BRAND !
editie 2016 : de NL special
Nieuwe en vernieuwende jazzvormen met performers van Noord, broederlijk en uitnodigend naast musici van Zuid, samen sluiten ze met een heus JAZZFESTIVAL ( intussen aan de 2e editie toe) een jaar van festiviteiten rond 200 jaar Verenigde Nederlanden 'Beste Buren/Hollandse Maatjes' ook nu weer feestelijk af met een concertentweedaagse, waarbij het weer banjeren wordt tussen de concerten door, van het NONA theater naar het CultuurCentrum, 100 meters verderop. Gelukkig zitten weersomstandigheden mee, alleen had men wat meer tijd mogen laten tussen de opeenvolgende concerten, een kwartiertje maar, dan had de rit te voet telkens comfortabeler geweest en bleef er meer tijd voor een droogje en een natje tussendoor... Het programma van het Festival zelf is boeiend en uitnodigend en dan hebben we het nog maar over de affiche van de twee hoofddagen want in de 'RAND ! had of heb je nog een filmvoorstelling en concerten doorheen gans Februari in verschillende meewerkende concertzalen en kafees, héél aanlokkelijk allemaal als je d'er de tijd voor neemt want er zijn ontdekkingen te doen en dingen te zien die je hier in de kleine provinciestad Mechelen anders niet gauw te zien krijgt , erg aanlokkelijk allemaal ! Op deze pagina volgen we de concerten op vrijdag en zaterdag in beeld en verklarende tekst, al had je't allemaal natuurlijk beter zélf bekeken...en beluisterd... BRAND ! ...waar ? ... HIER !
|
||
DAG 1 - VRIJDAG 12 FEBRUARI
- helaas, geen eigen fotografie...
KAJA DRAKSLER - LENNART HEYNDELS
- openingsconcert Sint Rombouts
kathedraal 17:00 hr -
Kaja Draksler keys (orgel) - Lennart Heyndels bas
In de koude zonovergoten kerk zaten we netjes ingepakt, terwijl er summiere
orgelklanken door de ijle ruimte klaterden. Het majestueuze orgel van St.
Rombouts werd echter maar met mondjesmaat gebruikt door Kaja. Het in 1958
vernieuwde orgel naar de wensen van Flor Peeters ging ten dele de mist in,
de majestueuze rijke klank ons, als Mechelaars, bekend kwam echter nooit
écht uit de verf, een gemist kansje om het orgel ten volle mee te sleuren in
dit unieke concept. Misschien is een half uurtje wat weinig om deze
opportuniteit tot volle wasdom te laten komen, wat niet wegneemt dat het een
unieke en uitzonderlijke gelegenheid was. En misschien zaten we niet op de
correcte plaats om de volle klanken te horen, want de akoestiek van gotische
kathedralen is dan ook een wetenschap op zich. Ook Lennart zijn basgeluiden
liepen een beetje verloren tussen de ornamenten van de hoog gotiek. Een mooi
concertje waar ik wel ‘iets’ meer van had verwacht, maar experimenten zijn
steeds tweesnijdende messen waar risico’s steeds om de hoek gluren.
Aansluitend, een fijne verzorgde receptie met een even fijn verzorgde
incrowd als publiek, je staat uiteindelijk niet altijd te keuvelen naast
monumenten als Fred Van Hove of André Goudbeek en andere coryfeeën van de
Belgische en Nederlandse jazzscene.
André Goudbeek – Fred Van Hove
- NONA 19:00 hr -
Als de muziek er één is, sprankelend van jeugdigheid en barstend van fijnzinnig lyrisch geweld, vraagt niet meer naar leeftijd, wanneer een piano en een sax vloeiend geanimeerd voort keuvelen alsof ze de conversaties van de voorbije receptie en de woordelijke klanktapijten muzikaal willen herhalen in een hun eigen geïmproviseerde dualiteit. Een eindeloze reeks van bijna romantische lyrische piano watervallen, waar de sax tussendoor waadt als door een pastoraal landschap gecreëerd in het halfduister van de Nona locatie. Vrijelijker wordt een improvisatie nooit. Dit zijn concerten die men wortelt in zijn herinnering om nooit te vergeten. Amen ...
Eric boeren – Wilbert de Joode – Teun Verbruggen
- CCM 20:30 hr -
Als ad-hoc trio konden deze jongens tellen, dit was de eerste ontmoeting voor Wilbert en Eric met Teun. Los van enige twijfel vloeiden de impro’s rustig de zaal in. Van het eerste moment één als blok, als van ouds klinkend en de tijd versmeltend in rustige klanken vol maturiteit in heldere sonore volzinnen die verhaalloos, maar toch vertellend de oren smeerden naar meer. De sfeer was algemeen ingetogen, met uithalen van Eric en berustende soli van Wilbert, met Teun in goeden doen om de fijnmazige improvisaties te omzwachtelen met zijn percussie werk. Eénmalig? Spijtig…
ICP Orchestra
- NONA 22:00 hr -
Han Bennink (drum), Ab Baars (klarinet en sax), Tobias Delius (tenorsax), Ernst Glerum (bass), Thomas Honsinger (cello), Michel Moore (klarinet en sax), Mary Oliver (viool ) en Wolter Wierbos (trompet en trombone)
ICP, altijd feest! Ook vandaag, waarom ook niet ?
”Instant Composers”, maar dan wél, nummer per nummer met een stevig raamwerk
waarrond men er dan lustig op los kan feesten, een vuurwerk impro-plezier,
een constant trillend en levendig bewijs dat ‘ernstige muziek’ zich zelf
hoegenaamd niet ernstig hoeft te nemen, met als voorwaarde een alles
overklassende professionaliteit in alle toonaarden. Dit soort van zootje
ongeregeld van topmusici en hun traditie vanuit Willem Breuker’s en Micha
Mengelberg’s gedachtengoed, vind zichzelf blijkbaar steeds opnieuw uit. Een
bij-blijvertje van een concert, om tussen je oren te koesteren als
referentie merkpunt.
verslaggever concerten : Luque
DAG 2 - zaterdag 13 FEBRUARI
KAPOK
- NONA 19:00 hr -
De metafoor van Kapok , het zaadpluisje, is perfect toepasbaar. Best erg goeie muzikanten die in hun spel een mooie toekomst dragen, maar een Engelse hoorn is geen instrument dat zich makkelijk in een jazzcontext laat meenemen. De stugge natuurklanken lieten zich niet volledig in het kader dwingen, ondanks een lichte elektronische nabehandeling, maar misschien lukt het ooit, net als Michel Godard die het zelfs presteerde het Serpent, een voorloper van alle koperwerk in de muziek, de jazz binnen te loodsen. Het was een best prettige set, met wonderlijk mooie momenten waar het talent van af droop. Uitkijken dus naar hun verdere evolutie.
Luque
...3 CD 's rechtvaardigden hun vaardigheden
en talent al en benieuwd waren we dan ook naar wat dat op de scène mocht
betekenen, deze ongewone combinatie van instrumenten. Klinken deed het wel
lekker en de hoorn zal dan wel niet zovelen aanzetten om dit instrument nu
direct en algemeen te gaan toevoegen aan het jazzinstrumentarium, toch
overtuigde Morris Kliphuis in ieder geval met zijn rake manier van spelen.
Immers, wij zijn gewend om het blaasinstrument te plaatsen bij pronte
ruiters, hoog op het paard gezeten of ook wel in grote symphonische orkesten
met langgerekte klanken uit de kelk van het instrument maar Morris wist ons
te overtuigen van een onverwachte meerwaarde van de hoorn. Een geslaagde
warming up werd het voor de 2e dag van dit festival, echter na het aanhoren
van de andere bands werd wel duidelijk dat doorbrekende glans ontbrak om
écht te blijven overtuigen ondanks het sympathieke concert dat deze jongens
hier gaven. Wat mij betreft ontbrak het vooral aan dynamiek en
verrassingen, bleef alles, buiten een enkel nummer, nogal bij brave mixpop,
rockgevoelig en met slechts een kleine jazzy doorsteek. Ik had dit echt
avontuurlijker verwacht maar daarvoor werd het wachten tot later op de
avond. Dit jeugdig talent van Kapok zie ik graag later nog es terug.
Vergeten we daarbij niet dat deze jongens eerder al aardig in de prijzen
vielen (o.a. European Jazz Competition Award in 2013 !
Winus
Jasper Blom Quartet feat. Bert Joris
- CCM 20:15 hr -
Het Nederlandse kwartet rond vijftiger Jasper Blom
heeft Bert Joris als Belgische gast uitgenodigd . Bert past zich moeiteloos
aan deze gasten en hun muziek aan. We krijgen niet de gewone zoete klanken
van Bert maar eerder de polyfonische bob zeg maar. Het Nederlandse Jasper
Blom Quartet wordt gevormd door vier internationaal hoog aangeschreven
jazzmuzikanten die reeds meer dan 20 jaar samenspelen. Hierin zijn
vooral Martijn Vink (vroeger drummer bij BJO en al lang met het Metropole
Orkest) en Jesse van Ruller op gitaar de sterspelers.
Jasper Blom schrijft intelligente composities die invloeden uit de popmuziek
en klassiek combineren met meer traditionele jazzsoundscapes. Melodie, ritme
en harmonie leiden tot een spannende mix van compositie en improvisatie.
Rode draad voor het concert van vanavond is de polyfonie. Ofwel: het
muzikale gegeven dat meerdere melodieën, die gelijkwaardig zijn, met elkaar
worden verweven. Aan de polyfonie werd in de veertiende, vijftiende en
zestiende eeuw een belangrijke bijdrage geleverd door Vlaamse en Nederlandse
componisten. Jasper verwijst er ook naar en geeft wat duiding tussen de
nummers. Zoals verwacht krijgen we een hoogstaand concert waar het
vakmanschap vanaf spettert. Tijd om wat na te genieten aan de bar is er ook
deze keer niet bij want weer is het spoeden naar het volgende concert toe.
Er werd écht deze keer wel wat weinig tijd gegeven aan het publiek om het
totaal genietelijk te houden, daarvoor staat er wat te veel druk op het
tijdsschema. The heat is on, dus daar gaan we maar weer !
Michel Proesmans (en Winus)
Erg toegankelijke gebruiksvriendelijk post-bob met
allerhande bizarre inspiratie bronnen tot de Vlaamse polyfonisten toe. Het
resultaat blijft echter los te staan van alle geveinsde inspiratiebronnen
waarna een prettige en voldragen, licht naar de rock neigende bob, de zaal
in dringt. Bert Joris past zich perfect aan de sfeer aan, ruwt zijn
legendarische elegante spel hier en daar wat op om mee te verdwijnen in deze
band vol ouwe rotten gepokt & gemazzeld in de klassieke bob. Fijne set vol
grijzend haar en kwaliteit.
Luque
REIJSEGER, FRAANJE & SYLLA
- NONA 21:30 hr -
Ernst Reijseger (cello), Harmen Fraanje (piano) en Mola Sylla (zang, m'bira,
xalam, kongoma)
Tijd nu voor het programmadeel van vandaag dat waarschijnlijk bij ieder het
meest gaat bijblijven en NONA blijkt weeral dé ideale zaal voor dit
opmerkelijk, intieme concert.
Iedere muzikant van deze speciale drievuldigheid (een atheïst, een
vegetariër en een moslim) levert zijn eigen bijdrage met originele
composities. Hun uiteenlopende achtergronden en hun performance blenden op
een verrassend natuurlijke manier.
We kennen Reijseger al langer dan vandaag : hij is een vogelvrije
excentriekeling binnen de klassieke muziek, wereldmuziek en de improvisatie
die met zijn vijfsnarige cello zeer goed overweg kan en één wordt met zijn
instrument (ook al eens boven de knie). Sylla’s gezangen weerklinken
daarbij zelfs zonder micro erg goed in zijn Senegalese huistaal, het Wolof.
Het publiek is er erg stil van geworden. Even schrikken toch als Sylla
het publiek aankijkt waarna hij met een percussie-ratelslang de zaal
induikt...
Erg mooi om te zien ook hoe mooi pianist Fraanje past in dit plaatje
met zijn piano riedeltjes en interpellaties. Het is prachtig hoe Reijsegers
cello in een bepaald stuk als een bas fungeert en Fraanje daarbij subtiel
noten laat dwarrelen over het verhaal van Sylla...
Reijseger- Fraanje- Sylla spelen ‘interpretaties’ van eigen materiaal. De
vorm komt pas tevoorschijn tijdens het optreden zelf; de structuur ligt van
tevoren niet echt vast. Het trio repeteert infeite niet op voorhand en
oefent zich vooral in muzikaal communiceren. Zo wordt de weg vrijgehouden
voor het ontstaan van verrassende muziek die recht uit het hart komt en zo
komt het ook vanavond over op het enthousiaste publiek.
Ze besluiten de set grandioos met de toegift "Raykwela". En dan is het snel
weer reppen geblazen naar het CCM voor het afsluitend eindprogramma...
Meer muziek van dit trio is op hun album “ Down Deep” te vinden (live
opgenomen).
Michel Proesmans (en Winus)
Reijseger is een muzikale cameleon van topformaat, in de jazzscene steeds
opgaand in de meest fantasierijke en soms feestelijke gedaanten/muzikale
omgevingen. Hier met het wonderlijk rustige en krinkelende pianospel van
Harmen. Mola’s verhalen die zacht melodieus geroepen worden in het Wolof,
zijn Senegalese thuistaal, met tussendoor vingerharp en andere percussie die
het geheel met kleurige accenten weten op fleuren. Tussendoor dient de cello
op diverse wijzen, van percussie instrument, over de knie als basgitaar tot
zelfs gewoon als cello. Ondertussen ontplooid zich een wonderlijke wereld,
eigen aan Reijseger, waarin het heerlijk om in te verdwijnen is.
Luque
The EX feat. Wolter Wierbos & Ab Baars
- CCM 23:00 hr -
JAZZ???? Voor mij persoonlijk is The EX, “geritmeerd kabaal voor dummy’s”, gebaseerd op de punk uit de oude doos en daar netjes blijven in steken, aanstekelijk voor sommigen die dan ook tot enig dansen zijn geneigd. Totaal onoverzichtelijk gedreun waarmee Wierbos nog wat tracht mee te dollen op zijn trombone, terwijl Ab Baars in zijn hoekje staat, toeterend als god verloren tegen de muur van elektrisch geweld op. De puberale overacting ’s bij het zonderlinge gitaarspel zijn daarbij op het hilarische af, lachen geblazen dus. Voor mij dus best een komische eind act.
Met jazz uit de jaren twintig als leitmotiv en randstapjes als de fratsen
van de legendarische Bonzo Dog Doo Band kan ik mij wel vinden in de DJ set
van Herr Zele, maar laat ons eerlijk zijn ik ben niet tot het einde gebleven
dus beperk ik mijn commentaar hier tot Her Seele’s intro. Waarna ik de nacht
in ging...
Luque
...'de afsluiter met the Ex, een ongeregeld zootje lawaai dat niets met jazz
heeft te maken en Her Seele bakt er ook niet veel van helaas'... aldus
Michel ...Tjah, je lust het of je spuugt het uit. Velen waren dan ook meteen
weer buiten, maar wij bleven wél binnen... Bewonderenswaardig is alleszins
de energiedrive die deze diehards laat gaan, na al die jaren al ! Nummer na
nummer loeiharde zich herhalende gitaarriffs op drie gitaren en één
gedreven drumster als basis. No limits , no rules ! Duidelijk punk ja maar
de interventies van Wolter Wierbos die in de tegenaanval ging, ja dat zagen
we ook graag aan....Ab Baars had er langs zijn kant, denk ik zo, vandaag
echt niet veel zin , die hield zich op de vlakte....enkelingen pogoden op de
dansvloer , net of het nog de seventies waren maar punk, da's nooit echt
mijn ding geweest. Op de één of andere manier kon The Ex me echter wel
blijven boeien en sloten we ontrent middernacht samen met hen mee af. Herr
Seele raakte daarna moeilijk in gang,ik hoop dat-ie vooralsnog het vuur hier
nog een tijd kon aanhouden, moeilijke opgave lijkt het mij, na The Ex !
Winus
© JAZZEPOES