back to start !

 

 

                                                                      Archief Music 2016     Archief JAZZ 2015

                                                                                                                Archief BLUES/ROOTS 2015

click for index 

 

 

 

     
     
 
     
     
 
   
 
 



i.s.m. CC Mechelen

 

 


Nona Jazz 22 December 2016 JAzzXS/Double bill



LORIERS-POSTMA-THYS

 

 

 

  Het werd weer een sterke avond in KC NONA met de double bill uit de Jazzlabs Tour : SCHNTZL en het trio Loriers-Postma-Thys... Het was de afsluiter van de reeks Jazzlab Series Concerten en het zat lekker...Nathalie Loriers presenteerde een wat ouder programma uit 2013 maar keek ook vooruit naar de nieuwe CD 'We will meet again', conventioneel maar degelijk met schitterende solisten...SCHNTZL waarvan we intussen al veel groots hoorden kregen we nu eindelijk ook es op ons bord en dat smaakte ! Een echt kerstconcert werd het en in onze fantasie projecteerden we er een groot mechaniek bij met radertjes die klikten en houten poppetjes die geanimeerd bewogen...drums/percussie en piano/keys/electronics : een ongewone combinatie die magisch werkte , bravo !
Michel licht hieronder nader bij ...

 
     
     
  Winus

 
     

 

 

 




Nathalie Loriers: piano
Tineke Postma: saxofoon
Nic Thys: contrabas



   

 

 

 

concertverslag

 

 
Net voor kerst zakken we af naar Nona i.v.m. een double bill Jazzlab tour. Eerst zien we het trio Loriers-Postma-Thijs aan het werk en daarna het intieme jonge duo Schntzl.
In september dook pianiste Nathalie Loriers met Tineke Postma en Nicolas Thys de opnamestudio in. Hun nieuw album op het W.E.R.F.-label heet ‘we will meet again’ na hun succesvolle samenwerking op de live plaat 'Le Peuple Des Silencieux' op het Gaume Festival van 2013 alweer. Nathalie Loriers is een geliefde pianiste over de beide helften van België en daarbuiten. Ze speelt lyrisch, veelzijdig met sterke composities. Deze keer niet Philippe Aerts maar onze Nic Thijs als rots in de branding aan de bas. Hij is een veelgevraagde muzikant en is nog geflankeerd door een zeer sterke Tinneke Postma op tenor -en sopraansax. Wat klinkt het allemaal geweldig akoestisch zonder versterking in de mooie goed gevulde zaal. Je hoort elk detail bij dit stille publiek dat haast vergeet te klappen na een solo. Er is een goede klik tussen de muzikanten.
We beginnen met het intieme rustige ‘Luiza’ van AC Jobim met een piano solo intro. De sfeer is direct gemaakt zo tegen Kerstmis. Er is ook weinig belichting. Een kaars past er wel al bij. ‘Everything we need’ is een vrolijk lichtvoetig deuntje met een swingend intermezzo van bas en piano. Nathalie brengt een nieuw nummer ‘fallen rose’ gebaseerd op haar plaat ‘walking through walls walking along walls’ met een speelsere sopraansax. Het titelstuk ‘we will really meet again’ heeft ze geschreven in een rouwperiode en nog iets over een gevoelen van Bill Evans naar zijn overleden broer. Het begint erg weemoedig met flodderende pianospel en lange hoge tonen van de sopraansax van een indrukwekkende Tineke Postma op het einde.  ‘Take the cake’ is een vrolijk nummer om te genieten van de positieve dingen in het leven. ‘Dançao’ is een opgewekt stuk met dartele speelse passages. Ze spelen vandaag hier in de Nona als laatste van 20 keer optreden tijdens de vlaamse en waalse Jazzlab tour. We zien hen graag nog eens terug.

 



 

 

Michel Proesmans

 

 


SCHNTZL



Hendrik Lasure: piano
Casper Van De Velde: drum

 

 

    


 

concertverslag

 

 

Een frisse nieuwe wind waait door muziekland, in de vorm van het duo SCHNTZL. Hendrik Lasure en Casper Van De Velde kleuren, gewapend met piano en drum, vrolijk buiten de lijntjes van de traditionele jazz.
Hendrik Lasure (°1997) heb ik leren kennen als jonge snaak op de Jazzcontest Mechelen van 2014 in de groep Toska met bassiste Trui Amerlinck. Hij volgde al masterclasses bij Nathalie Loriers. Als duo met Casper heb ik hun al bezig gezien in de Hnita hoeve in jan 2016 en ben benieuwd naar hun optreden hier. Hun eerste plaat is ook al uit op het Werf label.
Gebombardeerd als het veelbelovende duo SCHNTZL en winnaar van de STORM! contest wonnen ze overtuigend in Vrijstaat O. in Oostende in 2015. En enkele maanden later winnen ze ook een prijs op de Tremplin Jazz d’Avignon Contest. Ondanks hun jonge leeftijd spelen pianist en keyboardspeler Hendrik Lasure (°1997) en drummer Casper Van De Velde (°1995) al zes jaar samen. In hun muziek wisselen vrije improvisatie en doorgecomponeerde delen elkaar af. Er zitten referenties in naar jazziconen als Bill Evans, Keith Jarrett en Brad Mehldau, maar evengoed invloeden uit hiphop en hedendaagse elektronica. “De jury waardeerde het verrassende geluid en de originele bezetting van dit duo dat onbevangen en vol enthousiasme een eigen geluid bracht. De muziek is intuïtief, speels, suggestief en pakkend. Beide muzikanten getuigen van een authentiek talent,” aldus het juryverslag van de STORM! contest.

   


Ik vind het tof van die jonge gasten die geen Stuff willen nadoen. Gelukkig maar. Wow een leuk duo, zo fragiel, veelzijdig ook en intiem. Er is en blijft potentieel in doorschemeren. Het klinkt ook goed akoestisch weer in de zaal. Hendrik gebruikt maar af en toe wat elektronische geluiden (mooi gedoseerd) en speelt op keyboards maar meestal op de vleugelpiano. Hij speelt soms minimalistisch en herhaalt stukjes muziek waarmee Casper aan de slag kan.
Speciaal is het nummer ‘ Lindberg’ met aangeblazen keyboard geluiden. Hendrik weet de sfeer wel te zetten en laat onze verbeelding de vrije loop gaan. Ik doe af en toe ook mijn ogen dicht tijdens het optreden. Verder spelen ze nog ‘genster’ met zacht geritsels van Casper. Maar hij kan ook geweldig te keer gaan en een climax geven. Ik heb hem ook zien schitteren als opvallende drummer in het HO gent project op het afgelopen Gent Jazz.
Deze twee jeugdige toptalenten moet je in de gaten blijven houden en experimenteren graag met minimalisme, elektronica en een vleugje klassiek. Ze wisselen af tussen compositie en improvisatie. Ze doen je nadenken.

 



 

Binnenkort meer jazzconcerten hier tijdens deze winter. Meer info op de NONA site !

 

 

 

Michel Proesmans

 

 
     
 
 
 
 
 
     
     
 
 
 
     
 

 

 

- persbericht -
 
 


TONY BENNETT CELEBRATES 90





 

DELUXE EDITION 3CD SET FEATURES RARITIES AND PREVIOUSLY UNRELEASED BENNETT TRACKS 

COMPANION CD TO TONY’S NBC SPECIAL AIRING DECEMBER 20TH FEATURES PERFORMANCES BY LADY GAGA, STEVIE WONDER, ELTON JOHN, MICHAEL BUBLÉ, TONY BENNETT AND MANY MORE 


Tony Bennett celebrated his 90th birthday in August and this milestone occasion continues with the RPM Records / Columbia Records release of Tony Bennett Celebrates 90 set for pre-order on November 11th and worldwide release on December 16. Tony Bennett Celebrates 90 will be released as a Standard and Deluxe Edition The standard CD is a companion to the forthcoming NBC prime-time special, “Tony Bennett Celebrates 90: The Best Is Yet To Come, which airs on December 20th at 9pm ET/9pm PT.  The special was filmed in front of a live audience at Radio City Music Hall on September 15th and features performances by Lady Gaga, Stevie Wonder, Michael Bublé, Andrea Bocelli, Kevin Spacey, Tony Bennett and many others. Additionally, performances by Billy Joel and Elton John were taped at alternate locations and will appear in the broadcast and on the CD. The CD also includes an extended 28-page booklet featuring appreciation essays contributed by President Bill Clinton, Martin Scorsese, Harry Belafonte, Johnny Mandel, Bill Charlap and Everett Raymond Kinstler.  All pre-orders will include an instant grat track of Tony’s recording of “I Got Rhythm.” from the CD.

Tony Bennett Celebrates 90: The Deluxe Edition is a 3 CD set which includes the standard CD as well as two additional CDs featuring rare and previously unreleased studio and live performance tracks of Tony’s throughout his career. The set also includes a 28-page booklet with a comprehensive decade-by-decade account of Tony’s life and career written by Will Friedwald.

In addition to the new CDs and NBC special, Tony’s fifth book, JUST GETTING STARTED, will be released in the United States on November 15th. Bennett collaborates with renowned journalist Scott Simon to celebrate the people and places who have helped, influenced and steered him along the way, among them his parents, Frank Sinatra, Duke Ellington, Ella Fitzgerald, Lady Gaga, Pablo Picasso, the city of San Francisco, among others. JUST GETTING STARTED also features over 80 color images of Tony’s original artwork and is being released by HarperCollins. 

Tony Bennett will also be performing in the Macy’s Thanksgiving Day Parade, which also celebrates its 90th Birthday this year and “Christmas in Rockefeller Center” both airing on NBC on November 24 and 30th, respectively.

 

TRACK LISTING FOR TONY BENNETT CELEBRATES 90: (STANDARD)

 

 

 

1. THE LADY IS A TRAMP/Lady Gaga

2. THE GOOD LIFE /Michael Bublé

3. AVE MARIA/Andrea Bocelli

4. THE VERY THOUGHT OF YOU / IF I RULED THE WORLD MEDLEY/Kevin Spacey

5. I’VE GOT THE WORLD ON A STRING /Diana Krall

6. NEW YORK STATE OF MIND/Tony Bennett and Billy Joel

7. I CAN’T GIVE YOU ANYTHING BUT LOVE /Rufus Wainwright

8. A KISS TO BUILD A DREAM ON/k.d. lang

9. VISIONS /Stevie Wonder

10. LA VIE EN ROSE /Lady Gaga

11. CAN YOU FEEL THE LOVE TONIGHT / Elton John

12. AUTUMN LEAVES /Leslie Odom Jr.

13. WHO CARES?/Tony Bennett

14. THE BEST IS YET TO COME/Tony Bennett

15. I LEFT MY HEART IN SAN FRANCISCO/Tony Bennett

16. I GOT RHYTHM/Tony Bennett

17. HOW DO YOU KEEP THE MUSIC PLAYING?/Tony Bennett

18. HAPPY BIRTHDAY/Stevie Wonder

 

TRACK LISTING FOR TONY BENNETT CELEBRATES 90: THE DELUXE EDITION

 

 

 

CD1 

Same as Standard CD listing above



CD2 (*denotes previously unreleased track)

1. FASCINATIN’ RHYTHM Vocal by Joe Bari (Tony Bennett)

2. ST. JAMES INFIRMARY BLUES Vocal by Joe Bari (Tony Bennett)/The 314th Army Special Services Band Of the European Theatre

3. VIENI QUI (COME TO ME) Joe Bari (Tony Bennett) with Pat Easton

4. WE MUSTN’T SAY GOODBYE *

5. CLOSE YOUR EYES with The Pastels

6. A BLOSSOM FELL 

7. SOMETHING’S GOTTA GIVE 

8. WHATEVER LOLA WANTS 

9. HEART 

10. IMAGINATION* with Ralph Sharon, piano

11. IT’S A SIN TO TELL A LIE *

12. THE HEART THAT BROKE WAS MINE *

13. VANITY *

14. YOU CAN’T LOVE ’EM ALL 

15. DAY DREAM with Herbie Hancock, piano; Stan Getz, tenor sax; Ron Carter, bass; Elvin Jones, drums, Bob Brookmeyer, trombone

16. I’VE WAITED FOR A WALTZ* 

17. GOT THE GATE ON THE GOLDEN GATE *

18. THIS IS ALL I ASK * with John Bunch, piano

19. (I’VE GOT) BEGINNER’S LUCK * with The Ralph Sharon Trio

20. LOVE YOU MADLY *

(*denotes previously unreleased track)

 

CD 3

 

 

 

1. THE LADY’S IN LOVE WITH YOU 

2. GEORGIA ROSE 

3. LIMEHOUSE BLUES 

4. I’VE GOT JUST ABOUT EVERYTHING I NEED 

5. DON’T WAIT TOO LONG 

6. PENNIES FROM HEAVEN 

7. BLUE MOON 

8. FROM THIS MOMENT ON 

9. DON’T GET AROUND MUCH ANYMORE 

10. COUNTRY GIRL 

11. BROADWAY 

12. DAYS OF LOVE 

13. I’M WAY AHEAD OF THE GAME 

14. QUIET NIGHTS OF QUIET STARS 

15. FIREFLY 

16. ONCE UPON A TIME 

17. CHICAGO (THAT TODDLIN’ TOWN) 

18. LULLABY OF BROADWAY 

 

 
 

 

 

 
     
 
 
     
     
     
 
   
 

 

- persbericht -

 

 

 

Press release : Mats Up " the nature of Blues " & concerten in Belgie / concerts en Belgique

 

 

 


Palma-Fiacco


 

 

 

NL:


De Zwitserse krant Le Temps voorspelde eind vorige eeuw dat de oprichting van de groep Mats-Up in 1999 wel eens de belangrijkste gebeurtenis in de geschiedenis van de Zwitserse jazz zou kunnen worden! Had de krant het bij het rechte eind? Feit is dat de groep nog steeds met succes optreedt in eigen land en in Europa.
Geïmproviseerde muziek ontvouwt zich het mooist in een concert omgeving, ten overstaan van een live publiek. Dit geldt vooral voor de Zwitserse band MATS-UP. Dankzij hun jarenlange samenspel en hun intense optredens tijdens meer dan 200 concerten, hebben de leden van deze groep een bijzondere eenheid ontwikkeld.
De deels complexe, deels zeer duidelijke composities van trompettist Matthias Spillmann worden door zijn medemuzikanten ervaren en vertolkt in die mate dat ze volledig opgaan in muzikale elementen, zoals thema, solo en begeleiding. Bovendien zijn de vijf instrumentalisten virtuoos in de kunst van afwisselend de leiding te nemen of het geven van ruimte aan elkaar en zijn zodoende in staat om hun muziek een nieuwe richting uit te sturen. Op deze wijze genieten de luisteraars van een rustgevend en verfrissend muzikaal bad met een overvloed aan melodieuze en heftige ritmische energie.
Gezien deze onderscheidene kwaliteiten komt het niet als een verrassing dat MATS-UP in 2013 bekroond werd met de Zwitserse «Moods Blues & Jazz Award» voor hun knappe podium presence.
De band heeft ondertussen een cd met live-opnames uit de Bird's Jazz Eye Club.

 

 

 

FR:



Mats-Up a été fondée en 1999 sur l'idée d'un groupe qui dessinerait à la fois le vaste paysage sonore d'un ensemble de chambre et la vitalité, l'interaction d'un combo de jazz.
Peu de temps après, le journal suisse Le Temps prédisait que « Mats-Up serait l'événement le plus important dans le jazz suisse ».
Quelques années plus tard, Mats-Up fait en effet parti des groupes les plus marquants du jazz suisse actuel.
L'instrumentation où deux vents sont soutenus par cette section rythmique offre une large palette de possibilités musicales. Les rythmes sont hérités de la musique africaine et du romantisme.
Des mélodies parfois abstraites se fondent à travers un langage musical unique et fascinant, issu d’un riche imaginaire.
"La musique improvisée se déroule le plus admirablement dans un concert, devant un public en direct. Cela est particulièrement vrai pour le groupe suisse MATS-UP. Grâce à leur interaction de longue date et à leurs performances intenses dans plus de 200 concerts, les membres de ce groupe ont développé une unité extraordinaire - ainsi que la capacité de réagir les uns avec les autres à une vitesse rare.
Compte tenu de ces qualités particulières, il n'est pas surprenant que MATS-UP ait reçu en 2013 le «Moods Blues & Jazz Award» suisse pour sa présence scénique et le groupe vient de sortir un CD avec des enregistrements en direct de Bird's Eye Jazz Club. Un lieu où - pour le plaisir de son auditoire - il se produit régulièrement depuis des années."

 

 

 

Line up :

 

 

 


Matthias Spillmann: trompet
Reto Suhner: sax
Marc Méan: piano
Raffaele Bossard: bas
Dominic Egli: drums





 

 

 

 
     
 
     
     
     
 
 
     
  - persbericht -  
     
     
 



 
     
     
 
 
     
     
     
 
     
     
  - persbericht -

 
     
 

 


Jazzzolder verwarmt Warmste Weekend met Winterjazz

 

 

 

Het Warmste Weekend belooft dankzij de Mechelse vzw Jazzzolder nog een graadje warmer te worden. Winterjazz zal op zaterdag 17 december harten doen pompen en heupen in beweging brengen. Verwacht swingende, sfeervolle jazz op drie podia, met een topconcert van de Mechelse jazzlegende Chris Joris en nageslacht als orgelpunt.






Programma :



17-19 u: gratis live-jazz met de Bravo Big Band (Brussel) op het Nieuwwerk (tussen Wollemarkt en De Post). Hapjes en drankjes in samenwerking met restaurant Zorba



19-20u30: gratis jazz op de alternatieve kerstmarkt op het Cultuurplein. In samenwerking met café Kuub en vzw Dijlestroom presenteert Kristen Cornwell combo’s van het Mechels Conservatorium



21-23u: CD-voorstelling Chris Joris Project feat. Naïma Joris in het Auditorium van het Cultuurcentrum. De befaamde Mechelse percussionist, multi-instrumentalist en componist Chris Joris verzamelde voor dit project rond dochter en zangeres Naïma Joris vrienden en familie. Chris, Naïma en Yassin Joris vormen met Free Desmyter, Lara Rosseel, Christophe Millet en Bart Borremans een septet dat voor de gelegenheid versterking krijgt van Saskia Joris en Sjarel Van den Bergh.



Tickets: vvk: 15 euro (mailen info@jazzzolder.be of tijdens jazzzolderconcert  Kassa: 18 euro




Winterjazz is een productie van de Jazzzolder vzw, in samenwerking met Cultuurcentrum Mechelen, Conservatorium Mechelen, mmMechelenfeest en vzw Dijlestroom.

 

 

 
     
 
     
     
 
 
     
     
     
   
     
     
 
 
     
  - mededeling -  
     
     
  Erik Bogaerts : 'Mephiti' tournee  
     
     
   
     
     
 
 
     
 


   
 

 

Delirium Blues Festival in zaal mooie molen Roeselare (B) compleet !

Zaterdag 8/4/2017 DELIRIUM BLUES FESTIVAL “Back to Jimi Hendrix meets Rory Gallagher”

Ook volgende editie van Delirium Blues Festival staat in teken van Rory Gallagher & Jimi Hendrix. En ook nu weer zal iedere band naast hun eigen repertoire twee songs van de gitaar grootheden spelen! De organisatie van Delirium Blues heeft zojuist de namen van hun festival bekend gemaakt. Roy Mette - Lil’ Ian Goodsman - Back Porch faet Mean Missy - Dale Storr -  Ben Cane - Steve Hooker  en Blind Saints staan alvast op 8 april ’17 op het podium van Delirium te Roeselare. Delirium Blues die in 1995 te Handzame geboren werd gaat er prat op om elk jaar opnieuw aankomend talent op het podium hun ding te laten doen! Je ontdekt dit zeker als je de history van DBF bekijkt en er bands als Ian Siegal - The Delta Saints - El Elish - Julian Sas ziet staan. Ook gevestigde bands als Snowy White - The Animals - Jan Akkerman - - Little Willie Littlefield - Melvin Taylor - Louisiana Red etc. vulden de affiches.

 

-Wereld troubadour Lil’ Ian Goodsman trekt op zaterdag 8 april het 23th blues fest op gang. Ongetwijfeld kent ieder 'bluesman Lil 'Ian Goodsman! Van zowel Nieuw-Zeeland tot Australië over de Verenigde Staten speelde Lil rootsmuziek op het grotere podia die hij deelde met o'a Mud Morganfield, Sherman Robertson, Larry Garner en andere Peter Green's. Hippie 'Ian Goodsman heeft zowaar de stem van Richard Thompson ! Zijn muziek is in een bijna verdwenen Nashville stijl, een volledige cirkel rond Roy Clarke en Johnny Cash met daarbij Hendrix & Gallagher invloeden

-Dale Storr wordt net als onze Jef Neve beschouwd als de beste pianist in de uk! dit wordt een set vol New Orleans (honky tonk) pianostijl gebaseerde op Floyd Cramer, Little Richard, Jerry Lee Lewis en Fats Domino. En speciaal voor Delirium breng hij op z'n piano songs van Jimi Hendrix ...

-Dat Roy Mette veel meer in z'n mars heeft dan alleen maar te toeren met band is een feit ! Organisator Dominiek Hemeryck vroeg Roy een semi-akoestische project te brengen ! En Roy hapte onmiddellijk toe ! Akoestische speelt Roy deze keer zijn eigen werk naast Jimi Hendrix en natuurlijk Rory . Dit wordt gegarandeerd ingetogen maar daarom niet met minder bluesy melodieuze kracht !

-Ben Cane "Hoe zou het klinken als je Canned Heat, Black Rebel Motorcycle Club en Tom Waits in een smerig repetitiekot dumpt met enkele flessen Jack Daniels? Waarschijnlijk verdacht veel als Ben Cane, een zeskoppige bluesrockband uit Belgié. Gitaarriffs en rock 'n roll grooves die genadeloos op het middenrif mikken. Enkel opletten dat u niet teveel kostbaar bier morst terwijl u zich aan een dansje waagt. Schol en party time!"

-Back Porch : In de us heb je alabama shakes en andere Nathaniel Rateliff shuffle swamp country blues! Maar weet je in de uk hebben ze Back Porch

"De Suf(blues)folk muziekscene is schreeuwt om een groep als Back Porch voor zo lang als ik me kan herinneren" "Een verademing voor de blues" aldus  Stephen Foster van BBC radio Suffolk! Samen met de extravagante Mean Missy wordt dit de kers op de taart. Moet je gewoon zien deze band een aanrader!

-Rock n roll Icoon Steve Hooker heeft littekens om te onthouden. The Heat (punk rock 'n' roller jaren 70), The Shakers (rhythm 'n' blues from hell jaren 80) en

Boz and The Bozmen (rauwe rumble rockabilly jaren 90). Sinds 2004 heeft Steve zijn band The Stripped Down Stompin' Band, waar hij zowat over gans de wereld mee tourde. Ook speelde Hooker met (Matchbox), Boz Boorer (Morrissey en Polecats), Wilko Johnson (Dr Feelgood en Blockheads), Chuck Berry, Small Faces Steve Marriott, Captain Drugbuster (Demented Are Go), Levi Dexter (Rockats en Ripchords) en glans EYE (Mocking Bird Gal), Ram Jam Geno Washington, de heer Maybellene, New York Dolls Johnny Thunders en Red Hot Robert Gordon waren blij om de rockabilly van legende Steve Hooker te delen! Sinds 2004 heeft deze uitgeklede Stompin 'band een spoor doorheen Europa gebrand. Ze toerden ook in East Coast (USA) met een Amerikaanse line-up (Boz Boorer) en Japan. Zelf noemt hij zich een duizendpoot die zowel rockabilly, blues, country en soul op het podium schreeuwt, samen met zijn onmisbare bottleneck … let's rock and roll with the Stripped Down Stompin' Band, ...

-Blind Saints is een heavy psychedelic blues rock trio afkomstige uit Sheffield (uk) Delirium fans kennen beslist gitarist virtuoos Chris Wragg van Mudcats Blues nog! Die in 2014 het Deliriumpodium overheerste met zijn finesse gitaarspel en de snelheid die deed denken aan Joe Bonamassa en Kenny Wayne Shepherd, maar ook zijn idool Jimi Hendrix was nooit veraf! Wragg heeft een eigen techniek van spelen, supersnelle vingerwijzing, met een snelheid die je nauwelijks kan bij houden met het blote oog! Blind Saints is Laurie Allport Lead Vocals – Bass Chris Wragg Guitar en Didi Didlock Drums 


Zaal mooie molen Meenseheirweg Roeselare Belgié vanaf 17u, inkom 22

 

Info op https://www.facebook.com/dominiek.hemeryck of www.hd-b.be

 

 
 
     
 
     
     
 
 
     
     
 
  Ilja De Neve Band : 'Wama Bama Mama '
 
     
     
 

 
     
     
   
     
 
     
     
 
 
     
     
 
   
 
A BIG RAT




- persbericht -



 

( -INTERNATIONALE JAZZ SUPERSTER MATS GUSTAFSSON SCHRIJFT NIEUWE COMPOSITIE EXCLUSIEF VOOR ANTWERPSE CONCERTREEKS “A BIG RAT”



ANTWERPEN – Van 15 tot 26 november wordt Antwerpen twee weken lang het epicentrum van de internationale jazz -en improvisatiemuziek. Met de steun van de Stad Antwerpen werden Vlaams jazzdrummer Teun Verbruggen en Zweeds saxofonist Mats Gustafsson als curatoren gevraagd om een reeks concerten op te stellen waarbij zowel lokale als internationale jazzartiesten gloednieuwe stukken te presenteren. Er wordt daarbij beroep gedaan op toonaangevende cultuurhuizen in Antwerpen als De Studio, Rataplan en Arenberg.



NIEUWE COMPOSITIES


Speciaal voor zijn concert in Antwerpen heeft de Zweedse saxofonist Gustafsson het gloednieuwe “HIDROS 8 – HEAL” geschreven. Het stuk gaat in première in De Studio op 23 november 2016. In het stuk wordt een poging gedaan om hedendaagse conflicten in ideologie, cultuur en politiek aan te halen en met elkaar te verzoenen. Thema’s die de laatste weken meer dan ooit actueel lijken te zijn. Het stuk wordt opgedragen aan Gustafsson’s jonge dochter, die symbool staat voor de nieuwe generatie jongeren die momenteel opgroeien in deze steeds sneller veranderende en polariserende wereld. Het stuk wordt uitgevoerd door een internationale groep musici, afkomstig uit de werelden van de geïmproviseerde muziek, free jazz, noise en rock, in Noorwegen, Zweden, Portugal, Italië en Oostenrijk. Elke muzikant werd hoogstpersoonlijk door Mats Gustafsson uitgekozen.



ANTWERPEN IN DE PICTURE


De voorstelling zelf vindt plaats in een serie van concerten die eind november doorheen Antwerpen worden georganiseerd op verschillende speelplekken. Het doel van “A Big RAT”, een duidelijke knipoog naar het bekende Vlaamse muzieklabel Rat Records, is om net als het label een focus te leggen op vrije en geïmproviseerde muziek. Buiten de concerten van Mats Gustafsson, worden ook sterren als Keiji Haino (JA), Jon Irabagon (USA), Hilmar Jensson (ICE) en Magnus Broo (SWE) uitgenodigd om in de Rataplan, Studio en Arenberg te komen spelen.



Medeorganisator, curator en jazzdrummer van het festival Teun Verbruggen legt uit:


“Deze geplande concertreeks ligt in het verlengde van een aantal opeenvolgende historische initiatieven. Sinds de jaren ’70 is Antwerpen steeds de voortrekker geweest om muzikale avant-garde in de internationale etalage te plaatsen. Doorheen de jaren is deze traditie een beetje naar de achtergrond verdwenen. Vernieuwende jazz en improvisatiemuziek blijven een niche genre in België, terwijl het genre in andere landen steeds meer aanhang krijgt. Met deze concertreeks plaatsen we de stad Antwerpen internationaal op de kaart als voortrekker van het genre in Europa.”



In de sector zelf wordt alvast met vol verwachting uitgekeken naar Gustafsson zijn nieuw werk. Het belooft in ieder geval een unieke novembermaand te worden in de Schelde stad. Het project kwam tot stand met de steun van de Stad Antwerpen.



 

Swedish Azz


Tenorsaxofonist Mats Gustafsson (The Thing) en tubaspeler Per-Åke Holmlander, beiden toonaangevend in de Scandinavische jazz, staan bekend om hun explosieve improvisaties. Toch houden ze allebei ook van mooie melodieën, wat blijkt uit hun liefde voor Zweedse jazz uit de jaren ’50 en ’60. Hun internationale band Swedish Azz mengt, samen met drie andere top muzikanten uit de internationale impro-scene, de door West Coast-jazz en folk beïnvloede Zweedse evergreens met elektronica, soundscapes en avontuurlijk experiment.

 


Mats Gustafsson: saxophoon, live electronics | Dieb 13: draaitafels | Kjell Nordeson: vibrafoon | Per-Äke Holmlander: tuba, simbasso | Erik Carlsson: drums

 

 

 

Guy Peters (enola.be) over Swedish Azz:


"Weinig muzikanten belichamen de gretigheid en het avontuur van de scène zo goed als de stoere Zweed, die stilaan een status bereikt heeft dat weinigen gegund is binnen die niche; dat van de superster. "



Vienna Echoraum over Swedish Azz


"Fascinating and highly unusual not-quite-free jazz. It could have ended up as a right old mess, but in the event it was a thoroughly convincing performance.”






Het concert vindt plaats in een speciale concertreeks genaamd "A Big Rat". Dit zijn een reeks concerten in Antwerpen die de focus leggen op vrije en geïmproviseerde muziek. De bands voor deze reeks werden gekozen door niemand minder dan Belgisch Jazz drummer Teun Verbruggen en de Zweedse superster Mats Gustafsson. Het project kwam tot stand met de steun van de Stad Antwerpen.


 

 

 
     
 
     
     
 
 
     
     
 
 
...uit een vroege zak van Sinterklaas komt nog een  ouder concertverslag ...
 
 
 
 
 
 

In oktober was er ook nog De Werf Label Night, een feest van de Belgische jazz, zoals de organisatoren zelf  meegaven.

Kris Defoort’s Diving Poet Society

Kris Defoort, piano; Nic Thys, bas; Lander Gyselinck, drums; Guillaume Orti, altsax; Veronika Harcsa, zang

Die zaterdag 8 oktober mocht Kris Defoort het gebeuren openen met zijn project Diving Poet Society, waarvoor hij op internationale steun en medewerking kon rekenen. Die had hij meer bepaald gevonden in  Boedapest, met als belichaming van de samenwerking zangeres Veronika Harcsa. De poëzie haalde hij dan weer bij Peter Verhelst en die kwam in het Engels vertaald naar voor in de eerste vier stukken die we te horen kregen. De jonge zangeres leek eerst vooral te gaan imponeren als ze goochelde met klanken, maar gaandeweg gingen ook de woorden overtuigen. Zij en saxofonist  Guillaume Orti, de tweede gast van het Kris Defoort Trio in dit project, tekenden voor uiterst soepel lijnenspel centraal in de composities. Zij met een indrukwekkend stembereik, samen op elkaar inspelend in een waaier van registers. Piano, bas en drums schiepen meermaals het speelse kader voor hun voordracht.

Drummer Lander Gyselinck injecteerde her en der zijn groovy kant in de poëzie, die zo aan warmte en vleselijkheid won. Daarmee sprak hij ook de danslust van de zangeres aan, wat ook tot soepele uitwisselingen van ideeën leidde tussen zang en instrumentatie, met de drums en percussie voorop. De set verloor een beetje aan overtuigingskracht tijdens een kleine ode van de pianist aan Billie Holiday die de essentie van de tragische diva wou opzoeken, maar haar wat weinig eer aandeed. Gelukkig volgde nog een nieuwe arrangement van het oude ‘Sound Plaza’ van Kris Defoort, uit de tijd toen de invloed van Steve Coleman op heel wat jonge muzikanten heel sterk was. Met een alive and kicking update van jewelste kende het feest van de jazz een eerste hoogtepunt.

SCHNTZL

Hendrik Lasure, piano;  Casper Van de Velde, drums

Van de Concertzaal kon je dan richting, Inkomhal (Estiévenart – Delannoye Quartet), Studio 1 (Bart Defoort Quintet) of Kamermuziekzaal want tussen de optredens in de concertzaal had je te kiezen. Uitgenodigd door SCHNTZL koos ondergetekende voor de Kamermuziekzaal. Daar stelde het duo hun eerste cd voor.

Met zijn tweeën vormen deze jongens een uiterst hecht en sterk muzikaal duo, dat prijzen pakt en harten verovert alsof ze voorbestemd zijn tot grootse dingen. De pianist heeft de looks om een Bent Van Looy onder de jazzmuzikanten te worden en als je de drummer bezig ziet en hoort, kan je je verbazen dat je alweer een supergetalenteerde, jonge drummer ontdekt. Al is het woord ontdekken  misschien voor een slinkend aantal mensen op zijn plaats, want de twee deden al flink wat podiumervaring op sinds Lasure gelanceerd werd op Jazz Brugge 2014.

Samen lijken Lasure en Van de Velde een hang te delen naar duidelijkheid die hen misschien wel in de kaart zal spelen om populairder te worden dan menig ander gedreven talent. Hoe zij met een vlotte mengeling van speelsheid en ernst in hun muziek een mix maken van invloeden uit jazz, rock en pop is vaak niet vergezocht, maar meestal wel heel fris. Op deze Werf-avond kozen zij naar eigen zeggen eenmalig voor de volgorde van de nummers op de cd. Sommige stukjes leken weinig meer dan fijne schetsen, een samenbrengen van een paar lagen of een sober uitwerken van een goed idee. Toch kwam het over als afgewerkt en stond elk stuk of stukje er, het ene (nog) overtuigender dan het andere. In de aanwending van elektrische piano en elektronische snufjes en een klein klokkenspel legden ze ook voldoende inventiviteit aan de dag om op een geslaagde manier gevarieerd voor de dag te komen. In de kamermuziekzaal hadden zij bovendien de geweldige akoestiek mee. Dat maakte dus benieuwd naar het meermaals beluisteren van de cd en de komende JazzLab Series tournee.

Chris Joris Home Project feat. Naima Joris

Chris Joris, percussie, drums; Naima Joris, zang; Yassin Joris, gitaar, zang; Saskia Joris, backing vocals; Free Desmyter, piano; Bart Borremans, tenorsax; Lara Rosseel, contrabas; Christophe Millet, percussie

Met het tweede concert in de grote zaal kregen we een tweede cd-voorstelling te horen en te zien. Hier trad een grotere groep aan, bij wie het een komen en gaan was van muzikanten. De veelgeprezen percussionist Chris Joris kwam het podium op samen met de veelzijdige Lara Rosseel. Hij met een duimpiano om heel Afrikaans van wal te steken, zij met haar contrabas om naderhand met soepele swing in te vallen. Na de opener mochten meer vrienden en familie het podium op en brachten zij een song waarmee Naima Joris liet horen dat zij Melanie De Biasio concurrentie kan aandoen. Met een stemgeluid en een tekst in de lijn van De Biasio, maar met haar vader en deze groep meer in een Westerse ontmoeting met Afrikaanse invloeden. Het leek de zangeres wel aan een strenge structuur te ontbreken toen er wat gesoleerd werd… En na dat nummer dunde de podiumbezetting weer uit.

De hele set was er eigenlijk één van meer en minder, van bij elkaar brengen en laten gaan, van ontmoetingen en van bruggen slaan – en dat in verscheidene opzichten. Er was het samenbrengen van stijlen, van verschillende generaties, van veel ervaring en beduidend minder, van houden van improviseren en van nood aan structuur, van overtuiging en twijfel, van verschillende manieren van zoeken… Daarbij kwam de samenhang soms evident en verrassend sterk over, terwijl die op andere momenten heel broos leek tot ver te zoeken was. Zowel tussen de muzikanten als de muzikale werelden die werden aangeraakt. Het vernuft van Chris Joris zit hem in dit project misschien wel in de toegankelijkheid van dit amalgaam. Op één of andere manier slaagt de muziek erin gaten te dichten of minstens de illusie te wekken van gaten te dichten. Misschien wordt dit wel een nieuwe zegetocht voor hem, een heruitvinden van wat mainstream kan zijn, van wat intergenerationeel leren kan zijn.

Sluijs – Vermeulen

Ben Sluijs, altsax; Erik Vermeulen, piano

Soms is het goed dat er zekerheden zijn, dat je weet waar je rustpunten kan vinden alsook de nodige prikkels om te herbronnen. Zo kunnen twee muzikanten elkaar telkens weer opzoeken, zo kan je als toeschouwer een duo opnieuw en opnieuw gaan beluisteren.

De Kamermuziekzaal was een ideale plek en Sluijs – Vermeulen vormen het ideale duo om dergelijke zekerheid te bieden. Als je hen gaat beluisteren, is er de fluisterende ruis die de saxofonist bij zijn noten blaast, de luisterbereidheid van de twee muzikanten, de helderheid die zij afwisselen met kronkels en grillige lijnen die telkens weer helemaal in het moment gekozen en volledig verantwoord en overtuigend worden, met altijd het toucher van de ervaren muzikant. Een set is steeds een opeenvolging van eigen nummers, met hier of daar een standard, zo één die Thelonious Monk ook heeft gespeeld, of Dizzy Gillespie, zo’n naam die al van decennia terug stamt.

Hier kregen we ‘Broken’, hier hoorden we ‘Parity’ en tot onze verrassing ééntje van Monk zelf – ‘Epistrophy’ als ons geheugen ons niet bedriegt. En dat speelden ze op eigen wijze in de lijn van de heerlijk eigenwijze hogepriester van de bebop. Hun set was er één van gevestigde waarden, sterk en zacht, zoals we dat van hen gewend zijn.

Door voor hen te kiezen, zagen wij Sander De Winne – Bram De Looze Duo niet en evenmin  het Ragini Trio.

MikMâäk

Laurent Blondiau, Bart Maris, Jean-Paul Estiévenart, trompet; Michel Massot, trombone, sousafoon; Pascal Rousseau, tuba; Niels Van Heertum, euphonium; Guillaume Orti, Jeroen Van Herzeele, Grégoire Tirtiaux, Bo Van der Werf, saxofoons; Perre Bernard, Quentin Manfroy, fluit; Yann Lecollaire, klarinet; Fabian Fiorini, piano; Claude Tchamitchian, contrabas; João Lobo, drums

Het feest was nog niet voorbij, het feest barstte in feite helemaal los toen in de Concertzaal MikMâäk optrad. Met 13 blazers, een bassist, een drummer en een pianist stond daar een 16-koppig monster van een orkest op het podium. Dat zou al gauw te veel geweld betekenen voor een aantal rijen in het publiek, maar wie de smaak te pakken had van het avontuur van een zéér uitgebreide Mâäk Spirit genoot dan weer tot die de laatste noot uitblies.

Hier stond een bijzonder gedisciplineerde bende vrijbuiters bij elkaar die luisterde naar de richtlijnen van de man die het leeuwendeel van de arrangementen toevertrouwd had gekregen, te weten Guillaume Orti. Die maakte zo voor de tweede keer présence, nadat hij in het begin van de avond centraal op het podium de zangeres had begeleid bij Kris Defoort zijn Diving Poet Society.

Alle blazers kwamen hier stevig aan hun trekken, in een set die immens veel kleurrijker was dan een regenboog, in composities die zowel hun wilde en uitbundigheid kanten toen als hun beheerste fijngevoeligheid en hun afgemeten rationaliteit. Zoveel blazerskracht kan verpletterend zijn en dan is het fijn als er ook nog enkele andere instrumenten meespelen. Zoals een drummer die van begin tot eind heerlijk was, nadat die op zijn eentje voor een intro had getekend waarbij hij zo polyritmisch uitpakte dat wellicht meer dan één toeschouwer zich afvroeg waar de tweede drummer zat. Dan was er een contrabassist die zo kon soleren dat je het woord contrabas zou willen scanderen. En dan was er nog een pianist die aan al dat vuur en zoveel schoons de meest prachtige toetsen toevoegde… De herfst moest nog beginnen, maar qua kleurenpracht was dit al een schitterende, zinderende ervaring.

 

 

 
 
Danny De Bock
 
 
 
 
     
     
 
 
     
 

 

   
 

 

Happy 90th Birthday Miles Davis !!


Legacy lanceert een nieuwe interactieve website gewijd aan het genie en de impact van Miles Davis

 

 



Om de 90e verjaardag van Miles Davis (° 26/05/1926 - † 28/09/1991) te herdenken, lanceert Legacy Recordings (catalog division van Sony Music Entertainment) ism Polygraph heden de website The Universe of Miles Davis Samengesteld met informatie uit meer dan 2000 wikipedia paginas brengt deze site de invloed van Miles Davis als persoon en muzikant nauwgezet en op een originele manier in beeld {Link naar site HIER}. Via een aantal uitgekiende en indrukwekkende visuals, charts, animaties en interactieve paginas wordt aangetoond dat de onmiskenbare en blijvende impact van Miles Davis verder reikt dan ‘alleen maar muziek’ maar ook naar de wereld van mode/fashion, film, politiek, fine arts, pop cultuur, sociale media etc. Een innovatieve en revolutionaire site het genie van de meester waardig !






Daarnaast releaset Columbia/Sony Music dit voorjaar 2 uitzonderlijke MD albums, namelijk de soundtrack van de film ‘ MILES AHEAD ’ en ‘EVERYTHING’S BEAUTIFUL’, (dat verschijnt op 27 mei). Deze productie van Robert Glasper verzamelt een aantal classic tracks en onuitgegeven masters uit de Columbia catalogus van Miles Davis, uitgevoerd of herwerkt door een indrukwekkende cast van hedendaagse muzikanten en performers die elk op hun eigen manier – geheel in de geest van Miles - tot deze uitzonderlijke en aparte interpretaties van deze nummers bijdragen. Bij de guests zien we oa Bilal, Illa J, Erykah Badu, Phonte, Hiatus Kaiyote, Laura Mvula, KING, Georgia Ann Muldrow, John Scofield & Ledisi, en Stevie Wonder.

 

 


 

Tegelijk (25/05) komt (via Sony Pictures Releasing ) ook de langverwachte film / Biopic ‘Miles Ahead’ uit, het film epos van acteur / regisseur Don Cheadle dat een venster opent op het het leven van muzikaal genie en vernieuwer Miles Davis, zonder de duistere kanten te schuwen. De film opent deze week in Brussel en Gent, verhuist daarna naar Luik Namur en Luxemburg en loopt parallel met Jazz Middelheim in augustus in de Antwerpse cinema’s. https://www.facebook.com/milesaheadfilm







Miles Davis: The Universe of Cool. Visualized



May 26, 2016 - New York, NY -- Miles Davis, international musical icon and cultural archetype, would have turned 90 years old on May 26, 2016. To commemorate Miles’ 90th, Legacy Recordings (the catalog division of Sony Music Entertainment) and Polygraph (a publication for thoughtful, data-driven storytelling) is launching The Universe of Miles Davis, an immersive destination website visualizing the astounding ongoing cultural impact and importance of Miles Davis.

Built from data collated from over 2,000 Wikipedia pages mentioning the artist, The Universe of Miles Davis uses stunning visuals and animation to construct charts, graphs and interactive models illustrating that Miles Davis’ larger-than-life impact extends beyond music into the worlds of fashion, film, politics, fine art, popular culture, social media and more.
An innovative 21st century interactive platform, The Universe of Miles Davis is as revolutionary as the artist and genius it celebrates.


 

 
     

 

 

 

 


Miles Davis Quintet:

Freedom Jazz Dance: The Bootleg Series, Vol 5,

Release via Columbia Legacy op 21/10.

 

 

Het vijfde deel van de Columbia/Legacy's Bootleg Series waarin de onderling verschillende fases in de carrière van Miles Davis belicht worden, is zopas aangekondigd. Freedom Jazz Dance: The Bootleg Series Vol. 5 richt zich op het werk van het Miles Davis Quintet’s in de periode 1966-68. In die tijd werd de band, het legendarische 'second quintet' samengesteld uit Davis op trompet, Herbie Hancock op piano, Ron Carter op bas, Wayne Shorter op tenorsax en Tony Williams op bas.

 

Freedom Jazz Dance komt uit 21 oktober. De 3xCD box set bestaat uit opnames uit 1967 met het album 'Miles Smiles' (dat dus 50 jaar geleden werd uitgebracht), 1968 met 'Nefertiti', en uit 1976 'Water Babies' (dat werd opgenomen in 1967 maar pas later uitgebracht), bovendien krijg je de volledige sessie tapes mee van 'Miles Smiles', die elke seconde opgenomen muziek muziek - en dialoog - documenteren.

 

Al bij al is meer dan twee uur niet eerder uitgebracht materiaal te ondekken volgens The New York Times.

 

   
 

MILES_FREEDOM_cover_5x5 LOW.jpg

 


MilesDavis.com

LegacyRecordings.com

Universe of Miles Davis

 

 

Afbeeldingsresultaat voor miles davis artwork smiles  File:Miles Davis - Nefertiti.jpg   https://cdn.smehost.net/milesdaviscom-uslegacyprod/wp-content/uploads/1976/11/29-WATERBABIES.jpg

 

 

 

 

Columbia/Legacy Recordings Set to Release Miles Davis Quintet: Freedom Jazz Dance: The Bootleg Series, Vol 5, a 3CD Set featuring 2+ Hours of Previously Unreleased Studio Recordings from 1966-1968, Newly Mixed and Mastered in High Resolution Audio

 

Latest Volume of Acclaimed Miles Davis Bootleg Series Celebrates the 50th Anniversary of Landmark Miles Smiles Album with In-Depth Access to Full Session Reels including Rehearsals, Partial and Alternate Takes, Studio Conversation & More

 


Available Everywhere Friday, October 21, 2016

 

August 18, 2016-New York, NY-Columbia/Legacy Recordings, a division of Sony Music Entertainment, will release Miles Davis Quintet: Freedom Jazz Dance: The Bootleg Series, Vol 5 on Friday, October 21, 2016. http://smarturl.it/MD_FreedomJazz_AMZN

 

A 3CD box set collection chronicling Miles' musical evolution in the studio from 1966-1968 working with his "second great quintet," the latest edition in Columbia/Legacy's acclaimed Miles Davis Bootleg Series provides an unprecedented look into the artist's creative process, drawing on full session reels including all rehearsals, partial and alternate takes, extensive and fascinating studio conversation and more.

 

Celebrating the 50th anniversary of Miles Smiles, the groundbreaking second studio album from the Miles Davis Quintet--Miles Davis (trumpet), Wayne Shorter (tenor saxophone), Herbie Hancock (piano), Ron Carter (bass) and Tony Williams (drums)--this definitive new collection includes the master takes of performances which would appear on the Miles Smiles (1967), Nefertiti (1968) and Water Babies (recorded 1967, released 1976) albums alongside more than two hours worth of previously unreleased studio recordings from original sessions produced by Teo Macero (with the exception of "Fall," produced by Howard A. Roberts).

 

"Circle," "Orbits," "Dolores" and "Freedom Jazz Dance" were recorded at the historic Columbia 30th Street Studio in New York City on October 24, 1966. "Gingerbread Boy" and "Footprints" were recorded at the same location the following day, October 25, 1966. Full session reels – every second of music and dialogue – that were taped for the Miles Smiles album are included. Prior to this the only material ever released from the classic album were the master takes for the six songs. Never before have the full session reels for an entire Miles Columbia album been released, here providing an in-depth look at the studio process of one of jazz’s greatest bandleaders, and arguably the greatest small jazz group ever.

 

"Masqualero", heard on the set in a previously unreleased alternate take, was recorded at Columbia 30th Street Studio on May 17, 1967. "Water Babies" and "Nefertiti" were recorded there on June 7, 1967. "Fall" was cut at the Columbia studio on July 19, 1967. Complete session reels for “Water Babies”, “Nefertiti” and “Fall” are included in the box.

 

"Country Son", heard in a unique previously unreleased rhythm section only rehearsal, was recorded at Columbia Studio B in New York City on May 15, 1968.

 

Miles Davis Quintet: Freedom Jazz Dance: The Bootleg Series, Vol 5 box set was produced for contemporary release by the multi Grammy Award winning team of Steve Berkowitz, Michael Cuscuna and Richard Seidel. The album was mixed from the original 4-track tapes and mastered by Grammy Award winning engineer Mark Wilder, Battery Studios, New York City, July 2016.

 

In addition to more than two hours of previously unreleased studio sessions, the collection includes "Blues in F (My Ding)," a rare and unique home recording featuring Miles, demonstrating on piano a new blues he was working on to Wayne Shorter.

 

Miles Davis Quintet: Freedom Jazz Dance: The Bootleg Series, Vol 5 includes revelatory behind-the-scenes liner notes penned by Grammy Award-winning Ashley Kahn, author of Kind of Blue: The Making of the Miles Davis Masterpiece, as well as new interviews with Quintet members Ron Carter and Wayne Shorter.

 

Sourced from original four-track analog session reels and master tapes transferred and mixed in high resolution at 24-bit/192 kHz, Miles Davis Quintet: Freedom Jazz Dance: The Bootleg Series, Vol 5 offers a profound and intimate look at Miles' creative process in the studio, providing insight into the bold new musical directions Davis and members of his quintet would take as the 1960s drew to a close.

 

Miles Davis Quintet: Freedom Jazz Dance: The Bootleg Series, Vol 5

 

Disc 1


1.      
Freedom Jazz Dance (Session Reel)

2.       Freedom Jazz Dance (Master Take)

3.       Circle (Session Reel)

4.       Circle (Take 5)

5.       Circle (Take 6)

6.       Dolores (Session Reel)

7.       Dolores (Master Take)

 

Disc 2


1.       Orbits (Session Reel)

2.       Orbits (Master Take)

3.       Footprints (Session Reel)

4.       Footprints (Master Take)

5.       Gingerbread Boy (Session Reel)

6.       Gingerbread Boy (Master Take)

7.       Nefertiti (Session Reel)

8.       Nefertiti (Master Take)

 

 

Disc 3

1.       Fall (Session Reel)

2.       Fall (Master Take)

3.       Water Babies (Session Reel)

4.       Water Babies (Master Take)

5.       Masqualero (Alt. Take 3)

6.       Country Son (Trio Rehearsal)

7.       Blues in F (My Ding)

8.       Play Us Your Eight (Miles Speaks)

 


Miles Davis Quintet: Freedom Jazz Dance: The Bootleg Series, Vol 5 is the fifth installment in Legacy/Columbia's ongoing commitment to the musical and cultural impact of Miles Davis, finding new ways of exploring and appreciating the Miles Davis catalog.

 

The first four volumes of The Miles Davis Bootleg Series have received numerous honors and accolades:

 

Live in Europe 1967: The Bootleg Series Vol. 1 (released September 2011) was the most acclaimed historic jazz box set of 2011, receiving a "5-star" review from Down Beat magazine, where it was voted Historical Album of the Year in the Down Beat 2012 Readers and Critics Poll.  The album was ranked #1 reissue in the Readers Poll of JazzTimes magazine while the Jazz Journalists Association voted it Best Historical or Boxed Set.  The set peaked at #3 on Billboard's Top Jazz Album Charts.

 

Miles Davis Quintet – Live In Europe 1969: The Bootleg Series Vol. 2 (released January 2013) won the Jazz Journalists Association Historical Record of the Year, voted Historical Album of the Year in the Downbeat Readers and Critics Poll, and #1 reissue in both the Critics and Readers polls of JazzTimes magazine. Like its predecessor, the album also peaked at #3 on Billboard's Top Jazz Album Charts.

 

MILES AT THE FILLMORE – Miles Davis 1970: The Bootleg Series Vol. 3 (released March 2014) won the Jazz Journalists Association Historical Record of the Year, voted the #1 Historical Album of the Year in the 2014 Downbeat Critics Poll, #3 Historical Album of the Year in the 2014 JazzTimes Critics Poll, and included in Rolling Stone's Best Reissues of 2014 list with a 4.5/5 STAR rating. The set peaked at #1 on Billboard's Top Jazz Album Charts. 

 

MILES DAVIS AT NEWPORT 1955-1975: The Bootleg Series Vol. 4 (released March 2015) was voted the #1 Historical Reissue in the 2015 JazzTimes Critics Poll and won Historical/Reissue/Vault Release in the 2015 JazzTimes Readers Poll. The set was also named in Downbeat's "Best Albums of 2015" list, received 4 Stars in the Historical category and in Downbeat's Critics Poll was the winner in the Historical Album category. The set won the 2016 NAACP Image Award for the Outstanding Jazz Album category. 

 

Miles Davis, American musical icon and international cultural archetype, would have turned 90 years old on May 26, 2016. To commemorate Miles 90th, Legacy Recordings (the catalog division of Sony Music Entertainment) and Polygraph.cool (the groundbreaking online publication pioneering the art of interactive graphic forensics) launched the Universe of Miles Davis, an immersive destination website visualizing the astounding ongoing cultural impact and importance of Miles Davis. An innovative 21st century interactive platform, the Universe of Miles Davis is as revolutionary as the artist and genius it celebrates.

 


MilesDavis.com

LegacyRecordings.com

 

 

 

 

 

 
 
     
     

 

 


 ©  JAZZEPOES

 

 

 

up again !

 

 

 

back to start !