JAZZEPOES home-> startblad

 

 

 

   
 

 

 
 

Zondag 15 aug 2021 Jazz Middelheim

Zonnige moederkensdag met veel oed en basklarinet






Programma




13.15-14.15u. – OVERSEAS « TAMAM MORNING » feat. Harmen Fraanje
15.00-16.15u. - #MP85 Michel Portal
17.00-18.15u. - Youn Sun Nah
19.00-20.15u. - Stefano di Battista 'Morricone Stories'
21.00-22.30u. - Anouar Brahem ‘The Astounding Eyes of Rita’


 

 

 


Er is enkel een hoofdpodium zonder video beelden en geen zijpodium. We zien weer de vertrouwde catering.  Na de check-in met covidpas kunnen we ons vrij bewegen over het terrein zonder masker en kunnen we food en drinks betalen via NFC en bancontact met pincode, dus geen geleuter meer met oplaadkaarten. Ze zijn wel streng aan de ingang en dulden geen vreemde drank of eten en de rugzakken worden telkens nagekeken. Het is leuk vele bekende vrienden en kennissen te ontmoeten.



   

 

OVERSEAS « TAMAM MORNING » feat. Harmen Fraanje


Ihab Radwan (oed)
Toine Thys (saxofoon, basclarinet)
Ze Luis Nascimento (percussie)
Annemie Osbourne (violoncello)
Harmen Fraanje (piano)

 

 

 



Saxofonist en basklarinettist Toine Thys stelt zijn nieuwe groep voor waarmee hij het stemmige album Overseas maakte op het bekende IGLOO label.  Het wordt een rustig en melancholisch concert door die arabische luit van Radwan uit Egypte. Op het einde krijgen we enkele uitspattingen met ferme solo’s. Het is een ambitieus akoestisch project door het mengen van culturen : een klassieke celliste uit Luxemburg en percussie uit Brazilië dat het oerwoud oproept en een jazz pianist uit Nederland en dan de Brusselaar Toine Thijs op sax en basklarinet. Ze slagen er wel in om lekker  te blenden. Het is de tweede keer dat ze live optreden. Toine zegt zelf dat hij een droom realiseert. Hij kan zijn genre moeilijk omschrijven maar vindt het geen wereldmuziek. Het neigt naar een soort van kamermuziek waarin ieder zijn ervaring brengt. Hij is door de kracht van de muziek aangetrokken de laatste tijd en hij maakte ook reizen door Afrika en Zuid Korea die hem inspireerden. Door concerten kwam hij de oud speler tegen het lijf en dit klikte direct. De ene neemt de andere op sleeptouw. We horen oa :

 

 


Memory of the Trees, Istanbul Kidz suite in 3 delen, Giacomo Casanova, Tamam Morning, Longa Nekriz die je allemaal kan terugvinden op de plaat en cd.




 


 

 

#MP85 Michel Portal



 

Hij is één van de architecten van de moderne Europese jazz. Hij is al bijna 85 jaar en om dat te vieren heeft hij een nieuw album uit, dat toevallig MP85 heet. Hij omringt zich met een ontzettend mooie groep met pianist en producer Bojan Z, die een trouwe muzikale makker is sinds 28 jaar. Hij stuurt de troepen aan en stelt een sterke bezetting samen. Het is een verfrissend concert met veel verschillende achtergronden en generaties. Zo neemt hij de jonge drummer Lander Gyselinck mee en de interessante Duitse trompettist Nils Wogram en vaste waarde de franse bassist Bruno Chevillon op elektrische bas. De leader van deze band mag dan op hoge leeftijd zijn, maar op goeie muziek staat geen leeftijd. Hij heeft dit hier op Jazz Middelheim al meermaals bewezen.  Hij ziet er na al die jaren nog steeds dezelfde uit. Michel Portal geniet ervan en geeft kleine aanwijzingen. Het zit mooi in mekaar met originele muziek van dramatisch tot fijn swingen. Het album is in de studio gemaakt in covid periode met moeilijke communicatie. Ze vinden mekaar ook energetisch. Portal  heeft een open geest. Dus mensen van verschillende generaties kunnen wel degelijk samenspelen. Portal is vooral te horen op de basklarinet, met een klein uitstapje op klarinet en sopraansax. Het levert in combinatie met de trombone een vaak prachtig klankpalet op en spelen soms unisolo zeer mooi samen. De avontuurlijke Wogram verkent alle registers van de trombone. De bejaarde Portal blijkt over meer pit te beschikken dan je denkt. Melancholiek zijn de stukken ‘Full Half Moon’ en ‘Armenia’, met een hoofdrol voor de bijna zingende basklarinet van de leider.
We horen :

 


African Wind, Full Half Moon, Mino- Miro, Armenia, Jazzoulie, Desert Town, Split the Difference (Nils Wogram), Mr. Pharmacie, No Hay en Cuba Si Cuba No.


 

 


 

 

Youn Sun Nah


Youn Sun Nah (vocals) en Ulf Wakenius (gitaar)

 

 

 

Jazz middelheim heeft een lange traditie van vrouwelijke vocalisten. De voor mij onbekende Sun Nah  is niet zomaar een zangeres maar een stemkunstenaar. Ze zingt met veel  acrobatie alsof het niets is. Ze komt oorspronkelijk uit Korea maar ze trok al snel naar het jazzy Parijs en brengt platen uit op het Act label. Ze toert bijna non-stop om de muziek bij haar publiek te brengen. Dat doet ze al vele jaren met deze gitarist die voortreffelijk speelt op de akoestisch versterkte gitaar.  Ze gaan er samen voor met grote dynamiek en dramatiek in duo bezetting.  Ze heeft een innemende en ingetogen persoonlijkheid maar als ze zingt gaat er een wereld open. Ze zingt een dozijn nummers gaande van Michel Legrand , Metallica tot Nat King Cole en enkele eigen nummers. Als bis zingt van George Harrison het isn’t it a pity. Ze is een spons die van vele soorten muziek houdt. Vooral de rustige versie van Cohen’s Hallelujah is beklijvend mooi. Ze is een soepele sopraan waarmee ze kan moduleren in alle richtingen. Het is niet altijd duidelijk wat haar eigenheid is en haar doel zou zijn. Live klinkt ze toch wat ruiger dan op plaat.

 

Setlist:


Traveller
Calypso Blues (Nat King Cole/Don George)
Asturias (Isaac Albeniz)
In My Heart
Sans Toi (Michel Legrand/Agnes Varda)
God’s Gonna Cut You Down (Traditional, arrangement by Johnny Cash)
Hallelujah (Leonard Cohen)
Enter Sandman (Metallica)
Invincible
Momento Magico
Summertime (George Gershwin)
Jockey Full of Bourbon (Tom Waits)
Isn’t It a Pity (George Harrison)



 


 

 

 

 

Stefano di Battista ‘Morricone Stories’


Stefano di Battista (alto & soprano saxophones)
Fred Nardin (piano)
Daniele Sorrentino (double bass)
André Ceccarelli (drums)

 

 

Sommige muziek overstijgt alle genres en dat kan zeker gezegd worden van de filmmuziek van Ennio Morricone. Deze componist overleedt in 2020. Stefano di Battista zoekt de jazz match om het repertoire van de meester aan te pakken. Hij koos voor minder bekende thema’s want door zich te verdiepen in het grote oeuvre komt hij nog parels tegen die we nog niet kennen. Ze spelen een aangenaam doch geen memorabel concert. Hij geeft veel uitleg met wat flauwe grappen en een langdradig verhaal over een diner in Rome met Morricone waar een piano stond en direct een nummer voor hem begon te componeren met veel hoge noten voor Flora, de dochter van Stefano. Hij schakelt om van Italiaans, Engels en Frans.
Stefano is infeite een Italiaanse bopper en speelt met veel loopjes en riedeltjes dat soms goed lukt en soms ook niet. Ik geef ook veel krediet aan zijn uitstekende gemotiveerde begeleiders. De bekende thema’s komen pas op het einde van set aan bod zoals The good the bad and the ugly en zeker ook in de toegift Gabriel’s Oboe uit The Mission dat haast kan meegefloten worden.
De setlist is:

 

 


Cosa Avete Fatto A Solange? (What Have You Done To Solange?)
Peur Sur la Ville (Fear Over The City)
La Cosa Buffa (La Cosa Buffa)
Veruschka (Veruschka)
Deborah’s Theme (Once Upon A Time In America)
Metti, Una Sera A Cena (Metti, Una Sera A Cena)
Novecento
Flora (voor zijn dochter)
The Good, The Bad And The Ugly (The Good, The Bad And The Ugly)
Gabriel’s Oboe (The Mission)


 


Anouar Brahem ˜The Astounding Eyes of Rita’


Anouar Brahem (oud)
Klaus Gesing (bass clarinet)
Björn Meyer (electric bass)
Khaled Yassine (percussion)

 

 

 

 

Over Anouar Brahem uit Tunsië kunnen we kort zijn. De meester op de oud werkt al zo lang en zo intensief samen met basklarinettist Klaus Gesing, bassist (een zessnarige elektrische bas) Björn Meyer en percussionist Khaled Yassine dat ook dit concert weer van voor tot achter klinkt als een klok. Ze spelen integraal de bekende plaat The astounding eyes of Rita uit 2009 (ECM2075). Het album is opgedragen aan dichter Mahmoud Darwish uit Palestina waar Anouar een boon voor heeft;  het kwartet speelt dit  instrumentaal op het mee neuriën na van de meester zelf.Ze spelen alle vier geconcentreerd en krijgen de tent stil, jawel, zoals Toots dat vroeger kon op 15 aug. Het was te verwachten. Ze speelden smaakvol en geraffineerd. ‘Dances with the waves’ klinkt als golven door de tent. Af en toe zijn er wel vrijheden op de bas, handdrum en die grote basklarinet. De muziek klinkt als eb en vloed met de sensuele klank van de oed. Je maakt een trip naar Tunesië en Armenië als het ware. Het is rustige en melancholische muziek om zen van te worden en te genieten maar ook na te genieten. De kwaliteit zit in de ingehouden manier van spelen. De mensen kijken gebiologeerd naar het podium. Een gesmaakt concert op deze dag van de wereldmuziek toch.
De setlist is dan :

 


The lover of Beirut
Dance with Waves
Stopover at Djibouti
The Astounding Eyes of Rita
Galilée Mon Amour
Waking State
For No Apparent Reason
Al Birwa
Halfaouine
 






 
     
     
     
  concertverslagen : Proes (Michel Proesmans) begeleidende foto's : Eddy Westveer en Michel Proesmans

 
     
     
     

 

 ©  JAZZEPOES 2021

 

 

up again !

 

 

JAZZEPOES home-> startblad