back to start !

 

2018

 


 JaZZZolderArchief 2018

 

 


Bezoek ook eens     de YouTube Webstek van de JaZZZolder ! 

 je (her)beleeft er optredens  van en op de oude JaZZZolder !

 

 

 

 

 

 

 

JaZZZolderblad

 

 

 

 

 TRIM 1  TRIM 2 TRIM 3 ARCHIEFINDEX TRIM 4

 

   
12/10/2018 Laughing Bastards
26/10/2018 HENK
09/11/2018

Antila & Hertmans Hans Van Oost 'Guitar Stories'

23/11/2018 MDF (Méreau-Dupont-Foliez) Trio
14/12/2018 Thomas Delor Trio
28/12/2018 Invitation to Swing
   

 

 

 

 

 

   
 

 

 

 

     
     
     
 

28 December  2018  20:45 hr !

 
 
 “Invitation to Swing!”

 
 
 

 

 

 

 

 

 
     
 

 

     
     
Cole Porter, Irvin Berlin, George Gershwin, Jerome Kern, … namen die ons herinneren aan tijdloze songs die verschillende generaties hebben beïnvloed. Songs die niet alleen gekenmerkt werden door prachtige melodieën maar die tevens ondersteund werden door een krachtig swingende ritme die miljoenen mensen naar de dansvloer leidde.
Jean Van Lint neemt u mee doorheen een entertainend en swingende reis naar de gouden tijdperk waar Jazz koning was en waar artiesten zoals Frank Sinatra, Nat King Cole, Tony Bennet... de hitlijsten domineerden.

Jean Van Lint groeide op in een muzikaal gezin. Zijn moeder, Louise Lava, was zangeres die succes boekte tijdens de jaren zestig en zijn vader was een jazzpianist die in de jaren 70, 80 en 90 heel actief was in de Belgische Jazzscene.
Na een klassieke piano opleiding leerde hij basgitaar en later contrabas spelen. Vandaag is hij een gevestigde waarde als contrabassist zowel binnen als buiten België. Tevens groeide hij op als gerenommeerde zanger. Zijn 'crooner' stem mengt zich op een harmonieuze manier met zijn stevige basspel.
Hij begeleidde artiesten zoals Dave Pike, Leroy Jones, Phil Abraham, Johny Dover, Charles Loos, Dany Doriz, Mark Murphy, Bruce Adams, Freddy Sunder, Tars Lootens, Dirk Van der Linden, Ivan Paduart, Roni Ben-Hur, Ben Paterson, Francesca Tandoi, Frits Landesbergen, e.a.
Tevens speelt hij een prominente rol in de groep “Swing Dealers” waar hij op de voorgrond treed als zanger, bassist en componist.

Dirk Van der Linden speelt gitaar, Hammondorgel en piano en is buiten muzikant, componist en leraar ook de vertegenwoordiger voor Hammond Suzuki in de Benelux. In 1989 besluit Dirk Van der Linden beroepsmuzikant te worden.
Hij speelt bij verscheidene jazzformaties in zowel binnen- als buitenland. Trad meerdere malen op in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Engeland, Italië, Wales, Schotland, Hongarije, Finland, Denemarken, Noorwegen, op Ibiza, Marokko, Nieuw Zeeland, de Arabische Emiraten, Guadeloupe, Amerika en Zuid Afrika.
Hij werkte samen met o.a. Clark Terry, Toots Thielemans, Deborah Brown, Red Holloway, Dan Barrett, Howard Alden, Tom Baker, Scott Hamilton, Mike Carr, Frits Landsbergen, Eddie Locke, Bruce Adams, Bob Barnard, Leroy Jones, Teddy Edwards, Charlie Gabriel, Mark Braud, Bob Mover, Gary Smulyan, Martijn Van Itterson, Carlo d’ Wys, Gianni Basso, Andy Cooper, Patrick Artero, John Barnes, Andy Cooper, Joe Muranyi, Charlie Antolini, Mighty flea Conners, David Paquette, Lilian Boutté, Danny Doriz, Mandy Gaines, Jesse van Ruller, Joke Bruys e. a.

Stijn Wauters studeerde in 2007 af aan het conservatorium van Antwerpen – richting Jazz & Lichte Muziek met grootste onderscheiding voor jazzpiano bij Erik Vermeulen en Christoph Erbstösser.
Stijn Wauters is pianist bij heel wat groepen: 'The Swing Dealers', 'The Smoky Midnight Gang', het 'Marcelo Moncada Quartet', 'The Foodlums','The Big Ooh-bopsh'bam', het 'Stijn Wauters Trio', 'The Boonx' en heel wat gelegenheidsformaties. Sinds 2013 is hij eveneens de vaste pianist bij de Jacquelines.
Hij was ook verschillende jaren vaste pianist bij de groep 'Daddy's Darlings and the Big Bang Boys'. Naast zijn activiteiten als uitvoerend pianist is Stijn Wauters ook lesgever jazzpiano aan de kunsthumaniora's van Brussel en Antwerpen en aan de muziekacademies van Herentals en Brasschaat.






   
     

 

 


Jean Van Lint: zang en contrabas
Stijn Wauters: piano
Dirk Van der Linden: gitaar

 

 

 
 

website jean van lint 


 
     
     
     
     
 

 



recensie(s)

 

 




 

 
     
 
     
     
     
     
 

“…had ik het niet gezegd dat je op tijd moest komen voor dit laatstejaarsconcertje?...Het zaaltje van de JaZZZolder…én de bar ! zat immers goed vol voor een warm optreden dat als titel meekreeg ‘Invitation to Swing’ al was het niet echt de bedoeling natuurlijk dat iedereen hier aan het dansen zou slaan. Dat had gekund natuurlijk op ‘Ellington’s ‘ It Don’t mean a thing if it ain’t got that swing’ en vervolgen deed het met ‘I’ve got the world on a string’, bekend o.a. door de uitvoeringen van Frank Sinatra, Louis Prima of Ella Fitzgerald. Crooner stuff dus en dat kregen we in de loop van de avond nog meer… Jean zong daarbij innemend en de randmuzikanten soleerden tussentijds heel gepast ook. Alleen vond ik het geheel van klankkleur niet warm genoeg wezen... Loepzuiver , dat wel maar het mocht , wat mij betreft, wat wolliger. Och, het kan ook te maken hebben met die hoorapparaatjes die ‘k nu toch al een jaar draag maar die uitdoen is hélemaal geen optie want daar gaan dan de midden en hoge tonen… Brazilian, latin swing kregen we ook in de eerste set met ‘ In Solitude’, een Stan Getz feel , en na de pauze kwam ook Jobim’s ‘One Note Samba’ voorbij. Aardig maar voor mij hoefde dat niet echt. Cosy werd het tussendoor met ‘Let’s Fall in Love’ of een opgemerkte versie van Michael Jackson’s ‘I Wanna Rock with You….en warme feelings waren daarbij duidelijk in the air. Afsluiter van het concert ‘The Sound of Music’ werd heel ingetogen gebracht al mocht het van mij zeker ook spetteren zoals waar de eerste set mee eindigde, met de ‘Honeysuckle Rose’ van Fats Waller en remember daarbij de uitvoeringen van Benny Goodman of Nat King Cole. De harten werden hier vanavond gewonnen , dat bleek ook duidelijk uit de CD-verkoop achteraf ! Iedereen werd na het optreden nog van een lekker glaasje voorzien om de avond te besluiten maar toen was deze jongen alweer op weg naar de bus…en naar 2019 voor hopelijk weer een gans jaar met diverse JaZZZolderse concerten natuurlijk, proost !....





 
     
  Winus  
     
     
     
     
 
 
by Wouter De Jonck

 
 
 
 
 

 
 
 
     
     
     
     
 
     

 

 


 

 

   
 

 

 

 


14 December  2018  20:45 hr !


 Thomas Delor trio

 

 

 

 

 

 
     
 

 

     
     
Zelden nemen drummers de rol op van zowel bandleider als componist. Thomas Delor wil ons met zijn trio laten horen dat hij dan ook nog eens een uitzondering is die zich daarbij niet verliest in complexe ritmes en tempowissels, maar oog blijft houden voor subtiele melodische en harmonische ontwikkelingen.
In het gezelschap van gitarist Simon Martineau en bassist Georges Correia staat Delor voor een creatieve ideeënstroom met veel nuances – gevoelig, maar ook met krachtige uithalen. Met een eigen geluid, vanuit een eigen groepsidenteit blijven zij zijn composities herinterpreteren en inkleuren.
Thomas Delor toert regelmatig in Frankrijk, waar hij al meerdere prijzen won. Met dit trio en met andere muzikanten deed hij internationale ervaringen op in oa New York en Londen, maar ook in oa Duitsland, Polen, Japan en Rusland.





   
     

 

 


Simon Martineau (FR): gitaar
Georges Correia (FR): contrabas
Thomas Delor (FR): drums

 

 

 
 

website Thomas Delor Trio  


 
     
     
     
     
 

 



recensie(s)

 

 


© Lejo Vanhaelen



 

 
     
 
     
     
     
     
 

“Als voorlaatste concert dit jaar in de Jazzzolder is er nu voor de eerste keer een groep compleet uit Frankrijk. Dit fantastisch optreden (de afwezigen hebben ongelijk) draait vooral rond de integrerende drummer Thomas Delor die zijn eerste CD als groep presenteert. Hij en zijn twee makkers op bas en elektrische gitaar spelen al 4 jaar samen. Het is een hecht trio die mekaar voortdurend in de gaten houden. Het optreden is van het begin tot het einde een feest om te zien en te horen. Het is kunst van de bovenste plank. Onlangs nog in de Jacques Pelzer club in Luik en nu voor de eerste keer in Vlaanderen.
Thomas is een autodidactisch drummer die al speelt vanaf zijn 8ste met een groot gevoel voor muzikaliteit met een kenmerkende expressieve en individuele stijl. Zij houden er graag tempowisselingen op na gespekt met snedige solo’s vol van finesse en intensiteit in opperste concentratie.
Thomas is eigenlijk wiskundeleraar en dat is te horen in de complexe stukken zoals in ‘silogisme’ in 3 delen. Hij houdt volop van Thelonius Monk (in het openingsnummer maar ook nog verderop in ‘think of one’) maar dweept ook met Mozart (in een of andere prelude denk ik). Zij weten de stukken om te vormen alsof het hun eigen nummers zijn.
De meeste nummers zijn wel van Delor zelf en het zijn stuk voor stuk pareltjes. Ze spelen ook verschillende stijlen van swing tot bebop (à la Charlie Parker) en ook gevoelige ballads zoals eentje voor zijn vrouw Elena (als bisnummer). We hebben erg genoten van de bekende standard ‘bye bye blackbird’.
Georges Correia op bas zorgt voor de ritmische precisie en is de veiligste bondgenoot van de drummer zeker bij de tempowisselingen en versnellingen. Simon Martineau op de elektrische gitaar soms al eens met wat vervorming of loops (gelukkig beperkt) en zorgt voor de schoonheid. Thomas Delor speelt met veel joie de vivre en kleurt de muziek.
Deze band verdient meer aandacht en zeker een plek op de Jazzfestivals in België en dan liefst direct op het hoofdpodium. Daar horen we laten ongetwijfeld meer over. Er worden natuurlijk cd’s gekocht en gesigneerd na afloop en de heren genieten ook na van de heerlijke Mechelse bieren.






 
     
  Michel Proesmans  
     
     
     
     
 
 
by Wouter De Jonck

 
 
 
 
 

 
 
 
     
     
     
     
 
     

 

 


 

 

   
 

 

 

 

     
     
     
 

23 November  2018  20:45 hr !

 
 
 MDF (Méreau-Dupont-Foliez) Trio

 
 
 

 

 

 

 

 

 
     
 

 

     
     
Doorheen de voorbije 20 jaar programmeerden we regelmatig talent uit het zuidelijke landsgedeelte, en dit telkens met verrassende groepen. En telkens opnieuw waren de aanwezigen het roerend eens dat ze getuigen waren van grootse en unieke concerten.
Zo maakten we kennis met "Luna Bong", "The Wrong Object", "Charnama", "Rhonny Ventat Funky Jazz Band", "Big Noise" en andere supergroepen.

Dit muzikaal project uit Luik verenigt pianist Johan Dupont, vibrafonist Martin Méreau en klarinettist Jean-François Foliez. Ze presenteren composities van elk van de drie leden van de groep, beïnvloed door pop, jazz en klassieke muziek. Een toptrio met oude vrienden.
Maak je klaar om een fantastische reis te maken door een echt muzikaal drieluik....




   
     

 

 


Martin Méreau: vibrafoon
Johan Dupont: piano
Jean-François Foliez: klarinet

 

 

 
 

website MDF Trio  


 
     
     
     
     
 

 



recensie(s)

 

 


© Lejo Vanhaelen



 

 
     
 
     
     
     
     
 

“De verwachtingen werden overtroffen en hun optreden werd met een staande ovatie besloten, hetgeen we hadden verwacht net zoals destijds bij hun optreden in de Jazzzolder kapel met de groep Charnama, waarvan de pianist Johan Dupont en klarinettist Jean-François Foliez toen ook deel uitmaakten en ze voor ons nog onbekend waren.
En ja, ze doen het weer zoveel jaren later. Wat is het super deze fijne muzikanten uit het Luikse aan het werk te zien en het klikt ook zo mooi met de vibrafonist Martin Méreau uit Mons. Wat een joie de vivre straalt ervan uit. Zo mooi samenspelen, zo kunstig en doorspekt met de nodige humor. De muzikanten houden mekaar nauwlettend in het oog. Grappig hoe Johan met grote ogen voor zich uitkijkt. Hij dribbelt met veel verve van de ene stijl naar de andere op de piano. Het gaat van blues naar klassiek, ragtime, klezmer enz. De klarinettist doet me soms denken aan de swing periode van Benny Goodman en Martin roept dan weer herinneringen op aan Lionel Hampton of Gary Burton. Toch spelen ze hier vandaag vooral hun eigen nummers en die mogen er zeer zeker zijn; vanaf het eerste nummer volgt al applaus na de solo’s van de heren. Tussendoor horen we ook nog een ‘autumn leaves’ waar je veel kanten mee uit kan. Bij de ‘valse 50 sticks’ gaat de vibrafonist ook even dansen en draait met zijn vibrafoonstok zoals aan een draaiorgel. Een vrolijke bis krijgen we met een standard van formaat “I got rhythm” van Gershwin. Daar worden we vrolijk van en we neuriën het nog na in de bar. Er worden ook cd’s verkocht van “lagune” de plaat van JF Foliez’s playground.”





 
     
  Michel Proesmans  
     
     
     
     
 
 
by Wouter De Jonck

 
 
 
 
 

 
 
 
     
     
     
     
 
     

 

 


 

 

   
 

 

 

 

 

     
     
     
 

9 November  2018  20:45 hr !

 
 
Antila & Hertmans Hans Van Oost 'Guitar Stories'

 
 
 

 

 

 

 

 

 
     
 

 

     
     
Kari Antila is één van de meest succesvolle internationale jazzgitaristen die ooit uit Finland kwam. Kari is druk bezig in de Europese jazzscène, speelt af en toe ook in New York en brengt de meeste tijd door met reizen en optredens in verschillende landen en op podia met zijn populaire 'The North Wind' Quintet, maar ook als gastsolist in vele andere jazzbezettingen. Kari heeft al 3 albums uitgebracht als leider of co-leider.
Peter Hertmans is één van de belangrijkste jazzgitaristen in België. Hij bracht al 9 albums uit als leider of co-leider. Naast optredens op vele internationale podia geeft Peter ook les jazzgitaar aan het Lemmensinstituut in Leuven en het Conservatorium van Brussel. Hij speelde en maakte opnames met o.a. Billy Hart en het wereldberoemde Brussels Jazz Orchestra.
De internationaal geprezen CD "Guitar Stories" is een muzikale ontmoeting tussen deze twee geweldige gitaristen. Het bevat drie akoestische gitaar duo's en zes nummers in meer traditionele kwartet-instelling met de top van de Belgische ritmesectie: Sal La Rocca en Lionel Beuvens.

Programmawijziging : Kari Antila zal duelleren met Hans Van Oost, intussen een graag geziene gast (én gitarist) ter JaZZZolder....

Hans Van Oost is misschien wel één van de meest gevraagde Belgische jazzgitaristen. Hij volgde les aan de Jazz-Studio in Antwerpen en aan het Conservatorium van Brussel bij Paolo Radoni. Bij Serge Lazarevitch en Pat Metheny volgde hij stages. Hij speelde o.a. met Richard Rousselet, Ben Sluijs, Fabien Degryses ‘Hommage A René Thomas’, Felix Simtaine, het Brussels Jazz Orchestra, Bart Defoort Quartet, Rony Verbiest...




   
     

 

 

 


Kari Antila : gitaar
Peter Hertmans : gitaar

HANS van OOST /GITAAR
Sal La Rocca: contrabas
Lionel Beuvens: drums


 

 
 

website Kari Antila  


 
     
     
     
     
 

 



recensie(s)

 

 




 

 
     
 
     
     
     
 

"…het is langs één kant gezien natuurlijk spijtig dat Peter Hertmans hier vanavond niet was want ‘Guitar Stories' is tenslotte een duoproject van hem en Kari maar Peter zat nog in de studio ergens en kon daar ,als leader, niet weg…Hans Van Oost, de ‘invaller’ stelt echter nooit teleur en ook nu weer niet in deze fijne bezetting met verder Sal La Rocca (niet meer weg te branden van de podia tegenwoordig !) aan de bas en Lionel Beuvens, ook al een alom tegenwoordige, aan de drums…De gitaarlicks van Kari kwamen als wolkjes binnendrijven aan de start van de eerste set met starter ‘Nuts of the Night’ uit het ‘Guitar Stories ‘ album. ‘Zinnelijk’ zette ik op FB maar eigenlijk was het eerder ‘zinnestrelend’ want proper waren ze verder allemaal…Erg mooi was het ,met diversiteit ,waar softbop afwisselde met ballads of waar het ontspannen rondkuieren werd met bvb. ‘Brooklyn bound’. Sal zat van in het begin mee in het spel met mooie soli, een druminterventie van Lionel, ergens in het tweede nummer liep mij dan weer wat ver uit…alleszins borstelde die dan weer heel mooi het pad van de tweede set die rustig ingewandeld werd…Naast de nummers uit de ‘Stories’ CD was het tussendoor ook genieten van de ‘sauciskes (vaktaal tussen muzikanten blijkbaar voor standards) en dat waren er een tweetal : ‘Have you met miss Jones?’ (naar Robbie Williams ?) en ‘How deep is the Ocean’ (Irving Berlin, 1932 ?) (met dank aan onze Proes want zelf kon ik de aankondiging niet horen en de nummers zelf ken ik ,bij God, ook niet…Hans Van Oost bracht ook een eigen nummer dat me erg beviel en dat was wat Joe Jackson like, heel mooi, al werd het mij een ietsje te druk…Een nummer van Kari Antila kwam daar dan heel gepast achteraan en je merkt het ook wel op, de twee gitaristen waren heel complementair en zaten mekaar nooit in de weg. Na de ballade ‘Deep’ , ook uit het Antila-Hertmans album eindigden we dan met een forse bop en daarmee hadden we een stevige, gevulde tweede set ook ! Voor mij werd het dan weer haasten naar de bus toe en zo werd de toegift voor mij een walk away tune….Erg gesmaakte avond was het weer met een goed gevulde zaal, wie spreekt mij hier tegen?"


 
     
     
     
  Winus  
     
     
 

Vandaag speelt Kari Antila met Finse roots op gitaar. Hij is woonachtig in Gent en speelt vandaag niet met Peter Hertmans, maar we hebben een geweldige invaller Hans Van Oost, eveneens op gitaar. Peter zat drie dagen vast in een studio want hij is een bezige bij.
De twee gitaristen worden vakkundig ondersteund door de lievelingen van de Jazzzolder Sal la Rocca en Lionel Beuvens die al talloze malen hebben gespeeld op de diverse locaties van de Jazzzolder. Het is vollen bak en we krijgen zelfs sauciskes, zijnde enkele standards volgens Hans Van Oost, te weten “have you met miss Jones” van Rogers & Hart en “How deep is the Ocean” van Irving Berlin.
Verder spelen ze ook nummers van de blauwe plaat “Guitar Stories” die ze in the picture zetten. Ze openen met het mooie en lyrische ‘nuts of the night’. Kari eert een Italiaanse schilder in zijn “Mantegna” dat te vinden is op zijn plaat “The North Wind”. Het is een erg swingend nummertje. Al deze Cd’s zijn natuurlijk te koop vanavond. Veel nummers vandaag zijn van Kari alsook de gevoelige ballade “the river of life” en zeker ook “still” van Hans Van Oost.
De twee gitaristen vullen mekaar aan en dialogeren hun solo’s zoals bijvoorbeeld in “Brooklyn bound”. De traditie van de groten van de gitaarjazz, of het nu Joe Pass, Jim Hall of Attila Zoller is, straalt doorheen hun gitaarspel. Kortom weer een mooie muzikale avond met veel volk ook in de bar.




 
     
  Michel Proesmans  
     
     
     
     
 
 
by Wouter De Jonck