back to start !

 

 

ARCHIEF MUSIC 2019

                                                                                                               

click for index 

 

 

 

 
 
 
   
     
 

 
   
     
 

 

 
  3 voor 12: Hnita Jazz Bar op de Heistse Braderij op 28, 29 en 30 juni met o.a. Toni Vitacolonna, Frank Deruytter, Aalex Vertommen, Steven De Wijngaert en André Brasseur

 
 

Beste muziekliefhebber,

Tijdens de Heistse Braderij op 28, 29 en 30 juni strijken we met Hnita Jazz Club opnieuw neer op de tijdelijke plek die we vorige zomer uitbaatten: de Hnita Jazz Bar in de Bergstraat in het centrum van Heist-op-den-Berg. De opzet en de ambitie zijn helder: onder de noemer “3 voor 12” willen we op drie dagen tijd 12.000 euro inzamelen voor het nieuwe dak van de Hnita-Hoeve, waarvan de langverwachte renovatie in augustus van start gaat. We konden hiervoor al een som geld opzijzetten, maar we komen nog 12.000 euro tekort. 3 dagen om 12.000 euro in te zamelen. "3 voor 12" dus.

De Hnita Jazz Bar @ Heistse Braderij is het hele weekend geopend. Daarnaast staan er ook een aantal bijzondere optredens en dj-sets op het programma. Hierbij een overzicht.
Op vrijdag 28 juni beginnen de festiviteiten met om 21u00 een dj-set door DJ SVN.
Op zaterdag 29 juni om 16u30 komt Toni Vitacolonna, vooral bekend als de vaste drummer van het wereldvermaarde Brussels Jazz Orchestra, met zijn P-JazzFunk Posse, een stomend project op het kruispunt van jazz, funk en good vibes. Ook de gekende saxofonist Frank Deruytter, toetsenist Didier Deruytter en bassist Vincent Pierins maken deel uit van deze band.
Later op die dag, om 19u30, is er plaats voor lokaal talent. Zangeres Aalex Vertommen en slagwerker Steven De Wijngaert betoverden vorig jaar de bezoekers van de Hnita Jazz Bar met een programma vol jazzklassiekers. Reden te over om hen opnieuw te vragen. Ditmaal is hun aanpak ietwat anders. Eerst speelt Steven De Wijngaert eigen muziek met zijn eigen kwartet, met op gitaar Pierre Dehennin, op toetsen Ilias Verbelen en op bas Robbe Desmet. Vervolgens vervoegt Aalex Vertommen hen voor een standardsrepertoire. DJ Baba Cool Jazz eindigt de avond vanaf 21u30.
Op zondag 30 juni om 15u30 verwelkomen we niemand minder dan het 79-jarige Hammondfenomeen André Brasseur, een levende legende van de Belgische muziek. In 1965 scoorde Brasseur een wereldhit met ‘Early Bird Satellite’. Dank zij Belpop Bonanza maakte een nieuwe generatie enkele jaren geleden kennis met zijn baanbrekende oeuvre. Het bracht hem zelfs tot op Pukkelpop. In de Hnita Jazz Bar speelt André Brasseur met zijn vaste band, met Dirk Jans op drums, Ben Van Camp op gitaar, Ben Brunin op bas, Jo Hermans op trompet en Wietse Meys op sax. Om 17u00 sluit DJ Jimbo Jones het weekend af.

Elk van de optredens en dj-sets in de Hnita Jazz Bar tijdens de Heistse Braderij is gratis toegankelijk. Wie dat wil, kan een vrije bijdrage betalen om het nieuwe dak van de Hnita-Hoeve mee te financieren.

 
  Hnita Jazz Bar @ Heistse Braderij is gelegen aan de Bergstraat 164, 2220 Heist-op-den-Berg.


 
  Graag tot op de Heistse Braderij,

Met vriendelijke groeten,

 
     
  Peter Anthonissen, Hnita vzw

 
     
     
 
 

 
 
     
     
  21 Juni : Brughuis Jazz Nights : openingsconcert met 'Het Dieter en Frank Vaganée Quartet'  
 


 
 

 
  …21 Juni 2019 zal niet alleen de start van een hopelijk mooie zomer worden maar die datum zal voortaan ook steeds gelinkt kunnen worden aan de start van de ‘Brughuis Jazz Nights’ (of Jazz@Brughuis zoals het vanavond noemt en om dat meteen feestelijk in te zetten heeft JaZZZolder Mechelen (die alvast in den beginne zullen instaan voor de programmatie want het Brughuis ligt dan wel in Muizen maar da’s nog steeds ‘Groot Mechelen’ !) gezorgd voor toppers van niveau vandaag.

 
                   

 
  It’s a family affair voor de familie Vaganée want naast opkomende waarde, ‘sturm und drang’ Dieter Vaganée staat hier vanavond nonkel Frank en da’s een gevestigde waarde zoals dat heet, niet alleen altsaxvirtuoos maar ook leader/dirigent van Vlaanderens’ , zeg maar Belgisch’ meest prominente jazzorkest, het BJO (Brussels Jazz Orchestra), wereldwijd bekend én geroemd !

 
               

 
  Aan de upright bass de man die wel meer opduikt in kleine bezettingen met Frank is hier vanavond prima bassist Jos Machtel, Antwerpenaar met Nederlandse roots maar ik meen dat dat laatste niet zo ongebruikelijk meer is… en Jos hebben we al vaker gezien, verleden week nog en toen was dat met het Ewout Pierreux Trio, fijn ! En dan , de ‘vader’ van vele drummers intussen, een man met internationale allure ook… én Mechelaar, da’s wel zo handig : Dré Pallemaerts en die zal het gezelschap hier samen met Jos aandrijven.

 
 

 
  Want power is wat we vanavond mogen verwachten, bop is in the house en daar hebben deze muzikanten even voor gebrainstormd want 2 altsaxofonisten samen in een band, dat heb je niet vaak….Zij gaan daarvoor even terug in de tijd van Phil Woods, Jackie Mclean, Canonball Adderley en Charlie Parker en dat stoomt hoor ! Nummers als ‘Creme de Fraiche’, ‘Little Melonae’, het zweterige ‘Donna Lee’ ! en nog even voor de pauze de uptempo swing ‘Resistor, pfoeh !....George Gershwin’s ‘I got Rhythm’ zit daar ook ergens tussen in de tweede set en de jazzstandard ‘Body and Soul’. Met ‘de Happy House’ impro gaat het dan helemaal loos maar evengoed verweven zij in de twee sets een paar ballades tussendoor zoals het mooie ‘Ugly Beauty’ van Monk of , en dat was naar het einde toe, het nostalgische ‘Blood Count’ van Billy Strayhorn. Aanvullende saxpartijen, boeiende duels en uitgelaten soli en een juke joint atmosfeer hier in het Brughuis, is dat geen true jazz spirit?

 
 

 
  Dat het sommige liefhebbers stoorde dat het hier wat teveel party ambiance was en dat zulks het luisterplezier voor een stuk geweld aandeed maakte mij vandaag niet zoveel uit. Het was immers een bopavond en , toegegeven, ik zat wel erg kort bij de band ook...

 
 

 
  Er heerste een feestelijke stemming aan het begin van dit zomerseizoen en ik ben een beetje benieuwd naar wat dat geeft op de volgende concertavonden die wellicht wat meer aandacht en een luisterend oor zullen vragen zoals met het Piet Verbist Quartet op 5 September…We zien het dán wel maar vanavond was dit zonder twijfel een first class topper , daar was haast iedereen hier het over eens !

 
   
     
     
     
  Winus

 
     
     
 
 
 

 
 
   
     
 


 
 


Wat?

 
  JazzContest Mechelen is een wedstrijd voor jonge muzikanten jonger dan 26 jaar . Het wordt georganiseerd door Jazzzolder VZW in samenwerking met Cultuurcentrum en mmMechelen Feest en Conservatorium Mechelen.

 
     
 
  Halve finales

 
  De halve finales vinden plaats op 30 juni 2019 in Cultuurcentrum Mechelen (CC). De groepen spelen op twee locaties in Cultuurcentrum Mechelen. De groepen die zijn geselecteerd voor de halve finale zijn :

 
  Timetable


14:00 Instintivo

14:30 Hlib Baisha Trio

15:00 YAGO


pauze


16:00 Zizon

16:30 Llum Trio

17:00 Aegle
 
     
  Finale

 
  De finales vinden plaats op vrijdagavond 23 augustus 2019 op het Maanrock-festival (plein aan CultuurCentrum).

 
  Prijzen

 
 
De prijzen voor de winnaar zijn onder meer:
Een geldprijs ter waarde van € 1500
Een dag in een professionele opnamestudio
Verschillende kansen om te spelen op locaties in en rond Mechelen
Een optreden op het jazzfestival Jazzathome in Mechelen

 
     
     JASSEPOES zorgt voor foto's - JAZZEPOES doet verslag 

 
     
 
 
 

 
 

                                   CD NEW JUNI
       
       
  Tom Van Dyck - Mimi Verderame   I Compani
      "Jazz and film music ensemble "
   
 
'Nowbop'
 

 
'De 042 suite (1977-1982)'
 

       
         
       
  info   info
       
  Een line-up met een drummer en een saxofonist, that's it. Toch slaagt dit onalledaags duo er telkens weer in om een gevarieerde en bruisende set livemuziek te brengen. Echte jazz, waarbij iedere nieuwe performance verschilt van een vorige. Daarvan is hun jongste album `Nowbop' het bewijs.
Mimi Verderame is een eersteklasdrummer die ook erg goed gitaar speelt. Zijn tastbaar begrip van harmonie en melodie maakt hem een drummer `met toegevoegde waarde'.
Tom Van Dyck speelt in deze bezetting bariton- en sopraansax en ook EWI, een blaassynthesizer van AKAI.
Beide musici interesseren zich erg in de rol die elektronica kan spelen in het proces van spontane, geïmproviseerde muziek. Het subtiele gebruik ervan geeft dit duo een unieke sound en verbindt hen meteen ook met de hedendaagse jazzscene. Hoewel hun muzikale ontwikkeling zeker zijn wortels heeft in de bebop en de hardbop, beperken deze musici zich niet tot een stijloefening. Het is vooral hun gedeelde liefde voor groove, harmonie en melodie die steeds weer doorschijnt in eigen composities en vertolkingen van jazzstandards. Die maakt het voor een publiek makkelijk deel te worden van hun muzikale ervaringen.




Release datum: 28/05/2019


 
 
  50 jaar geleden ontstonden uit de linkse studentenbeweging in Nijmegen een drukkerij (SSN), een uitgeverij (SEIN), een boekwinkel (De Oude Mol) en later Politiek Cultureel Centrum 042.
Voor de Stichting Fonds SSN vormde dit de aanleiding aan saxofonist en bandleider Bo van de Graaf een compositie opdracht te verstrekken. Zijn compositie 'Maar nooit vergeten' werd uitgevoerd tijdens het halve-eeuwfeest op zaterdag 15 juni 2019 in Concertgebouw De Vereeniging te Nijmegen.
De CD bevat de studio opname van de vierdelige compositie 'Maar nooit vergeten'. Ter aanvulling is ook de in 1982 op LP verschenen 'De 042 Suite' op deze CD opgenomen. Dit was een initiatief van musici en componisten uit de gelederen van de W.I.M (Werkgroep Improvisatie Muziek), uitgebracht t.g.v. het 5-jarig bestaan van het `reurige' cultuurcentrum 042.

042 SUITE


DE 042 SUITE (1977-1982) werd in 1982 uitgebracht op vinyl ter gelegenheid van het 5-jarig bestaan van Politiek- Cultureel Centrum 042, gevestigd aan de Oranjesingel 42 te Nijmegen. Het centrum bood onder meer onderdak aan de WIM (Werkgroep Improvisatie Muziek) voor de organisatie van workshops en concerten op het gebied van de jazz en de geïmproviseerde muziek. Vijf muzikanten uit de WIM-gelederen namen ieder een deel van de 5-delige 042 suite voor hun rekening. Jos Rutten tekende destijds voor de vormgeving van de hoes, de SSN verzorgde het drukwerk. Ter gelegenheid van het halve-eeuwfeest van SSN, SUN en De Oude Mol wordt DE 042 SUITE opnieuw uitgebracht, ditmaal op CD in combinatie met de opdrachtcompositie 'Maar nooit vergeten' (2019).

Stef Meilink - fluit
Bo van de Graaf - alt en sopraansax
Frank Nielander - altsax
Jos Engeihard - tenorsax
Hans Tegels - trompet
Ton Janssen - trombone
Frank van Merwijk - piano
Ton Rossen - bas
Fred van Duijnhoven - drums
Paul Vlieks - trompet
Peter Arts van der Zanden - fluit

"Zonder de muziek uit het Midden Oosten en de Balkan en van componisten als Carla Bley, Antony Braxton, Charles Mingus, Willem Breuker, Louis Andriessen, Hans Eisler, Nino Rota, Sun Ra, Charlie Haden, Theo Loevendie, Steve Reich, Kurt Weill, Igor Stravinsky, Frank Zappa, Phillip Glass en Soft Machine zou mijn muziek totaal anders geklonken hebben. Mogelijk was ik überhaupt niet geïnspireerd geweest om te gaan componeren. Het zijn ook deze namen die horen bij de jazz en gecomponeerde muziek waar in 042 veel aandacht voor was. Het zijn belangrijke echo's van baanbrekende en grensverleggende, politiek en maatschappelijk geëngageerde musici. De geschiedenis van 042 valt samen met een belangrijk deel van mijn muzikale oniwikkeling. In mijn in 1978 geschreven deel van de 042 Suite hoor je al dezelfde invloeden. Componeren was voor mij toen nog nieuw. Het avontuur blijft, ook 40 jaar en 'n paar honderd composities later."
       
      Bo van de Graaf, mei 2019 


 

 

De CD is te bestellen via icompani@planet.nl

prijs € 12,50 incl. verzendkosten overmaken op IBAN NL11 INGB 0004 0633 46 tnv I Compani

       
       
 

                                   CD NEW MEI
         
         
Volpe   Kleptomatics   Mark Lotz Trio
         

'Volpe'
 

  'Kleptomatics' 

  'The Wroclaw Sessions' 

          
         
info   info   info
Hallo,
Wij zijn Volpe, een groep uit Gent. wij releasen vol trots onze nieuwste en eerste plaat.
Volpe ('vos'): piano, bas en drum spelen composities van Heleens hand (Heleen Andriessen, piano). Het is dromerige muziek met een donker kantje en af en toe een goede beat eronder. Met Kobe Boon (Steiger, Mos Ensemble) op bas en Stijn Demuynck (Grundstein) op drums.
Op 15 mei releasen we ons debuutalbum in de Koer (Gent)




Release datum: 15/05/2019


 
 
 
 Het is bijna zover. Volgende week begint de laatste tournee van het Jazzlab jubileumseizoen. Met Kleptomatics sturen we een band de baan op die van 10 mei tot 6 juni ongetwijfeld voor een feestelijk uitroepteken achter een mooie reeks zal zorgen.

Drummer en bandleider Yves Peeters dook eerder al in de Amerikaanse rootsmuziek met zijn Yves Peeters Group en keert nu terug naar de regio van de brassbands, de schoot van veel 20ste-eeuwse muziek. Kleptomatics speelt in een ongebruikelijke bezetting – zes blazers en een drummer – en genereert genoeg energie om een kleine kerncentrale aan te drijven. Live is de band steevast een bom van groove en uitbundigheid, met scheurende saxen en trompetten, wellustig schallende trombones en een diep ronkende tuba. De drums kletteren het boeltje bij elkaar en geven het ritme van de straatmars aan.

Dat de band live staat als een huis, werd al bewezen. Om hun kwaliteiten extra te onderstrepen, trok de band in de zomer van 2018 de studio in. De resultaten worden vanaf 10 mei voorgesteld aan het publiek. Hun titelloze debuutplaat bevat composities van vier leden en speelt in een half uurtje hun troeven uit.
Rob Banken altsaxofoon
Peter Delannoye trombone
Berlinde Deman tuba
Loïc Dumoulin trompet
Thomas Mayade trompet
Yves Peeters drums
Bruno Van der Haegen tenorsaxofoon

Release datum: 10/05/2019


banner KLEPTOMATICS mail 2
  An energetic collaboration of Lotz with two young Polish artists in a classic setting fronted by an fascinating horn. This release marks the return of Mark Alban Lotz to jazz music.
"One of the most outstanding virtuoso on the flute." (Concerto Magazine 2019, Austria) 

Stellar example of musical chemistry." (Jazzbog-Poland)
„An absolute must for Jazz flute connoisseurs." (The Soundtrack Of My Life)

Mark Alban Lotz • c-, alto-, bass flute & fx Grzegorz Piasecki • double bass
Wojciech Bulinski • drums

Release datum: 26/04/2019


Liner notes by Peter Westbrook Ph. D., author of The Flute in Jazz
After years of listening to and writing about jazz flutists I feel qualified to describe Mark Alban Lotz as a unique voice on his instrument. {...}
Very refreshing! Everything about the circumstances mitigated against a successful recording. Yet the result is some of the best playing you will hear anywhere. Taking a handful of melodic fragments and rhythmic patterns, along with one standard tune, Lotz, beautifully supported by Grzegorz and Wojciech, spins out long, sinewy, unendingly creative lines that constitute the very essence of jazz. Some of it is abstract, and yet it makes constant reference to the mainstream. Many jazz flutists dare to include avant-garde abstractions in their improvisations these days, but few avant-garde artists have the courage to embrace the simple and the concrete. Pure genius!



          

         
     
   
         
 

 
 
     
  - persbericht -

 
     
     
 


 
 

Sinds 1998 is het Dinant Jazz Festival geleidelijk onmisbaar gebleken in de culturele evenementen georganiseerd in België. Al die jaren al namen veel muzikanten deel aan het Festival:
Toots Thielemans, Dee Dee Bridgewater, Marcus Miller, Katché, Richard Galliano, Mike Stern, John Abercrombie, John Scofield, Omara Portuondo, Richard Bona, David Sanborn, Steve Gadd, Joey DeFrancesco, Didier Lockwood, Joe Lovano, Eliane Elias, Gilberto Gil, jan Garbarek, Sanseverino, Tania Maria, David Linx, Till Brönner, Gonzalo Rubalcaba, Tomasz Stanko, Marcin Wasilewsjki, Michel Jonasz, Enrico Rava, Paolo Fresu, Philip Catherine, Stephane en Lionel Belmondo, Steve Houben, Lee Konitz, Deborah Brown Mark Murphy, Tord Gustavsen, Michel Herr, Jean-Louis Rassinfosse en vele anderen ...



 
 



 
  1. De waarden van het festival en het saldo van 2018



 
  Na het groot succes in 2018, vindt het jaarlijkse festival Dinant Jazz weer een paar dagen plaats in de site van de abdij van Leffe, in het Park. Het is door de jaren heen één van de meest belangrijke jazzfestivals in België geworden dankzij een aantal waarden die onlosmakelijk verbonden zijn met z’n geschiedenis waaronder het feit dat een sponsor wordt uitgenodigd om het festival programma samen met de organisatoren van het evenement te ontwikkelen. Maar ook de bijzondere sfeer van het festival, de geweldige locatie en de beschikbaarheid van vrijwilligers, de charme van de stad Dinant, het gezellige park van de abdij van Leffe en de eeuwenoude bomen maken het tot een bijzondere plek, bevorderlijk voor een onvergetelijk verblijf in de Maaslandse stad.

Er wordt gestreefd naar een programmering die neigt naar evenwicht tussen jong talent en ervaren muzikanten en ontdekkingen tussen de Belgische en die internationale muzikanten. Een balans wordt er gezocht ook tussen jazz en andere muziekgenres. Al deze waarden samen zijn de charme van dit evenement die zowel de muzikanten als het festival zelf blijken te prikkelen.

 
  2. De sponsor van de 2019 festival: Monty Alexander



 
 



 
  Het is de traditie van het festival om een sponsor te kiezen elk jaar, en in 2019 zal dat worden uitgebreid door het hosten van de Jamaicaanse pianist Monty Alexander. In een carrière van vijf decennia, verkende de pianist de wereld van de Amerikaanse jazz en de muziek van zijn vaderland. Hij gaf zijn muziek een unieke "handtekening" . Hij speelde en nam op met kunstenaars uit alle lagen van het muzikale spectrum: Frank Sinatra, Tony Bennett, Ray Brown, Dizzy Gillespie, Sonny Rollins, Clark Terry, Quincy Jones, Ernest Ranglin, Barbara Hendricks, Bobby McFerrin, Natalie Cole, Sly Dunbar, Robbie Shakespeare ... Allen hebben zijn uitzonderlijke gevoel voor improvisatie gebruikt. In totaal heeft hij meer dan 70 albums opgenomen in zijn 50-jarige carrière. Sinds den beginne heeft hij een eigen stijl, waar U alle geuren en kleuren van de jazz kan vinden, van swing tot bebop doorheen Latin-jazz, mainstream en kleurrijke muziek met Caribische accenten. Monty Alexander kan alles spelen en hij doet het elke keer weer met emotie, intelligentie, humor en gevoeligheid.

Doorheen het festival , zal het Festival en Monty Alexander Belgische, Europese en Amerikaanse vrienden muzikanten uitnodigen in Dinant van 26 t/m 28 juli.


 
  3. Young jazztalenten



 
 



 
  In 2018 was de wedstrijdwinnaar de groep ‚‘Songs Between Two Lands‘ en die zullen het festival op vrijdag 26 juli beginnen.

Sinds 2008 heeft het festival geïnnoveerd met een tweede podium met een wedstrijd voor jonge Belgische jazzmusici die nog aan het conservatorium doceren of aan de academie. De beste groep wordt dan gekozen door een jury bestaande uit jazz journalisten uit de nationale en internationale pers.
Op deze manier dient het festival twee belangrijke doelen: ten eerste, het ondersteunen en bekendheid verlenen aan de jonge muzikanten van ons land en in het bijzonder die van Wallonië en Brussel, en ten tweede, de verdere versterking van het verloop van het festival.

Sterker nog, door jonge muzikanten op te voeren op een tweede podium tussen de concerten door gerenommeerde jazzmusici is dit een grote kans voor deze jonge musici en dat op een evenement waar enkele van de grootste persoonlijkheden van de jazz zijn geprogrammeerd.

Voor de editie van 2019, zal een jury vier groepen jureren op 27 en 28 juli op twee podia van Dinant jazz . Tijdens hun concerten zal de jury rekening houden met zowel de waarde van de solisten als van de totale muzikaliteit: rigoureuze implementatie, harmonische aanpak en gevoeligheid van de uitdrukking ...


 
  Programma



 
 
Vrijdag 26 juli – Parc de l’abbaye de Leffe

17:00 Ouverture des portes - Jazz Sets
18:00 Songs Between Two Lands
20:00 Monty Alexander Triple Treat feat. Russell Malone & Philip Catherine
22:00 Kenny Garrett Quintet
23:30 Jam Session w/ Pascal Mohy Trio

Zaterdag 27 juli - Parc de l’abbaye de Leffe

16:00 Ouverture des portes - Jazz Sets
17:00 Concours Jeunes Talents 1er groupe
18:00 Maxime Blésin New Quartet
19:15 Concours Jeunes Talents Groupe 2
20:00 Alex Tassel A Quiet Place feat. Manu Katché
22:00 Monty Alexander harlem Kingston Express
23:30 Jam Session w/ Pascal Mohy Trio


Zondag 28 juli- Parc de l’abbaye de Leffe

10:30 Messe Gospel – entrée libre
12:30 Concours Jeunes Talents Groupe 3

15:00 Concours Jeunes Talents Groupe 4
16:00 Dinant Jazz Orchestra
17:15 Concours Jeunes Talents Groupe 5
18:00 Harold Lopez-Nussa trio & special guest Grégoire Maret
20:00 Manu Katché The Scope

 
 
artiesteninfo


 
 

 
 

 
     
     
 
 

 
 
     
     
 

 
     
     
 
- persbericht -

 
     
 


 
 

FULCO : 'Nergens Heen'


 
  Uit : 6 Juni

 
 
FULCO (Ottervanger) is het fenomeen dat geen artiestennaam, familienaam of albumtitel nodig heeft. De Gentse Nederlander speelde al bij BeraadGeslagen, STADT en De Beren Gieren, maar werkte in tussentijd ook voortdurend aan zijn eerste solo album. Het zijn negen pakkende tracks geworden, vol kleurrijke synths en lekkere drummetjes, veel melodie en zelfs post-punk. Hij noemt zelf voorbeelden als Connan Mockasin, Alabama Shakes, Sly & The Family Stone en Mac DeMarco. Een losgeslagen muzikaliteit en een heerlijk rijke taal zorgen ervoor dat FULCO een pracht van een Nederlandstalige popplaat heeft gemaakt. ‘FULCO’, het album, is er op 18 oktober, dat is nog even. Daarom lost hij nu al tweede single ‘Nergens Heen’.



 
 

 

 
 
 
  “Nergens heen gaat over een plek om naar terug te keren. Het verlangen naar veiligheid. Een punt van referentie. Om duidelijker te kunnen zien hoe ik daar dan vervolgens weer van word weggedreven. Versmelting afzondering versmelting afzondering versmelting afzondering ...”


 
  Na zomershows op Down The Rabbit Hole en Pukkelpop volgt de clubtour.

 
  Live

 
 
05/07 Down The Rabbit Hole, Beuningen (NL)
19/08 Pukkelpop, Hasselt
20/11 AB, Brussel
22/11 De Kreun, Kortrijk
29/11 Cactusclub, Brugge
30/11 Muziekodroom, Hasselt
03/12 Het Depot, Leuven
04/12 Casino, St Niklaas
05/12 Democrazy, Gent

 
     
 
 

 
 
   
     
 

 
 

Beste Jazzwood vrienden,

Op zaterdag 24 augustus 2019 is het weer hoogdag voor muziekliefhebbers over het hele land. Het Chartreuzenbos in Holsbeek vormt dan het feeërieke decor van Jazzwood. Het festival staat garant voor een muzikaal hoogstaande avond in een betoverend mooie omgeving.

Jan Muës zorgde voor de programmatie : Bert Joris Quartet, Stefan Bracaval Qu4rtet en het Kristen Cornwell Trio.

Om de sfeer te garanderen is het aantal tickets gelimiteerd.
Reserveren kan je via www.jazzwood.be.

Na betaling ontvang je meteen de ticket(s) via e-mail.

 
     
 
 

 
 
 
 




 

In 2019 is de tweede editie van LUNALIA al direct een feesteditie. Dan is het niet enkel 50 jaar geleden dat de eerste mens voet op de maan zette, het is ook 50 jaar geleden dat het Festival van Vlaanderen de eerste concerten organiseerde in Mechelen. Het motto wordt THE SOUND OF M, de klank van Muziek, de klank van Mechelen. Mechelen heeft zich als stad in positieve zin getransformeerd de voor¬bije decennia. Het wil een renaissancestad voor de 22ste eeuw zijn, tegelijkertijd oeroud en hypermodern. Het openingsfeest krijgt vanaf deze editie ook een eigen naam: LUNALIA LIFT OFF.
Voice in residence tijdens het feestjaar is niet toevallig Reinoud Van Mechelen, de Belgische tenor die de stad letterlijk in zijn naam draagt. Zowel Reinoud als LUNALIA willen luisteren naar het verleden en tegelijkertijd naar de toekomst door het heden klinkend vorm te geven. In de zin van de traditie gaat het Festival verder op zoek naar een polyfonie voor de 22ste eeuw. Europa is immers opgebouwd rond een veelheid aan stemmen en ook in een immer veranderende wereld is de capaciteit tot polyfoon denken en begrijpen een kostbaar goed. Deel van dit feest wordt tevens een Grote Parade van de Vlaamse Koormuziek. Niet minder dan 12 koren brengen in één namiddag werk van 32 Vlaamse componisten.








JazzXL- KC NONA  Donderdag 2 Mei , How town & Mòs ensemble





How town


  

                                                                                                                              

Het was wat haasten voor de meeste toeschouwers want het programma startte immers al om 19 uur ! How town van de Mechelse intussen welbekende bassist Lennart Heyndels die we verleden jaar ook al zagen aantreden in het gezelschap van Jef Neve met diens ‘Spirit Control’ project staat als eerste vanavond op het programma en kennen we reeds vanaf de start in 2012. Mooie vocalises in een eclectisch samengestelde melting pot van etnische muziekjes, folk en pop, heel eigenzinnig allemaal en op hoog niveau gebracht met de waanzinnig mooie stemmen van Letse Elina Silova en Laura Polence en onze eigen Sarah Klenes (van o.a. Oaktree). Ook Lennart zal meezingen in dit samengestelde Lets-Belgische gezelschap waar verder ook de Letse gitarist Matiss Čudars deel van uitmaakt.



   

 Deze vaste samenstelling houdt het nu al 7 jaar samen en successvol uit, intussen beloond door verschillende prijzen (Jong Muziek prijs op Theater Aan Zee in 2014 e.a….) Het publiek houdt van de mooi gebalanceerde vertolking en de klanken die de oude zaal, een zaal met een verhaal !, zo oorstrelend vullen, da’s gauw duidelijk ! Speels wordt er afgetrapt met ‘Saules’dziesma’ uit hun laatste CD ‘ I Want to watch a tree grow’ en ik meen da’k nou net dat titelnummer vanavond niet hoorde… Intussen is hun repertoire al 4 albums groot maar zij zullen vanavond toch vooral nummers uit dit laatste werk brengen. Meestal zal dat heel lichtvoetig blijken , soms klassiek gestemd maar erg sferig allemaal in ongewone harmonieën, luisterwerk vooral ! 

 

 
 Een uitdaging wordt het voor Lennart wanneer die aan het pingpongen gaat en het balletje in een steady tempo vanop het batje omhoog gaat. Een metronoom is het, percussie-instrument ook, aardig gevonden en wat later zal ook Matiss zo’n klein batje hanteren, zij het dan in een aanvullend hoger tempo. De maat houden is hierbij de uitdaging en het balletje zal slechts eenmaal op de grond terechtkomen tijdens het performen, heel goed zo jongens ! En dat terwijl de dametjes met hun stemmetjes aanvullen in een taal die ‘k niet steeds kan thuisbrengen, dat zal dan weer in het Engels zijn, dan weer in het Lets, Russisch, Frans….’Down Mind’ zullen we intussen gehoord hebben, ‘Waterfall’, ‘I will be moving’, Testing the Waters’ en nog wat anderen om uiteindelijk de set te eindigen met een poppy, peacefull ‘Take me to the Light’ (of the Moon…) Het publiek beloont met een uitbundig applaus waar ik het mijne graag aan toevoeg, een gesigneerd CeeDeeke neem ik nadien ook graag mee naar huis ! 

 

 
 

 

Mòs ensemble

 



Na de pauze is het dan de beurt aan het Mòs ensemble en dat blijkt een boterham die dikker belegd is ! Het concept is ontstaan uit het brein van bassist Kobe Boon, de teneur is meteen zwaarder en start haast filmisch met ‘Steve’, afgaande op de playlist…Twee stemmen met mooie vocalises, da’s ook iets dat meteen opvalt en in die zin sluit dit concert dan ook mooi aan bij het vorige maar dan houdt ook elke vergelijking hierbij op. Immers, drums (Simon Raman van o.a. Steiger) én de blazers, dat is iets dat we daarnet nog niet hadden.



 

 Kobe Boon presenteert tussenin de nummers en geeft mee dat vooral geput wordt uit het eerste titelloze album dat uiteindelijk na crowdfunding dan toch uitkwam in 2018. Dat blijken dan soms speelse nummers te zijn zoals ‘Kakkerlakje’ maar lichtvoetig wordt het hierbij nooit. Doorweven van dramatiek ,zware baslijn en bedrijvige drums worden de composities breed uitgestreken in donkere kleuren. Groovy maar erg bevreemdend allemaal…’My Town’ ontwikkelt zich embryonaal maar het is een ontwaken in een biezondere wereld met de stemmen van Astrid Creve en Marta Del Grandi die als nymfen door de mist schrijden , de weg openend aan de saxen van Ambroos De Schepper en Benjamin Hermans die de mystiek doorbreken. Een uitstervende heartbeat mag dan afsluiten. Een wat statige wals mag daarna komen binnendansen , uitnodigende gastvrouwen blijken nu de nymfen te zijn geworden, voor even dan toch, ik vermoed geen dansparen op de ‘dansvloer’…Wat klassieke koorzangen volgen en je hoort er als het ware een harp bij, da’s dan de gitaar van Artan Buleshkaj die trouwens in andere stukken ook stevig weet te soleren.  

              


De vocals mogen er anders ook best zijn hoor, da’s van eenzelfde hoog niveau als van de dametjes van How town van daarnet en ik meen dat het volgende nummer (‘Kamen?’) dat kan beamen. Verwacht echter geen gladde harmonieën en voorspelbare outro’s maar blijf verrast door het aanrollen van de geluidsgolven zoals in afsluiter ‘Trees’.

 
           



 Bravo aan de uitstekende muzikanten en aan Kobe die tekent voor de composities maar het geheel lijkt mij toch met mate te gebruiken. Een ‘overdosis’ bij veelvuldig gebruik lijkt mij wat vergezocht als je op het concert terug blikt maar je voelt je toch wel zwaar geladen nadien, zeg maar verzadigd en je weet, we letten graag wat op onze lijn….  

 

 
Winus 

 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
30 Jaar The Blue Chevy's !




 
The Blue Chevy’s...Twice fifteen, thirty years of blues and rock'n roll ! …and still years to come ! Dat werd duidelijk zaterdag 4 Mei tijdens de 30 verjaardagsparty bij Muziek Kafee Claude te Haacht waar zij in 1 lange set het beste van zichzelf gaven…Dat werd werk uit ‘Birdcage Motel’ natuurlijk (waar ik ooit mee aan de doopvont stond in 2003 !) maar ook uit de ‘PopLawSky’ CD, uitstekend werk (én produced by Teddy Morgan !) maar die naamswijziging heeft mij nooit goed gezeten….uit dat zijspoor, een misstap, een dwaling, zijn ze gelukkig uitgeraakt en The Blue Chevy’s klinken heden als full band (met extra rhythm guitar, keys én 2 blazers) érreg lekker ! Een nieuw album zit er dan ook aan te komen maar da’s voor 2020…Jan Ursi (keys en percussie) zal er dan helaas niet meer bij zitten want die speelde vandaag z’n laatste concert met deze oldstyle Chevy’s….Bijzonder vanavond was het gastoptreden van oud member Jan Van Parijs aan de upright bass en dat betekende show als vanouds ! M’n camera had ik echter niet bij, slechts een stap-in family kodakske dus geen ISO instelling mogelijk of sluitertijdwaarden. Gelukkig kon ik het flashen ervan wél uitschakelen…Dat leverde dan wel geen high quality pics op maar ’t kan er best mee door…



   

Handen op mekaar voor The Blue Chevy’s en nog veel succes gewenst !



 
Winus

 
 
 
 

 
 
   
 

Tribtown 2019, een verslag 'hors categorie'... 

 
 


 
 

…Tribtown 2019,editie 3 startte rond de klok van zessen zaterdagavond op het Keerbergse kerkplein en daar kon nog aardig wat volk bij, zo aan de start maar 18 hr. weet je, da’s niet zo’n handig uur op een zaterdag…Afin, kwam je toch later dan miste je alvast the Belgian Queen Experience ‘Magnifico’, een local band met ambitie want later in Juni treden zij nog aan in de Brusselse AB ! Lekkere band is dit met 2 singers waarvan één nog meedeed in The Voice (samen was dat blijkbaar met de frontman van ‘In Your Honor’, de band die de groepenroundup vanavond  hier zal afsluiten) en ééntje van wie de stem mij alleszins bijblijft, ene Martine De Jager en die familienaam kon best anders geschreven worden ook want ik vond er geen info van (werd intussen correctdd thnks to een FB reader)… Alleszins heeft die volle Nederlandse een klok van een stem, power mét talent of schrijven we talent met power ?! Queen dus en daarvan zijn de meeste nummers wel bekend.

 
 

 
   De bands spelen ongeveer een uur elk dus er gaan d’er aardig wat hits door en muzikaal zit deze band ook erg goed met fjine gitaar en keys. Van de band die daarna volgt mag je ook verwachten dat die hoge toppen scheert. Jean Bosco Safari staat daarvoor garant en die brengt meteen ook ander bekend volk mee en da’s niet om spelletjes te spelen deze keer. Ben Crabbé zit in de back aan de drums (en tweede stem), David Piedfort speelt gitaar , Marco Rosso zit aan de bas en ik dacht eerst Jan Hautekiet aan de keys maar dat bleek Steven Mintjes te wezen…’No Lennon’ staat voor Lennon hits, tijdens en post Beatles en da’s raak natuurlijk, ook al omdat de band dat zo goed brengt ! ‘Love is all You Need’, daar gingen ze mee naar het einde maar ‘ Imagine’, daar mochten Jean en kompanen groots mee besluiten.

 
        

 
     
  Bleef er nog ‘In Your Honor’, de FooFighters tribute band , dat was meer heavy maar het publiek kwam er duidelijk voor en ook deze krakken scoorden met een resem hits van hier tot ginder, titels weet ik niet zo meteen maar ’t bloed stroomde door d’aderen en hips gingen daarbij hier ook aan het shaken, de kramp in de rechterkuit van vrijdagavond toen ik pikkelend ter JaZZZolder kwam ben ik voorwaar daarbij vergeten ! Weer maar eens top attracties waren dit vanavond  van ‘maar cover bands’ en spijtig daarbij is dat er toch wat weinig publiek was. Handig aan de bar en de fritshop, dat wel,  maar ’t mocht best wat meer geweest zijn qua opkomst, dat was hier vorige edities ook al zo en je zou verwacht hebben  dat na de 2 vorige succesvolle edities er meer liefhebbers zouden op afgekomen zijn, niet dus... Wat ook wat storend werkt is de méér dan ruime VIP ruimte naast het kerk/festivalplein...dat volk kon wellicht beter mee op het plein staan...

 
 

 
 

Jan Van Biesen mocht daarna z’n gesmaakte DJ-set starten en deed dat niet zonder eerst de betreurde Christoph Lambrecht te eren met een slideshow van wat eens Studio Brussels meest geliefde en sympa presentator was en die zette hier de vorige edities de menigte ook aan het dansen …

 
 

     
                                   

                                                                                                                                                  foto Christoph © AD.nl

 
     
  ’zucht’, en life goes on… 

 
     
  Winus 

 
     
  foto's by Mediacon 

 
     
 
 

 
 
   
     
  - Persbericht 29.05.19 -

 
 

 

 
 



 
 
Jazzy nazomer van 5 t/m 8 september in Zuidpark, Gent

 
 
 
Flat Earth Society en Jef Neve publiekstrekkers op 26e editie van Jazz in ’t Park


  Van 5 september t/m 8 september biedt Jazz in ’t Park traditiegetrouw het allerbeste en nieuwste van de Belgische hedendaagse jazz met aandacht voor alle subgenres, volledig gratis en in een ongedwongen, laagdrempelige sfeer. Dit alles tussen en onder de bomen van het betoverende Zuidpark. Als initiatief van de Stad Gent kregen zowat 1.500 aanstormende en gevestigde jazzmuzikanten hier de voorbije 25 jaar een dankbaar en interactief platform.

De grote publiekstrekkers van deze 26e editie zijn alvast Jef Neve en Flat Earth Society met een eenmalig verjaardagprogramma. En meer dan ooit zet programmator Jeroen de Weder voor deze editie in op een hele rist jonge Belgische jazztalenten die op Jazz in ’t Park de primeur van hun cd-album of de geboorte van een nieuw project voorstellen.

In navolging van de gesmaakte samenwerking in 2018 programmeert voormalig journalist en notoire jazzliefhebber Karel Van Keymeulen ditmaal de lunchconcerten op donderdag en vrijdag, onder de noemer ‘Lunch met Karel’. Zo serveert hij op donderdagmiddag het Ben Sluijs Kwartet, recent gelauwerd met de Klaraprijs Beste Belgische jazz-cd voor ‘Particles’. Op vrijdagmiddag zet Karel vanzelfsprekend vis op het lunchmenu. Met het jazztrio Too Noisy Fish wordt de verse vangst van die dag voorgeschoteld.

Dat Gent gezegend is met een enorm rijk aanbod aan kwalitatieve jazzbands weerspiegelt zich ook in het programma van dit Gentse stadsfestival. Zo kleurt de halve line up Gents, met Screens, Wasdaman, ECLECTIV, H A S T, Flat Earth Society, Jamaican Jazz Orchestra, Nagløed en Brazzmatazz. Ook Jef Neve, die al jaren in Gent resideert, wordt intussen even Gents gepercipieerd als een ‘neuzeke’.

En dan, Flat Earth Society. Het is haast niet te geloven maar het is écht de allereerste keer dat deze internationaal gerenommeerde Gentse bigband-mee-nen-hoek-af de affiche siert en haar langverwachte opwachting maakt. De meest onbetrouwbare Belgische jazzband blaast dit jaar 20 kaarsjes uit en viert dat op Jazz in ‘t Park met een uniek verjaardagprogramma.

Na een sabbatjaar omwille van de jubileumeditie vorig jaar, betrekt het stadsfestival enkele bevriende jazzorganisaties opnieuw wat nauwer bij de werking. De Jazzfriends, met name el NEGOCITO Records, Inside Jazz Management, JazzLab en Art Spot Management zullen zich terug presenteren met een jazzproject, geselecteerd in overleg met programmator Jeroen De Weder. Dit jaar worden ook nieuwe vrienden Solidude Records en Zephyrus Records opgenomen in het kransje.

Uiteraard brengt ook deze editie meerdere primeurs. Wasdaman, het nieuwe project van Bas Bulteel, speelt voor het eerst nieuwe muziek van het nog te verschijnen debuutalbum. De jonge, Gentse bands ECLECTIV en Nagløed presenteren exclusief hun debuutalbum. Flat Earth Society brengt een eenmalig verjaardagprogramma, Haven speelt haar 1e festivaloptreden ooit en Brazzmatazz laat een nieuw geluid horen.




De moderne ruime en duurzame stretchtent die vorig jaar het nieuwe uitzicht van het festival grotendeels bepaalde, komt dit jaar terug. De aandachtige en luistergevoelige concertganger krijgt deze editie extra aandacht. Samen met de tentenbouwer en de geluidsfirma onderzoekt de stad de optimale tentopstelling en geluidsspreiding voor een maximale muziekbeleving.

Uitbureau Gent vzw staat opnieuw in voor de publiekscatering en voorziet dit jaar een 3e eetstand. Naast het artisanale Breydelkraam en het mastellenkraam staat er deze nazomer ook een pastabar in de Foodcorner. Daarnaast werd het aanbod uitgebreid met gevulde kroketten, diverse belegde broodjes en vegetarische alternatieven.

Kindvriendelijkheid staat altijd centraal op Jazz in ‘t Park. Zo is de zandbak met speeltuin de perfecte plaats waar kinderen vrijuit kunnen spelen terwijl de ouders genieten van de muziek. Uitbureau voorziet voor de kinderen ook opnieuw enkele reuzespelen (o.a. reuze vier-op-een-rij, reuze mikado, sjoelbak...) onder begeleiding van gebrevetteerde animatoren van Free-Time. Het is geen opvang, maar het is wel een plek waar kinderen samen kunnen spelen, gratis vanzelfsprekend. Voor de jonge mama’s en papa’s is er zelfs een kraamcaravan om de allerkleinsten te verschonen en te voeden.

Het festivalconcept sinds 1994? Dat zit al in de festivalnaam ‘Jazz in ’t Park’ die alles zegt en refereert naar openheid. Jazz gaat naar de mensen toe, in de open ruimte van het park, om ze op een onbevangen manier te interesseren, te ontroeren, te enthousiasmeren. Het park biedt de ruimte en gebruikt de openheid van de natuur en omliggende omgeving om zoveel mogelijk mensen te bereiken in een aangename, relaxte sfeer. De evenwichtige en gevarieerde programmatie mikt zowel op de pure jazzliefhebber als op muziekliefhebbers die gecharmeerd worden door jonge jazzbands die zonder schroom genres en invloeden door elkaar mixen. Ook toevallige passanten kunnen zich hier ‘open’ stellen voor een muziekvorm die ze niet altijd kennen of hen op het eerste gezicht te moeilijk lijkt.

 
  Praktisch

 
 
Jazz in ’t Park 2019: zestien gratis concerten van donderdag 5 t/m zondag 8 september in het Zuidpark Gent. Ondergrondse parking aan Zuidpark. Info: www.gent.be/jazzintpark


 
     
  Programma

 
 


 
     
     
 
 
 

 

 


 ©  JAZZEPOES 2019

 

 

 

up again !

 

 

 

back to start !