back to start !

 

 

ARCHIEF MUSIC 2018

                                                                                                               

click for index 

 

 

 

 
 
- persbericht -

 
 
 


 
URBEX TOURT DEZE HERFST DOORHEEN EUROPA
 

 

 
NIEUWE SAMENWERKING: N∆BOU
 


 

De beloftevolle Nabou Claerhout heeft ambitie en talent. Dat bewijst ze door haar prille, maar dynamische parcours. Studies in het buitenland (Codarts Rotterdam en Royal Music Academy in London) en deelnames aan verschillende big bands, inspireerden en motiveerden haar om eigen werk te componeren. In 2016 richt ze samen met Trui Amerlinck (contrabas), Roeland Celis (gitaar) en Mathias Vercammen (drums) de band NΔBOU op. Door hun vernieuwend trombone geluid, innovatieve effecten en frisse benadering van composities maakt het jonge, beloftevolle viertal deel uit van een frisse wind die door het jazzlandschap waait. Nabou’s 'mission statement' is duidelijk: zij wil het publiek laten kennismaken met de mogelijkheden van de trombone en aantonen dat het instrument heel wat in zijn mars heeft.

Aubergine is dan ook blij dat we haar in deze missie kunnen ondersteunen en het team kijkt alvast uit naar de eerste opnames van de band begin 2019 en de release concerten vanaf mei 2019.

N∆BOU BINNENKORT IN/OP UW ZAAL/FESTIVAL?



 
RELEASE EP ESINAM: BEDANKT!



 

 

 
Hij is er, de langverwachte debuut EP van ESINAM! Eind september werd die in de Brusselse Botanique gelanceerd, gevolgd door een reeks concerten in Vlaanderen en Nederland. Ook de Nederlandse televisie was erbij en Esinam presenteerde met veel plezier haar set tijdens VPRO Vrije Geluiden. Resultaat? Enthousiast publiek en niets dan lovende woorden in de pers!
"Niet alleen die jonge wolven van de hiphop triomferen in onze top tien deze week, maar ook andere koppige bastaards als Skinny Pelembe, Esinam en Chris! [...] Op deze eerste ep wil Esinam niet kiezen: zinderende etnologie-soul à la Ibeyi, noisy Avantgarde-elektronica, dwarse r&b en polyritmische tribalmuziek. Alles zigzagt er door elkaar. Heftig!"

De Morgen

"Het geheel bestaat uit een versmelting van Afrikaanse en Europese invloeden, wat Esinam zo bijzonder interessant maakt. We durven zelfs te stellen dat ze in België een pionier is van een nieuwe, eigen vorm van elektronische muziek. De ep bestaat uit vier nummers die stuk voor stuk weten te boeien en een zekere rode draad bezitten, maar toch enorm verschillen van elkaar."

Dansende Beren

"Wie aanwezig was op een van de concerten van Melanie De Biasio in december 2017, kan Esinam al kennen. Ook de fans van Selah Sue, Barry Adamson en Bali hebben de zangeres/fluitiste mogelijk al gehoord. Voor alle anderen: wacht niet langer."

Damusic


Maar ook een resem nieuwe data die eraan komen… Houd zeker haar website in de gaten. De volgende buitenlandse stop wordt Gmlstn Jazz in Göteborg, Zweden. Met andere woorden: the best is yet to come!


20.10 Gmlstn Jazz, Göteborg (SE)
08.11 Stoemp!, Brussel (BE)
09.11 CC Belgica: Geruis, Dendermonde (BE)
22.12 Cc De Werft: Seizoensklanken Nodigt Uit, Geel (BE)
17.01 Flagey: Brussels Jazz Festival, Brussel (BE)


MEER INFORMATIE




 
 
 

 
   
 

 

 

 

 






JazzatHome, een initiatief van JaZZZolder, in samenwerking met JCI Mechelen en CC Mechelen was met een 14e editie dit jaar alweer een succesvolle onderneming al kostte het ook dit jaar weer heel wat inspanning en organisatietalent van een kleine groep kernmedewerkers die eigenlijk het jaar door vergaderen en plannen. Het is dan ook geen sinecure om elk jaar weer een aantal locaties te vinden, te bemannen met medewerkers en deelnemende muzikanten en ze te voorzien van drank en maaltijden.. Een gedetailleerde planning en voorbereidende acties, heel wat werk dus ! maken het toch mogelijk en bovendien blijken de inspanningen telkens te resulteren in succes, 14 keer al maar dat er een 15e editie nog zal aankomen wordt nu nog even in vraag gesteld maar laat ons dat voorlopig nog even uit de weg schuiven.... Laat ons even terug blikken op deze editie… Méér dan 60 vrijwilligers, 82 muzikanten op 25 locaties die telkens 3 sets speelden, een 700 mensen die zondagnamiddag 3 x een concertje bijwoonden, vrijdagavond een 60tal aanwezigen bij the AwkWords in den Breckpot, en zaterdagavond 2x ongeveer 150 à 170 mensen voor de concerten van het Tutu Puoane quartet op het binnenplein van het Predikheren, het eerste concert in dit historische gebouw na de restauratie, die nog niet helemaal beëindigd is, dat zijn enkele cijfers die voor zich spreken ! Ook wij waren weer paraat, sommigen stonden in een locatie opgesteld , anderen zaten in de centrale checkin en bibi hier zorgde met 7 andere fotografen voor het vastleggen van al die events in beeldekens die je spoedig op de JazzatHome site terug vindt en waarvan je er nu al menige op de FaceBook pagina van het Festival kan zien… 25 sites waar de bezoekers 3 sets konden smaken van hun favoriete muzikanten…of kwamen ze voor de locatie?...zovele verhalen hoorde je ter plaatse en achteraf in het CultuurCentrum waar medewerkers, locatiehouders én muzikanten samen kwamen voor de avondhap, geserveerd door Sava. Zondagavond zaten daar een hondertal mensen samen op de catering, in de kerk van het CC en die kregen een 200tal bordjes voorgeschoteld, deels vegetarisch en dat was welkom na een dag werk !
Het motto,de slogan die dit jaar gevoerd werd was ‘room for a piano’ (naar Hyacinth Bucket (Bouquet !) uit de serie ‘Keeping Up Appearances’) (Schone schijn) maar natuurlijk kon er niet overal een piano staan, dat begrijp je wel ! Anders uitgeruste muzikale gezelschappen waren ook méér dan welkom en uiteindelijk hadden we toch 14 pianisten tijdens al die concerten, da’s toch al wat, niet? The Awkwords, winnaars van het Mechelse JazzContest vorig jaar startten de inleidende concerten op vrijdag in één der fijnste zaaltjes in Mechelen : ‘den Breckpot’ en dat was meteen raak ! (zie kader met verslag hieronder).

 

 

 

The AwkWords, vrijdag 7/9/2018 in den Breckpot ihkv jazzathome



De 14de editie van jazzathome festival ging van start met een concert in handelszaak den Breckpot op de Korenmarkt. Daar traden The AwkWords op die de JazzContest Mechelen 2017 hadden gewonnen. Het trio toonde zich winnaars waar je mee kan uitpakken.

Tegen het stijlvolle decor van de gildezaal leek even een improv-concert in de maak, toen Hendrik Lasure (SCHNTZL) op de snaren van de vleugelpiano begon te tokkelen en ook bassist Federico Stocchi en drummer Paul Berne voorzichtig met klanken speelden. Het bleek een intro die overging in melodisch samenspel en een eerste compositie van de bassist,“And it happens again…” kwam binnen als een vlezige hap, een met nog been aan. “Lily 2.0” volgde daarop als een rustig en helder nummer dat toch onvoorspelbaar was. Het deed aan als een wandeling die ook een donker pad insloeg. Met “Sometimes it’s (kind of) easy” ging het via een vorm van kamerjazz (met Afrikaanse invloeden?) heel geleidelijk een dynamischer en tegelijk gevoelige richting uit.

De tweede set vervolgde met meercomposities van hun eerste cd’tje. Je zou kunnen zeggen dat we meer van hetzelfde kregen, maar dat is afbreuk doen aan het fijne gevoel voor timing en boeiende, al dan niet vloeiende overgangen. Typerend voor The AwkWords zijn spitsvondige kantelingen binnen composities. Heel geestig was dat bij het drukkere “Party Stuff”. Dat begon met veel schwung, belandde in een wankele, lichtjes dronken staat om dan weer voluit hard te gaan.
De afwisseling tussen rustige en fijnzinnige ideeën met levendige passages die het nodige gewicht meekregen viel duidelijk in de smaak. De opbouw van de 2de set was er ook naar om op het eind, na een vlot en begeesterend stuk, op een bisnummer aan te sturen. Daarbij zette het trio met veel gevoel voor fun en drama, maar ook met fijn getimede verstilling hun kwaliteit nog eens extra in de verf.



Danny De Bock

 

 



De dag nadien was het de beurt aan Tutu (Puoane) en haar sterke quartet met vandaag Mechelaar Dré Pallemaerts aan drums. Je weet dan dat je met Tutu één van onze sterkste vocalistes in huis hebt en dat huis stond vandaag voor de eerste keer open want restauratiewerken zijn nog steeds bezig aan ‘Het Predikheren’, een voormalig klooster maar in de toekomst een Cultuurtempel te meer in Mechelen ! Het weer zat telkens mee tijdens het JazzatHome WE waarbij er zondag zelfs geflirt werd met een zeer aangename 25°C . Je hoorde dus geen klachten ook al omdat de huiskamers toch ook een rustige zitplaats boden aan diegenen die ingeschreven hadden (en hier en daar ook last minute bezoekers) want Mechelen city zat eivol met dagjesmensen die rond kuierden op ‘open monumenten dag’, want dat was het vandaag ook, met optochten en random animatie, volk zat !
S ’Avonds rond 18:00 hr. werd de laatste set overal voltrokken en dan was het voor een hoop medewerkers nog niet gedaan want er moest nog opgeruimd worden ook. Daarna op een drafje naar het Cultuurcentrum voor een gezellig samenzijn met een hapje-tapje en heel wat verhalen. Vriendschappelijk werd besloten met een saxbattle tussen2 supersaxofonisten : Rhonny Ventat en Frank Vaganée, Wallonië/Vlaanderen en aan dát verhaal zou nog weleens een vervolg kunnen komen, vernamen we achteraf !...

 




 


Jazzathome bedankte z’n muzikanten en medewerkers en JASSEPOES, jarenlang al coördinator van de fotografen bedankt hierbij zijn equipe , het edel volk van plaatjesschieters, en dit jaar waren dat :




Eric Kesenne
Pieter De Vries
Freddy Vandervelpen
Johan Vanonckelen
Gert Van Gelder
Rudy Verrijt
Eddy Westveer
Winus



Tot een volgende editie ?

Winus


 
     
 
 

 

 


 ©  JAZZEPOES 2018

 

 

 

up again !

 

 

 

back to start !