|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Finals,
Cultuurplein Mechelen - vrijdag 23 aug 2019
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het werd een mooie vrijdagavond de 23e Augustus en
Maanrock zou vanavond van start gaan en dan liefst nog wel op 8
verschillende podia gedurende de weekend driedaagse. Op het Mechels
podium aan de Kuub op het Cultuurplein, daar brandt voor ons de lamp
vandaag want daar geven de 4 finalisten van het 7e Internationale
Mechelse JazzContest vandaag het beste van zichzelve om de eerste prijs
als groep weg te kapen en/of de eerste prijs als solist(e) en de
verwachtingen zijn hoog gespannen , vooral onder de kandidaten dan want
het publiek komt hier vooral genieten van een gratis en kwalitatief
hoogstaand muziekgegeven op een zomerse, zalige avond. We zitten wat
later op het schedule wegens wat technische problemen met een kabel meen
ik te hebben begrepen waardoor we nu (deels?) analoog de lucht in gaan
i.p.v. digitaal. ‘Go’ dan voor de eerste groep van jeugdige kampers want
de leeftijdsgrens is begrensd op 25 jaar +, jonger dan 26 in ieder
geval.
|
|
|
|
|
|
Hlib Baisha Trio
Gitaar/composities: Hlib Baisha (Ukraine)
bas: Wolf van Gemert (NL)
Drums: André van der Heide (D)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het is Hlib Baisha (Ukraine) met zijn trio die van
wal steekt met eerst de Jobim cover ‘Chega de Suadade’, gepast met de
zomerse temperatuur hier om dan te vervolgen met het second en third
movement van de eigen compositie ‘Jazz Sonata #1’. Duidelijk geen
‘bleus’ in dit gezelschap en bassist Wolf van Gemert (NL) en drummer
André van der Heide (D) zullen we nog terug zien met de band Zizon,
later op de avond.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Llum Trio
Tenorsax: Matthieu Ablain (FR)
Contrabas: Jim Monneau (FR)
Drums: Pierre Floch (FR)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het Llum trio dan, allen uit Frankrijk mag
meteen daarna aanschuiven, na de soundcheck dan, en ik meen dat we ons
zowat in eenzelfde vaarwater begeven. De solist hier is Mattthieu Ablain
op tenorsax en die heeft een mooi , zacht timbre maar de jury zal
bassist Jim Monneau met zijn opvallende solo uiteindelijk verkiezen en
hem straks tot winnende solist van deze editie uitroepen. De opgelegde
standard hier werd Trinkle Tinkle’ , een typische Monk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zizon
Piano: Eunhyun Kim (Zuid-Korea)
Elektrische gitaar: Hyunwoo Lee (Zuid-Korea)
Contrabas: Wolf van Gemert
Drums: André van der Heide
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Geen tijd te verliezen dan en Zizon , een quartet met
voor een stuk de ritmesectie uit de eerste band, daarnet nog vernoemd en
aangevuld, versterkt door pianiste Eunhyun Kim en gitarist Hyunwoo Lee,
beiden uit Zuid Korea, gaan vlot en gesmaakt door een mooie set ook. En
nu, als
het even mag dan?...zij zijn m’n persoonlijke favorieten… ’Short Story’ werd
hier de gespeelde standard en da’s er eentje van Kenny Dorham, meest
bekend misschien van zijn ‘Blue Bossa’…. Mooi, mooi ! en de jury heeft
het dit jaar erg moeilijk vertrouwt voorzitter van de jury Chris Joris
me toe.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aegle
Zang: Alexandra Gadzina (BE)
Piano: Nina Kortekaas (BE)
Arabische ney fluit: Tammam Al Ramadan (Syrië)
Elektrische bas Diederik Billiet (BE)
Drums: Robbe Broeckx (BE)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ook al omdat afsluiter van het contest , het quintet
Aegle, ook een mooie performance brengt. Gaf ik het bij de halve finale
al niet mee dat zij de publiekslieveling zouden kunnen wezen ? Méér dan
leuk natuurlijk dat in deze band ook weer vrouwelijk gezelschap zit met
Nina Kortekaas aan de keys en in de front een enthousiaste en feeëriek
stralende Alexandra Gadzina die zingt. Ik ben trouwens zeker dat de
mannen van het MÂÄK Quintet met belangstelling luisteren ook naar de
Syrische fluitspeler Tammam Al Ramadan die de Arabische ney fluit met
verve bespeelt. Dat leek me ook een optie als winnaar van het
solistendeel van deze competitie. ‘Aegle brengt ‘Lonnie’s Lament van
Coltrane als standard.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dan trekt de jury zich terug om te gaan beraadslagen
terwijl het intussen volle plein kan genieten van het geweldige MÂÄK
Quintet. MÂÄK kunnen we zelf ook enorm smaken en hebben we al meermaals
in diverse samenstellingen en uitbreidingen gezien. Een ongewone
wereldse jazz brassband , laten we het daar maar bij houden…
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uurtje later zal het wezen als Elke Vandersypen, de
presentatrice van deze avond, de microfoon onder de neus van de
juryvoorzitter steekt want wie zijn de winnaars geworden vanavond ?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
...de kogel is door de kerk !...en de St.
Romboutstoren staat er nog ook 😊, gefeliciteerd aan alle finalisten en
natuurlijk in het bijzonder aan de winnaars. Als solist kaapte Jim
Monneau (FR), bassist bij het Llum Trio, de eerste prijs weg en als
groep won het trio rond Hlib Baisha (Ukraine) de eerste prijs. Dat
betekent een opnamesessie in de DVR studio van Danny Van Roosendael, een
cheque van 1500 €, geschonken door JaZZZolder Mechelen en diverse
concerten, zowel ten JaZZZolder zelve als op bevriende podia...handjes
op mekaar, proficiat !
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Winus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Michel goes solo,
festivalverslag in a nutshell
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gouvy
Jazz - zaterdag 3 aug 2019
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CHAPITEAU :
IOANNIS VAFEAS TRIO feat. VASILIS XENOPOULOS (Griekenland)
17:00 - 18:15
|
|
|
|
|
|
Christos Yerolatsitis (piano), Michael Messios (contrebas), Ioannis
Vafeas (drums) + gast: Vasilis Xenopoulos (sax)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Meteen raak dit eerste optreden vandaag van drie
geweldige muzikanten, strak in het pak, uit de Cypriotische jazzscene.
Zij bundelen hun krachten om een interessante echte jazzband te vormen.
Ze hebben allemaal een solide ervaring op het internationale toneel en
het is een waar genoegen om ze dit jaar hier voor het eerst te zien op
Gouvy jazz. We vieren ook de 40ste keer Gouvy Jazz hier.
Leider Ioannis Vafeas (drums) studeerde jazzmuziek aan de fameuze
Berklee College of Music in Boston en behaalde zijn masterdiploma in
jazzstudies aan het conservatorium van Boston.
Ze halen als gast de saxofonist en componist Vasilis Xenopoulosis binnen
en hij is één van de meest ervaren Griekse jazzmusici van zijn
generatie. Londen wordt zijn permanente thuis na zijn afstuderen, ook
aan het beroemde Berklee College of Music en hij vestigt zich
geleidelijk als een fervent Londense saxofonist.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
We krijgen een echt old school jazz optreden met
classics uit het straight jazz verleden. Ze zetten hun held saxofonist
Hank Mobley in de kijker met de bekende hardbop tune ‘No room for
square’ of ook ‘fright eyes’ van Wes Montgomery met hierin een flinke
piano solo en bas solo. Hij eert ook saxofonist Sonny Rollins in ‘If I
ever will leave you’ met een latin touch, te beginnen met een solo sax.
Vasilis Xenopoulos brengt ook eigen nummers zoals ‘Dexterology’ als een
eerbetoon aan zijn favoriete tenorsaxofonist Dexter Gordon. Het is een
lekker wollige, zachte sax en toch ook melodisch. ‘Dat there’ is een
heerlijke oldie van Bobby Timmons die nog bij Art Blakey speelde. Hij
presenteert de groep in het Frans voor één keer maar houdt het liever
bij het Engels. Als ballad horen we de ingetogen standard ‘Skylark’.
Nou, deze groep is een welgekomen aangename kennismaking.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Club Madelone - ROBERT JEANNE SEXTET (B)
Hommage aan bassist Charlie Haden
18:00 - 19:30
|
|
|
|
|
|
Robert Jeanne (tenorsax), Jacques Pirotton (gitaar), Steve Houben
(altsax), Pascal Mohy (piano), Stephan Kremer (drums), Werner Lauscher
(contrabas)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Er is hier zéér veel volk en je geraakt er moeilijk
binnen. Ik heb enkel een glimp kunnen opvangen via de bovenverdieping.
Ze spelen een rustige set met nummers ter ere van bassist Charlie Haden
die te vroeg van ons is heengegaan in 2014. Op het einde gaat het tempo
pas omhoog in het nummer ‘Bernie’s tune’ bekend van Chet Baker en Jerry
Mulligan. Wel hoog niveau daar met allemaal topmuzikanten o.l.v.
saxofonist Robert Jeanne (°1932 !). Het was al in 1950 toen Robert
Jeanne de jazz in het Luikse ontdekte en besloot sax te gaan spelen
luisterend naar Jacques PELZER, Bobby JASPAR en René THOMAS, tijdens
memorabele jamsessies in Luik. Steve Houben, de Frank Vaganée van
Wallonië, ziet er veel magerder en ouder uit dan vroeger. Pascal Mohy is
een vaste waarde geworden in het Waalse jazzlandschap en Werner Lauscher
is de bassist van Michel Bisceglia. Alleen drummer Stephan Kremer is me
niet zo bekend en die komt uit Aachen. Je hoort trouwens in Gouvy ook
veel Duitsers en vlamingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SCÈNE HENRI VESTINE : MURIEL D'AILLEURS TRIO (B)
18:15 - 19:00 & 20:45 - 21:30
|
|
|
|
|
|
Muriel d'Ailleurs (gitaar,zang), Felix Heymans (contrabas), Léo Ullmann
(viool)
|
|
|
|
|
|
© web promopic
|
|
|
|
|
|
Hoor je die stem? Deze kleurrijke melodieën? En dit
zigeunerritme dat het leven doet swingen? Dit is Muriel d'Ailleurs en
haar muzikanten die rond de kleine tent waar ze amper in kunnen veel
volk trekken die geboeid staan te luisteren en te applaudisseren. Hun
akoestische geluid parfumeert de sfeer van jazz-thema's en liedjes van
weleer. Muriel d'Ailleurs is geboren in een kunstenaarsfamilie van
Frans-Hongaarse origine en nodigt ons uit voor een furieuze
swing-sessie. Ze wordt vergezeld door eersteklas artiesten, wiens
akoestische geluid je terugbrengt naar de gekke jaren ‘20. Ze spelen
twee sessies met veel volk.
We zien ze terug op onze Jazzathome 2019 in een Mechelse huiskamer.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CHAPITEAU :
MICHEL HERR presenteert ``THE POSITIVE TENTET``(BE)
19:15 - 20:45
|
|
|
|
|
|
Jazz Sextet en strijkkwartet met composities en arrangementen van MICHEL
HERR
Bert JORIS (trompet), Lennert BAERTS (tenorsax), Peter HERTMANS
(guitar), Nathalie LORIERS (piano), Sam GERSTMANS (contrebas), Daniel
JONKERS (drums)
+ strijkwartet: Benoît LESEURE en Pierre HENEAUX (viool), Jean-François
DURDU (altviool), Merryl HAVARD (cello)
|
|
|
|
|
|
© web promopic
|
|
|
|
|
|
Michel Herr, internationaal bekend om zijn talenten
als pianist, componist en arrangeur van jazz, presenteert hier vandaag
zijn muziek die hem nauw aan het hart ligt, speciaal geschreven voor dit
ongewone ensemble van 10 muzikanten, in een resoluut persoonlijke
benadering.
Het repertoire bestaat uitsluitend uit originele composities, gekenmerkt
door originele arrangementen van zijn hand. Het blijft zeker
toegankelijke muziek, rijk aan melodieën, harmonieën en innemende
interacties. Hij is zelf in de zaal aanwezig aan de geluidsmannen en
belichting en gaat zeer moeizaam op krukken. Vandaag spelen de
muzikanten uitmuntend zoals o.a. Bert Joris, Nathalie Loriers en Peter
Hertmans en iedereen komt aan bod om te soleren. Ook de vier strijkers
geven mooie contrapunten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Een album werd opgenomen in november 2018, voor
release in 2019. In 2008 verscheen een dubbele verzamelaar met allerlei
composities van Michel Herr met het Brussels Jazz Orchestra. In feite is
Michel Herr te horen op meer dan 70 jazz albums, als leider of te samen
met Joe Lovano, Toots Thielemans, Bill Frisell, Archie Shepp, Philip
Catherine, Tom Harrell … Sinds 1984 speelde hij regelmatig piano en
keyboards met mondharmonicaspeler Toots Thielemans. Hij toerde samen met
Thielemans in Europa, Japan, Afrika en de Verenigde Staten en speelde
met hem op grote festivals. We hopen dat Herr nog een lange tijd kan
doorgaan met muziek schrijven en arrangeren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Club Madelone - LAUREN HENDERSON QUINTET (VS)
20:15 - 21:45
|
|
|
|
|
|
Laurent Henderson (zang), Massimo Barrella (gitaar), Pierre-Alain
Goulach (piano), Alex Gilson (bas), Elio Coppola (drums)
|
|
|
|
|
|
© web promopic
|
|
|
|
|
|
Nu kon ik helemaal niet meer binnen daar, in die zo
gezellige Club Madelone en ik hoorde van verre een beetje muziek met een
aangename gitaar. Lauren Henderson is een zeer bruin getinte zangeres
met Afro-Latijnse en Caribische roots. Haar originele composities en
jazz standards interpreteert ze in het Engels en Spaans. Haar eerste
plaat kwam uit in 2011 en ze opereert vanuit New York. Ze toerde de
wereld rond met het delen van haar muziek, die werd geselecteerd als
onderdeel van de soundtrack voor 'The Drowning', met Julia Stiles en
Josh Charles in de hoofdrol. Haar derde album Ármame stond 6
opeenvolgende weken in de Top 40 van de Jazz Week Charts. Ze heeft de
club Madelone zeer goed opgewarmd al kwam dat ook door het vele volk.
De optredens tussen de club en tent zijn een beetje overlappend. Om de
club wat te ontlasten is er ook voor de eerste keer een minitentje gezet
waar er twee optredens van dezelfde band MURIEL D'AILLEURS TRIO
doorgaan.
|
|
|
|
|
|
CHAPITEAU :
LE CRI DU CAIRE + ERIK TRUFFAZ (Egypte/Fr)
21:15 - 22:45
|
|
|
|
|
|
Abdullah Miniawy (zang, teksten, composities), Peter Corser (sax,
composities), Karsten Hochapfel : (cello), Erik Truffaz (trompet)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ik zou zeggen 'and now for something completely
different'. Ik weet niet wat ik ervan moet denken maar langs de ene kant
versta ik geen Arabisch en weet ik dus niet waarover de zanger het heeft
maar hij kan wel uithalen en zingen met heel zijn lijf: de ene keer
klagend, de andere keer wat opwekkender. Je hoort vaak als basistoon de
cellist geflankeerd door de sax en of trompet. Erik Truffaz verplaatst
zich regelmatig over de scene en is trots op zijn zanger uit Caïro. De
saxofonist doet veel aan circular blowing. De zaal klapt soms mee op
aangeven van Erik Truffaz. Er is halverwege ook een mooi intiem duo van
zang en trompet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
We horen in ieder geval vaak enorm applaus en gejuich
en men vraagt en krijgt op het einde een toegift met deels staande
ovatie. Het heeft toch iets teweeg gebracht hier, deze niet zo jazzy mix
van twee culturen. Scherp, verbluffend, krachtig, vrij, spiritueel,
poëtisch, politiek, lyrisch ... De schreeuw van Caïro blijft boeien,
waar ook ten lande...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Club Madelone - NEW YORK SKA JAZZ ENSEMBLE
(USA)
22:30 - 00:00
|
|
|
|
|
|
ROCKSTEADY FREDDIE (sax, fluit, zang), Kevin BATCHELOR (trompet,zang),
Mark DAMON (bas, zang), Earl APPLETON (toetsen), Joey GALLO (drums),
Simone AMODEO (gitaar)
|
|
|
|
|
|
© web promopic
|
|
|
|
|
|
Het New York Ska-Jazz Ensemble (NYSJE) is een
internationaal gerenommeerde groep. Zij zijn de grondleggers van het
Ska-Jazz-genre. Sinds de oprichting in 1994 hebben ze veertien albums
uitgebracht en hebben ze regelmatig opgetreden in Europa, Canada, de VS,
het Caribisch gebied en Zuid-Amerika. Ze besluiten een toernee vandaag
in Gouvy. Ze brengen direct sfeer in de overvolle club Madelone. Het
geluid gaat de hoogte in. Ze kampen met een beetje technische problemen:
de geluidsman is even zoek en de elektriciteit valt even uit. Maar ze
laten het niet aan hun hart komen en doen gretig voort tijdens de
stroompanne. Ze geven een enorme energie af en hun originele
interpretaties van de geweldige jazzstandaarden zijn schaamteloos zoals
het bekende ‘Take 5’ van Paul Desmond. We horen ook ‘the tide is high’
en ‘ love and affection’. Hun muziek combineert vrolijk Reggae, Jazz en
Ska. Kortom een dikke ambianceband !
|
|
|
|
|
|
CHAPITEAU :
SARAH MACKENZIE SEPTET (USA/FR/HU)
23:30 - 01:00
|
|
|
|
|
|
Sarah McKenzie (piano, zang), Hugo Lippi (guitar), Pierre Boussaguet
(contrabas), Sebastian de Krom (drums) + 3 blazers: Julien Alour
(trompet), ``Plume``(altsax), Gabor Bolla (tenorsax)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Deze pianiste en zangeres heeft Australische roots
(°1987 Perth) maar is neergestreken in Parijs. Ik zag haar de eerste
keer op Dinant Jazz 2017. Ze is een jonge versie van Diana Krall maar
heeft ook iets meisjesachtig van Stacey Kent. Zij debuteerde in 2015 met
‘We Could Be Lovers’ op het Impulse label. Ze zet vandaag haar recente
plaat ‘The secrets of my heart’ in the picture.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Met haar strak zwart kleedje, blauwe ogen en blond
haar is ze wat vamperig achter de piano. Ze speelt veel klassiekers en
standards maar ook enkele eigen nummers zoals ‘Paris in the Rain’ en ‘De
Nada’ met wat bossa nova. Ze houdt van The Great American Songbook.
Dit alles wordt in kwartetvorm goed gesmaakt bij het publiek. Je hoort
goed de swing invloed van Oscar Peterson/Ray Brown of van Nat King Cole
en ze trapt soms de maat met haar voeten. Ze heeft zeker een goede stem
en weet haar band goed aan te sturen. Het totaalplaatje klopt wel zeker,
ook met die goede extra blazers. De drummer heeft nog gespeeld bij
zangeres Betty Carter en bij Jamie Cullum. Vooral de gitarist is
opvallend goed. Heel mooi is de Gershwin Medley waarin ze solo uitpakt
op piano met The ‘Rhapsody in blue ‘ en ‘Summertime’.
Mooi om Sarah eens terug te zien en graag binnen enkele jaren nog eens
om te zien hoe ze verder evolueert.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Foto's en verslag Michel Proesmans
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Michel goes solo,
festivalverslag in a nutshell
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ZONDAG 28 JULI
|
|
|
|
|
|
Messe Gospel :
10:30
|
|
|
|
|
|
Monty Alexander (piano), Rhoda Scott (hammond orgel), Grégoire Maret
(mondharmonica), Steve Houben (sax), The Gospel Wings o.l.v. Didier
Likeng (zang en gitaar) met 3 zwarte zangers en 4 zangeressen en een 10
tal priesters
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
We haasten ons en vertrekken vroeg uit Mechelen rond
8u30 en voor 10 u zijn we al aan de ingang. Het volk stroomt al snel toe
en de tent geraakt vol. Het is de eerste keer dat ze dit doen, zo’n mis
in de hoofdtent. Er staat een heus altaar klaar met twee grote kaarsen
erop en een gestoelte voor de lezingen. Alvorens de mis van start gaat
krijgen we een smaakmaker van Rhoda Scott op Hammond orgel gezeten aan
de rechterkant, gevolgd door Monty Alexander aan de piano die links
naast het altaar staat. Zijn elektrische bassist en drummer zitten naast
Rhoda Scott.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Geleidelijk aan komen een tiental priesters van de
abdij binnen en nemen plaats op een klein podium met stoelen achter het
altaar. Ook komen de zwarte zangers en zangeressen erbij en zitten
ietwat verstopt achteraan links. De groep The Gospel Wings werd een paar
jaar geleden opgericht door Didier Likeng (op zang en gitaar) en hij is
één van de grote animators van Gospelmuziek in Europa. Deze tenor met
een krachtige en genereuze stem is een groot humanist en gelovig mens
gebeten door een verlangen naar gerechtigheid in een wereld die
geleidelijk aan verloren gaat. Het podium is haast te klein voor zoveel
volk want af en toe komen Steve Houben op sax en Grégoire Maret op
mondharmonica ook nog even langs.
Père Augustin zit de mis voor en legt uit dat hij is opgegroeid met
jazzmuziek en vindt het ongelooflijk hier zo’n grote menigte te zien.
Tussendoor maakt hij ook enkele grappige opmerkingen en heel de tent
lacht mee en applaudisseert.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dus het is een volledige mis geworden met
tussendoor gospel liederen als ‘It’s Me, O Lord’, ‘Let It Shine’ en
‘When The Saints Go Marching In’. En op het einde van de mis gevolgd
door een optreden zeg maar zodat ze allemaal uit de bol kunnen gaan op
‘Oh Happy Day’ en vooral met ‘Stand By Me’. De mis en annexe de
optredens erna duurden uiteindelijk toch tot 12u00. Een hele hoop mensen
stromen naar voren om de groepen van kortbij te kunnen zien, te filmen
en te fotograferen.
Zoveel succes voor een mis hebben ze hier nog nooit gehad. Het is
vermoedelijk voor herhaling vatbaar... voor de 20ste editie van Dinant
Jazz ? Laten we het hopen want dit moet je toch eens gezien en
meegemaakt hebben. We blijven nog even op het terrein en doen ons te
goed aan de dranken van de abdij en we eten nog een volledige schotel.
Dan moeten we van het terrein en verhuizen naar de Cour waar het
concours reeds van start is gegaan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Concours Jeunes Talents Groupe 3 :
Yago
12:30
|
|
|
|
|
|
Yu-Ting Li (Taiwan) op piano, Matis Regnault (FR) op contrabas en Pierre
Hurty (BE) op drums
|
|
|
|
|
|
YAGŌ werd opgericht in oktober 2018 en is een
Brussels trio. Samen spelen ze brede en open jazz beïnvloed door
geluiden en muziek uit Noord-Europa. Ze laten zich inspireren van trio’s
zoals het Avishai Cohen-trio of het Esbjorn Svensson-trio. Matis
Regnault is afkomstig uit Bourges (FR) en woont in België.
Deze groep hebben we uiteindelijk niet gezien en we bleven eerder iets
drinken en eten rond de hoofdtent om te bekomen van de fantastische mis.
Het was onze brunch. Trouwens Yago hebben we nog gezien bij de halve
finale van JazzContest Mechelen.
|
|
|
|
|
|
Concours Jeunes Talents Groupe 4 :
GHS Trio
15:00
|
|
|
|
|
|
Simon Groppe (piano en mad bass synth), Pierre Hurty : drums, Thomas
Sagne (elektrische gitaar)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dit trio bestaande dus uit Groppe-Hurty-Sagne en ze
brengen een hoop eigen composities zoals "New Boy in town" en "Shock
Anger" van de gitarist en ‘Yin et Yang’ van Simon Groppe. Als standard
kiezen ze “yes or no” van Wayne Shorter. Het is een mooie afwisselende
set geworden.
We kennen Groppe nog van het duo Groppe-Martin dat speelde tijdens de
finale van het JazzContest Mechelen vorig jaar. De drummer Martin van
dat duo kaapte toen de prijs van beste solist weg. Bon, dus hier alweer
Simon Groppe present in een andere band en ook Pierre Hurty speelt
vandaag in drie bands !
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dinant Jazz Orchestra
16:00
|
|
|
|
|
|
Pascal Mohy (piano), Daniel Jonkers (drums), Cedric Raymond (contrabas),
Maxime Blésin (elektrische gitaar), Stéphane Mercier (sax), Mathieu
Najean (sax), Pauline Leblond (trompet), Edouard Wallyn (trombone),
Hanne Debacker (baritonsax), featuring Afy Lomama (zang)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Er is speciaal voor deze editie van Dinant Jazz een
heuse big band samengesteld rond gitarist Maxime Blésin. Ze openen met
een nummer van Stéphane Mercier die schittert op sax. Mathieu Najean
brengt een swingende ‘Before you go’ op sax met gedempte trompet van
Pauline. Die Pauline is heel sterk en zo zuiver op trompet. Daar horen
we later zeker meer van. We koelen af met de ballad ‘Light wind’ van de
hand van Pascal Mohy. Maxime laat ons kennis maken met ‘Hydrogine
Bond’en maakt eveneens reclame voor dat kleine boekje over Jazz van
Stéphane Mercier dat te koop is aan de platenstand.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Bossa Nova is een zoete mix van populaire muziek,
ritme uit Afrika en jazz ... 60 jaar na de uitvinding, blijft het een
van de meest gespeelde muziek ter wereld. Maxime Blésin is er teder
verliefd op deze muziek sinds zijn verblijf in Brazilië, uit de
puberteit. Maxime vertelt dat slechts enkele weken geleden Joao Gilberto
is overleden en daarom zingt Maxime het immer mooie ‘Desafinado’ als
hommage aan zijn held en dit ondersteund met dwarsfluit en gedempte
trompet. Ze vervolgen de bossa nova met het overbekende doch leuke ‘one
note samba’ gezongen in het Portugees. In enkele nummers komt zwarte
gastzangeres Afy Lomama erbij waarin o.a. Hanne schittert op baritonsax.
We krijgen een gesmaakt en afwisselend optreden van deze gelegenheids
bigband onder een groot applaus. Chapeau !
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Concours Jeunes Talents Groupe 5 : Noémie Decroix Quartet
17:15
|
|
|
|
|
|
Noémie Decroix (zang), Simon Groppe (piano), Soet Kempeneer
(contrabass), Pierre Hurty (drums)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
We snellen ons terug naar de Cour voor een speciaal
optreden van de laatste jeune talent hier vandaag. Het is een kwintet
rond zangeres Noémie Decroix uit het Brusselse. Er staat eindelijk wat
meer volk hier op de Cour om te supporteren. Ze openen hun korte set met
een zeer zacht gewaagd nummer ‘You must believe in spring’ van Michel
Legrand. We krijgen een goed inzicht in haar stembereik en ook haar
overtuigende zang om werkelijk iets te beroeren bij de luisteraar. Ze
krijgt de mensen stil op het terrein. Ze voegt ook een hoop uitleg bij
de nummers en vindt het fantastisch hier te kunnen staan met haar eerste
project en haar vrienden muzikanten. In haar eigen poetische nummer ‘do
not go’ kan ze lang uithalen met herhaaldelijk applaus en gejuich tot
gevolg. Ze waagt zich aan een 600 jaar oude folksong ‘Arirang’,een
Koreaanse traditional waarin respect voor mekaar centraal staat. Nog
meer afwisseling brengen Simon op piano in duo met Noémie met een JS
Bach tune ‘Jésu Meine Freude’ in een arrangement van haar leraar Bart
Quartier.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ze heeft er zelfs eigen teksten op gezet. Op het
einde volgt nog een weemoedig nummer over de historie van een zwangere
Marokkanse vrouw ten tijde van het begin van het Christendom. Ze zegt
dat er steeds plaats is voor een lichtpunt en dat wil ze benadrukken in
dit nummer. Ja, deze performance springt eruit tussen de jeunes talents
die ik hier heb gezien. Een mogelijke potentiële winner me dunkt te
horen aan de positieve commentaren die ik opvang ook.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Harold Lopez-Nussa trio & special guest Grégoire Maret
18:00
|
|
|
|
|
|
Harold López-Nussa (piano), Gaston Hoya (bas), Rodney Barreto (drums) &
special guest Grégoire Maret (mondharmonica)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nu krijgen we een rasechte Cubaanse pianist uit
Havana aan het werk. Eerlijk gezegd leer ik hem hier kennen en ben
aangenaam verrast. López-Nussa (°1983) komt uit een muzikale familie,
die midden in de Cubaanse traditie staat. Hij is klassiek geschoold en
besloot in 2007 zich geheel te richten op de jazz. Hij trad op met onder
andere Chucho Valdés, David Sánchez, Horacio “El Negro” Hernández,
Christian Scott en Omara Portuondo. Hij bracht diverse albums uit,
waaronder New Day in 2013. Wat een energieke pianist en een geweldige
band!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
López-Nussa beschikt over een voortreffelijke
techniek en timing. Met zijn eigen composities weet hij op een
uitstekende manier de jazz met de latin traditie te verbinden, zonder
dat de latin te overheersend wordt. De leden van het trio zijn goed op
elkaar ingespeeld. Mooie grooves en geweldig drum- en percussiewerk van
Rodney Barreto. Ze spelen ‘Elegua’ en daarna het uptempo ‘Hialeah’ met
solo drum en harmonica. ‘E’cha’ is een oude eerste song die Nussa
schreef als beginneling. Het is een ballade met bassolo van de uit de
kluiten gewassen bassist Gaston Noya.
Het trio krijgt voortreffelijke versterking van Grégoire Maret die zich
zoals gewoonlijk helemaal uitleeft op mondharmonica en duelleert met de
kleine pianist in het nummer ‘Pagalou’ van Chucho Valdés. Ze
communiceren goed en genieten alle vier van hun performance. Harold
López-Nussa is een pianist om in de gaten te houden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Manu Katché The Scope
20:00
|
|
|
|
|
|
Manu Katché (drums), Patrick Manouguian (gitaar), Jérome Regard (bas),
Elvin Galland (toetsen) + deels Julie Erikssen (zang) + deels Alex
Tassel (bugel en trompet)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Manu Katché (60) mag deze editie van Dinant jazz
afsluiten. Hij realiseert met zijn 10de en recente plaat ‘The Scope’
zijn meest persoonlijke album, een reflectie van de vele stromingen die
hij absorbeert en hem eigen maakt met als credo het melodieuze en de
stem. The Scope mixt diverse invloeden, van jazz over soul tot electro,
heel breed en organisch, met als extra features straffe gasten uit de
Afrikaanse en de Parijse urban scene en zelfs folk-pop. Het is in elk
geval wel een afwisselend optreden en laat een andere, modernere
kant van Katché zien, toch weer gesmaakt door het overwegend
oudere publiek. In feite is het meer muziek voor de jongeren aangezien
hij de leiding overlaat aan de jonge Belg Elvin Galland aan toetsen en
electronics. In enkele nummers komen er denk ik samples en deels
gezongen stukken tekst aan te pas van Katché en Galland die we echter
niet verstaan door de ietwat te luide bassen en het stevige
drumwerk. We horen ook een heuse rock gitaarsolo en Alex Tassel komt nog
terug voor enkele nummers op bugel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Senegalees Faada Freddy die 'Vice' zingt op de
plaat The Scope (die vandaag wordt ingevuld door samples) kent Katché
van zijn Afrikaanse periode met Youssou N'Dour. Hij houdt van dat land,
al voelt hij zich geen Afrikaan want Katché is geboren en getogen in
Parijs. Maar hij houdt van de Afrikaanse sound en vooral van de kora die
doorgaans de sfeer bepaalt van die plaat.
Jazzy Bazz is één van de Parijse jonge slammers en die weet heel goed de
urban sfeer op te roepen van de grote stad. In zijn ‘Paris Me Manque’
waarvan vooropgenomen teksten zitten, vertelt over zijn Parijs van toen
en zoals het nu is.
Op The scope zingt de Amerikaanse folkzangeres Janatha Brook die Katché
leerde kennen bij zijn samenwerking met onder andere Joni Mitchell.
Vandaag is de gelegenheidszangeres Julie Erikssen en ook zij gaat soms
door de vocoder en ze zingt niet helemaal door. Julie is wel een mooie
verschijning maar daar blijft het ook bij. Ze zingt o.a. de ballad ‘Let
love rule’ dat overigens niets met Lenny Kravits te maken heeft.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ik vind dit niet echt de meeste geslaagde afsluiter
voor zo’n kwaliteits festival en intussen noteren we
reeds in onze agenda: 20ste editie op 23, 24, 25 en
26 juli 2020 en we zijn benieuwd wat moois we daar
weer mogen verwachten. Het blijft toch elk jaar een
feestelijke editie met familiaal, aimabel karakter.
We sporen vrienden dan ook aan om mee te komen naar
Dinant Jazz !
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Foto's en verslag Michel Proesmans
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Michel goes solo,
festivalverslag in a nutshell
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ZATERDAG 27 JULI
- ZONDAG 28 JULI
|
|
|
|
|
|
We zakken af met een volle auto vanuit
Mechelen naar Dinant voor de 19de editie aldaar in het park van de Abdij
van Leffe. We laten de overvloedige regen op de baan niet aan ons hart
komen. Het is de laatste jaren daar bij de paters nu de vaste plek voor
een gezellig klein jazzfestival. Dit jaar is de peetvader van het
festival de Jamaicaanse pianist Monty Alexander die we vorig jaar al
zagen in een zeer fraai concert en hij is erg geliefd bij het publiek.
Hij mag hier elke dag met een andere band optreden. Zoals elk jaar is er
ook de competitie ‘Concours Jeunes Talents’, zoals we bij ons de
JazzContest Mechelen kennen. We zien ook enkele bevriende juryleden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Concours Jeunes Talents 1er groupe
: Le Monde Merveilleux de Pépito
17:00
|
|
|
|
|
|
Pierre-Antoine Savoyat : trompet, bugel, composities; Simon Groppe :
piano; Federico Stocchi : contrabas; Oscar Georges : drums; Ambroos de
Schepper : altsax
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tussen de optredens door kunnen we op ‘de Cour’ aan
de ingang van het festival genieten van jonge talenten uit binnen-en
buitenland. De eerste band die een poging waagt tot beste groep is “Le
Monde Merveilleux de Pépito". Deze groep met vreemde naam is een
autobiografisch project van trompettist Pierre-Antoine Savoyat.
De Brusselse groep maakt graag bij elk concert een bepaalde sfeer qua
arrangement of compositie en ze laten zich leiden door
trompet-muzikanten als Ambrose Akinmusire of Tom Harrell die ook
inventief zijn. Dus welkom in de wereld van Pépito zeg maar. Ze openen
met ‘Confessions’ met wat dramatische inslag en herhalend motiefje. Bij
‘La danse des Crabes’ klinkt de drummer wat hoekiger. Het is een snel
uptempo nummer met snelle pianolijntjes. In de ballad ‘Derniers Regards’
speelt Pierre-Antoine overtuigend op bugel. Ze ronden de korte set af
met het latin getinte ‘l’Absente’. Bon, dat is al een goed begin.
We herkennen vooral Federico Stocci aan de bas en vooral Simon Groppe en
die laatste gaan we nog enkele keren tegenkomen in het concours. Het is
zo dat studenten onder mekaar andere groepen samenstellen omdat ze
mekaar kennen en vrienden worden en zich zo inschrijven in enkele
groepen en zo meer kans te maken als lid van de winnende groep.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maxime Blésin New Quartet
18:00
|
|
|
|
|
|
Maxime Blésin (gitaar), Igor Gehenot (piano), Thomas Bramerie (bas),
Darren Beckett (drums) + Special Guest Stephane Mercier (sax)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maxime Blésin (°1973) is een uitstekende gitarist en
een graag geziene muzikant op de zaterdagavond concerten hier in de club
à l’F. Hij vormde speciaal voor Dinant Jazz een nieuw kwartet met daarin
de jonge vlotte Ierse drummer Darren Beckett die in Engeland
woont. Ze kunnen zich als groep goed uitleven. Alles draait natuurlijk
rond de sympathieke gitarist, die ik vorig jaar hier leerde kennen. Het
publiek is al opgewarmd. Ze openen swingend met ‘Leafs’ het gebladerte
zeg maar doorspekt met een toffe melodielijn. Een snelle swing ‘The
never ending story’ van Maxime draagt hij op aan de steeds populairder
wordende pianist Igor Gehenot aan de vleugel. Inderdaad die pianist
wordt elke jaar beter als ik hem zie. De gitarist doet me denken aan
Barney Kessel als hij in dit nummer soleert en de drummer komt ook
lekker helemaal los. ‘A port in the storm’ bevat twee tempo’s,
swing en funk à la George Benson met een bassolo op het einde. Maxime
schreef de ballad ‘Duke it out’ voor een zangeres maar vandaag is die
opgedragen aan bassist Thomas Bramerie. Maxime zijn leraar Stéphane
Mercier komt erbij op sax en ze spelen de standard ‘Darn that dream’ dat
een beetje weg heeft van Dexter Gordon.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maxime zingt het bekende ‘There will never be another
you’ van Frank Sinatra en kijkt zeer tevreden bij de pianosolo in dit
nummer. Het publiek wordt enthousiaster naar het einde toe. Een mooie
interessante eerste performance is dit in de grote doorzichtige tent.
Helaas komt een regenbui de alweer de pret enigszins bederven. Maar het
is niet ver van de grote tent naar de drank – en eetstands. Het is
grappig ome horen wanneer presentator en samensteller Patrick Bivort de
ganse lijst van het eten opsomt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Concours Jeunes Talents Groupe 2 :
BAZ Trio
19:15
|
|
|
|
|
|
Basile Rahola (bass), Wajdi Riahi (piano, Oscar Georges
(drums)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Door de regen hebben we dit concertje niet kunnen
volgen omdat we wat bleven napraten en eten in de tent. Baz trio zien we
nog terug in Mechelen want die wonnen vorig jaar daar de JazzContest.
Misschien vallen ze hier ook in de prijzen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bassist Basile Rahola en pianist Wajdi Riahi hebben
samen getoerd in Tunesië en daaruit is hun vriendschap ontstaan om samen
verder muziek te blijven maken. In september 2017 ging Wajdi les volgen
aan het conservatorium van Brussel en Basile verhuisde naar Barcelona.
Het eenvoudigste was halverwege dan maar in Frankrijk af te spreken.
Daar ontmoetten ze de Franse drummer Oscar Georges die ook les volgt in
Brussel. Zo vormden ze een jazz trio Baz naar de leider Basile. Na een
reeks concerten in Frankrijk, heeft de groep, door hun wederzijds gevoel
van kameraadschap, besloten door te gaan met het opnemen van een
debuutalbum.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alex Tassel A Quiet Place feat. Manu Katché
20:00
|
|
|
|
|
|
Alex Tassel (trompet), Manu Katché (drums), Jason Rebello (piano ,
fender rhodes en toetsen), Igor Gehenot (toetsen), Reggie Washington
(elektrische bas), Pierrick Pedron (sax) + Gregoire Maret (deels op
mondharmonica)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het is naar aanleiding van de recente dubbel-cd “Past
& Present / A quiet place” van Alex Tassel (°1975) dat deze Franse
trompettist uit Bretagne hier zal presenteren met een licht gewijzigde
bezetting. De ene plaat is hedendaagse bebop en de tweede cd is meer
elektrische fusion. Alex tassel is een muzikant die pop, soul, funk,
rock en jazz kan smaken. Dus we kunnen ons aan alles verwachten hier.
Hij heeft een droombezetting meegebracht om dit waar te maken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De eerste nummers houden een evenwicht tussen funky
grooves en ballads. Opvallend zijn de twee toetsenisten met Igor aan de
toetsen die op een verhoog zit boven de pianist/toetsenist Jason
Rebello. Die Jason jaagt er soms rare toontjes doorheen wat gelukkig met
mate wordt toegepast. In het titelnummer ‘A quiet place’ doet Tassel me
denken aan de scherpe sax van David Sanborn die hier ook eens te gast is
geweest met Steve Gadd op drums. Maar hier hebben we vandaag Manu Katché
aan de drums die ook een graag geziene muzikant is die graag een
graantje meepikt en zijn stempel drukt met zijn typisch dynamische
drumgeluid en veelvuldig gebruik van splashes: kleine (6" en 8")
bekkentjes in zijn drumstel in het midden. Tassel en Katché zijn al 15
jaar vrienden. Tassel maakte in 2016 al een plaat met Igor Gehenot.
Vandaar dat ze hier allemaal samen spelen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het geluidsniveau gaat in ieder geval de hoogte in.
Ik steek oordopjes in om een beetje te dempen want de elektrische bas
van funky Reggie Washington gaat erg diep doch lekker groovy. Het wordt
helemaal mooi als Gregoire Maret halverwege de set nog zijn fantastisch
harmonicaspel aan toevoegt. Hij draagt een opvallende groene shirt met
Brazil erop. Hij houdt het midden tussen Stevie Wonder en Toots. Hij
gaat duelleren met Katché in ‘Broken’ waarna Katché een lange drumsolo
geeft, opgehitst door het publiek. De trompet klinkt daarna met de wah
wah pedaal heel modern. Op het einde volgt een staande ovatie en Tassel
signeert achteraf aan de platentent van Mark Sound. Tassel behoort dus
tot de talentvolle jonge Europese trompettisten. Hij heeft een brede
sound en weet zich altijd goed te omringen.
De lijst van artiesten waarbij Katché drumt is eindeloos: Al Di Meola,
The Bee Gees, Dire Straits, Jan Garbarek, Jean-Jacques Goldman, Joe
Satriani, Joni Mitchell, Michel Jonasz, Paul Young, Peter Gabriel,
Sting, Simple Minds, … Die man kan met iedereen spelen en in diverse
stijlen. Ik heb het al enkele keren hier in Dinant kunnen ervaren en ook
in 2010 toen hij hier peetvader was.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty Alexander harlem Kingston Express
22:00
|
|
|
|
|
|
Monty Alexander (piano), Hassan JJ Skhakur (contrabas), Jason Brown
(drums), Leon Duncan (6-snarige elektrische bas), Wayne Escoffery (sax),
Karl Wright (drums & percussie), Andy Bassford (gitaar)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zoals steeds treedt Monty Alexander aan in strak pak
en straalt hij charisma uit. Hij is een fiere Jamaicaan en zegt ‘welcome
to Jamaica’ en dan zetten ze in als trio met contrabas en drums. Hij
speelt in het begin ook op een melodica met Jamaicaanse vlag en al erop.
Helaas is het weer niet zo zomers doch hij warmt de tent goed op. De
nachttemperatuur blijft hier toch nog een 19 °C. Het valt op dat hij
tijdens het ganse concert knikjes en aanwijzingen geeft als leider. Maar
d'er staat een glimlach te zien op alle gezichten. Ze genieten er samen
van en rijgen de nummers aan mekaar en gooien er enkele deuntjes in van
andere nummers.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Daarna komen de Harlem Kingston Express erbij : Andy
Bassford (gitaar), Leon Duncan (elektrische bas uit NY) en Karl Wright
(grote set drums en veel symbalen) en die laatste komt uit Montego Bay.
Monty Alexander en zijn combinatieband Harlem-Kingston Express spelen
Jazz-Reggae, Harlem is waar Monty zich vestigde en jazz speelde, nadat
hij op 17-jarige leeftijd uit Jamaica was geëmigreerd. Kingston was
natuurlijk zijn thuis. En het woord 'Express' vergelijkt de band met een
trein, reizend tussen culturen en stijlen. Alleen deze trein verandert
onmiddellijk van spoor en in de woorden van Monty: "waar hij heen gaat,
weet niemand". Ze spelen een lange ‘Caravan ‘ versie van Duke Ellington.
Heerlijk is dat en ook die twee drummers. Er was geen setlist, geen
gekrabbelde notities; gewoon een groep zeer bekwame muzikanten die
elkaars liefde voor de muziek voeden, en on-the-fly composities maken
rond herkenbare songstructuren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jamaicaan Wayne Escoffery als gastmuzikant op sax
komt er enkele nummers meespelen. De bassist van Monty zingt ook in een
nummer en ze rijgen er Miles –en Monk klanken door. Leuk dat de tempo’s
soms wisselen van reggea naar jazz en terug omgekeerd. In ‘Burning
spear’ als ode aan Marcus Garvey klinkt de reggae goed door en zeker in
‘Exodus’ van Bob marley als hoogtepunt. Monty Alexander herinnert er ons
aan dat de 007 film ‘Dr. No’ gefilmd is in Jamaica waarin Ursula Andress
uit de zee opduikt op het strand en Sean Connery gaat verleiden. Monty
geeft dit een ska-treatment en we horen er zelfs ‘Ob la di, ob-la-da’
doorklinken van The Beatles.
We krijgen ook een rock gitaar in ‘Hurricane’ dat herinnert aan een
orkaan in de jaren’50 in Jamaica. De klassieker ‘What’s going on ‘ van
Marvin Gaye krijgt een piano intro met reggae overgangen en op het einde
nog enkele riffs van ‘The River’ van zijn gelijknamige zeer mooie plaat
uit 1987 (die ik thuis grijs draai).
Als toegift krijgen we nog meer Bob Marley songs. Heel mooi en
gevoelig op bas de ‘Redemption song’ en natuurlijk ook ‘No woman no
cry’. Op het einde komt zijn geliefde en zangeres Caterina Zapponi naast
hem zitten zingen. Ze brengt ‘Summer wind’ bekend geworden door
Frank Sinatra en nu in een reggae versie. En hup, dan is het
helaas gedaan. Het was een prachtig concert en waardevolle afsluiter
vandaag. Monty is een vakman met 50 jaar ervaring en dat is te horen en
te zien.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jam Session w/ Pascal Mohy Trio
23:30
|
|
|
|
|
|
Wie nog verder wil jazzfeesten zal moeten afzakken
naar het centrum in de Trio Ledzz Bar, aan de Avenue Winston Churchill
21 alwaar Pascal Mohy (pianist) de jazz jam zal inzetten. Wij keren
intussen huiswaarts om de vrienden thuis te brengen en morgenvroeg
willen we zeker al om 10u30 de gospel mis meemaken !
|
|
|
Foto's en verslag Michel Proesmans
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zondag, 30 Juni, Cultuurcentrum en conservatorium Mechelen…het is
zwoelwarm hier maar het zal de kandidaten die komen opdagen zijn voor de
halve finales van het JazzContest geen ene moer uitmaken. Allen zullen
zij zich geweldig geven tijdens hun korte performances met twee eigen
nummers en een standard naar eigen keuze en vier formaties zullen er dan
door gaan naar de finale in de rand van het Maanrock festival, op het
Cultuurplein, hier net buiten dus. Ik prefereer de schitterende site van
het Hof Van Busleyden, de plaats waar de finale vorig jaar plaats vond
maar dat kon dit jaar helaas voor één of andere reden niet. Toch
benieuwd dat die Maanrockpopconcerten op de Grote Markt , hier niet zo
ver af, geen storende factor zullen wezen tijdens de wedstrijd …
Vandaag geen storende factoren tenzij het gezoem van de ventilo’s die
staan te draaien op de podia maar ik meen dat die zeer welgekomen zijn
bij deze hitte….
Het zal weer moeilijk kiezen worden voor de juryleden en die zijn deze
keer : president Chris Joris (docent op rust aan de Artesis Hogeschool
Antwerpen, percussionist, pianist, componist en recensent), Bernard
Lefèvre (muziekrecensent), Jacques Prouvost (jazzblog, jazzrecensent
voor o.a. het Franse magazine CitizenJazz…), lwein Van Malderen en
Cedric Craps ( Lokerse Jazzklub) en onze Danny De Bock (losvast
medewerker recensent JAZZEPOES.be.) Bij in de zaaltjes zullen zich deze
namiddag zo’n 25 tal intimi van de artiesten, familie en
muziekliefhebbers scharen om het verloop van de wedstrijd met spanning
te volgen. Als de uiteindelijke beslissing valt rond kwartje voor den
zessen zullen er twee bands wat teleurgesteld afdruipen en mijn
persoonlijke keuze had er wellicht iets anders uitgezien maar de
juryuitspraak is de enige die telt….
|
|
|
Winus
|
|
|
|
|
|
|
|
Michel loopt nu in volgend verslag even het verloop van de namiddag na.
Er treden maar 6 jonge groepen aan vandaag. Wat opvalt zijn de vele
buitenlanders die mekaar kruisen of vinden op conservatoria in België en
Nederland en vandaag daartussen maar zeer weinig Belgen. Ander opvallend
feit : We hebben maar 1 band met een sax, geen enkele andere blazer te
vinden hier ! en 4 groepen met piano als centrale instrument.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Groep 1: Instintivo (Conservatorium 14:00)
|
|
|
Toetsen/zang: Tizaan Alphonso (Portugal)
Elektrische bas : Giorgio Stienstra
Drums: Ruben Sieben
|
|
|
|
|
|
Instintivo is een jazz-fusion/R&Btrio uit Maastricht, NL. Ze hebben alle
drie dezelfde hemdjes aan en hebben zelfs een banner op het podium om
hun groep in the picture te zetten. Ze zijn erg commercieel ingesteld
doch iets te afgelikt voor mij. Vooral de pianist is erg zelfverzekerd
maar laat de anderen wat weinig ruimte om te soleren.
Ze spelen eerst ‘Waltz for Juhee’ op piano, opgedragen aan de vriendin
van de toetsenist/zanger en het lijkt op een trio à la Bill Evans. In
het volgende ‘Exploration’ gooien ze het dan op een andere boeg met
synthesizer/keys en het lijkt meer fusion en eerder smooth jazz te
worden. Pas op hij zingt er bij en redelijk goed ook hoor en waagt zich
aan het scatten . Ze ronden af met het bekende ‘Spain’ van Chick Corea
met een piano solo intro. Toch al een goed begin van deze contest
namiddag.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vooral het opgekomen publiek lust dit wel maar ik schat hun slaagkansen
hier miniem in wegens, ach, ‘te poppy’ wellicht. (Winus)
|
|
|
Groep 2: Hlib Baisha Trio (Cultuurcentrum 14:30)
|
|
|
Gitaar/composities: Hlib Baisha (Ukraine)
bas: Wolf van Gemert (NL)
Drums: André van der Heide (D)
|
|
|
|
|
|
Hlib is een jazzgitarist en een componist uit Ukraïne. Hij speelt
jazzgitaar in verschillende stijlen (jazz, pop, klassiek) en in
bezettingen van solo, trio, kwartet en bigband. Hij heeft al opname
ervaring en speelt al 10 jaar en speelde zo’n 50 gigs.
Hij geeft les in jazzgitaar en improvisatie theorie, gehoortraining en
in groep composities maken. Hij leerde dit in Maastricht waar ook zijn
medemuzikanten vandaan komen.
Hij speelt een rustige set gezeten op een stoel maar munt wel uit op
zijn gitaar in de standard ‘Isfahan’ van Duke Ellington. De drummer
André is van een beter kaliber met mooie accenten met die kleine stokjes
dan de vorige groep en die zien we straks nog terugkomen met een andere
band. Ze ronden af met ‘IsfJazz Sonata #1, First Movement (Hlib Baisha)’
dat mooi is uitgebalanceerd met soms wat uptempo swing en een
verkwikkende drumsolo op het einde.
|
|
|
|
|
|
Groep 3: YAGŌ (Conservatorium 15:00)
|
|
|
Piano: Yu-Ting Li (Taiwan)
Contrabas: Matis Regnault (FR), in de halve finale vervangen door
Federico Pecoraro (IT)
Drums: Pierre Hurty (BE)
|
|
|
|
|
|
YAGŌ werd opgericht in oktober 2018 en is een Brussels trio onder
leiding van Pierre Hurty (drums). Samen spelen ze brede en open jazz
beïnvloed door geluiden en muziek uit Noord-Europa. Ze laten zich
inspireren van trio’s zoals het Avishai Cohen-trio of het Esbjorn
Svensson-trio. Matis Regnault is afkomstig uit Bourges (FR) en woont in
België.
Ze openen met het bekende ‘Nardis’ van Miles met in het midden een mooie
ontplooiing van het thema met pianosolo van de Taiwanese Yu-Ting Li met
opzwepende drums van Pierre. De drummer praat alles aan mekaar in het
Engels. Daarna spelen ze twee nummers met speciale overgangen met
zangerige bas met wat elektronica als extra dimensie.
|
|
|
|
|
|
Groep 4: Zizon (Conservatorium 16:00)
|
|
|
Piano: Eunhyun Kim (Zuid-Korea)
Elektrische gitaar: Hyunwoo Lee (Zuid-Korea)
Contrabas: Wolf van Gemert
Drums: André van der Heide
|
|
|
|
|
|
De letterlijke betekenis van de naam is 'The Best' in het Koreaans. Het
Zizon Quartet is een moderne jazzgroep onder leiding van pianiste en
componiste Eunhyun Kim in 2018. Zij praat de nummers aan mekaar. Hun
repertoire bestaat uit eigen nummers en een overtuigend arrangement van
hun favoriete standard ‘Airegin’ (Sonny Rollins) en hierin komt de
gitarist heel sterk over. André van der Heide (drums) is onlangs lid
geworden van het combo en heeft vanaf het begin een sterke, betrouwbare
ritmische rol voor de groep gevormd. Je ziet hem hier nog beter
schitteren dan bij het Hlib Baisha Trio. Samen met het spel van Wolf van
Gemert (contrabas en ook bij het Hlib Baisha Trio) creëren ze een
prachtige sound en timing.
|
|
|
|
|
|
Groep 5: Llum Trio (Cultuurcentrum 16:30)
|
|
|
Tenorsax: Matthieu Ablain (FR)
Contrabas: Jim Monneau (FR)
Drums: Pierre Floch (FR)
|
|
|
|
|
|
Het trio van deze drie oude vrienden baseert hun muziek op wederzijds
vertrouwen. Dialoog, interactie en nuance zijn de fundamentele
parameters van hun identiteit.
In hun composities heeft de melodie een bijna obsessieve plaats, vooral
omdat ze een groep zonder harmonie zijn (contrabas/tenorsax/drums). De
harmonie wordt gesuggereerd door de vermenging van de stemmen van de
drie instrumenten. Ze hebben mekaar ontmoet aan het Conservatorium van
Brussel. Ze traden al op in Jazz Marciac in FR.
Ze spelen 3 eigen nummers van swing tot ballade en beginnen met een
standard Lonnie's Lament (John Coltrane). De bassist spreekt alles aan
mekaar in het Frans en tijdens het soleren neuriet hij gedwee mee.
|
|
|
|
|
|
Groep 6: Aegle (Conservatorium 17:00)
|
|
|
Zang: Alexandra Gadzina (BE)
Piano: Nina Kortekaas (BE)
Arabische fluit ney: Tammam Al Ramadan (Syrië)
Elektrische bas Federico Pecoraro (IT) We kwamen hem al tegen bij YAGŌ
Drums: Robbe Broeckx (BE)
|
|
|
|
|
|
De poëtische teksten van vocaliste/componiste Alexandra Gadzina krijgen
intensiteit door de pure, moderne muziek van Aegle. Ze zijn vandaag toch
een buitenbeentje. De groep bruist van culturen door die Arabische fluit
ney. Deze jonge muzikanten zijn aan hun reis begonnen in het Koninklijk
Conservatorium van Brussel. Ze vlechten steeds intrigerende kleuren in
hun sound met speciale en gedurfde bewerkingen van "On Green Dolphin
Street" (Bronisław Kaper). Ze houden je aandacht. Die jonge zangeres is
een performer. Dan eens dramatisch in ‘unravelled’ of scattend in
‘Hays’. Ze eindigen met ‘spectrum’ en stelt onder de muziek de band voor
alsook de jarige drummer.
|
|
|
|
|
|
Wij schatten deze band nu al in als publiekslieveling (Winus)
|
|
|
De jury o.l.v. Chris Joris lezen net voor 18u de winnaars voor in de bar
onder de wachtende muzikanten en publiek.
|
|
|
|
|
|
…and the winners today are :
|
|
|
Hlib Baisha Trio
Zizon
Llum Trio
Aegle
|
|
|
|
|
|
Zij treden aan voor de finale tijdens Maanrock op vr 23 aug 2019 op het
Cultuurplein aan het CC Mechelen en de Kuub vanaf 19u15.
|
|
|
Gefeliciteerd !
|
|
|
|
|
|
Michel Proesmans
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|