De beloftevolle
Nabou Claerhout heeft ambitie en talent. Dat bewijst ze door haar
prille, maar dynamische parcours. Studies in het buitenland (Codarts
Rotterdam en Royal Music Academy in London) en deelnames aan
verschillende big bands, inspireerden en motiveerden haar om eigen werk
te componeren. In 2016 richt ze samen met Trui Amerlinck (contrabas),
Roeland Celis (gitaar) en Mathias Vercammen (drums) de band NΔBOU op.
Door hun vernieuwend trombone geluid, innovatieve effecten en frisse
benadering van composities maakt het jonge, beloftevolle viertal deel
uit van een frisse wind die door het jazzlandschap waait. Nabou’s
'mission statement' is duidelijk: zij wil het publiek laten kennismaken
met de mogelijkheden van de trombone en aantonen dat het instrument heel
wat in zijn mars heeft.
Aubergine is dan ook blij dat we haar in deze missie kunnen ondersteunen
en het team kijkt alvast uit naar de eerste opnames van de band begin
2019 en de release concerten vanaf mei 2019.
Hij is er, de
langverwachte debuut EP van ESINAM! Eind september werd die in de
Brusselse Botanique gelanceerd, gevolgd door een reeks concerten in
Vlaanderen en Nederland. Ook de Nederlandse televisie was erbij en
Esinam presenteerde met veel plezier haar set tijdens VPRO Vrije
Geluiden. Resultaat? Enthousiast publiek en niets dan lovende woorden in
de pers!
"Niet alleen die jonge wolven van de hiphop triomferen in onze top tien
deze week, maar ook andere koppige bastaards als Skinny Pelembe, Esinam
en Chris! [...] Op deze eerste ep wil Esinam niet kiezen: zinderende
etnologie-soul à la Ibeyi, noisy Avantgarde-elektronica, dwarse r&b en
polyritmische tribalmuziek. Alles zigzagt er door elkaar. Heftig!"
De Morgen
"Het geheel bestaat uit een versmelting van Afrikaanse en Europese
invloeden, wat Esinam zo bijzonder interessant maakt. We durven zelfs te
stellen dat ze in België een pionier is van een nieuwe, eigen vorm van
elektronische muziek. De ep bestaat uit vier nummers die stuk voor stuk
weten te boeien en een zekere rode draad bezitten, maar toch enorm
verschillen van elkaar."
Dansende Beren
"Wie aanwezig was op een van de concerten van Melanie De Biasio in
december 2017, kan Esinam al kennen. Ook de fans van Selah Sue, Barry
Adamson en Bali hebben de zangeres/fluitiste mogelijk al gehoord. Voor
alle anderen: wacht niet langer."
Damusic
Maar ook een resem nieuwe data die eraan komen… Houd zeker haar
website in de gaten. De volgende buitenlandse stop wordt Gmlstn Jazz in
Göteborg, Zweden. Met andere woorden: the best is yet to come!
20.10 Gmlstn Jazz,
Göteborg (SE)
08.11 Stoemp!, Brussel (BE)
09.11 CC Belgica: Geruis, Dendermonde (BE)
22.12 Cc De Werft: Seizoensklanken Nodigt Uit, Geel (BE)
17.01 Flagey: Brussels Jazz Festival, Brussel (BE)
JazzatHome, een initiatief van JaZZZolder, in samenwerking met
JCI Mechelen en CC Mechelen was met een 14e editie dit jaar alweer een
succesvolle onderneming al kostte het ook dit jaar weer heel wat inspanning en
organisatietalent van een kleine groep kernmedewerkers die eigenlijk het jaar
door vergaderen en plannen. Het is dan ook geen sinecure om elk jaar weer een
aantal locaties te vinden, te bemannen met medewerkers en deelnemende muzikanten
en ze te voorzien van drank en maaltijden.. Een gedetailleerde planning en
voorbereidende acties, heel wat werk dus ! maken het toch mogelijk en bovendien
blijken de inspanningen telkens te resulteren in succes, 14 keer al maar dat er
een 15e editie nog zal aankomen wordt nu nog even in vraag gesteld maar laat ons
dat voorlopig nog even uit de weg schuiven.... Laat ons even terug blikken op
deze editie… Méér dan 60 vrijwilligers, 82 muzikanten op 25 locaties die telkens
3 sets speelden, een 700 mensen die zondagnamiddag 3 x een concertje bijwoonden,
vrijdagavond een 60tal aanwezigen bij the AwkWords in den Breckpot, en
zaterdagavond 2x ongeveer 150 à 170 mensen voor de concerten van het Tutu Puoane
quartet op het binnenplein van het Predikheren, het eerste concert in dit
historische gebouw na de restauratie, die nog niet helemaal beëindigd is, dat
zijn enkele cijfers die voor zich spreken ! Ook wij waren weer paraat, sommigen
stonden in een locatie opgesteld , anderen zaten in de centrale checkin en bibi
hier zorgde met 7 andere fotografen voor het vastleggen van al die events in
beeldekens die je spoedig op de JazzatHome site terug vindt en waarvan je er nu
al menige op de FaceBook pagina van het Festival kan zien… 25 sites waar de
bezoekers 3 sets konden smaken van hun favoriete muzikanten…of kwamen ze voor de
locatie?...zovele verhalen hoorde je ter plaatse en achteraf in het
CultuurCentrum waar medewerkers, locatiehouders én muzikanten samen kwamen voor
de avondhap, geserveerd door Sava. Zondagavond zaten daar een hondertal mensen
samen op de catering, in de kerk van het CC en die kregen een 200tal bordjes
voorgeschoteld, deels vegetarisch en dat was welkom na een dag werk !
Het motto,de slogan die dit jaar gevoerd werd was ‘room for a piano’ (naar
Hyacinth Bucket (Bouquet !) uit de serie ‘Keeping Up Appearances’) (Schone
schijn) maar natuurlijk kon er niet overal een piano staan, dat begrijp je wel !
Anders uitgeruste muzikale gezelschappen waren ook méér dan welkom en
uiteindelijk hadden we toch 14 pianisten tijdens al die concerten, da’s toch al
wat, niet? The Awkwords, winnaars van het Mechelse JazzContest vorig jaar
startten de inleidende concerten op vrijdag in één der fijnste zaaltjes in
Mechelen : ‘den Breckpot’ en dat was meteen raak ! (zie kader met verslag
hieronder).
The AwkWords, vrijdag
7/9/2018 in den Breckpot ihkv jazzathome
De 14de editie van jazzathome
festival ging van start met een concert in handelszaak den Breckpot op
de Korenmarkt. Daar traden The AwkWords op die de JazzContest Mechelen
2017 hadden gewonnen. Het trio toonde zich winnaars waar je mee kan
uitpakken.
Tegen het stijlvolle decor van de gildezaal leek even een improv-concert
in de maak, toen Hendrik Lasure (SCHNTZL) op de snaren van de
vleugelpiano begon te tokkelen en ook bassist Federico Stocchi en
drummer Paul Berne voorzichtig met klanken speelden. Het bleek een intro
die overging in melodisch samenspel en een eerste compositie van de
bassist,“And it happens again…” kwam binnen als een vlezige hap, een met
nog been aan. “Lily 2.0” volgde daarop als een rustig en helder nummer
dat toch onvoorspelbaar was. Het deed aan als een wandeling die ook een
donker pad insloeg. Met “Sometimes it’s (kind of) easy” ging het via een
vorm van kamerjazz (met Afrikaanse invloeden?) heel geleidelijk een
dynamischer en tegelijk gevoelige richting uit.
De tweede set vervolgde met meercomposities van hun eerste cd’tje. Je zou
kunnen zeggen dat we meer van hetzelfde kregen, maar dat is afbreuk doen
aan het fijne gevoel voor timing en boeiende, al dan niet vloeiende
overgangen. Typerend voor The AwkWords zijn spitsvondige kantelingen
binnen composities. Heel geestig was dat bij het drukkere “Party Stuff”.
Dat begon met veel schwung, belandde in een wankele, lichtjes dronken
staat om dan weer voluit hard te gaan.
De afwisseling tussen rustige en fijnzinnige ideeën met levendige
passages die het nodige gewicht meekregen viel duidelijk in de smaak. De
opbouw van de 2de set was er ook naar om op het eind, na een vlot en
begeesterend stuk, op een bisnummer aan te sturen. Daarbij zette het
trio met veel gevoel voor fun en drama, maar ook met fijn getimede
verstilling hun kwaliteit nog eens extra in de verf.
Danny De Bock
De dag nadien was het de beurt aan Tutu (Puoane) en haar sterke quartet
met vandaag Mechelaar Dré Pallemaerts aan drums. Je weet dan dat je met
Tutu één van onze sterkste vocalistes in huis hebt en dat huis stond
vandaag voor de eerste keer open want restauratiewerken zijn nog steeds
bezig aan ‘Het Predikheren’, een voormalig klooster maar in de toekomst
een Cultuurtempel te meer in Mechelen ! Het weer zat telkens mee tijdens
het JazzatHome WE waarbij er zondag zelfs geflirt werd met een zeer
aangename 25°C . Je hoorde dus geen klachten ook al omdat de huiskamers
toch ook een rustige zitplaats boden aan diegenen die ingeschreven
hadden (en hier en daar ook last minute bezoekers) want Mechelen city
zat eivol met dagjesmensen die rond kuierden op ‘open monumenten dag’,
want dat was het vandaag ook, met optochten en random animatie, volk zat
!
S ’Avonds rond 18:00 hr. werd de laatste set overal voltrokken en dan
was het voor een hoop medewerkers nog niet gedaan want er moest nog
opgeruimd worden ook. Daarna op een drafje naar het Cultuurcentrum voor
een gezellig samenzijn met een hapje-tapje en heel wat verhalen.
Vriendschappelijk werd besloten met een saxbattle tussen2
supersaxofonisten : Rhonny Ventat en Frank Vaganée, Wallonië/Vlaanderen
en aan dát verhaal zou nog weleens een vervolg kunnen komen, vernamen we
achteraf !...
Jazzathome bedankte z’n muzikanten en medewerkers en JASSEPOES,
jarenlang al coördinator van de fotografen bedankt hierbij zijn equipe ,
het edel volk van plaatjesschieters, en dit jaar waren dat :
Eric Kesenne
Pieter De Vries
Freddy Vandervelpen
Johan Vanonckelen
Gert Van Gelder
Rudy Verrijt
Eddy Westveer
Winus