|
|
|
|
|
|
|
|
PROMO
|
|
|
|
|
|
Hello there!
Wij zijn Midnight Blue Birds, de Gentse singing girlsband naar de
nostalgische 40s swing. Onlangs releasten we onze eerste single mét
video: “Boogie Woogie Bugle Boy” de alom gekende Andrews Sisters song,
maar vol gekke en aanstekelijke blue birds energie ! Hopelijk genieten
jullie ervan !
Thanks !
Keep on swingin’ and see you soon,
Midnight Blue Birds
Contacteer ons via midnightbluebirds@gmail.com
http://www.midnightbluebirds.be/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KODIAN TRIO - VOLT/PLETTERIJ (TAPE, Raw Tonk Records)
This limited tape was recorded was recorded over two nights
(Poppodium Volt, Sittard and Pletterij, Haarlem) of the band's
European tour last year. KODIAN TRIO is Colin Webster
(alto saxophone), Andrew Lisle (drums) and Dirk Serries
(electric guitar). We will carry a few copies of the
limited edition of 50 copies mid June. Or pre-order the album
here.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitgebreid
festivalprogramma in Terneuzen (Porgy en Bess)
en Middelburg (Kloveniersdoelen en de Spot)
11 juni 2017 ,
jazzclub Porgy en Bess
|
|
|
© Michel Proesmans
|
Vandaag komt tenorsaxofonist Lew Tabackin speciaal voor ZeelandJazz naar
Europa met zijn Europese trio. Daarna, in 'Remembering Toots', eren
Philip Catherine (gitaar), Bart de Nolf (bas), Bert van den Brink
(piano) en Hans van Oosterhout (drums) Toots Thielemans, de muzikant die
zij ooit hebben begeleid.
In de gezellige club zitten we redelijk beschut binnen want buiten is
het bakken geblazen bij 30°C.
Lew tabackin Trio 14u30
Lew Tabackin (USA), tenorsaxofoon, dwarsfluit
Philippe Aerts (Bel), contrabas
Murad Benhammou (Fr), drums
© Michel Proesmans
Tenorsaxofonist Lew Tabackin maar vooral ook fluitist is al vaak in
Porgy en Bess te gast geweest, ook in trio bezetting. Zijn presence op
het podium is zo groot dat hij geen grote band nodig heeft om moeiteloos
een heel concert de aandacht op te eisen. Hij speelt met een geweldige
intensiteit waardoor de luisteraar als door een magneet op het podium
gefixeerd blijft.
Hij begint in zijn geboorteplaats Philadelphia op high school met fluit
en tenorsax en daarna behaalde hij een major op fluit op het
conservatorium. Na zijn diensttijd trok hij in 1965 naar New York waar
hij met een gigantische lijst van topmusici speelde, met als
hoogtepunten de bigbands van Cab Calloway en Maynard Ferguson, en de
Thad Jones-Mel Lewis bigband. In 1968 ontmoette hij de Japanse pianiste
Toshiko Akiyoshi waarmee hij uiteindelijk trouwde. Ze trokken naar Los
Angeles en vormden het gelauwerde Toshiko Akiyoshi Jazz Orchestra wat
nog steeds bestaat. Ook toen had hij een trio met bassist Michael Moore
en drummer Joey Baron. Hij heeft eigenlijk altijd een trio gehad waarmee
hij in wisselende bezetting regelmatig optrad. In de tachtiger jaren
kreeg hij eindelijk de verdiende erkenning als fluitist met vele 1e
plaatsen in DownBeat critic’s en reader’s polls. In 1982 verhuisde het
echtpaar naar New York en sindsdien behoort hij tot de absolute top van
de tenorsaxofonisten en fluitisten.
Vandaag is dit zijn laatste en derde optreden van zijn kleine Europese
toer. Hij speelde in het Bimhuis Amsterdam, daarna in de Archiduc,
Brussel en nu dus in de Porgy en Bess.
© Michel Proesmans
De drummer Murad Benhammou (Parijs °1969) heb ik nog nooit zien spelen.
Hij doet het hier voortreffelijk maar Lew Tabackin spant de kroon en
geeft zich voluit en zweet haast niet. Je zou niet zeggen dat hij al 77
is. Hij speelt afwisselend sax of fluit. Ik had eerst Philippe Aerts
niet herkend aan de bas. Hij ziet er wat anders uit en is verhuisd naar
Frankrijk.
Ze spelen enkele eigen composities van Lew, dan eens een ballad op de
fluit en dan een leuk nummer ‘B-flat where it’s at’ voor een jazz club
die B-flat noemt (ik denk in Berlijn wan ik ben er geweest). Het is een
leuk uptempo nummer. Hij gaat door de knieën tijdens zijn lange solo. Ze
eren ook vooral Duke Ellington met een nummer dat hij schreef voor
tenorist Coleman Hawkins. Lew zegt dat Hawkins is voor de tenorsax wat
Armstrong betekende voor de trompet. Lew vindt Hawkins de eerste
serieuze saxspeler die zijn tijd vooruit was en de eerste die soleerde.
Lew speelt nu het gevoelige doch moeilijk te spelen nummer voegt hij
eraan toe: ‘ Self portrait of the bean’. Heerlijk toch die aangeblazen
noten zoals Hawkins dat ook kon. Het heerlijke layed back muziek voor
een late night club. Het is goed donker daar in de Porgy en Bess.
Gezellig ook met kaarsjes op tafeltjes her en der en tegen de muur
prijken vele foto’s in kader ook van Lew Tabackin. Ze spelen uit de The
Queen’s Suite van Duke Ellington nog het vrolijke ‘Sunset And The
Mockingbird’ in een speciaal arrangement van Lew op fluit. Philippe
speelt er de walking bass bij. Daarna vliegen ze er weer stevig in met
een thema van pianist Władziu Valentino Liberace in een onvervalst bebop
nummer, echt heavy stuff in een ander tempo gespeeld dan normaal.
Gelukkig koelen ze af met een ballad als toegift.
Remembering Toots – Philip Catherine Quartet 17u00
Philip Catherine (gitaar), Bart de Nolf (bas), Bert van den Brink
(piano) en Hans van Oosterhout (drums)
© Michel Proesmans
Deze formatie is door ZeelandJazz speciaal voor deze gelegenheid
samengesteld.
Gitarist Philip Catherine, na Toots de belangrijkste Belgische
jazzmuzikant, heeft heel vaak met hem samengespeeld. Hij werd door
Charles Mingus ooit “Young Django” genoemd. Pianist Bert van den Brink
werd door Hein Van de Geyn erbij gehaald in de band van Toots. Hij heeft
met zijn prachtige toucher talloze concerten opgeluisterd met zijn
smaakvolle begeleiding en originele en inventieve solo’s.
Bart de Nolf was na het vertrek van Hein Van de Geyn naar Zuid Afrika de
bassist die zijn plaats innam. Schitterende toon met dito timing. Hans
van Oosterhout was jarenlang de rotsvaste drummer die Toots niet alleen
muzikaal de weg wees maar hem ook behoedzaam op het podium naar en van
zijn traditionele barkruk met rugleuning begeleidde.
Ze geven vandaag een gedenkwaardig eerbetoon aan één van de
allergrootste muzikanten uit de jazzgeschiedenis, onze Toots Thielemans.
Ze spelen onder andere ‘the Shadow of your smile’en ‘Hello George’ dat
Philip veel speelt en opgedragen is aan George Shearing waar Toots
gitaar speelde toen hij in Amerika begon. Heel mooi is ‘Killer Joe’ van
Benny Golson met een inventieve Bert van den Brink. Wat kan die man
spelen en kan Hans de boel lekker opzwepen. Een nummer met pit. In het
gevoelige ‘Waltz for Sonny’ (voor S. Rollins) speelt Bert nu op een oude
geviseerde en nicotinevrije Hohner accordeon . En wat kan die Bert zich
hierin uitdrukken. Hij is gewoon indrukwekkend op accordeon en zo ook in
‘Letter from my Mother’ van Philip. Natuurlijk vergeten we niet ‘for my
Lady’ voor Toots' vrouwtje Huegette. Het publiek fluit al de melodie
direct mee als we ‘Bluesette’, het lijflied van Toots, herkennen. Een
mooi einde is het duo van accordeon en gitaar bij ‘the Dolphin’ van de
Braziliaan Luiz Eça.
Geweldig publiek, klank, muzikaliteit en sfeer en vooral wonderbaarlijke
vertolkingen van deze grootmeesters aan hun respectievelijke
instrumenten. Het beste in jaren wat ik heb gezien.
|
|
Michel Proesmans
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rob MacKillop Plays
Gilbert Isbin
Two excellent performances of A Satisfied Mind and Quite Blue ( Gilbert
Isbin compositions) by Rob MacKillop
A SATISFIED MIND
QUITE BLUE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CD voorstelling
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Paul Van Gysegem - Chris Joris
-Patrick De Groote : 'Boundless'
Een wonderbare reis met 3 gezellen
Paul, Chris en Patrick. Tegendraads, scherp aan de wind zeilen ze naar
de zon. Duizend klankflarden vullen de hemel met nieuwe geluiden, tekens
en eeuwige gebaren.
Patrick De Groote, tpt en Flgh - Paul Van Gysegem, contrabas - Chris
Joris, drums, percussie en piano
de muzikanten, vertellers, improvisatoren,
het verhaal
© Cees van de Ven
Bassist Paul Van Gysegem, die vooral bekend is als schilder/beeldend
kunstenaar, was in de vroege jaren ’60 al bezig met het verkennen van
een nieuwe muzikale taal, aangewakkerd door de Amerikaanse avant-garde
(Cecil Taylor, Ornette Coleman, John Coltrane, Don Cherry, Steve Lacy,
etc.), waarvan er rond 1969 heel wat sleutelfiguren overwaaiden naar
Europa. Geïnspireerd door de experimenten van de tweede en derde
generatie free jazz muzikanten, verzamelde Van Gysegem een aantal
geïnteresseerden rond zich die bereid waren om mee in het diepe te
springen. Hij geeft vanaf 1965 als bassist talrijke free jazz concerten
in zowat heel België en richt in de loop der jaren ook meerdere groepen
op met wisselende bezettingen. Hij vormt sedert eind jaren ’60 de spil
van een eigen sextet waarvan o.a. percussionist Pierre Courbois en
pianist Jasper Van ’t Hof ooit deel uit maakten. Hij is medebezieler van
de Avant Garde Jazzfestivals in het Gentse Gravensteen van 1969 tot 1972
en van vele Jazzconcerten.o.a.voor Proka in de legendarische Zwarte Zaal
van de KASK. Doorheen de jaren musiceert hij samen met Belgische
toonaangevende muzikanten alsook met vele buitenlandse markante
jazzmusici.
In 2011 kreeg de LP “Aorta” uit 1971 met zijn sextet een heruitgave op
cd die internationaal waardering vond. Het Gentse Citadelic festival en
het S.M.A.K. zetten in 2016 de tachtigjarige beeldhouwer/muzikant nog in
de kijker en El Negocito records bracht de dubbel CD en DVD ‘Traverse’
uit.
© Jassepoes
Percussionist, componist en pianist Chris Joris heeft een indrukwekkende
staat van dienst in het Belgisch jazzlandschap. Hij behoort tot de top
percussionisten in Europa en pioniert sedert decennia met alle mogelijke
etnische muziekvormen waarvan hij subtiel gebruik maakt in zijn
composities en improvisaties. Doorheen zijn carrière evolueerde zijn
stijl van afro-jazz tot meer vrije improvisatie. Eind jaren ’60 taste
hij reeds de grenzen af met zijn “Experimental Jazztrio” en musiceerde
met jazzmen uit de free jazz scene. Als componist schreef hij onder meer
werk voor theater en kortfilms. Door de jaren heen vormt hij
verschillende groepen met diverse bezettingen zoals “Assum” (1977),
“Bula
Sangoma”(1982), het kwartet “Bihogo” (1992-1999), “The Chris Joris- Bob
Steward Rainbow band” (1999), “The Chris Joris Experience” (diverse
versies vanaf 1997 tot 2016), of speelt in markante ensembles zoals het
project van David Linx “A Lover’s question” (1987). Hij kan bogen op een
mooi palmares van prijzen en erkenningen waaronder beste percussionist
van het jaar (1998), Django d’Or (1998), Klara prijs voor Jazz (2003),
Sabam Award, nominatie voor de beste jazzcomponist op de Zamu Awards ….
Hij speelt met gerenommeerde Belgische en internationale jazzgroten. Hij
tourt vandaag met de Chris Joris Home Band waarin hij zijn dochter Naima
in de spotlights zet.
© Sabine Deknudt
Trompettist Patrick De Groote begint
zijn jazzparcours in 1965 in het hard-bop Jazzcombo van de Universiteit
te Gent olv Rudi Blondeel, o.a. met Philippe Venneman en André Goudbeek.
Al vroeg wekken free jazz muzikanten als Ornette Coleman, Cecil Taylor
en Don Cherry zijn interesse en in 1966 vraagt Paul Van Gysegem hem in
zijn free jazz groep. Hij wordt daarmee de eerste free jazz trompettist
in België. Gedurende jaren vormt hij een tandem met Paul in het
musiceren, het organiseren van jazzconcerten en van de Avantgarde
jazzfestivals in het Gravensteen te Gent. Hij speelt in binnen- en
buitenland en doet verschillende opnamen voor radio en TV waaronder een
boeiende niet uitgegeven opname met Jeanne Lee en het Paul Van Gysegem
kwartet in 1968. Hij is de trompettist van het sextet dat in 1971 het
album “Aorta” opneemt. In 1972 verdwijnt hij voor een langere periode
van de jazzscene wegens veelvuldig verblijf in het buitenland omwille
van beroepsredenen. In 2006 neemt hij de draad met zijn passie terug op
en zien we hem weer verschijnen op vrije improvisatie jams, concerten en
festivals met hedendaagse jazzmuzikanten uit binnen- en buitenland.
De composities op deze CD zijn pure vrije improvisatie zonder
gestructureerde afspraken noch arrangementen. In vier trio-stukken en
vijf duo’s van gewild beperkte duur komen elk van de musici ruim aan bod
en worden de grenzen voortdurend afgetast.
Paul Van Gysegem en Patrick De Groote
behoren tot de protagonisten van de free jazz in België. Hun langdurige
samenwerking kon niet beter bezegeld worden dan op een CD met een kleine
bezetting. Meester percussionist en multi-instrumentalist Chris Joris
waarmee beiden reeds concertervaring hadden, was de logische keuze om
het klankenpallet van bas en trompet te vervolledigen.
De composities op deze CD zijn gebaseerd op vrije improvisatie zonder
gestructureerde afspraken noch arrangementen. In vier trio-stukken en
vijf duo’s van gewild beperkte duur komen elk van de musici ruim aan bod
en worden de grenzen voortdurend afgetast.
De duo’s bestaan uit bas-trompet/Flügelhorn (Hakketak, Windward,Talking,
Celestics) en bas-ngoma handdrum (Leaflet). Drie van de trio stukken
(Boundless, Flash, No Comment) zijn met percussie en drums, het vierde
(Frinket) is met piano.
Door de sobere opstelling en hedendaagse horizontale manier van
vertellen brengt de combinatie van fijnzinnige contrabas en rauwe
trompet samen met de wisselende klankkleur van de percussie of piano
levende “gesprekken” in dit trio. Ze getuigen van een continue alertheid
met spanning en ontspanning, gevarieerde schakeringen van gemoed,
bewegingen, tijd en ruimte, taal en animo. De luisteraar bladert door
een plastisch schetsboek van klanktekeningen.
el NEGOCITO
Records, het Gentse label voor alternatieve en geïmproviseerde
muziek was de ideale partner voor de productie van deze CD
Commentaar op de CD in de uitzending van Jazz Rules en
voorstelling van het komende Citadelic Festival door Dirk Roels met gast
Rogé Verstraete van het Gentse label El Negocito Records vind je
hieronder
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2017|
Flat Earth Society/Bonk vzw
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Compilatiealbum, verkrijgbaar vanaf 7 juni 2017
In 1997 besloot Michel Bisceglia samen met zijn boezemvrienden Werner
Lauscher en Marc Lehan een eerste studio album op te nemen. 20 jaar
later speelt dit piano jazz trio nog steeds in dezelfde bezetting, hoog
tijd dus om de succesnummers te bundelen op één album.
20 Years Recordings bevat oa. enkele nummers uit hun RCA Victor
debuutalbum About Stories met Randy Brecker en Bob Mintzer. Uit het
album Inner You werden nummers geselecteerd die Michel Bisceglia
componeerde samen met Ozark Henry en Rocco Granata. Inner You was een
succesalbum in Japan, en één van de tracks werd zelfs gebruikt in de
Amerikaanse tv-serie Ray Donovan. Het album Singularity, dat in 2014
door het gerenommeerde magazine JazzTimes nog werd toegevoegd aan hun
lijst met 50 beste jazz albums, mag uiteraard ook niet ontbreken.
De 3 nummers uit About Stories met Randy Brecker en Bob Mintzer kregen
voor deze release bovendien een nieuwe mastering !
volgt later
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De
Warande en de Singer vormen voortaan één jazzpodium !
NOORDERKEMPEN
Vanaf september slaan de Warande en de Singer de handen in elkaar om
elkaar te versterken in het aanbod van jazzconcerten. Op die manier
willen ze de Noorderkempen op de jazzkaart zetten naast de drie grote
steden Antwerpen, Brussel en Gent.
De Singer uit Rijkevorsel is een jazzclub bekend van haar internationale
en eigenwijze programmering. Als geen ander slaagt de club erin om
boeiende topartiesten te strikken voor concerten die vaak exclusief zijn
voor ons land. Denk maar aan het onvergetelijke concert dat Marc Ribot,
de vaste gitarist van Tom Waits, er speelde. Of het eerste Belgische
soloconcert van de Amerikaanse pianist Vijay Iyer. Maar ook Toots kwam
er maar liefst twee keer langs. De Warande is het al even bekende
cultuurhuis van Turnhout. Ook hier is sprake van een echte jazztraditie.
Zo ondersteunde de Warande de productie van it’s Gone, de doorbaakcd van
pianist Jef Neve. Legendarisch was het concert van de Amerikaanse
saxofonist Branford Marsalis. Hij nodigde Jef Neve en de Turnhoutse
saxofonist Robin Verheyen uit op het Warandepodium om samen te jammen.
Het eerste concert in de Warande is dat van The Bad Plus. Dit
Amerikaanse trio vermengt moeiteloos jazz met invloeden uit pop en rock.
Verder speelt de Amerikaan Craig Taborn er. Focus Knack noemde hem één
van de meest opwindende pianisten van het ogenblik. Concerten in de
Singer om naar uit te kijken zijn die van cellist Ernst Reijseger en van
de Amerikaanse pianist Uri Caine. Maar het absolute hoogtepunt wordt
ongetwijfeld de komst van saxofonist Kenny Garret. Hij speelde nog in de
groep van jazzlegende Miles Davis.
Voor meer info kan u contact opnemen met:
Tom Landeloos
muziekprogrammator de Warande
tom.landeloos@warande.be
Mieke Mermans
pers & communicatie de Warande
mieke.mermans@warande.be
Luc de Vrij
voorzitter, jazzprogrammator de Singer
luc@desinger.be
Tom Baeten
pers & communicatie, jazzprogrammator de Singer
tom@desinger.be
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-medegedeeld -
|
|
|
|
|
|
Wij willen u graag uitnodigen op een volgend concert:
"A School Called Tribe"
Donderdag 25 Mei, 21u00
Mijn naam is Erik Bogaerts, saxofonist en leraar
Reeds vijf jaar ben ik coach bij de werking 'A School Called Tribe', een
creatief platform voor jonge artiesten die bezig zijn met Hip-Hop,
spoken word en Jazz. De afgelopen vijf jaar komen wij wekelijks samen in
Antwerpen (Jazzstudio) en Gent (Bijloke) om er te werken aan onze muziek
en teksten. De jongeren krijgen telkens hulp van Seckou Ouologuem, Fatih
Devos (Rauw en Onbesproken), Jan Vertongen en mezelf. Ondertussen hebben
wij een sterk programma kunnen uitwerken om voor te stellen aan een
publiek. Wij hebben reeds opgetreden in De Roma, Arenberg, De Centrale,
verschillende jeugdhuizen, CC Mechelen ...
Op 25 Mei spelen wij in Rataplan, uiteraard bent u meer dan welkom!
A School Called Tribe brengt rappers, producers (beat-makers) en
jazzmuzikanten samen om muziek te creëren, een netwerk van artiesten te
vormen. Wij willen hiphop als kunstvorm ondersteunen en geloven in de
mix met elementen vanuit het jazzidioom (improvisatie, interactie tussen
muzikanten, etc.). Jazz en hiphop hebben ook een interessante en
gelijkaardige historiek wat betreft
vrijheid/empowerment/maatschappijkritiek. Het grote verschil is dat jazz
ondertussen globaal erkend wordt als kunstvorm en ook redelijk
ondersteund, hiphop echter wordt – door sommige beleidsmakers en bij een
deel van de publieke opinie – nog steeds gezien als een tijdelijke
uitlaatklep voor jongeren die anders waarschijnlijk iets mispeuteren.
Wij bieden een semiprofessioneel traject dat aan de slag gaat met
studenten jazz van het conservatorium en met rappers en producers die al
enige tijd aan de slag zijn (en dus al iets ‘kunnen’). Onze repetities
gaan door te conservatorium Gent en in de Jazzstudio te Antwerpen.
ps: Wij organiseren tevens een summerschool in samenwerking met De
Singel (Antwerpen) van 21 tem 25 Augustus, wij zijn opzoek naar
geïnteresseerden die zich enkele dagen willen inzetten om naar een
voorstelling toe te werken in de Zwarte Zaal op Vrijdag 25 Augustus,
15u00
Meer info op: www.asct.be,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OP ZONDAG 7 MEI
2017 om 20.30
GILAD HEKSELMAN TRIO (ISR-CAN-VS)
Gilad
Hekselman (gitaar)
Rick Rosato
(contrabas, keyboards)
Jonathan
Pinson (drums)
Toegang: jongeren-26 12 euro /
Hnitaleden 14 euro / algemeen 16 euro
Enige Belgische optreden !
De Hnita-Jazz Club heeft altijd
al een zwak gehad voor goede gitaristen. Zo stonden o.a. John
Abercrombie, Kenny Burrell, Philip Catherine, Jim Hall, Marc Ribot, Kurt
Rosenwinkel, John Scofield en Mike Stern op het Hnitapodium.
Gilad Hekselman (°1983) past in dat rijtje. Hij is een van de
absolute topgitaristen van de actuele jazz. Zijn melodisch gevoel is
groot, en ook harmonisch en ritmisch blinkt hij uit. In zijn muziek
weerklinkt zijn Israëlische origine, maar hij verwerkt ook invloeden uit
rock, folk, Afrikaanse en klassieke Noord-Indische muziek. Tot zijn
voorbeelden behoren onder anderen Pat Metheny en Kurt Rosenwinkel.
Geboren in het Israëlische Kfar
Saba, trok Hekselman in 2004 naar New York om er te studeren aan The New
School for Jazz and Contemporary Music, waar hij in 2008 zijn
einddiploma behaalde. In 2005 won hij de Gibson Montreux Jazz Guitar
Competition. Hekselman speelde onder anderen met Avishai Cohen, Chris
Potter, John Scofield en Esperanza Spalding. Hij bracht tot nu toe vijf
eigen albums uit.
Hekselmans vaste band bestond
jarenlang uit contrabassist Joe Martin en slagwerker Marcus Gilmore.
Sinds kort heeft hij een nieuw trio, dat minstens even veelbelovend oogt
als zijn vorige. Zowel contrabassist Rick Rosato als
drummer Jonathan Pinson behoren tot de meest gevraagde
musici van hun generatie.
Rosato is afkomstig van het
Canadese Montréal, en studeerde in 2010 af aan The New School for Jazz
and Contemporary Music. Hij speelde onder anderen met de gitaristen
Jonathan Kreisberg en Lage Lund, saxofonist Will Vinson en pianist Shai
Maestro. Pinson komt uit Los Angeles, en studeerde achtereenvolgens aan
het Berklee College of Music in Boston en het Thelonious Monk Institute
of Jazz Performance aan de University of California Los Angeles. Aan het
Thelonious Monk Institute kwam hij in contact met Herbie Hancock en
Wayne Shorter, met wie hij al op 23-jarige leeftijd toerde. Zonet was
hij op tournee met saxofonist Kamasi Washington in Japan.
Meer info op o.a.
www.giladhekselman.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het was een wens van pa Juul zaliger, om deze groep in de Hnita te
krijgen zei Peter bij zijn inleiding. Voor een goed gevulde zaal is het
eindelijk zover tot jolijt van het talrijke jonge opgekomen publiek met
hier en daar wat Belgische muzikanten ertussen.
De Hnita hoeve heeft de laatste jaren een reputatie om goede gitaristen
ten tonele te brengen. We herinneren ons levendig Russell Malone, John
Abercrombie, Mike Stern of Philip Catherine enz.
Ik had voordien van Gilad nog nooit gehoord. En ja het is weer een
voltreffer en tevreden dat ik erbij was. Ik hoorde achteraf mensen
vertellen : buitenaards… wat een gitaarwonder… en ook veel lof over de
andere muzikanten.
Gilad (°1983)is een topgitarist en komt uit Israël en vestigde zich in
het hart van de jazz in New York in 2004. Hij bracht al 5 albums uit en
verkoopt er hier zijn meeste recente ‘Homes’ en ‘ This just in’.
De andere twee muzikanten moeten niet onderdoen hoor. De bassist en
Canadees Rick Rosato (Montréal) speelde al bij Jonathan Kreisberg en
Lage Lund en Shai Maestro, welke hier ook al speelden in de Hnita. De
Jamaicaans ogende Jonathan Pinson komt uit L.A. en genoot evenzeer een
goede vorming aan o.a. de Berklee College of Music in Boston. Als jonge
man toerde hij met Herbie Hancock en Wayne Shorter en recent met Kamasi
Washington. Da’s geen klein bier en we genieten dus met volle teugen van
zijn formidabele drumwerk van hard tot superzacht. Hij laat tussendoor
ook vreugdekreten horen.
Ze beginnen heel rustig met ‘It will get better’ opgedragen aan zijn
zoon. Het nummer komt halverwege goed op dreef op gitaar na een beetje
gesukkel met de voetpedalen. ‘Tokyo Cookie’, een nieuw crazy nummer,
heeft niets met zoetigheid te maken , doch het is een koosnaam voor een
maat Cookie. Het gaat er eventjes rocky aan toe op gitaar en een stevige
drumsolo van Jonathan. ‘Home to you’ gaat over het terugkeren naar het
thuisfront en de gevoelens die hierbij vrijkomen. Van zijn plaat ‘Homes’
brengen ze een rustige ‘Samba em Prelúdio’, een song uit 1962,van de
Braziliaanse gitarist Baden Powell.
Na de pauze openen ze met ‘Verona’, een mooi catchy nummer uit de plaat
‘Homes’. Op het einde speelt Gilad met zijn loopstation en maakt mooie
laagjes met zijn gitaarklanken zonder overdadig over te komen. Een nieuw
nummer is ‘clap clap’ als een tribute videoclip voor de popmuziek met
een double clap erin verweven. De drummer doet telkens clap clap opzij
op zijn kleine elektronische drumpad. Het is een uptempo groovy nummer
geworden. Nog een nieuwe song is ‘Stumble’ gebaseerd of ‘Fall’ van Wayne
Shorter. Hierin soleert de bassist en gaat het tempo even neigen naar de
gitaarrock à la Mike Stern met gitaarloopstation en opzwepende drums.
Het calypso-achtige volgende nummer ‘Milton’ is opgedragen aan de
Braziliaanse gitarist Milton Nascimento. De drummer geniet er erg van en
speelt zo zachte brushes met tromgeroffel onder een pulserende bas met
mooie climax, een erg fijne tune. Gilad stelt tussendoor de nummers voor
en geeft duiding, maar gaat erbij fluiten in een love song voor de
muziek ‘Do Re Mi Fa Sol’. Deze zachte eenvoudige melodie doet ons denken
aan Pat Metheny’s ‘The moon is a Harsh Mistress’. En er volgt natuurlijk
een toegift.
|
|
Michel Proesmans
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
beste mensen,
graag wou ik aandacht voor mensen die
graag Zuid-Amerikaanse wijnen drinken, er is maandag 5 juni een
wijnproeverij van onze Negocito vrienden van Chileboutique…
vanaf 15h-16h30: met inschrijving 20 euro voor proeven van 12-tal wijnen
met hapjes van El Negocito (mail ons op
info@citadelic.be)
vanaf 16h30 kunnen er ook afzonderlijke glaasjes gedronken worden...
Dan gaat er ook de mogelijkheid zijn
om ons te helpen met muziek tot de mensen te brengen… Dus als jullie een
lekker wijntje lusten, willen jullie misschien die ook wel al kopen of
er een aantal in huis hebben (ipv soms naar de nachtwinkel te moeten…
ideetje?)
voor de rest van onze fundraising zie
citadelic.be
dag 5 Citadelic: a blast
met geen regen... haha
niet alleen
Samuel Blaser trio met
Marc Ducret
maar ook Vaya Con Dios bassist
Sal La Rocca met zijn
nieuw quartet ft.
Jeroen Van Herzeele,
Pascal Mohy &
Lieven Venken
plus de max uit Antwerp: Hamster Axis
meets niemand minder dan
Marcel Vanthilt
maar daarvoor wandeling door het park
naar visuele partituren... met bassss quartet
Peter Jacquemyn-Kristof
Roseeuw-Yannick
Peeters-Pieter
Lenaerts + special guest
Paul Van gysegem (begint stipt 15h)
en daarvoor trio eminence grises Paul
Van Gysegem-Erik
Vermeulen-Giovanni
Barcella
dag 6 Citadelic: lyrische middag met
einde in een beetje psychedelica
en goed weer met
heel wat eNR lekkers
3/4 Peace schoonheid
van het lyrische pianotrio met Ben Sluys, Christian Mendoza en Brice
Soniano
Ruben
Machtelinckx & Karl Van Deun
Pak Yan
Lau toy piano's
Frederick
Leroux solo
Raphael
Malfliet solo
Bruno De
Groote / Ben Faes duo cd
release tour
Bardo Gentse
band rond Gilles Vandecaveye
Praed psychedelic
shaabi van Beirut
Welkom
wine & food alla negocito
bier van kleine Gentse topbrouwers
rogé
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nona Jazz
6 Mei 2017 JAzzXS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fundament
|
|
|
|
|
|
Peter Jacquemyn contrabas, stem, concept
Eric Sleichim tubax
Yannick Peeters contrabas
Kristof Roseeuw contrabas
Lode Leire contrabas
Pieter Lenaerts contrabas, stem
Jan Pillaert bastuba, stem
Carl-Ludwich Hübsch bastuba,
stem (D)
Matthias Muche Trombone (D)
Gregoire Tirtiaux baritonsax, stem
Mathieu Lilin baritonsax (Fr)
Peter Verdonck bassax, stem
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
'Fundament', een 'beweging' van 12
basinstrumenten, georkestreerd door improviserend en beeldend kunstenaar
Peter Jacquemyn baste me tijdens de première te Mechelen uit me sokken !
en behield makkelijk de aandacht gedurende een vol uur
wegens variatie en een niet eerder geziene choreografie,ongehoorde
combinaties en stemmen van mannen met baard in de keel. Ook Yannick
Peeters stond als enige vrouwelijke muzikante haar mannetje en laveerde
met de bas over de vloer van het Mechelse CultuurCentrum. Ja, een beetje
vloer en open ruimte heb je wel nodig voor deze performance ! Luque vat
hieronder deze voorstelling in woorden en Kris, onze impro-prof zag het
concert in Leuven en was meteen laaiend enthousiast. Zijn concertverslag
vind je dan ook hierna. Dit Fundament beweegt zich nog tot eind Mei door
het land, ga dat zien !
|
|
|
|
|
|
CultuurCentrum Mechelen, 6 Mei : PREMIERE
|
|
|
|
|
|
|
|
Pavane voor een uiterst perfect georkestreerde chaos. Het werd nooit een
bourree, laat staan een hyper climax, geen voluptueuze tutti ’s, geen
ultieme clash (misschien iets te voor de hand liggend voor intelligente
musici), niets van dat. Laveren, zwenken en ontwijken. Bas geïnspireerde
continuo zonder basso continuo. De laagte was de hoogte waarop men
werkte en werken was het woord, pivoteren op de hoogte van de laagte.
Zwenken in de hoogte van de diepte. Verdwazen op hoog niveau de basnoten
uitpurend tot een gecentrifugeerde essentie. En ja, er werd een pavane
gedanst, choreografie voor twaalf musici, elk verhaal is er één van
bewegen, de ruimte is er niet alleen voor de noten, contrabassen werden
gedragen, verdragen, loodzwaar koper werd een deel van de immense dans,
een grand carré werd ons bespaard. Traag als het sierlijk zwalpen van
wrakhout in de dode hoek van het dok. Statisch was het nooit, musici en
muziek waren steeds in een baan om zichzelf.
|
|
|
|
Een cluster van dwarrelende instrumenten en mensen. Musicerende manen
draaiend om de manen die de musici zelf waren. Een fractie van een
melkweg van inventiviteit, gorgelend uitdeinend op koper en grenenhout.
Er werd op een Franse vijfsnarige bas gespeeld met typisch Duitse
strijkstokken, maar is de vraag niet, wat was er niet? Als alles, alles
kan zijn, wat is er dan niet buiten sopranino’s? Vijfentwintig pagina’s
uitgeschreven vernuft waarin piccolo’s blijkbaar niet thuis hoorden.
|
|
De lage tonen waren de basic, keelstemmen de Tuvanen waardig één
van de technieken in koor gebruikt. Theatraliteit was het leidmotief,
het waren momenten, soms een verhaal, doodlopend, groepen instrumenten
“speelden” een clash, maar wel de aandacht grijpend. Pavane voor bassen
en aanverwanten. Tubax, tuba, bassax, contrabas… & aanverwanten. De les
was niet “niet” te lezen. Maar de mayonaise pakte, de blijkbaar
heterogene lichtjes bizarre combinatie werkte wonderwel. Twaalf musici
in de traagte van een georkestreerde pavane, genoteerd!
|
LUQUE
Predikherenkerk Leuven, 10 Mei
|
Prachtige muziek én zeker een unieke
beleving !!
In de mooie en verwarmde
Predikherenkerk van Leuven was een podiumterrein van plusminus 12x12
meter vrijgemaakt. Vijf bassisten, twee tuba's,vier zware saxen : 2
baritonsaxen, een soort contrabassax, ,en een bassax en een trombone
betreden het terrein.Niet zomaar, maar zij stappen al spelend van links
naar rechts,in cirkels in vierkanten,vormen kleine groepen,gaan héél
dicht bij het publiek staan,lopen door het kerkterrein . Gevolg : dit
geeft prachtige ruimtelijke lage klanken soms ver weg soms heel dichtbij
,wat zorgt voor een klankbeleving vol kleuren en indrukken en
akoestische echo's . Uw oren hebben het zelden zo druk gehad !!!!!
Dit is écht uniek,in mijn veertig jaar concerten nog nooit meegemaakt.Er
is geen seconde verveling met dit spektakel.De diepe klanken beroeren
het hele concert maar ook de bewegingen van de muzikanten over het
podium,soms koudweg soms theatraal houden het publiek in de ban van
begin tot het einde. Plots stonden op een halve meter van mij vijf
bassisten ,ge ziet letterlijk de muziek bewegen aangevuld met prachtige
mysterieuze tuva stemmetjes, andere keren kijk ik recht in een razende
basssax of loopt een trombonist recht op mij af. Alles is ook
puur akoestisch en dat is van een zeldzame schoonheid in deze
electronische en digitale wereld. Lang geleden dat ik nog zo overweldigd
ben geweest van een concert !
Bassist en kunstenaar Peter Jacquemyn heeft hier een waar meesterwerk
neergezet !
Ga dat zien,ga dat horen,dit maakt ge geen tweemaal mee !!
Kris Vanderstraeten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|