|
|
|
|
|
|
|
HOLIDAY MODE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Michel goes solo,
deze keer onbevreesd : 'HET BOS IN !'
-
JazzWood 2017
Ik zak voor de tweede keer af naar
het Chartreuzenbos in Linden tegen Holsbeek voor een portie Jazzwood dat
al voor de zevende keer daar doorgaat. Ik parkeer vlot aan de rand van
het bos. De jongeren geven goed de richting aan voor een kleine
wandeling op een brede aardenweg naar het midden van het bos. Het ligt
er nog drassig bij maar ze geven gelukkig droog weer deze avond.
Marc Van den Hoof (wonende in de buurt) praat het geheel aan mekaar. Hij
is de vroegere radiopresentator, dichter, saxofonist, docent en
columnist . Hij staat vooral bekend als specialist in het muziekgenre
jazz als wandelende jazz encyclopedie. De programmatie is in handen van
trompettist, zanger en entertainer Jan Muës en de organisatie is van
Guido Peers.
We zien ook enkele muzikanten in het publiek zoals bassist Chris Mentens
en gitarist Philip Catherine. Deze keer geen welkomst marching band maar
we horen muziek door de luidsprekers van o.a. Sinatra, Norah Jones en
Chet Baker.
MARITHÉ VAN DER AA QUARTET
Marithé Van der Aa – zang ; Daniel Schwarzwald – Toetsen; Andreas
Kunert – Drums; Jonathan Nagel - Bas
Het Marithé Van der Aa Quartet is
een fris en dynamisch jazz ensemble, opgericht in Berlijn door de jonge
Vlaamse Limburgse zangeres Marithé Van der Aa. Hun muziek is vanuit de
jazz traditie gegroeid, al is het niet hun prioriteit de Amerikaanse
jazz stijl te kopiëren. Integendeel, het kwartet is erg geïnspireerd
door de eigen Europese roots van de vier bandleden. Klassieke
harmonieën, traditionele volksliederen, soundscapes en hier en daar een
vleugje filmmuziek worden zo verenigd met jazz improvisatie en
interpretatie: een ode aan de Europese cultuur, zonder in te boeten aan
creativiteit en eigenzinnigheid.
Marithé koos op zestienjarige leeftijd voor een voltijdse jazzopleiding
aan de muziekhumaniora te Hasselt. Nadat ze daar succesvol afstudeerde,
werd ze als jongste zangstudente toegelaten aan het Conservatorium van
Berlijn, waar ze inmiddels haar eerste academiejaar jazz zang heeft
afgerond. Ze speelde de finale van B-Jazz International Contest 2017 in
Leuven. Vooral ook de Israëlische pianist en componist, Daniel
Schwarzwald, blinkt uit. De andere bandleden mogen er ook zijn en
genoten eerder ook een goede vorming. De Duitse contrabassist, Jonathan
Nagel, studeerde jazz contrabas aan zowel het Prins Claus Conservatorium
te Groningen, als aan de "University Of Arts" (Philadelphia, USA). De
andere Duitser Andreas Kunert aan de drums, startte op twaalfjarige
leeftijd aan de "Jazz Schule Berlin" waar hij les kreeg van Michael
Schwarz en Wolfgang Obert.
Samen speelt dit internationale kwartet een uitgebreid repertoire,
bestaande uit eigen composities, frisse interpretaties van hedendaagse
muziek en een occasionele jazz standard. Ze streven hierbij voortdurend
naar een evenwicht tussen traditionele jazz en een meer eigentijdse
'sound', waarin interactie een erg belangrijke rol speelt. Ze hebben nog
geen CD uit maar het is een veelbelovende groep. Marithé vindt dat je de
jazz live moet meemaken, ze schrijft over jazz en zelfs filosofie. Ze
laten zich inspireren door de natuur zoals in het eerste swingende
nummer gevolgd door ‘Rainshower in 2 colours’ (de regen valt daarbij
gelukkig niet). Ze scat een beetje met aangename intermezzo’s van piano,
drums en bas. We horen een ingewikkelde tekst en spoken words in ‘Night
Changes’ dat gaat over ‘organic substances of plants’. Het is een nummer
van de pianist met free ondersteunende muziek. ‘Saga’ is een rustige
ballad, op een Iers volkslied gebaseerd en nog iets over ‘the Moth’, een
mot die vliegt naar het licht en dood neervalt.
Het volk stroomt in grote getale toe. Het wordt een uitverkochte editie.
Er zijn al vele fans voor de volgende groep.
MILKSHAKE BANANA 2.0
Koen Vandendriessche (drums); Johan Vandendriessche (saxen en fluit);
Peter Vandendriessche (altsax); Frank Michiels (percussie); Roman
Korolik (bas); Dirk Schreurs (keyboards) + guest in één nummer : Jan
Muës (trompet)
In de jaren’80 maakte Milkshake
Banana naam in binnen- en buitenland. Ze traden op met onder meer
jazzgitarist Philip Catherine en Toots Thielemans - met wie ze ook
opnames maakten. Het bracht hen op gerenommeerde podia over de hele
wereld: Jazz Middelheim, North Sea Jazz, Montreux Jazz, Atlanta Rhythm &
Jazz Festival, ... Ze brachten als Milkshake Banana ook twee platen uit.
Nadien is iedereen uitgezwermd, naar onder meer het Eurojazz-Orchestra,
de Act-Bigband, de BRT-Bigband, Johan Verminnen, Raymond, Maurane,
Niagara, Clouseau, Marc Moulin, Ilse Delange, en nog vele vele anderen.
Naar aanleiding van een zeer aangename jam van Johan met het kwartet
Chromatic Banana (Peter, Koen, pianist Dirk Schreurs en bassist Roman
Korolik) afgelopen zomer in openlucht Aarschot, werd besloten opnieuw
eens iets te doen als Milkshake Banana versie 2.0. Ze brengen dan
vandaag hun sterke composities van toen aangevuld met nieuwer materiaal
waarin de spirit van vroeger hangt. We horen funky fusion met
wereldmuziek- en popinvloeden, gecombineerd met een jazzbackground. De
line-up is onveranderd: 2 saxofonisten, toetsen, basgitaar, drums en
percussie. Ze bouwen een heerlijk feestje. We beleven een tweede jeugd
hoor ik hier vertellen.
‘Waiting for Spring’ is waarachtige smooth jazz van de bovenste plank.
‘Tesse blues’ is opgedragen aan Tesse van café De Knoet in Aarschot waar
ze goede herinneringen aan hebben. ‘Sunday Afternoon’ is ook smooth met
die dwarsfluit erbij. ‘Up To The Kissing Gate’ is een bekende tune van
hun tweede plaat destijds met Toots , nu met Jan Muës erbij en nog een
mondharmonica ook (ik denk van de broer van Jan …). Dirk gaat er bij
momenten aan de keys funky tegen aan met koebellen, conga’s en
dergelijke aan de percussie.De band geniet even zeer als het publiek.
LADY LINN DUO
Lady Linn (zang, piano); Filip Vandebril (bas, gitaar)
Ik moet zeggen : ze klinkt intussen
volwassener, puurder en onder het motto’ less is more’ hoor je pas goed
hoe ze zingtin deze duo bezetting. Dat heeft ze ook bewezen in het TV
muziekprogramma ‘liefde voor muziek’. De songs schommelen van levendig
en uptempo naar warm, intiem en mysterieus. Bij de aankondiging door
Marc van den Hoof heeft hij het over de Dinah Washington van de lage
landen maar dat lijkt misschien wat overdreven.
Samen met bassist en gitarist Filip staat ze hier op het podium in een
duo formatie. Filip speelt o.a. bij Black Flower, The Valerie Solanas en
Antwerp Gipsy Ska Orkestra. Linn zelf wisselt af tussen zang met of
zonder piano en Filip wisselt af aan de contrabas of gitaar.
Ze brengen vandaag ook een stukje ‘Secret’uit de Soundtrack van ‘Café
Derby’ (het debuut van Lenny Van Wesemael dat in september 2015 in de
zalen kwam). Ze vindt de setting hier tussen de bomen heel leuk en
inspirerend. De single ‘Sing Your Heart Out’ is een cover van Major
Lazer en daarbij ontpopt Lady Linn zich tot een bluesdiva aan de piano.
Het publiek klapt mee met ‘Summer Wind’, haar favoriete Sinatra song.
‘After you’ve gone’ gaat over een liefdesbreuk waarbij ze scattend zingt
met tempoversnellingen aan de walking bass. ‘In my blood’ is daarna een
nummer van onze Nathalia. Een geweldig nummer is ‘Lucky’ aan piano en
bas, ook te vinden op haar recente plaat. Het nummer bezit dan weer alle
ingrediënten om een klassieker te worden in de traditie van grootheden
als Fleetwood Mac : groots, ontroerend en meeslepend. Het publiek mag
massaal meezingen en klappen bij haar bekende hit ‘It’s allright’ en zo
ook bij ‘I don’t wanna dance’ van Eddy Grant.
Het is een heel andere Lady Linn dan met haar Magnificent Seven band die
ik eens zag op Jazz Middelheim. Ik denk dat ze met het recente album
veel succes zal scoren.
Op het einde keer ik terug naar de parking en we gaan weer met zijn
allen langs het kaarsverlichte pad het bos uit en we gebruiken daarbij
onze zaklampen. Het was een mooie sfeervolle avond.
tekst en foto's Michel Proesmans
editor : Winus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- persbericht -
|
|
|
13de
Jazzathome Festival Mechelen !
Jazzathome
wordt dertien jaar en dat zal Mechelen geweten hebben !
Voor het eerst loopt het
festival over vier dagen, donderdag 7, vrijdag 8, zaterdag 9 en
zondag 10 september.
Misschien nam je ooit deel
aan een van de vorige edities, misschien was je er nog niet bij: op
donderdag avond, vrijdagavond zaterdagavond en zondagnamiddag kan je
in Mechelen deelnemen aan één van de gezelligste festivals uit de
regio!
-
je kan 3 topconcerten meemaken op donderdag-,
vrijdag- en zaterdagavond in 3 Mechelse
unieke gebouwen, nl “Den Breckpot”, “de Congregatiekapel” en
de prachtige feestzaal van het Scheppersinstituut.
-
je geniet van een aangename zondagnamiddag.
-
je komt in 3 van de 24 sfeervolle huiskamers
bij gastvrije Mechelaars thuis waar je anders nooit dacht te kunnen
komen.
-
je krijgt in
elke locatie een gratis glaasje wijn, bier of fruitsap.
-
er is een
uitgebreide live muziekkeuze.
-
je hebt tijd
genoeg (45 min) om van het ene huis naar het andere huis te
wandelen.
Het thema
van deze editie is: ‘100 jaar Jazz met 100 muzikanten’
Donderdag 7 september :
19.00u: Officiële
opening op de Korenmarkt.
20:00u: Optreden van
het Denise King Quartet
in de bovenzaal van “den Breckpot”,
Korenmarkt 23
Denise King (US): zang, Ivan Paduart: piano, Sal La Rocca:
contrabas, Mimi Verderame: drums
Denise King, geboren als derde van vijf kinderen in een gezin in
West Philadelphia, werd ontdekt toen een vriend haar op straat
hoorde zingen. Hij introduceerde haar in de lokale jazzscène, en de
rest is geschiedenis. King zong met legendarische muzikanten zoals
Roy Hargrove, The Brecker Brothers, Phil Wright, Cecil McBee,
Christian McBride, Dexter Wansel en McCoy Tyner. De voorbije twintig
jaar toerde ze door de VS, Brazilië, Frankrijk, Duitsland, Turkije
en Japan. Ze brengt naast jazz standards ook popsongs. De blues is
nooit ver uit de buurt. In 2016 stond ze op het hoofdpodium van het
Gouvy Jazz en Blues festival !
Vrijdag 8 september :
20:30u: Optreden van
“Vortex Kwintet”, de winnaar van de 4de JazzContest Mechelen
in de Congregatiekapel, Sint
Romboutskerkhof 2
Vortex kwintet is een
Belgisch/Franse groep opgericht door
trompettist Aristide D’Agostino, saxofonist Abel Jednak, pianist
Alan Van Rompuy, bassist Emanuel Van Mieghem en drummer Olivier Penu
De band ontstond uit
een inspirerende jamsessie bij een van de leden. Deze studenten van
het Brussels Conservatorium brengen eigen composities in
uiteenlopende stijlen en sferen.
In 2016 wonnen ze de twee
prijzen van de JazzContest Mechelen: beste band en beste solist
(Alan). Mede dankzij deze prijzen kon de band de studio induiken en
in april releaseden ze hun eerste EP.
Zaterdag 9 september :
20:30u: Optreden van de
“Bravo Big Band” (Brussel)
in de unieke feestzaal van het
Scheppersinstituut, Melaan 14
De leden van deze energieke bigband delen een gezamenlijke passie
voor grote jazz ensembles. Elk individu draagt op zijn eigen unieke
manier bij aan de frisse, moderne en transparante sound van dit
orkest.
Vanaf het begin al hebben ze
de kans gekregen om te kunnen werken met gerenommeerde componisten
en muzikanten zoals Michael Abene, John Ruocco, Frank Vaganée,
Pierre Drevet, Lode Mertens, Klas Lindquist, Michel Herr en Johan
Plomp.
Op “Winterjazz” eind vorig
jaar verrasten ze de vele toevallige voorbijgangers met een
spetterend openluchtoptreden. Worden zij de waardige opvolgers van
de B.J.O.???
Deze avondconcerten vinden plaats i.s.m. Open Monumentendag
Tickets Jazzathome avondconcerten: 15 euro per concert, 40 euro (30
euro voor leden van de jazzzolder) voor de drie concerten.
Via UiTinMechelen (Hallestraat 2-4-6), via het Cultuurcentrum
(on line tickets) of via de jazzzolder.
Zondag 10 september
Jazzathome maakt eens te meer
zijn naam waar. Stel zelf je jazzparcours samen, en ontdek onder het
genot van de muziek alsook van een glas wijn of bier een reeks
verrassende locaties in de Mechelse binnenstad. 24 bands spelen in
evenveel privépanden, handelszaken en historische gebouwen die
uitzonderlijk toegankelijk zijn. U pikt er drie uit, alle podia
liggen op wandelafstand van elkaar.
Optreden 1: 14u15 tot
15u00
Optreden 2: 15u45 tot 16u30
Optreden 3: 17u15 tot
18u00
Tickets Jazzathome
namiddag: 20 euro
Alle informatie over de groepen, locaties en tickets is te vinden op
www.jazzathome.be
Leg online drie namiddagconcerten
vast nadat je een ticket hebt gekocht via UiTinMechelen
(Hallestraat 2-4-6), via het Cultuurcentrum (on line tickets) of via
de jazzzolder.
Late beslisser? Zondag 10
september reserveren kan ook: vanaf 13u15 in het Cultuurcentrum,
Minderbroedersgang 5 te Mechelen.
Contact:
jazzathome@jazzzolder.be
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- persbericht -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eerste
studiosingle van soulstem TARA met topmuzikanten
Ervaren percussionist en muzikant scharen
zich achter eigen talent
Tara Van Eycken (16) heeft haar eerste
studiosingle klaar. Het nummer “At Last” is vanaf vandaag te koop via
digitale kanalen zoals ITunes en Spotify. Naast Tara zijn op de
studiosingle (opgenomen bij nice-recordings in Antwerpen) ervaren
muzikanten te horen zoals Mechelaar Tom Kestens en percussionist en de
in Tremelo wonende Mechelaar Chris Joris.
Het leeftijdsverschil tussen Tara en
Chris is ongeveer 50 jaar, een bewijs dat muziek niet begrensd is door
leeftijden of stijlen. “Tara heeft een uitzonderlijke stem. Het is een
van de meest talentvolle artiesten waar ik tot dusver mee werkte”, zegt
Chris Joris ook wel eens “De witte neger” genoemd en vooral bekend
binnen Jazz- en Soulcircuits. Joris speelde niet alleen samen met de een
jaar overleden Toots Tielemans, hij is onder meer te horen op het album
'Meisjes' van Raymond en heeft zijn eigen band, The Chris Joris
Experience, waarmee hij de wereld afschuimt. Hij viert dit jaar zijn
65-ste verjaardag met verschillende optredens, in november is hij te
zien in het Cultuurcentrum in Mechelen.
“Opmerkelijk parcours”
Tom Kestens is een ervaren Mechels
muzikant, frontman van Lalalover en maakte ooit deel uit van Das Pop.
Momenteel werkt hij aan zijn eigen Nederlandstalig repertoire.
“Opmerkelijk is dat Tara ongeacht haar leeftijd al vele parcouren heeft
doorzwommen. Stap voor stap bouwde ze aan wat ze nu is, een sterke
zangeres en gitariste”, zegt Kestens die op de single zowel basgitaar
als elekrische piano speelt. Hij stond ook in voor de productie. “At
Last is een heerlijk laid-back – nummer geworden, een combinatie tussen
pop, soul en jazz. Tijdens de opnames heb ik gemerkt dat Tara heel
doelbewust is en zoekt naar eigenheid, naar iets nieuws. Dat is op die
leeftijd bijzonder.” Voor het eerste live-optreden van de band, moest
Kestens om agenda-redenen passen en wordt vervangen door Jelle Meeze uit
Ruisbroek. Enkele referenties van Tara: Thomas More Hogeschool,
kerstmarkt Mechelen, Qmusic, Jan Primusfeesten, Molenfeesten Keerbergen,
Pennenzakkenrock, Lions Kortenberg, Rode Neuzenlied (officieus),
studiosessies uitgeverij Plantyn, etc.
Nummer van 65 jaar oud
Ook al werd het nummer “At Last” in de
jaren 60 bekend door de legendarische uitvoering van de Amerikaanse
soulartieste Etta James, is het nummer inmiddels 65 jaar oud. Niet zo
evident voor een jonge zangeres? “Tussen al de rock-, pop, en dansmuziek
door, luister ik het liefst naar deze muziek. Zowel oud als jong, van
Etta James over Nina Simone, Aretha Franklin of Beyoncé. Deze muziek
inspireert me”, zegt de artieste. Tara trad de afgelopen jaren meestal
alleen op, solo met gitaar. Festivals, privéconcerten en theaterzalen.
“Dat was een grote leerschool. Het bandgevoel doet echter deugd, zeker
met ervaren muzikanten als Tom, Chris en Jelle.”
Jong geleerd is live gedaan
Tara (2001°) speelt sinds haar 9 jaar
gitaar bij Cadenza, de gitaarschool van Guy Kestens. Ze volgt zangles
bij de bekende stemcoach Ann Komac. Dit jaar won Cadenza de cultuurprijs
van de gemeente Keerbergen. Ze is studente Talen-Economie aan het SMIKS.
De band stond op zaterdag 19 augustus voor de eerste keer samen op het
podium. Rijmrock kreeg dus de primeur.
Voor Tara betekent live “live”. Geen samples of tapeoptredens.
Authenticiteit is belangrijk.
De mooie stem van Tara zal,
gezien haar jeugdige leeftijd, nog wel uitgroeien maar is beloftevol.
Haar inlevingsvermogen en, gezien die leeftijd opmerkelijke songkeuze
uit de emotievolle 'betere levensliederen' ( Amy Winehouse, Alicia
Keys, Aretha Franklin, Etta James.... doet een toekomst vermoeden die
vele richtingen uitkan maar die ik eerder plaats in de richting
van blues, folk en singer/songwriters stuff. Buiten de single 'At Last'
valt zo meteen geen EPeetje te verwachten, zelf songs schrijven zit er
ook (voorlopig nog) niet in en school gaat daarbij nog steeds voor maar
door haar kordate aantreden in de vrij korte set op het Rijmrock
Festivalletje onlangs hou ik haar naam toch graag hier in de schuif
liggen. Ik vermeld graag nog even de sympathieke en gesmaakte
bijdragen van Guido Vaganée (trombone) en Dieter,zelfde succesvolle
muzikantenfamilie (altsax) tijdens het afsluitende 'Daddy Lessons'
(Beyoncé) op het Rijmenamse podium. Dat gaf er een leuke Dixie draai aan
en Rijmrock kende hierbij alvast een ferme start, bravo !
Winus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Michel goes solo,
festivalverslag in a nutshell
-
Dinant Jazz 2017
Na enkele Jaren van afwezigheid zijn
de organisatoren Jean-Claude Laloux en Patrick Bivort terug begonnen met
hun Dinant Jazz festival op de vertrouwde plekken. Het is een mooi
festival met belangrijke namen en ontdekkingen. Het is en blijft een
echt jazzfestival voor een breed publiek. Ik en Roger van de Jazzzolder
pikken er de vrijdag uit. De rode draad doorheen de optredens zijn de
hommages aan Toots Thielemans die vorig jaar overleed.
Lorenzo Di Maio Group
18:00 hr
Lorenzo Di Maio (gitaar), Jean-Paul Estiévenart (trompet), Nicola
Andrioli (piano/toetsen), Cédric Raymond (contrabas), Antoine Pierre
(drums)
Genomineerd voor de Django d'or in
2006 en winnaar van Sabam Jazz Awards in 2011 en 2013 is Lorenzo Di Maio
stilaan een vaste waarde geworden in de jazz van België en daarbuiten.
Hij heeft al gespeeld bij Jacques Pirotton, Sal La Rocca, Jos Machtel,
Nathalie Loriers, Jacques Swartz Bart, Fabrice Alleman, Hans Van
Oosterhout en Dré Pallemaerts. Nu is de tijd aangebroken om zijn eerste
plaat ‘Black rainbow’ (alweer uit 2016) extra in de verf te zetten. In
zijn band zitten ook erg bekende grote namen zoals Jean-Paul Estiévenart
(die elk jaar beter wordt) en Antoine Pierre aan de drums (die oa.
Furore maakt met zijn Urbex of aan de zijde van Philip Catherine, die
straks nog zal spelen). Ook Nicola Andrioli aan de piano en keys is al
geen onbekende meer. Philip Catherine kan tevreden zijn en kijkt van
opzij mee.
De muziek van Di Maio doet wat filmisch en melancholisch aan maar is ook
vol van lange gitaarsoli of piano met stevig uptempo drumwerk. De solo’s
worden ingewerkt en niet apart gedaan zoals in klassieke standards. Ze
spelen overtuigend moderne jazz en laten een polyvalente gitarist zien
en ook een getalenteerde componist. We horen o.a. ‘Détachement’ of ‘No
other ways’ met het toetsenwerk erbij. Het titelstuk ‘Black Rainbow’ is
een mooie ballade met een bas feature voor Cédric Raymond. Filmisch is
het zeer zeker bij ‘Lonesome Traveller’ dat past bij een film of het
sentimentele ‘Inner Piece’ dat opgedragen wordt aan Toots. Het is een
kort nummer met een zachte trompet. Estiévenart komt vaak sterk uit de
hoek en overtreft zichzelf. De ritmesectie Alain Pierre-Cédric Raymond
staat als een huis bij een hevig stuk zoals ‘Santo Spirito’. Lorenzo
doet ons soms denken aan Bill Frisell of in ‘open D’ dan weer funky of
bluesy zoals John Scofield. Ze sluiten af met ‘Back Home’.
Lorenzo heeft een krachtig team samengesteld en serveert muziek
gekenmerkt met delicate overvloeiingen en een stevig esthetisch gevoel
dat veel te danken heeft aan het subtiele evenwicht tussen de vijf
muzikanten.
Sarah McKenzie quartet
20:00 hr
Sarah McKenzie (zang, piano), Hugo Lippi (gitaar) , Geoff Gascoyne
(bas), Sebastiaan de Krom (drums)
eze pianiste en zangeres heeft
Australische roots (°1987 Perth) maar is neergestreken in Parijs. Ik zie
haar de eerste keer en ze is een jonge versie van Diana Krall maar heeft
ook iets meisjesachtig van Stacey Kent. Zij debuteerde in 2015 met ‘We
Could Be Lovers’ op het Impulse label. Ze zet vandaag haar recente plaat
‘Paris in the rain’ in the picture.
Met haar strak blauw kleedje, blauwe ogen en blond haar is ze wat
vamperig achter de piano. Ze speelt veel klassiekers en standards maar
ook enkele eigen nummers zoals ‘One Jealous Moon’ of ‘Paris in the Rain’
en ‘That's It, I Quit’ met daarin een mooie bassolo en het nummer bloeit
open tot een stevige swing. Dit alles wordt in kwartetvorm goed gesmaakt
bij het publiek. Je hoort goed de swing invloed van Oscar Peterson/Ray
Brown of van Nat King Cole en ze trapt soms de maat met haar voeten. Ze
heeft zeker een goede stem en weet haar band goed aan te sturen. Als
pianiste is ze maar gewoon laten we zeggen, maar er is veel potentieel.
Het totaalplaatje klopt wel. De drummer heeft nog gespeeld bij zangeres
Betty Carter en bij Jamie Cullum. Vooral de gitarist is opvallend goed
maar toch helemaal anders en klassieker dan Lorenzo uit de vorige groep.
Sarah kan ook wat scatten zoals in ‘I won’t dance’. Haar hommage aan
Toots is een zeer geslaagde bluesversie van ‘Makin’ Whoopee!’, dat Toots
en Peggy Lee ooit samen brachten. Het meest intieme moment is het duo
van zang en gitaar in een verfijnde trage zoete versie van ‘Moon River’
waarbij we haast in slaap kunnen vallen. Ik heb toch liever de swingende
stukken. Ze ronden mooi af met de klassieker ‘Just the way you look
tonight’. Mooi om Sarah eens terug te zien binnen enkele jaren om te
zien hoe ze verder evolueert en dat voor minder geld dan die dure tante
Diana Krall.
All star band – hommage aan Toots
Thielemans
22:00 hr
Philip Catherine (gitaar), Steve Houben (sax), Bert Joris (trompet,
bugel), Bruno Castellucci (drums, presentatie), Michel Hatzigeorgiou
(elektr bas) en Vincent Bruyninckx (piano)
Het wordt een schitterend eerbetoon
aan Toots vandaag met bekende en niet bekende nummers en dit onder
ideale akoestische omstandigheden. Wat een goede sound en wat een mooi
samenspel. Dat vraagt om een staande ovatie.
Alle nummers werden door Michel Herr (aanwezig in de zaal op krukken)
van aangepaste arrangementen voorzien. Verder zien we nog Huguette, de
weduwe van Toots en ook Greet van de overleden Jazzfotograaf ‘Jazzman’
Jos Knaepen (van wie hier nu een fototentoonstelling loopt van Dinant
Jazz artiesten door de jaren heen).
Ik moet zeggen dat de pianist Vincent Bruyninckx, die trouwens zeer
verdienstelijk speelt, volgens mij het minst of niet met Toots heeft
gespeeld. Misschien was Bert van den Brink, Kenny Werner of Karel
Boehlee niet vrij. Kortom het maakt niet uit. Bruno praat alles aan
mekaar en vertelt anekdotes en doorloopt enkele fases in Toots leven
zoals de periode of samenwerkingen met Benny Goodman, George Shearing,
Quincy Jones, Paul Simon, Herbie Hancock en Jaco Pastorius. Ja dat zijn
heel wat grote namen die graag met Toots als mens en muzikant
samenwerkten. Ze spelen telkens een song uit die periode en hebben alles
goed voorbereid en hebben er samen zin in. Toots kan hierboven tevreden
zijn.
Wat opvalt is het mooie samenspel
van de trompet/bugel met de sax. Subliem. Ook de stuntelige Philip
Catherine is er weer bonk op met zijn gitaarspel. We horen o.a.
‘Stardust’, ‘Killer Joe’ van Benny Golson, ‘I do it for your love’ (met
de gedempte trompet solo van Bert Joris), ‘Days of wine and roses’ (van
H. Mancini), ‘3 Views Of A Secret’ (van Pastorius met de funky
elektrische bas van Hatzigeorgiou), ‘the shadow of your smile’ van
Mandel met het prachtige gitaarwerk van Philip, ‘Velas’ van Ivan Lins,
‘Midnight Cowboy’, ‘Dance for Victor’ van Philip Catherine, ‘Waltz for
Sonny’ van Toots zelf en natuurlijk ‘for my Lady’ en ‘Bluesette’ en het
publiek mag meefluiten. Als toegift spelen ze ‘It’s hard to say
goodbye’. We kunnen tevreden de nacht in, een pater kwam erbij en zag
dat het goed was. We drinken nog een koffie en kunnen terug naar
Mechelen.
tekst en foto's Michel Proesmans
editor : Winus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- persbericht -
Vernieuwd huis en nieuw orkest voor Muziekcentrum De Bijloke
Het is met veel plezier dat we vandaag
samen met het stad Gent een persbericht uitsturen
over de grondige vernieuwing van Muziekcentrum De Bijloke en ons nieuwe
huisorkest: Symfonieorkest Vlaanderen.
© Frederik Sadones
In de zomer van 2019 voert
Muziekcentrum De Bijloke grote werken aan het muziekcentrum.
Zo wordt het gebouw en de grote concertzaal aangepast aan de nieuwe
noden op het vlak van comfort en beleving van uitvoerders en publiek.
Tegelijkertijd wordt er ook voor gezorgd dat de publieksstromen op de
site vlotter kunnen verlopen.
Verder kijkt De Bijloke ook uit naar de komst van het Symfonieorkest
Vlaanderen als het huisorkest vanaf seizoen 2017-2018.
www.debijloke.be
VR 15.09.17 | 19:30 | Alle zalen
Openingsfeest - 10 jaar Muziekcentrum
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CD voorstelling
|
|
Caroll
Vanwelden – Sings Shakespeare Sonnets 3
“Alle goede dingen bestaan uit
drie” dit moet de Belgische Caroll Vanwelden ook gedacht toen ze
besloot een jazz-trilogie rond de Shakespeare sonnetten te schrijven.
Reeds in 2012 en 2014 had de componiste en pianiste zich het thema van
de 154 sonnetten van Shakespeare, op haar zeer eigen en meelevende wijze
eigen gemaakt. Dit resulteerde in twee zeer geprezen releases waarna ze
te gast was op heel wat Europese festivals. In 2012 én 2014 verdiende ze
met deze cd’s trouwens het label “Album van de Week” op de Noord-Duitse
Radio. Stereo Magazine maakte er de “CD van de Maand” van, en noemde
het een “hoogtepunt voor audiofielen”.
De artieste begon een
multidimensionale muzikale en lyrische reis, die met de nieuwe JazzNArts
Records release “Caroll Vanwelden Sings Shakespeare Sonnets 3” op 21
juli 2017, zijn climax maar tegelijkertijd ook een briljant einde
kent. Op de laatste cd van deze trilogie, toont ze ons eens te meer haar
zeer originele en heel eigen benadering van de interpretatie van de
meest beroemde sonnetten van de Engelse grootmeester.
Ondertussen heeft deze
getalenteerde Belgische zes albums uitgebracht onder eigen naam.
Daarin toont ze haar variatie aan vaardigheden en blijft ze boeien door
haar erg warme en kleurrijke stem. Passie voor melodieën blijft de rode
draad door haar oeuvre. De klankenkunstenares slaagt erin op het ene
moment zeer melancholisch te klinken waarna ze het publiek in het
volgende moment, bijna explosief, overweldigt door de intensiteit en de
kracht van haar stem. Ze geeft energie, maakt emoties los en betovert
met hypnotische lichtheid. Dit in combinatie met de thematische
discussie over Shakespeare en zijn passie voor de voortplanting van de
oneindige liefde, zorgt voor een nooit gezien expressieve basis.
Met haar composities gebaseerd op
48 sonnetten mag Vanwelden zich inmiddels rekenen tot één van de meest
gerenommeerde vertolkers wereldwijd. Zij slaagt erin de genialiteit van
Shakespeare te vertalen in muzikale parels, waardoor de gedichten niet
alleen veel toegankelijker worden, maar waardoor ze ook de lyriek van de
grootmeester multidimensionaal maakt: tekst en muziek versmelten
wonderwel in haar bewerkingen. Haar composities zijn voor velen een
sleutel tot en een opstap naar het werk van de Elizabethaanse bard, met
als eeuwige thema’s: de oneindige liefde, jaloersheid, seks, obsessie, schoonheid maar
ook sterfelijkheid en verval.
"De drijfveren en visie van
Shakespeare zijn tegelijkertijd fascinerend en universeel. In al zijn
motieven zie ik mezelf terug en vind ik een groot deel van mijn
inspiratie”, zei de muzikante.
Muzikale ondersteuning krijgt de
pianiste van drie van de meest opwindende en succesvolle muzikanten in
Duitsland. Op trompet en bugel, horen we de Mannheimer Thomas
Siffling wiens elegante melodieën perfect samengaan met Vanweldens
unieke en warme stem. De uit Stuttgart afkomstige bassist en docent, Mini
Schulz is alweer van de partij met zijn dragende, diepe grooves en
zijn typische strijkwerk. Nieuwkomer Jens Düppe, uit Keulen,
draagt met zijn gevarieerde en rijke klankpallet op drums en percussie
bij tot de complexe ritme veranderingen en de muzikale rijkdom van de
groep.
Met “Sings Shakespeare Sonnets
3” zet Caroll Vanwelden een magisch en perfect uitroepingsteken
achter een muzikaal spannende trilogie. De gedurfde aanpak en artistieke
verwerking van de sonnetten lukt bijna speels. Het resultaat is een
album voor de klassieke jazz fans, liefhebbers van poëzie of de
eenvoudige muziek kenners. Puur genot van het eerste tot het laatste
stuk of van vers tot vers.
Caroll Vanwelden - Vocals / Piano /
Arrangements
Thomas Siffling - Trumpet /
Flugelhorn
Mini Schulz
- Double Bass
Jens Düppe
- Drums / Percussion
Tourdates:
2017
07/07 Shakespeare Festival Globe
Theater Neuß (Deutschland) 20h
08/07 Shakespeare Festival Globe Theater Neuß (Deutschland) 20h
10/09 Hessische Kultursommer
Neckarsteinach in Mittelburg (Deutschland)
15/09 Mönchengladbach (Deutschland)
16/09 Herten im Glashaus
(Deutschland)
29/09 BIX Jazzclub Stuttgart
(Deutschland)
19/10 Enjoy Jazz Festival Club
Speicher 7 (Deutschland)
14/12 Altes Pfandhaus Köln
(Deutschland)
2018
26/05 JazzNight Karlsruhe
(Deutschland)
www.carollvanwelden.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OP donderdAG 29 JUNI
2017 om 20.30
ITAMAR BOROCHOV &
ALESSANDRO LANZONI (ISR-I)
Itamar
Borochov (trompet)
Alessandro Lanzoni
(piano)
Toegang: jongeren-26 12 euro /
Hnitaleden 14 euro / algemeen 16 euro
Het is van de gedenkwaardige
driedaagse met Gabriel Rios, Jef Neve en Kobe Proesmans in 2009 geleden
dat we zo laat op het seizoen nog een optreden organiseerden in de
Hnita-Hoeve. Voor de Israëlische trompettist en componist Itamar
Borochov (°1984) maken we dan ook graag een uitzondering. Op 15
november 2015 gaf Borochov met zijn kwartet een beklijvend concert in de
Hnita-Hoeve. Eentje dat smaakte naar meer. Op donderdag 29 juni is het
zover. Voor zijn tweede doortocht in de Hnita-Hoeve brengt Borochov de
aanstormende Italiaanse pianist Alessandro
Lanzoni (°1992) mee. Een avond die zich aankondigt als een
dialoog tussen twee jazzgrootheden van morgen. Niet te missen!
Geboren in de interculturele stad
Jaffa als zoon van de bekende Israëlische bandleider en componist
Yisrael Borochov, was Itamar voorbestemd om carrière te maken in de
muziek. Als tiener was hij gefascineerd door trompettisten als Clark
Terry en Booker Little. In 2007 trok hij naar New York om les te gaan
volgen aan The New School for Jazz and Contemporary Music. Tot zijn
docenten behoorden Cecil Bridgewater, Jimmy Owens en Charles Tolliver.
Tevens speelde hij met de bands van jazzlegendes als trombonist Curtis
Fuller en pianist Dr. Billy Taylor. Sinds een aantal jaren leidt hij een
eigen band waarmee hij een graag geziene gast is op New Yorkse podia als
Smalls Jazz Club en Dizzy's Club Coca Cola.
Momenteel woont Borochov in
Brooklyn. Als expat lijkt hij zich echter steeds bewuster te zijn
geworden van zijn wortels. Borochov is een even gevoelig als virtuoos
trompettist, die vanuit zijn vertrouwdheid met de jazztraditie een brug
slaat naar Arabische en Afrikaanse muziek. Zijn spel roept
reminiscenties op aan Miles Davis zowel als Ibrahim Maalouf, maar
Borochov heeft bovenal een eigen sound, die ontroert én begeestert. In
2014 verscheen zijn debuutalbum, het in eigen beheer uitgebrachte
Outset. New York City Jazz Record noemde het een van de beste
albums van dat jaar. "Borochov's expressive horn delivers an outpouring
of emotions throughout his album, creating intense mood music that
sings, sighs, and cries," zo schreef Dan Bilawsky op allaboutjazz.com.
Eind vorig jaar verscheen Borochovs tweede album, Boomerang,
op het Franse label Laborie Jazz. Ook ditmaal bleef de lof niet uit. "Boomerang
is een voorbeeld van hoe de Amerikaanse jazz zich met andere culturen
versmelten kan tot een geslaagde klankkosmos - eigentijds en
vooruitblikkend, fijnzinnig, melodisch, gevoelsvol," aldus Sarah Seidel
op ndr.de.
In Alessandro Lanzoni lijkt
Borochov een spannende gesprekspartner gevonden te hebben. Lanzoni
behaalde in 2012 zijn einddiploma klassieke piano aan het Conservatorium
van Firenze. In de jazz bekwaamde hij zich onder andere verder tijdens
de zomercursussen van Siena Jazz en het Berklee College of Music in
Boston, waar hij les volgde bij onder anderen Steve Kuhn, Danilo Perez
en Kenny Werner. Al op jonge leeftijd werd zijn talent opgemerkt. In
2010 won hij de prijs voor de beste jonge solist op het Concours de
Piano Jazz Martial Solal in Parijs. Drie jaar later werd hij door het
tijdschrift Musica Jazz verkozen tot Italiaans "talent van het jaar".
Lanzoni is in de eerste plaats schatplichtig aan Bill Evans, maar is
volop bezig zijn eigen stem te ontwikkelen. Ira Gitler, de éminence
grise van de Amerikaanse jazzkritiek, schreef over hem: "He shouldn't be
judged as a young musician. He is already exceptional and with every
probability he will become even more so." Ondanks zijn leeftijd heeft
Lanzoni al vijf eigen cd's uit, met als gasten onder anderen
altsaxofonist Lee Konitz en trompettist Ralph Alessi. Vorig jaar was hij
een eerste keer in België voor twee trioconcerten, in Brussel (Bravo) en
Aarschot (Knoet).
Meer info op
www.itamarborochov.com en
www.alessandrolanzoni.com.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Een beetje sloom en een beetje te
laat, die start van het concert in de Hnitahoeve. Maar met het tweede
nummer trok de set ( maar dan wel een héél lange) zich écht op gang.
Waar het eerste nummer nogal smeuïg klassiek en commercieel overkwam
wisselde de sfeer bij het tweede. Tussen de nummers ontspon zich steeds
een overleg over wàt en hoé er gespeeld zo worden. Maar dàt overleg, dàt
zelfde gesprek, was er ook in de nummers terug te vinden. Converserend,
afwachtend, in samenspraak overvloeiend, als een avondwandeling vol van
muzikale jazzy overwegingen. Borochov & Lanzoni speelden het klaar. Tea
for two, een speelse en inventief uitgewerkte jam, waar het gekende
thema, verknipt, versneden bijgeschaafd en heerlijk verwrongen werd, was
een vrolijk capriolend rustpunt in de lange set. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Voor de rest nummers van Itamar Borochov waar Alessandro Lanzoni mee de
omkadering, het canvas en de spitse solo’s op piano voor voorzag.
Opvallend was hun overvloeiend samenspel, de ogenblikken waar piano en
trompet in een zalige symbiose in één stem overgingen, kleine toetsen
hier en daar, maar best opvallend , leuke muzikale akkefietjes, kleine
aaitjes voor het muzikale oor. De constructies waren best complex, met
fracties eventjes atonaal, spelend, als dollende otters, lichtvoetige
fratsen. Het trompetspel van Borochov leek mij Slavisch geïnspireerd, de
eindeloze volgehouden repetitieve fraseringen en herfraseringen van de
thema’s gaven mij dat gevoel.
|
|
|
|
|
Maar waar men de mosterd haalt maakt mij niet uit, als hij maar pittig
is. En dat waren ze, pittig en leuk. Na 105 minuten was het publiek
“uit-ge-set”, bissen waren niet meer gevraagd. En de zo driftig
converserende musici waren dan ook best aanspreekbaar in de bar, wie zo
met taal bezig is vind elk gesprek verrijkend.
|
|
|
|
Luque
|
|
|
|
|
|
|
|
Het is leuk om voor de tweede keer de trompettist Itamar Borochov
(°1984) terug te zien en vandaag akoestisch zonder versterking te zien
spelen in duo met de Italiaanse pianist en aanstormend talent Alessandro
Lanzoni (°1992). Je mag stellen dat er een garde van Israelische
jazzmusici de laatste jaren de podia aan het veroveren is en
Itamar Borochov past goed in het rijtje van Avishai Cohen, Anat Cohen,
Shai Maestro, Yaron herman enz. Ze spelen de laatste van hun drie dagen
mini tournee hier in de goed gevulde Hnita hoeve en de twee kennen
mekaar pas 5 dagen ! Daarna gaat Itamar terug naar New York en
Alessandro naar Italië.
Ze spelen hoofdzakelijk nummers van Itamar uit zijn eerste CD ‘Outset’
en van zijn tweede plaat ‘Boomerang’ welke ook te koop worden aangeboden
en er is ook een CD van de jonge Allessandro te krijgen.
Ze spelen 1 lange set zonder pauze. Ze starten denk ik met het
mijmerende “Tangerines”, een lyrisch toegankelijk stuk voor piano en
trompet dat klassiek aandoet. Borochov groeide op tussen diverse
culturen en voelt zich aangetrokken tot het werk van Clark Terry en als
jonge twintiger trok hij naar New York en exploreert zich in de jazz en
kwam in 2014 uit met zijn eerste quartet plaat ‘Outset’. Hij blijft met
één been verankerd in de Amerikaanse jazztraditie en laat de muziek
kruiden met Arabische en Afrikaanse invloeden. Je merkt dat hij vaak
speelt in het midden- en lage register en neigt naar de klank van een
bugel te gaan, hetgeen doet denken Clark Terry. Het is die pure,
natuurlijke aanpak die overheerst. Het past wonderwel met het dartele
pianospel van Alessandro.
Ze spelen melodieus, soms met abrupte wendingen en kleine verschuivingen
met een mooie opbouw in de lange nummers tot een climax met soms een
hoog trompetgeschal waarbij Borochov door de knieën gaat. De muziek doet
je soms denken aan de populaire Ibrahim Maalouf of de souplesse van
Douglas. Het snelle ‘Samsara’ van Outset heeft een swingend crescendo
eindpunt. Ook mooi is toch ‘Irene’ van Alessandro. Waarin hij mag
schitteren op piano. Ze spelen zelfs de standard ‘Tea forTwo’ die ze
mooi en anders vertolken, erin knippen en mekaar terugvinden. Alessandro
speelt ook een beetje stride piano. Leuk is de toegift “Ça Va Bien” van
CD Boomerang als er eens een versnelling hoger geschakeld wordt en dat
doet denken aan Kenny Dorham. Het is een jonge versie van Enrico Rava
met Stefano Bollani zou je denken maar die spelen wel helemaal anders.
In ieder geval belooft dit naar de toekomst toe !
|
|
|
Michel Proesmans
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-Persbericht (21.06.17)
-
24e editie van Jazz in ’t Park zorgt voor jazzy nazomer
in Gentse Zuidpark
Van 31 augustus t/m 3 september
biedt Jazz in ’t Park traditiegetrouw het allerbeste en nieuwste van de
Belgische hedendaagse jazz, volledig gratis en in een ongedwongen,
laagdrempelige sfeer. Dit alles tussen en onder de bomen van het
betoverende Zuidpark. Maar net als jazz, blijft ook Jazz in ’t
Park vernieuwen. Het programma van deze editie biedt alvast opnieuw een
staalkaart van wat Belgische jazz op dit moment te bieden heeft, met
aandacht voor alle subgenres.
Ook dit jaar start het nieuwe
schooljaar tijdens Jazz in ’t Park, op vrijdag 1 september. De
kaftactie van vorig jaar was een groot succes en wordt dan ook met
plezier herhaald. Alle schoolgaande kinderen en hun ouders zijn opnieuw
van harte welkom om die nieuwe boeken en schriften meteen te voorzien
van gratis Jazz in ’t Park-kaftpapier. Deze keer geen paradeband maar
een volwaardig podiumconcert van Karibu Orchestra als muzikale
opluistering. En uiteraard mag het vieruurtje niet ontbreken voor alle
deelnemende kinderen, gratis aangeboden door stad Gent.
Voor het 3de jaar op rij
betrekt dit open stadsfestival enkele bevriende jazzorganisaties nauwer
bij de werking. Onder de noemer ‘Jazzfriends present’
krijgen el NEGOCITO Records, Inside Jazz Management,
Bis Bookings en JazzLab Series opnieuw de gelegenheid om
zichzelf te presenteren met een geselecteerd jazzproject. Dit jaar
krijgen ook nieuwe vrienden Art Spot Management en Chopstick
Records die kans. Jazzfriend en radiomaker Dirk Roels zal voor
de 2de keer vanop het podium een bijzondere live radioshow
presenteren van Jazz Rules, met special guests. Ook opmerkelijk
is de nieuwe Jazzfriend, Jazzmozaïek. Dit gerenommeerd Vlaams
jazzmagazine ondergaat binnenkort een heuse make-over, en om dit te
vieren worden 15 gratis jaarabonnementen verloot onder het aanwezige
publiek. Een mooi geschenk van een sympathieke jazzfriend.
Begin dit jaar nam de jazzwereld
afscheid van Paul Feyaerts. De voormalige patron van café Damberd
overleed op 70-jarige leeftijd na een lange ziekte. 3 decennia lang was
hij het gezicht en de drijvende kracht achter het Gentse jazzmonument.
Vele Belgische en Gentse jazzartiesten speelden hier hun eerste
optreden, vele Gentenaars leerden hier jazzmuziek kennen en waarderen.
Alles in een ongedwongen sfeer zoals die ook te vinden is op Jazz in ’t
Park. Het festival wenst dan ook met het slotconcert hommage te brengen
aan deze grote meneer die zoveel betekend heeft voor de Gentse jazz en
doet dat uiteraard met live jazzmuziek, gebracht door artiesten die
sterk verbonden zijn met Het Damberd en Paul. Onder leiding van Bart
Maris wordt Paul herdacht zoals hij het wellicht zelf gewild had.
Traditiegetrouw werkt het festival dit
jaar ook samen met de stadsbibliotheek. Op zaterdag 2 september
programmeert Jazz in ’t Park een library session in De Krook.
Gentse jazzzangeres Ingrid Nomad brengt bij de muziekafdeling
een intiem concert met eigen werk uit haar recente debuutalbum,
begeleid op piano en contrabas. Na afloop is er een meet & greet voor de
aanwezigen, ook dit concert wordt gratis aangeboden. In de aanloop naar
en ook tijdens het festival worden de concerterende artiesten onder de
aandacht gebracht in de muziekafdeling.
De editie 2017 brengt meerdere
primeurs. In avant-première kan er gloednieuw materiaal ontdekt worden
van DelVita, Les Chroniques de l’Inutile, Bestiaal, 3Men in a Boat! en
Mo & Grazz. Jelle Van Giel Group stelt zijn nieuw album voor de eerste
keer voor aan het Gentse publiek en er is de cd-release van Orchestra
Exotica.
Met dit stadsfestival doet Gent zijn titel als ‘Unesco
Creative City of Music’ alvast alle eer aan. Dit
bewijst het concept van de ‘Jazzfriends’ waarbij Jazz in ’t Park andere
Gentse jazzorganisaties zowel een promotioneel als artistiek platform
biedt. Maar ook de kaftactie om jongeren te laten proeven van Gentse
jazz, het hommageconcert waarbij nieuwe muziek ter plekke gecreëerd
wordt en de talrijke muzikanten en bands die uit Gent komen of er
onlosmakelijk mee verbonden zijn, bewijzen dat deze titel nog steeds
bijzonder actueel is.
Op het vlak van publiekscatering is dit
het jaar van de grote verandering. Na 23 edities neemt het festival
afscheid van trouwe cateringpartner Probas, die van harte bedankt wordt
voor de goede samenwerking sinds de 1e editie van het
festival. De organisatie kijkt nu uit naar de nieuwe samenwerking
met Uitbureau Gent vzw. Meer dan ooit wordt er ingezet op duurzame
catering met o.a. afvalarme en regionale producten. Deze samenwerking
resulteert ook in andere dranktenten en publieksmeubilair. Het festival
krijgt op dit vlak dus een heuse make-over.
Jazz in ’t Park wordt dit jaar
kindvriendelijker dan ooit. In samenwerking met Uitbureau wordt een
kleine, afgebakende speelzone ingericht waar kinderen zich kunnen
uitleven onder begeleiding van enkele animatoren. Geen opvang maar wel
een plaats waar de kinderen samen kunnen spelen, gratis uiteraard. Op
donderdag en vrijdag is de speelzone open van 16u00 tot 20u00, op
zaterdag van 18u00 tot 20u00 en op zondag van 14u00 tot 20u00.
Jazz in ’t Park 2017: vijftien gratis concerten van donderdag 31
augustus t/m zondag 3 september in het Zuidpark te Gent.
Ondergrondse parking aan Zuidpark. Organisatie: Stad Gent.
Info:
www.gent.be/jazzintpark.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|