhoudt, Rob Leurentop en Karel Van Keymeulen gesprekken met muzikanten en commentaar van kenners en liefhebbers. De Klara-reporters brachten tussendoor verhalen en reportages. Gastvrouw Lies Steppe verzorgde de presentatie op het podium. Op www.klara.be kunnen de jazzliefhebbers nog altijd een opgefrist fotoverslag vinden, maar ook videoreportages van de verschillende concerten. Daarnaast selecteert Rob Leurentop nog tot eind augustus op zondagavond de meest markante live momenten uit de geschiedenis van het festival in het programma Jazz Middelheim. En ook de sociale media van de VRT werden duchtig ingezet met veel publieke reacties tot gevolg. Ook Cobra.be volgde als VRT-cultuursite het festivalgebeuren rond Jazz Middelheim op de voet en bood impressies en verslagen vanuit Park Den Brandt via illustraties van Pieter Fannes, commentaar van Marc Van Den Hoof en backstage-interviews van Lies Steppe.

Persbericht (13.08.15)

Let's talk jazz... op eerste drie festivaldagen Jazz Middelheim om 14u30 in Club Stage

Bij aanvang van de eerste drie festivaldagen van Jazz Middelheim vinden voor het eerst Jazz Talks plaats in de Club Stage: gesprekken over jazz, door jazzartiesten en -kenners. Voor jazzfanaten en ieder die iets wil opsteken over jazz en over de muziek die tijdens Jazz Middelheim 2015 prominent aan bod komt.

13 AUG | Leurentop & Kahn | Jazzkenner, manager en producer Rob Leurentop spreekt met gevierd auteur en journalist Ashley Kahn. Zijn teksten over John Coltrane, Miles Davis en vele anderen leverden hem onder meer een Grammy Award op. De twee zullen het hebben over de rol van de jazzjournalistiek en hun favoriete composities, en laten ons op muzikale wijze kennismaken met de toekomst van de jazztraditie.

14 AUG | A Love Supreme wordt 50 | Ashley Kahn schreef het standaardwerk A Love Supreme: John Coltrane's Signature Album. Hij gaat in gesprek met topsaxofonisten Joe Lovano en Chris Potter over Coltrane, en hun tournee die helemaal in het teken staat van deze klassieker.

15 AUG | All Rise: Jason Moran over Fats Waller | De legendarische zanger-pianist Fats Waller was een van de eerste zwarte muzieksterren wiens populariteit de raciale lijnen in Amerika wist uit te dagen. Niemand minder dan Jason Moran (die later op de dag aantreedt met Fats Waller Dance Party) geeft in een gesprek met Ashley Kahn duiding bij het werk en de persoonlijkheid van Waller, aan de hand van films, cartoons en muziek.

Praktisch: Jazz Talks - 13 t/m 15 augustus om 14.30u, Club Stage.

Persbericht (06.08.15)

Jazz Middelheim doet oproep aan festivalgangers van voorbije edities om in persoonlijk fotoarchief te duiken

Van 13 t/m 16 augustus loopt de 34e editie van Jazz Middelheim in Park den Brandt te Antwerpen. Dat betekent dat de organisatie nu al werkt aan de feestelijke 35e editie van 2016.

En die feestelijke editie zal het festival alvast naar het hart van Antwerpen voeren. De Scheldestad wordt immers één grote expositieruimte waar men op 35 verrassende plekken beeldmateriaal zal kunnen vinden uit de rijke geschiedenis van Jazz Middelheim, en dat sinds 1969. Er wordt dan ook een oproep gedaan aan iedereen die ooit op de festivalsite aanwezig was en daar verrassende, ontroerende, originele of gewoon leuke foto’s nam.

“Jazz Middelheim is een van de oudste jazzfestivals van ons land”, zegt festivaldirecteur Bertrand Flamang. “We willen daarom die geschiedenis graag vertellen door de ogen van de bezoekers. Jazz Middelheim richt zich immers niet alleen tot jazzliefhebbers, maar profileerde zich al die jaren ook als een breed cultureel muzikaal feest in een gemoedelijke ongedwongen sfeer, dat ook de harten van families en jongeren wist te veroveren”.

“Uiteraard zetten we deze expo niet op met alleen podiumfoto’s of eigen beeldmateriaal”, vervolledigt Peter Zwertvagher, curator van de expo. “Maar we vragen ook aan de festivalgangers om in hun persoonlijk archief te duiken en foto’s op te snorren die dan mogelijkerwijs ook worden geëxposeerd op een van de 35 locaties in de stad. Het kan zowel gaan om intieme snapshots als grote prints, zowel sfeer- als panoramische foto’s.”

Aangezien de foto’s sinds 1969 zowel analoog als digitaal aangemaakt kunnen zijn, zal er eerst een selectie gemaakt worden van wat spontaan binnenkomt. De analoog geprinte foto’s mogen in eerste instantie gewoon gescand worden en doorgemaild worden. De digitale foto’s mogen in lage resolutie doorgemaild worden met de eigen contactgegevens. Na selectie wordt contact genomen met de eigenaar om de foto vanuit het origineel in al zijn glorie te kunnen uitprinten op expo-formaat. En voor wie niet overweg kan met internet, wordt een lever- of afhaalprocedure uitgewerkt.

Wie beschikt over dergelijk beeldmateriaal of andere vragen heeft, mag alvast een mail sturen naar peter@jazzmiddelheim.be

- PERSBERICHT (28.07.15) -

‘t Zilte & Jazz Middelheim: Cookin' to perfection

Op vraag van het Antwerpse tweesterrenrestaurant ‘t Zilte stelde Jazz Middelheim in het verleden reeds een opvallend muzikaal palet samen voor het restaurant. Muziek geschoeid op de superieure leest van ‘t Zilte en geënt op de muzikale identiteit van Jazz Middelheim. Gezien de vele positieve reacties, de nog mooiere momenten aan tafel en de triggerende totaalbeleving besloten sterrenchef Viki Geunes en festivaldirecteur Bertrand Flamang nog een stap verder te gaan in de samenwerking, en wordt ’t Zilte de culinaire partner voor Jazz Middelheim, dat loopt van 13 t/m 16 augustus in Park den Brandt.

“Een fantastische en logische samenwerking ook voor de VIP-catering, want zo verschillend als we zijn, zoveel hebben we ook gemeenschappelijk,” aldus Bertrand Flamang. Allebei behoren ze in hun specifiek domein tot de top. Bij allebei is het geheel op ambitie en beleving gericht. Jazz Middelheim wordt nu ook een gastronomische ontdekkingsreis. Overal is creativiteit aanwezig, artistieke ambacht is omnipresent, en zo wordt qua setting en beleving Jazz Middelheim een niet te missen lust voor alle zintuigen. “De keuze voor Viki lag voor de hand; een wereldtopper met tonnen lef die blijft vernieuwen en eigenwijs is in zijn culinaire creaties. De band met jazz is vanzelfsprekend.”

Ook Viki Geunes klinkt uitermate enthousiast en wordt al jaren geprikkeld door jazz en de beleving die errond hangt. “Gastronomie zoals wij die brengen is ook één en al beleving en dus ligt de link met Jazz Middelheim voor de hand. Bertrand Flamang is een enorm gedreven man mét scherpe visie, sterk organisatievermogen, oog voor overzicht én detail. Hij heeft ook een gevoel om alle zintuigen evenwichtig te prikkelen. Eigenschappen die ik zelf in de restaurantbeleving zeer belangrijk vind.”

Viki Geunes brengt op Jazz Middelheim onder meer zeevruchten in een Thaise sfeer met cumbava en daarnaast gelakte varkensribben met noedels, pinda en soja. Bereidingen die leuk ogen en lekker weghappen en dat allemaal op een unieke locatie rond kasteel Den Brandt dat tijdens Jazz Middelheim altijd een extra feestelijk cachet krijgt.

Zoals steeds wordt ook het publiek op het festivalterrein verwend met ‘de lekkerste en gezondste’ festivalcatering, dit jaar met ‘s lands beste cateraar, J&M uit Aartselaar. De nadruk van het publieksaanbod ligt dan ook op smaak en gezonde, volwaardige voeding met aandacht voor lokale seizoensproducten. En er is opnieuw een uitgebreid vegetarisch aanbod.

Info: www.jazzmiddelheim.be (13.08-16.08.15) & www.tzilte.be.

- PERSBERICHT (21.04.2015) -

New Orleans, legendarische jazzalbums en Belgen in de kijker op Jazz Middelheim

Jazz Middelheim, van 13 tot en met 16 augustus in het Antwerpse Park Den Brandt, maakt vandaag nagenoeg zijn volledige programma bekend. Dr. John, Joe Lovano & Chris Potter, Bill Frisell, Jason Moran, Brussels Jazz Orchestra en Archie Shepp zijn slechts enkele namen uit het programma.

De openingsdag van deze vierendertigste editie van het festival kleurt volledig zwart-geel-rood met uitsluitend Belgische projecten. LABtrio stelt een project voor met twee muzikanten uit New York, pianist Eric Legnini brengt met What’D I Say een ode aan Ray Charles en Brussels Jazz Orchestra werkt voor het eerst samen met componist en dirigent Darcy James Argue. Afsluiter van de openingsdag is TaxiWars, de band rond dEUS-frontman Tom Barman en saxofonist Robin Verheyen.

Dag twee van Jazz Middelheim staat in het teken van de vijftigste verjaardag van A Love Supreme, algemeen beschouwd als één van de grootste albums van de legendarische John Coltrane en een mijlpaal in de jazzgeschiedenis. Sax Supreme van Joe Lovano & Chris Potter is een eerbetoon. Aan hun zijde vinden we Cecil McBee, Lawrence Fields en Jonathan Blake. Archie Shepp, voormalige compagnon de route van Coltrane, komt samen met zijn Attica Blues Big Band en Cécile McLorin Salvant de herwerking van zijn iconische plaat Attica Blues (1972) voorstellen. Net zoals voorgaande jaren werken Jazz Middelheim en het Koninklijk Conservatorium Antwerpen opnieuw samen een project uit. De gastmuzikant voor dit project wordt binnenkort bekendgemaakt.

De frisse wind die door de New Orleans scene waait is onmiskenbaar net zoals de invloed van de stad op veel muzikanten en tal van genres. Sinds de jaren 50 laat Dr. John zich inspireren door deze bakermat van de jazz. Op Jazz Middelheim brengt hij een eerbetoon aan Louis Armstrong onder de noemer Spirit of Satch. Robin McKelle & The Flytones openen deze festivaldag en schipperen doorheen de Amerikaanse traditie van jazz, soul, funk en rhythm & blues. Cécile McLorin Salavant is omnipresent tijdens deze editie van Jazz Middelheim. Behalve met haar eigen band zal ze ook als gastzangeres te zien en te horen zijn bij Dr. John.

Afsluiters op zondag zijn gitarist Bill Frisell en zijn trio met Tony Scherr en Kenny Wollesen. Geen muzikant die de wereld van jazz, roots en rock zo vanzelfsprekend weet te verenigen. Frisell vervoegt op de slotdag ook Artist in Residence Jason Moran en diens echtgenote, de zangeres Alicia Hall Moran. Pianist Steve Kuhn zakt in trio af naar Antwerpen met drummer Joey Baron en bassist Steve Swallow. Het trio Aldo Romano, Henri Texier en Louis Sclavis viert ten slotte de twintigste verjaardag van hun bekendste werk Carnet de Routes.

Artist in Residence: Jason Moran

Na Tigran Hamasyan en Vijay Iyer tijdens de vorige twee edities, kiest Jazz Middelheim dit jaar voor pianist Jason Moran als Artist in Residence. De Amerikaanse pianist krijgt de kans om drie compleet verschillende projecten voor te stellen. Op vrijdag bijt Moran de spits af in trio met Mary Halvorson en Ron Miles. Zaterdag brengt hij met Fats Waller Dance Party een eigenzinnige hommage aan de figuur en het repertoire van Fats Waller. All Rise: A Joyful Elegy For Fats Waller heet zijn fel bejubelde laatste album. Waller was pianist, zanger, entertainer gebundeld in één persoon.

Club Stage

Vorig jaar was de Club Stage een van de opmerkelijkste nieuwigheden op Jazz Middelheim. Dit tweede podium bewees meteen zijn meerwaarde en krijgt tijdens deze editie dan ook een vervolg. De eerste dag neemt pianist Fulco Ottervanger de Club Stage in handen. Hij brengt drie diverse projecten naar Park Den Brandt: De Beren Gieren met en zonder Susana Santos Silva, BeraadGeslagen (een duo met Lander Gyselinck) en zijn band Stadt, waarmee hij een mix van indie, psychedelica en jazz brengt.

Op de tweede dag gaat ook Jeroen Van Herzeele aan de slag met John Coltrane. We krijgen achtereenvolgens een duo Van Herzeele - Giovanni Barcella, een duo met pianist Fabian Fiorini en Van Herzeeles Gratitude Trio. Afsluiten doen ze vervolgens allemaal samen. De New Orleans-dag staat dan weer in het teken van marching bands. Verschillende bands, die later worden aangekondigd, palmen die dag alles op en rond de Club Stage in.

Het Poolse kwartet rond saxofonist Maciej Obara vult het podium in op de slotdag van Jazz Middelheim met een solo piano, een solo contrabas, een duo piano drums en het Obara International Quartet als slot.

Jazz Middelheim op Klara

Net als vorige jaren zorgt Klara elke dag voor live verslaggeving op het omroepfestival Jazz Middelheim. Presentatoren Lies Steppe, Bart Vanhoudt, Rob Leurentop en Karel Van Keymeulen serveren gesprekken met muzikanten en bezoekers, en reportages achter de schermen en vanop het festivalterrein.
Rob Leurentop presenteert bovendien een hele zomer lang het programma Jazz Middelheim met de meest markante live momenten uit de geschiedenis van het festival en een vooruitblik op de editie 2015. Dit alles en nog veel meer jazz valt uiteraard ook te volgen via Klara.be.

Praktisch

Tickets zijn te koop via de website www.jazzmiddelheim.be en via Fnac.
Om tegemoet te komen aan de vraag van vele bezoekers naar voordeelformules, worden naast festivalpassen ook opnieuw groepstickets en jongerentickets aangeboden. De allerjongste jazzfans kunnen terecht bij de gratis kinderanimatie op het festival.
Info: www.jazzmiddelheim.be 13-16 augustus 2015, Park Den Brandt, Antwerpen

voor laatste updates, kijk hier

© JASSEPOES