|
|
|
|
|
|
|
Na de ‘medium edition’ van verleden jaar trekt
JazzatHome zich voor de …18e editie alweer !! verder
overeind na de Coronajaren al lijken de topjaren zowel al wat jaren
terug of nog in ’t verschiet ? te liggen…17 Zondagse locaties , da’s al
lang geen 25 meer, misschien komt er wat sleet op de formule …of op ’t
enthousiasme van locatiehouders en medewerkers? Feit is dat na een wat
onverwachte bestuurswissel van organisator, de Mechelse JaZZZolder, men
er toch in geslaagd is om alweer een hoop muzikanten en luistergrage
toeschouwers warm te maken voor een toch wel amusant en uniek spektakel
in Mechelse huiskamers en privé-eigendommen...Al kon het ook wel beter
natuurlijk…
Raken de bezoekende toeschouwers op zondag te
verwend want een bezettingsgraad van slechts 71% betekent dat niet alle
sets steeds de volledige aanwezigheidscapaciteit konden benutten en da’s
spijtig natuurlijk als je een aantal topmusici
slechts op weinige geïnteresseerden mocht vergasten. Nu, niks
dramatisch natuurlijk want alle wél aanwezigen genoten des te meer bij
die gelegenheid ! Toppers waren er gelukkig ook, laat mij dat vooral ook
niet te vergeten en dan heb ik het over wél 10 van de 17 locaties die
vlot over de 90% bezetting konden rekenen, geteld over alle sets en
zelfs elke set totaal uitverkocht waren ! Laat ons dan ook gerust over
de ganse zondagnamiddag van een bescheiden succes spreken. De stemming
zat trouwens overal goed, bezoekers werden vriendelijk ontvangen en
werden overal op een biertje, wijn of water getrakteerd en, niet
zelden , op lekkere knabbels er bij ! Die 1280 gelukkigen ziet
JazzatHome graag volgende editie weer! Wat de ‘prelude concerten’
betreft, voorafgaande aan de zondagse rondgang, hield JaH het bij gigs
in eigen huis van JaZZZolder, de Mandelazaal van het Predikheren (waar
ook de Stadsbibliotheek gelegen is. ) en niet het Cultuurcentrum of
Stadsfeestzaal zoals bij eerdere gelegenheden het geval was. Men speelde
voor die gigs daarbij op vrijdag 8 September niet zo direct op safe maar
koos voor het avontuurlijke van geïmproviseerde jazz, niet zo direct een
hapje voor álle of 'toevallige' Jazzliefhebbers en daarbij bleek de gekozen locatie
natuurlijk ideaal. Een internationaal gezelschap van artiesten stond op
het podium en dat kon
rekenen op tweemaal een dertigtal toeschouwers. Dat
lijkt wat weinig (en is het natuurlijk ook met een bezettingsgraad van
slechts
42% maar vergeten we niet de loodzware zomertemperatuur en ook
‘concurrerende' events zoals Jazzin’t Park te Gent… Zaterdagavond werd dan
weer voorbehouden voor de meer toegankelijke, traditionele
jazz, uit een oud composersvaatje getapt maar wél in een nieuw jasje
gestoken door andere Jazztoppers. Ik was er graag telkens bij en hield
ogen en oren open ! Dat kan je hier verder lezen…
|
|
|
VRIJDAG 8 september
|
|
|
|
|
|
Nate Wooley, Jozef Dumoulin, Ingebrigt Håker Flaten, Teun Verbruggen
Quartet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nate Wooley (US): trompet
Jozef Dumoulin: toetsen
Ingebrigt Håker Flaten (NO): contrabas
Teun Verbruggen: drums
|
|
|
|
|
|
…Begeleid door korte,koortsige pianoaanslagen en
dribbelende bas trekt het viertal van vanavond zich
in gang om toch aan de start wat verstillend sfeer te gaan scheppen…met
de percussie van Toon er bij kan je ’t ook zien als artisanaal een pad
leggen, alle tools en grondstoffen ervoor lijken
aanwezig
…Handwerk dus en de rest laat ik aan ieders
verbeelding over….het is als een kraan die je zachtjes open draait…eerst
druppelt het , dan gaat het zachtjes lopen en, draai je de kraan verder
abrupt open; dan gaat het spatten aan alle kanten ! Het is diegene die
de kraan bedient die de kracht van het spatten bepaalt…In het geval van
Nate Wooley, de Amerikaanse trompettist, moet ik zeggen dat die de kraan
vrij regelmatig blijkt te laten lopen en zo kan je’t allemaal goed volgen,
zijn emmertje gaat vol zonder hozen…’Kami’ noemt het werkstuk dat ze
samen brengen en da”s een vervolg op ‘KaPSalon’ uit
2018. Het album bestaat uit 2 titels : A = Izanagi en B = Izanami maar
‘k heb wel geen idee wat we in de oren krijgen…
|
|
|
Tussen drie verschillende sequenties van de
set volgt wél telkens voorzichtig applaus vanuit het publiek en ’t moet
daarbij gezegd: eens het kraantje goed loopt, met de stevig stappende
bas van Ingebrigt Håker Flaten, de keys en pianoriedels van
Jozef Dumoulin en het fijn volgende drum en percussiewerk van Teun
Verbruggen lijkt het mij op een stevig potje jazz al gaat het er met
momenten ook erg free aan toe…maar dan loodst Wooley je d’er weer
loeiend op z’n pockettrompet doorheen, opletten blijft het daarna voor
het drijfzand dat zich gevormd heeft : hier wordt immers niet gedweild
en de kraan blijft wél open staan
…Arabische?
voicesamples komen zich naar het einde toe in het klankbeeld mengen en
ingetogenheid is de stemming nu, met gestreken contrabas en gedempte
percussie die wat dramatisch aan het zwellen gaat…spanning wordt
opgebouwd en dan..dan is het gedaan ! Een opgemerkt concert was dit als
opener van het JazzatHome Festival en, hoewel het deze keer geen full
house was mag er toch gesproken worden van een bescheiden succes met
telkens tegen de 30 man liefhebbers in de zaal…Ik denk dat je hier niet
meer volk mag verwachten voor een concert uit de geïmproviseerde hoek.
Op dan maar naar zaterdag…
|
|
|
|
|
|
|
|
|
zaterdag 9 september
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nic Thys' Sound Circus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Frank Vaganée : altsax
Sam Comerford : tenorsax, klarinet
Tim Finoulst: pedal steel, gitaar
Lorenzo Di Maio : gitaar
Daniël Jonkers : drums
Nic Thys : elektrische bas
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
…Geen kwintet vanavond maar een sextet want Ierse
Brusselaar Sam Comerford die ik eerder ook al zag met Hendrik Lasure’s
‘Warm Bad‘ staat vanavond bij op het podium van Nic Thys en de zijnen
voor een programma waar Nic al langer naar uitkeek : z’n Sound
Circus’ met interpretaties van ouwe, romantische jazzsongs ( +- 1920 tot
de jaren zestig ongeveer) en dat met niet steeds de meest voordehand
liggende moderne instrumenten, daarom ook die elektrische bas en pedal
steel guitar….
Voor starter ‘Stardust’ uit de jaren 40’ lijkt die
pedal steel guitar uiterst geschikt want ’t is pure romantiek dat je
daaruit te horen krijgt…een nummer gecovered door zowat…iedereen maar
deze versie hoorde je nog niet eerder
De song roffelt
door naar het in den beginne iets snellere maar al gauw dampend
swingende ‘On a Slow Boat to China’ met nu Tim Finoulst op elektrische
gitaar die de solo opent en dat luik doorgeeft aan Lorenzo…daarna zijn
de blazers aan het woord , een onstuimige Sam Comerford op de tenor en
een meer rationele Frank Vaganée op de altsax maar de strijd gaat gelijk
op ! Met Sam op de klarinet en met ‘ When Sunny Gets Blue’ op het
muziekblad zitten we daarna halverwege de jaren 50’ en Nic soleert ferm
op de elektrische bas, ik weet niet meer dat ik ‘m dat ooit al zag
doen…We blijven in a sentimental mood daarna met ‘I’m Getting
Sentimental Over You’ waarin de saxen weer gelijk opgaan en Tim z’n
charmes kracht bijzet op de snaren voor een sterke solo alweer ! Ook
beide saxen zijn hanig en steken mekaar naar de kroon…vredevol weliswaar
en onder enthousiast applaus telkens na de soli van een geamuseerd
publiek. Beiden vallen mekaar haast spreekwoordelijk in de armen bij het
einde van de meeslepende song…Zij verlaten dan even het podium
en het resterende kwartet vervolgt dan Country Style gewijs
met ‘That Lucky Old Sun’ (remember o.a. Frankie Laine…), pure old
style Americana met nu weer Tim gepast op pedal steel
en Nic heel zangerig ook in de solo..very nice !...’I’ll See You in my
Dreams’ (1924) ( en volgens Nic is de beste versie ooit die van Django
(Reinhardt) eindigt de set dan met het volledige sextet terug on the
floor en met wellicht de mooiste gitaarsolo van Lorenzo di Maio van de
avond…Ook talentvolle drummer Daniel Jonkers komt
naar het einde toe nog lekker te soleren…Shouts, een dik applaus maar
voor een bis is er helaas geen tijd meer over. Topconcert ! ..en over nu
naar de zondagsconcerten….
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
…Zondag nu en het
zomert zwaar in Mechelen met temperaturen rond de 30*C ! Geen wonder dan
ook da'k een Marcelleke verkies boven het gelegenheids-JaH T-shirt !...
|
|
|
|
|
|
|
zondag 10 september 14:15
|
|
|
|
|
|
...17 locaties staan
uitnodigend te wachten voor de
liefhebbers en de (wat weinig ) fotografen...Deze keer ook weer
een wijziging in het programma (locatie
10, bij & Dusk till Dawn) alwaar het Anke Ludwig
Quartet nog vervangend inviel voor het Laurent Melnyk Trio . Ook dit
jaar schaarde ik wat fotografen rond mij om wat plaatjes te schieten.
Helaas volstond dat deze keer niet om alle gigs te coveren... Dit
waren ze deze keer :
|
|
|
|
|
|
Hugo Lefevre ,MArk Van MullEm , Eddy en Ella Westveer, en ondergetekende
|
|
|
|
|
|
Waarvoor dank, beste
vrienden !
|
|
|
|
|
|
The Patio Houses : Franklin - Ode to Aretha
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Emilie Leysen, Dunja Mees, Sarah Devos (vocals) Niels Verheest (keys)
Luc Canters (guitar)
|
|
|
|
|
|
…Beginnen doe’k mijn zomerse, stadse trektocht in
deze erg mooie locatie alwaar ik eerder op andere jaargangen ook
al genoten heb en nu zal dat niet anders wezen want ik zag deze band al
es eerder in volledige samenstelling op de Bonheidense Zomerzondagen dit
jaar …Ik meende toen al Luc (Canters) te herkennen en David Thomaere aan
de keys zat er toen ook bij maar dat bleek een invaller voor Niels
Verheest die er vandaag wél bij is. Luc ken ik nog van één van z’n
vroegere projecten , 'Strange Fruit' en die stonden in 2010 nog voor een
show, georganiseerd door JaZZZolder in de Spiegeltent op
de Grote Markt te Mechelen ! …ook al een tijdje geleden is dat…Samen met
Luc zal Niels zorgen voor de muzikale ondersteuning van 3 topzangeressen
en eentje daarvan had ik meteen al moeten herkennen, dat
was Emilie Leysen, in de tijd van Strange Fruit nog samen aan de vocals
met Nathalie Van Den Meutter. Vandaag heb ik het echter zo meteen niet door dat
zij het is maar wat wil je, met zoveel tijd tussen? Met Emilie samen op
het podium vind je links van haar Dunja Mees, de ‘Voice van Vlaanderen
2013’ en Sarah Devos, ook al een onbetwist veelzijdig talent staat
rechts. Samen brengen zij wat pareltjes van eens de
Queen of Soul ; Aretha Franklin en het zal je dan ook niks verbazen dat
deze JaH site vandaag één der toppers is want compleet uitverkocht zijn
alle 3 sets ! Zij graven enthousiast en professioneel door bekend en
minder bekend werk van de souldiva en starten doen ze met ‘You’re All I
Need to Get By’. We horen een gospel…’Knock Knock’ gaat het 'on your
door' (Until You Come Back To Me (That's What I'm Gonna Do),daarna
een
stemmige ballade, funky soulstuff van haar eerste album, de hit ‘Spanish
Harlem’ tijdens deze set en ook nog ‘Oh Me Oh My I’m a Fool For You
Baby’… Geweldig goed gebracht, machtige stemmen en uitstekende
begeleiding , mijn eerste concertje is meteen een topper, had ik al wel
verwacht maar’t is leuk dat ik het volmondig kan beamen…
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
zondag 11 september 15:45
|
|
|
|
|
|
Jolie-Gijselinckx : Keith Canvas
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Keith Canvas (zang, piano, Fender Rhodes),
Jonas Desmet (piano, hammond, synths, soundscape), Sander Huys (bas),
André Assis (drums).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Keith Canvas, het muzikale equivalent van
Bart Mertens zorgt ook alweer voor ‘vollen bak’ op de tweede locatie van
mijn rondgang en het blijkt dat we mekaar ook al van eerder zouden
moeten kennen maar hier is alsnog geen lichtje beginnen branden…Bart had
het ‘van in 2005’ maar dat zal wellicht onder een ander pseudoniem
geweest zijn of als member van één of andere band Keith Canvas was
waarschijnlijk toen nog niet aan de orde…Anders gaat het vandaag de dag
met nu al succes blijkbaar in Frankrijk en het verre Brazilië ! Dat mag
niet verbazen want de man heeft een geweldig lekkere stem, wordt
vergeleken met Jamie Cullum en zelfs als de blanke reïncarnatie van Ray
Charles wordt die genoemd ! Alleszins is hetgeen hij brengt heel erg
popgevoelig en ik hou ook erg van de streepjes orgel die Jonas hier en
daar toevoegt. Er is al een album uit (Beyond The Frame’ (2015) en spoedig
komt ook de EP ‘Imposter Syndrome’ er aan dus gaan we
daaruit te horen krijgen vandaag. Starten doet-ie met ‘you're not
around’ uit het eerste album waaruit we ook o.a. ‘gotta let you know’ en
de ballade ‘ that’s when’ te horen krijgen. Ook uit de te verschijnen EP
plukt die wat nummers waarvan op het einde ‘No Way’, dat eerder op
single al verscheen en ook het meest jazzy in het oor liggende is, mij
het meest bevalt. Z’n nieuwe band mag er ook zijn en het is dan ook
uitkijken naar het komende album. Eveneens staat er wat met de Q-Some
Big Band op het programma, ik ben dus erg benieuwd naar wat de toekomst
nog brengen zal voor dit onmiskenbaar talent…
|
|
|
|
|
|
|
|
|
zondag 11 september 17:15
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dusk till Dawn : Anke Ludwig Quartet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anke Ludwig (voice), Miel De
Koninck (piano), Wolf De Backer (double bass), Robbe Broeckx
(drums)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
...Het Anke Ludwig Quartet is mijn laatste
bestemming en, ondanks de tropische warmte is het toch lekker toeven in
B &B Dusk till Dawn in de ‘Lievrouwestraat’ en starten doe’k aldaar met
een fotoshoot nog voor de set start want locatiehouder
Diederik moet algauw vertrekken richting CVO op de Vaartdijk, gatheringplace
voor de muzikanten, medewerkers en locatiehouders voor nog een warme hap
en wat bijkletsen na de concerten en Diederik houdt daar
ook graag een oogje in’t zeil. Het is een jonge bende, dit Anke Ludwig
Quartet waarvan ik er slechts één herken en da’s de drummer Robbe
Broeckx die ‘k nog herken vanuit het 7e International
JazzContest hier te Mechelen , in 2019 was dat met de band Aegle..
Dit Anke Ludwig kwartet schoof nog op de plaats van het
Laurent Melnyk Trio dat blijkbaar nog andere verpichtingen had deze
namiddag maar helaas behoort deze locatie vandaag tot diegenen die het
met minder publiek moeten stellen, slechts een derde van de beschikbare
zitplaatsen is bezet maar je hoort niemand klagen hier, toch? Een
rustige sfeer is het voor Anke en haar kompanen van het Koninklijk
Conservatorium van Antwerpen en dus uitermate geschikt voor luisterende
oren. Uptempo gaan we van start en Anke lijkt er nog zin in te hebben
ondanks de inmiddels al derde set. De jonge zangeres met Amerikaanse
roots moet nog open bloeien maar aan geschikte songkeuze mankeert het de
jonge band niet. We horen o.a. een Herbie Hancock song met funky schwung
en dat kan best iets uit z’n Electric Band periode geweest zijn
(oeps!...dat was Chick Corea -…
‘All Or Nothing At All’, oorspronkelijk bekend van Frank Sinatra zit er
ook ergens tussen en daarna gaan we terug uptempo met Anke die aan het
scatten gaat en een behoorlijke solo van Miel De Koninck op de keys
volgt. Finaal waagt ze zich aan Joni Mitchell’s ‘ Both Sides Now’ en
da’s natuurlijk hoog grijpen. Mooi gedaan toch en bravo Anke en band !
Intussen begint er hier een hongertje te knagen dus zal ik ook es gaan
afzakken naar de ‘Paëlla gathering zie !
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En zo werd er gesmuld en kwamen er diverse verhalen naar boven zoals de
lol die Jo Leemans vandaag nog had en hoe ze meezong, onze kranige 96
jarige zangeres en voormalige radio/TV presentatrice die in het Milsenhof verblijft
alwaar Boogaleo 'ten dans' speelde voor de enthousiaste inwoners en
verzorging !
Een fijne dag werd besloten en nu is het van
'Op naar editie 19 !
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Winus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|