‘Concert for One – dag één.’ Met die woorden stapte
mondharmonicaspeler STEVEN DE BRUYN in zijn eentje
de zoldertrap op, sloot het luik van zijn atelier, ging zitten en
blies.
Er volgde een dag twee, een dag dertig, een dag
zestig. Elke dag dat corona het leven stillegde, hield de Limburgse
Gentenaar een Concert for One. Tot het tijd was voor een Concert for
Two. ‘Tijdens de pandemie ging ik nadenken over het muzikantschap,
als je live je rol niet meer kunt vervullen’, vertelt De bruyn. ‘Ik
merkte dat het belangrijk was om élke dag te spelen. Om te blijven
zoeken naar klank. Ik had makkelijk een album kunnen opnemen met
mezelf, maar samen muziek maken is het grootste cadeau dat er is.’
Zodra het kon en mocht, haalde De bruyn er zijn
vaste sparringpartner bij: contrabassist JASPER HAUTEKIET,
met wie hij vijftien jaar samenspeelde bij The Rhythm Junks, en met
wie hij in 2020 zijn solodebuut The Eternal Perhaps uitbracht.
Het grote verschil daarmee, benadrukt De bruyn, is dat het nu
nadrukkelijk een duoplaat moest worden. De twee boekten Jet Studio
in Brussel, en besloten om niets te besluiten: ze zouden
improviseren vanaf een leeg canvas. ‘Anders dan Steven had ik
tijdens corona de muziek even losgelaten’, zegt Hautekiet. ‘Tijdens
de liveshows na The Eternal Perhaps was mijn rol al groter
geworden, dus ik voelde dat we deze keer samen, onbevangen, met
elkaar zouden converseren. Alleen kwam ik mezelf tegen in de studio.
Ik werd geconfronteerd met de vraag: wat heb ik na maanden van
sociaal isolement te vertellen?’
Het resultaat, AANHOU GERAAS MAAK, is
geen instrumentale achtergrondplaat. Het is immersieve muziek die de
luisteraar meeneemt tot net onder het wateroppervlak, waar het licht
zo mooi breekt en de tonen gedempt zijn. En dat mag u letterlijk
nemen. De bruyn: ‘Tijdens de coronaperiode kreeg ik een fijne
compositieopdracht van regisseur Cathérine Ongenae. Ze vroeg me om
muziek te maken bij volksverhalen over moeraswezens. Ik trok met een
onderwatermicrofoon naar afgelegen moerasgebieden. Dat bleek een
prachtige ontdekking: het zit er, ook voor je oren, vol leven. De
sporen daarvan hoor je op het album op tracks als Wake-Up Call en Fever
Dream.
Het levert een opmerkelijk gelaagde plaat op,
een headphone record die De bruyn en Hautekiet wel degelijk
live kunnen brengen. Loopers, delays en gruismicrofoons zijn hun
favoriete speeltjes. Liefhebbers van de Amerikaanse producer
Mitchell Froom en het jazztrio Martin Medeski & Wood komen hier
danig aan hun trekken.
Dat alles geeft AANHOU GERAAS MAAK een
filmische ondertoon. ‘The Eternal Perhaps was een film noir,
maar er zat ook melancholie in. Daar wilden we vanaf. Met AANHOU
GERAAS MAAK willen we het leven vieren. Muziek als antidotum’,
aldus De bruyn. Het is dan ook geen toeval dat Almost Summer klinkt
als een Franse film uit de jaren zeventig, met gelig licht.
De titel voor het album en de gelijknamige
compositie haalden ze bij de Nederlandse dichter Alfred Schaffer,
die uit het (Zuid-)Afrikaans vertaalt. ‘Laten we in deze tijden niet
verstenen’, zei hij in een interview. ‘Je moet aanhou geraas maak.’
Blijven lawaai maken. En ook: ondanks het geraas om ons heen
creatief blijven, in welke omstandigheden dan ook. Het stuk, dat
doorgecomponeerd lijkt maar volgens De bruyn een toevalstreffer is
waarbij hij de geluidseffecten niet onder controle had, vertrekt van
een zonnige melodietje maar maakt een grote boog: koppigheid,
irritatie, chaos en decompressie spelen door je hoofd – als een
samenvatting van het afgelopen jaar.
Speechless is een ode aan de
afzondering die De bruyn steeds meer opzoekt. ‘Ik kies steeds vaker
voor alleen-zijn, vaak tijdens een wandeling. Je leert de geluiden
van de stad te onderscheiden, de muziek te horen in een slijpschijf
en haar echo. Als je dat kunt, luister je ook anders naar het
nieuws.’ Zwijgen is een verloren kunst, vindt ook Hautekiet. ‘Samen
kunnen zwijgen, zonder dat het ongemakkelijk wordt en je de stiltes
wilt volpraten, is erg intiem.’
KorogochoFlashback voert
De bruyn en Hautekiet terug naar een sloppenwijk van Nairobi, waar
ze ooit waren. ‘Ik hoorde een Afrikaans ritme, maar dan met een hoek
eraf’, zegt Hautekiet. ‘In gedachten reed ik weer met de bus die
uitgestrekte slums in, waar we in een schooltje zouden spelen. De
armoede haalde me even helemaal onderuit, maar nadat we muziek
hadden gemaakt met de kinderen kwam ik opgeladen naar buiten. Een
krachtige ervaring.’
Terra incognita, ten slotte,voelde
als de ontdekking van een nieuwe wereld. De bruyn: ‘Toen de bas
inviel, dacht ik: dat is een voet op een onbekende planeet. Onze
planeet, die wij sámen hebben ontdekt.’ Tijdens een Concert for Two.
En binnenkort: tijdens Concerts for Many.
CONCERT TOUR
4/3 Buggenhout CC De Pit
12/3 Ekeren Hof De Bist
19/3 Nieuwenrode De Oude Pastorie
24/3 Moeskroen Le Bar
25/3 Boechout Vooruit
26/3 Dranouter Muziekcentrum
31/3 Brussel AB-club ( VINYL
RELEASE)
1/4 Hamont-Achel Livingconcert
22/4 Ukkel Het Huys
23/4 Ternat De Polder
28/4 Zottegem CC Zoetegem
19/5 Kortemark Station
26/6 Lokeren Bis 28
album out FEB 2022 !
Joachim Badenhorst’s Carate
Urio Orchestra: 'Cosmos'
Cosmos, the newest album by Joachim Badenhorst’s
Carate Urio Orchestra, is a voyage into the deepest regions of the
sonic universe, where we find sounds both hauntingly familiar and
utterly strange. It tells the story of the last living swamp to have
survived the dying of earth, preserved on a little biosphere
floating in space. This tale is told through the musical
imagination of 7 present-day earth humans :
Liz Kosack (synthesizer), Simon Jermyn (electric bass, electric
guitar), Brice Soniano (double bass, electronics), Bert Cools
(electric guitars), Sean Carpio (drums), Jeremy Thal (French horn,
trumpet, narration) and Joachim Badenhorst (clarinet, tenor
saxophone, electronics, voice
Operation Dinner Out, het tweede album van RVB Quartet dat
verschijnt op W.E.R.F. records is een modern jazz album waarbij
uiteenlopende registers worden opengetrokken. Diepe bastonen die de
nieuwe sound van het kwartet dragen zetten subtiele geluidseffecten,
warme saxofoonklanken en open harmonie extra in de verf. Er wordt
een duidelijk toegankelijk verhaal verteld, dat ruimte voor
verbeelding aan de luisteraar overlaat.
Voor dit album componeerde
gitariste Rebekka Van Bockstal acht songs, die zowel op
alledaagse banaliteit kunnen slaan, maar waar ook zeer persoonlijke
gebeurtenissen in vervat zitten. Zo is Ode To Patrick een
emotioneel afscheid en eerbetoon aan Rebekka’s overleden nonkel. Moment
De Tristesse laat in dezelfde sfeer een emotionele, zeemzoete
toon achter. In stevigere nummers als Hotspot en Popwerpoint laat
de band haar Rock-kant horen en echte uitbarstingen in chaos en ver
gedreven samenspel vindt de luisteraar in Big City Hype en Intrusive. De
opener van het album - Berkenstuifmeel - is meteen een
duidelijke treffer van hoe de band klinkt met zijn nieuwe bandleden.
Het open basspel van Otto Kint (contrabas) kennen we onder
meer van zijn Otto Kintet, Léan en Abstract Inc. De uitzinnige tonen
van Elias Storme (tenor/sopraan saxofoon) vinden we ook terug
in Phlox en Eclectiv. De openheid en diepe klanken waarmee het
kwartet speelt, worden hier en daar doorbroken door geordende chaos
en speelse geluidseffecten van gitariste Rebekka Van Bockstal, ook
actief bij No Wasabi. Drummer Marius Couvreur gaat steeds op
zoek naar groove en hedendaagse sounds zoals we weten van Madame
Blavatsky en Kosmo Sound. Het Artwork voor Operation Dinner Out werd
gemaakt door Nick Verhaeghe die ook een fotoboekje ontwierp dat in
de fysieke CD te vinden is. De zwart-wit beelden die hij op een reis
in Normandië maakte, passen perfect in het mystieke karakter van dit
album, waarvan de titel een knipoog is naar de film Spy Game.
Met dit album laat een vernieuwd RVB
Quartet zich van zijn gretigste kant horen. Na een lange
Covid-pauze helemaal klaar om met dit nieuwe album de jazz-podia te
veroveren.
1e single
‘ Cetturu ‘ : release 4 februari 2022
"Catchy, ietwat mysterieus en met
ruimte voor eigen verbeelding van de luisteraar, is Cetturu de
eerste single uit het album Operation Dinner Out van het RVB
Quartet.
Gitariste/componiste Rebekka Van
Bockstal vertelt in deze compositie over de zoektocht naar een
stukje grond in de Ardennen.
Een humoristisch klankspel met
spraakmakende solo’s van Elias Storme op saxofoon en Marius Couvreur
op drums.
Hoewel de zoektocht in Cetturu de
familie Van Bockstal tot hier toe nog niet veel opleverde, heeft ze
in elk geval wel gediend als inspiratie voor deze single.
Wie weet brengt de muziek wel
nieuwe herinneringen aan het licht…"
Rebekka Van Bockstal : guitaar
Marius Couvreur : drums
Elias Storme : Tenor /
Soprano Saxophone
Otto Kint: double bass /
electric bass
album out MARCH 4 2022 !
RELEASE concerten
17 februari 2022 : Lier Rispiqué
20 maart 2022: Leuven
Appeltuin Jazz
19 april 2022 Torhout Black
Cat
Eliot Knuets : ''Introducing Eliott Knuets'
In januari 2021 nam Eliott zijn
eerste album op samen met Olivier Collette (piano), Sam Gerstmans
(contrabas), Daniel Jonkers (drums), Stéphane Guillaume (tenorsax,
sopraan en fluit) en Peter Hertmans (gitaar).
Datzelfde jaar werd Eliott door Wynton Marsalis
uitgenodigd om te spelen in de Dizzy’s Club in New York. Vanwege het
coronavirus vindt de sessie in streaming plaats.
Enkele maanden later werd hij ook uitgenodigd
door the BJO (Brussels Jazz Orchestra) om enkele stukken te spelen
met de beroemde bigband.Al op jonge leeftijd voelde Eliott zich
aangetrokken door muziek. Op zijn vier jaar krijgt hij een gitaar
van zijn ouders. Maar het is op de leeftijd van zes en een half dat
hij zijn eerste privélessen krijgt en het instrument begint te
leren, in het repertoire van Franse muziek en rock (The Beatles, Led
Zeppelin, Dire Straits …)
Op 8-jarige leeftijd gaat hij naar de Academie
van Alsemberg waar hij lessen volgt in gitaar en algemene
muziekleer. Na deze cursus ontdekt Eliott jazz en beslist hij zich
er fulltime aan te wijden.
Op 12-jarige leeftijd heeft Eliott de kans om
privélessen bij jazzgitarist Peter Hertmans te volgen.
Tegelijkertijd gaat hij naar de Academie van Waterloo waar hij
cursussen harmonie en jazzensemble volgt bij pianist Olivier
Collette, die ook zijn oom is. Elk jaar organiseert Eliott een
concert waarin hij optreedt met Peter Hertmans, Benoit
Vanderstraeten en Kris Duerinckx.
Elk jaar organiseert Eliott een concert waarin
hij optreedt met Peter Hertmans, Benoit Vanderstraeten en Kris
Duerinckx.
Op 14-jarige leeftijd begint Eliott met de
jazzworkshops en jazz stages waar hij les krijgt en speelt met
Nicola Andrioli, Sam Gertsmans, Jean-Paul Estiévenart, Charles Loos,
Guillaume Vierset, …
Vervolgens, gaat Eliott naar de “Kunsthumaniora
Brussel” om artistieke studies te volgen in de jazzafdeling. Hij
volgt gitaarlessen bij Bert Cools en ensemble lessen bij Janos
Bruneel, Jeroen Van Malderen, Dieter Limbourg, …
In 2020 lanceert Eliott samen met Jonathan
Collin, Rémi Ghesquiere en Nero Vergaert het project “Collision”
waarmee hij optreedt en waarvoor hij verschillende stukken
componeert.
In datzelfde jaar slaagt hij voor de
Selectiecommissie van Nederlandstalig Onderwijs en ontvangt het
“topkunstenstatuut” voor zijn niveau en zijn muzikale projecten.
Tegelijkertijd wordt hij aangenomen op het
Koninklijk Conservatorium Brussel waar hij jazzgitaarlessen bij
Fabien Degryse neemt.
Eliott kreeg ook de kans om te jammen met
trompettist Wynton Marsalis in Bozar. Daarnaast treedt hij al
meerdere keren op in de Belgische scène met professionele muzikanten
zoals Peter Hertmans, Stéphane Mercier, Olivier Collette, Nic Thijs,
Toine Thijs, Maayan Smith, Jeremy Dumont, Sal La Rocca, …
Line Up
Eliott Knuets : guitar
Olivier Colette
: piano
Daniel Jonkers :
drums
Sam Gerstmans :
double bass
Peter Hertmans:
guitar (2 tracks)
Stephane
Guillaume : sax & flute
album out FeBruary 11 2022
RELEASE concerten
12 februari 2022 Heptone Ittre | Heptone Colours
13 februari 2022 Theatre
Marni Brussel | Heptone Colours
meer data worden binnenkort aangekondigdaangekondigd
Eliottknuets.com
Als Limbs (2019) al kon tellen als
intentieverklaring van Kobe Boon en de zijnen, dan duikt de band
voor zijn nieuwe album helemaal onder in de schier eindeloze
mogelijkheden. Dit nieuwe album (uit op W.E.R.F. Records in Februari
2022) bewaart de weelde van zijn voorganger, maar graaft dieper,
danst frivoler en frunnikt gretiger aan de naden. Met de komst van
achtste bandlid Roos Denayer (zang, gitaar) worden het potentieel en
bereik bovendien nog uitgebreid. De nieuwe rijkheid zindert,
verwart, imponeert en prikkelt.
Zang, tekst en muziek vormen een losbandig
verbond, zijn voortdurend verwikkeld in een verstrengelde
verkenning. Folk, jazz, pop en kamermuziek krijgen elektronische
opsmuk, worden laag voor laag aan elkaar toegevoegd en weer
ontmanteld, om nu eens een eensgezinde trance op te bouwen en dan
weer schurend tegen elkaar uit te spelen. Het ene moment word je
meegezogen in een mysterieuze pastorale trip, om even later te
belanden bij een spreidstand tussen euforie en melancholie, met
gitaren, stemmen en blazers die elkaar afwisselend overwoekeren. Het
is een ode aan de verbeelding, de macht van de fantasie, maar ook:
een feest van benutte kansen. mòs ensemble speelt muziek die
voluptueus durft zijn, risico’s neemt, mikt op finales die live
groots zullen klinken, om vervolgens verrassende zijsporen bloot te
leggen. Genres doen er niet meer toe. Deze muziek is veelkleurig en
expressief, gestuwd door een luid kloppend hart, maar nu nog sterker
gestuurd vanuit een centraal organisme dat emoties, kleuren,
texturen en weelderige poëzie uitspeelt als een gebalde vuist.
In
december verscheen het nieuwe album City Maps van de
Utrechtse componist en klarinettist Steven Kamperman bij Zennez
Records. Het album is nu ook uitgebracht op de streamingdiensten.
Kampermans composities vormen tezamen een portret van de moderne
stad. Hij werkt op dit album samen met de Gentse trompettist Bart
Maris (winnaar Cultuurprijs Gent 2021), bassist Dion Nijland en
gitarist Jorrit Westerhof. In december was de albumrelease in een
uitverkocht Bimhuis (beperkte capaciteit) in Amsterdam. Vanwege
de coronamaatregelen moest de daarop geplande cd-release
tour grotendeels worden verplaatst. Deze maand zijn de concerten
deels hervat. In maart speelt de groep bij Jazz Inverdan
in Zaandam, zie onderstaande concertagenda. Nieuwe data worden
momenteel ingepland.
City Maps
Onder het
motto It’s not an album, it’s a trip! neemt Kamperman de
luisteraar mee op een muzikale tocht door een verbeelde stad. Zijn
composities op City Maps vormen tezamen een stadsplattegrond,
met titels als ‘Grand Boulevard’, ‘Subway’ en ‘Old Bridge’. Het
resultaat is een meeslepend programma waarin de luisteraars langs
alledaagse en tegelijk poëtische scènes worden geleid. Tijdens de
concerten vormen geprojecteerde kleurrijke stadsbeelden van visual
artist Henrietta Müller het decor van deze reis. Haar abstracte
collages spelen in op de muziek en dompelen de kijker onder in een
audiovisueel spektakel.
Bezetting
Kamperman
gaat in City Maps op avontuur met de Gentse trompettist Bart
Maris, de Utrechtse bassist Dion Nijland en gitarist Jorrit
Westerhof uit Rotterdam. In hun muzikale tocht vermengt zich een
groot contrast aan invloeden: van Ornette Coleman tot swing jazz,
van rock tot minimal, van hedendaags gecomponeerd tot modern
dance grooves. Door de gelaagde composities en het improviseren
komen oud en nieuw op natuurlijke wijze bijeen, zoals dat ook in de
steden om ons heen gebeurt. Met als resultaat een weerbarstige
schoonheid. ‘Urban chamber jazz’ zo noemen ze het zelf.
Steven Kamperman
- klarinetten, slagwerk, composities
Bart Maris - trompet, piccolo trompet
Jorrit Westerhof - elektrische gitaar
Dion Nijland - contrabas
VOORLOPIGE concertdata
Zo 06 mrt - Zaandam | Jazz Inverdan
Zo 16 okt - Feerwerd (Gr) | Jazz in Feerwerd
Do 16 febr 2023 - Neerpelt (België) | Pelt Jazz
Ruben
Machtelinckx & Arve Henriksen : 'a short story'
'Samen' is de eerste single van het debuutalbum van Kaai Man.
'Overkant' verschijnt op 13 mei 2022
‘Overkant’ is het debuutalbum
van Kaai Man. Ooit was Fred Verhaegen het boegbeeld
van de veelbelovende band Mambo Chillum (Kinky Star Records
1998), daarna succesvol met blues- en rootsband Durango.
Onder de naam Kaai Man schrijft hij tegenwoordig Vlaamstalige
liedjes die hij zelf omschrijft als “Nederswamp, recht uit het
hart, doorspekt met hoop en geloof... en een vleugje medeleven”.
Fred Verhaegen is een songwriter met een zoekende ziel in een wereld
die al lang gevonden is. Uit zijn teksten klinkt een rust als een
thuisgevoel van iemand die altijd onderweg is. Want, waar staat een
man als hij reeds op het kruispunt heeft gestaan, en hij zijn pact
met de duivel heeft overleefd om erover te kunnen vertellen? Zo’n
man kent de toekomst zonder ze als een slang te bezweren. Met de
songs die Kaai Man brengt, schenkt hij ons een ongewisse weg die het
verleden verbindt met wat nog moet komen. Het is geen uitweg, geen
afrit of pitstop, gewoon de weg verder. Fred Verhaegen is met Kaai
Man de kwellende loutering voorbij en kiest resoluut voor een
‘nieuwe’ taal, zijn moedertaal, het Nederlands aan de Wase oever van
de Antwerpse haven. De helderheid waarmee hij zingt, uit zich in een
articulatie van hoe hij de wereld observeert. Blues, gospel en
kleinkunst weet hij op authentieke wijze te verenigen. Hij
arrangeert zijn nummers volgens oude recepten maar mengt even goed
met gif van hier en nu. Zijn swamp gitaarstijl kraakt als een
gammele stoel in een houten kippen hok, waar ooit John Lee Hooker
wat nog restte van zijn ziel heeft uitgebraakt. De mondharmonica
waait doorheen zijn repertoire. Nu eens als een zachte zuiderwind,
dan weer snijdend als een gure noorderwind doorheen de nacht van het
blauwe uur. Kaai Man geeft ons het gevoel dat woeste zeeën ook al
eens gaan vervelen. Zijn muziek verbeeldt wat er omgaat in een man
die slentert langs de kaaien van ons simpele, eeuwenoude bestaan. Nu
eens flanerend, dan weer aangemonsterd op een boot die door de
binnenvaart meandert, voortgetrokken door het zoeken naar de kaai in
de man. Eindelijk staat er weer iets moois en positiefs te
gebeuren... en dat heet Kaai Man! Release debuutalbum 'Overkant'
op 13 mei 2022.
“Repetitieve
Noordzee swamp.”“Een zalvende “maatschappij
kritische” mijmering met een oproep tot verbondenheid en meer zorg
voor elkaar, in tijden van polarisatie, individualisme en corona.”“We
strooien onze schaduw over elkander uit…. We zitten allemaal in
dezelfde schuit…We zijn allemaal… ja wij allemaal… niet meer als een
garnaal…. In de diepe blauwe zee”
LIVE
24 maart, Museum Dr. Guislain, Gent
14 mei, De Floeren Aap, Mechelen
22 mei, O*ka-centrum, Kalmthout
Cheick Tidiane Seck, Immanuel Wilkins,
Stephanie McKay, Sonny Troupé, Jacques Schwarz-Bart, David & Marque
Gilmore, Reggie Washington, DJ Grazzhoppa, JeanPaul Bourelly, Jeremy
Pelt, Grégroy Privat,Marcus Strickland, Alicia Hall Moran... en zo
vele anderen verzameld op één album in een collectief van
kunstenaars die racisme in de wereld blijven bestrijden door middel
van muziek.
Wat vandaag vanzelfsprekend is, was dat
helemaal niet in 1968. "Say it loud, I'm black and I'm proud",
de funkhymne van James Brown tegen racisme was voor velen een
provocatie, vooral een paar maanden na de moord op Martin Luther
King. Sindsdien is de muziek een essentieel onderdeel geworden van
de Amerikaanse burgerrechtenbeweging. Een halve eeuw later ontstaat
met 'Black Lives Matter' een nieuwe wereldwijde beweging.
Na de moord op George Floyd in 2020 kregen
protesten tegen geweld tegen mensen van kleur een nieuwe impuls.
Bijna dagelijks komen mensen in opstand tegen nieuwe strafbare
feiten en allerlei vormen van discriminatie: in het rechtssysteem,
in het sociaal-structurele systeem, in de sport, op het werk of in
kunst en cultuur.
Muziek, in haar verschillende vormen, was en is
nog steeds een essentieel onderdeel van het protest tegen racisme.
Muziek verenigt duizenden activisten, vaak met een muzikale hymne en
altijd met een grotere samenhang en kracht. Het is onvermijdelijk
dat zwarte kunstenaars al honderden jaren een hoofdrol spelen in de
strijd tegen het racisme - en niet alleen in de VS.
Stefany Calembert, de dynamische Brusselse
producer, is de echtgenote van één van de betrokken artiesten. Ze
legt uit: "Natuurlijk ken ik als blanke vrouw, getrouwd met een
zwarte man en moeder van drie kinderen met hem, het racisme en zijn
vele vormen. Maar niet alleen sinds ik mijn man ontmoette. Dat is
inderdaad al 35 jaar het geval. Ik werd geconfronteerd met racisme
op school en daarna op straat met mijn vrienden en telkens weer op
mijn reizen naar Guadeloupe en Senegal. Ik heb veel zwarte vrienden
en ik heb gemerkt hoe diepgeworteld het racisme van alledag is in de
samenleving en over de hele wereld. Ik voel me vaak ongerust wanneer
ik bepaalde "superioriteitsattitudes" van mijn blanke medeburgers
tegenkom, wanneer ik geconfronteerd word met hun weigering om na te
denken, en zelfs met hun hypocrisie. En het stemt mij des te
triester dat zelfs degenen die elke vorm van rancune jegens
gekleurde mensen afwijzen, het vaak moeilijk vinden om daar een open
discussie over te voeren. "
De impuls voor Stefany Calembert om "BLACK
LIVES - FROM GENERATION TO GENERATION" te creëren was duidelijk: "Ik
wilde de vele muzikanten, waarvan ik sommigen al jaren ken, de kans
geven zich uit te drukken op een album dat nu wereldwijd zal worden
uitgebracht.
Deelnemende kunstenaars:
Cheick Tidiane Seck - Immanuel Wilkins - David Gilmore - Marque
Gilmore - Sharrif Simmons - Stephanie McKay - Andy Milne - Kokayi -
Sonny Troupé - Reggie Washington - Alicia Hall Moran - DJ Grazzhoppa
- Adam Falcon - Jeremy Pelt - Grégory Privat - Marcus Strickland -
Christie Dashiell - E. J. Strickland - Oliver Lake - Jacques
Schwarz-Bart - Gene Lake - Federico Gonzalez Peña - Tutu Puoane -
Yul - Marvin Sewell - Jean-Paul Bourelly - Terence "Sub Z" Nicholson
De 25 kunstenaars, tussen de 20 en 80 jaar oud
en komen uit de Verenigde Staten, verschillende Afrikaanse landen
zoals Zuid-Afrika, Mali, Togo, Benin of het Caraïbisch gebied,
bijvoorbeeld Haïti, Guadeloupe of Martinique. De geluidstechnicus
voor dit dubbelalbum is drievoudig Grammy-winnaar Russell Elevado.
Hij maakte naam met de productie van D'Angelo's "Voodoo" en heeft
sindsdien gewerkt voor sterren als Angelique Kidjo, Jon Batiste en
Alicia Keys.
"We zetten woede om in actie", rapt Sharrif
Simmons op "We Are Here". Maar BLACK LIVES - FROM GENERATION TO
GENERATION is ook muzikaal uitzonderlijk:
Van het polyritmische vuurwerk van Cheick
Tidiane Seck (Mali) in "Sanga Bô" tot het bluesy gitaar-saxofoon duo
"Praying" van Immanuel Wilkins (USA), van de gevoelige jazz van
Sonny Troupé's Guadeloupe-band tot de gospeljazz van Marcus
Strickland, van de ontroerende balladry van de Zuid-Afrikaanse
zangeres Tutu Puoane tot de jazz fusion van de broers David en
Marque Gilmore - er is een grote muzikale diversiteit, voornamelijk
geworteld in de jazz, maar ook beïnvloed door funk en soul tot rock
en blues. De Amerikaanse Stephanie McKay, die heeft gewerkt met Roy
Hargrove, Mos Def en vele anderen, is betrokken bij drie tracks. We
mogen niet vergeten de belangrijke bijdragen te vermelden van grote
muzikanten als Sharrif Simmons, Andy Milne, Kokayi, Alicia Hall
Moran, DJ Grazzhoppa, Jeremy Pelt, Adam Falcon, Reggie Washington,
Grégory Privat, E.J. Strickland, Oliver Lake, Gene Lake, Jacques
Schwarz-Bart, Yul, Marvin Sewell en Jean-Paul Bourelly.
Worldwide release
March 25th, 2022
Concertdata
10 November 2022 | Belgie Brussel Botanique
12 November 2022 | Luxemburg Dudelange
- persbericht -
- persbericht -
Na de wereldpremière van BJO’s nieuwste project
Night 352 in de Gentse Handelsbeurs in januari, is het uitkijken naar
het volgende deel van de Two Places-tour, het feestelijk herdenken van
Toots Thielemans en de aftrap van de concertreeks met Kommil Foo. Dit is
het voorjaar van Brussels Jazz Orchestra.
“Een bijzondere avond waarin het onnavolgbare
Brussels Jazz Orchestra samen met de Iraaks-Gentse qanun-virtuoos
Osama Abdulrasol en een indrukwekkende Jahida Wehbe, ons
meenamen naar het Midden-Oosten voor een zwoele avond vol exotisme en
muziek”, schreef Björn Comhaire (Jazz&mo’) over de wereldpremière
van Night 352 op 22 januari 2022. Concertdata voor dit project
worden binnenkort aangekondigd.
Van hiphop tot standards
Na de release van het album Two Places (februari
2020), stak COVID-19 een stokje voor de geplande concerttour van het
project met rapper Zediam, zangeres Monique Harcum en
DJ Grazzhoppa. In februari krijgt deze veelzijdige rit langs nieuwe
muzikale oorden een podium in CC Evergem (ism Muziekclub N9) en De Grote
Post, Oostende. Op 26 februari presenteert BJO met Footprint een
selectie uit haar indrukwekkende repertoire tijdens een
Torenconcert in Schoten: stuk voor stuk originele composities waar het
speelplezier van afstraalt.
Een hulde aan Toots Thielemans
Op 29 april 2022 is het 100 jaar geleden dat Toots
Thielemans werd geboren. Gezien de lange, warme samenwerking tussn BJO
en Toots, hoeft het niet te verbazen dat Brussels Jazz Orchestra zijn
100e verjaardag niet onopgemerkt voorbij wil laten gaan. Samen met
klinkende namen als het Metropole Orchestra, Vince Mendoza, Kenny
Werner, Grégoire Maret en Philippe Catherine, brengt BJO
achtereenvolgens in BOZAR en tijdens Tournai Jazz Festival
hulde aan de Brusselse legende waar de wereld in 2016 afscheid van moest
nemen.
Kommil Foo & BJO
In mei en juni bundelen Kommil Foo en Brussels Jazz
Orchestra de krachten voor een uitgebreide tour. Deze voorstelling is
een ode aan de ultieme vrijheid van de jazz: de gebroeders
Walschaerts zingen, vertellen, spelen, struikelen, hakkelen en hijgen
zich door hun songs en verhalen, terwijl BJO speelt… en hoe!
BJO coacht
Naast de veelzijdige concertkalender, zet BJO ook
de schouders onder enkele educatieve projecten. Op 24 april stellen
Frank Vaganée, Dieter Limbourg en Frederik Heirman hun ervaring ter
beschikking van drie bigbands in Vormingscentrum Destelheide, Dworp.
Tijdens Fire Up That Big Band! zullen de drie BJO-musici
dirigeren, feedback geven en een inkijk bieden in de werkwijze van een
professional.
Van 25 tot en met 31 juli 2022 slaat Brussels Jazz
Orchestra de handen andermaal in elkaar met Halewynstichting vzw
voor de zomercursus bigband in Destelheide, Dworp. 7 dagen lang
worden jazzadepten intensief ondergedompeld in de wereld van bigband,
begeleid door musici uit het orkest.
Op 4 en 5 april betreden Brussels Jazz Orchestra
en Dee Dee Bridgewater de podia van De Singel en Bozar. Een prestigieuze
samenwerking waarbij Bridgewaters unieke stem in de verf wordt gezet
door de getalenteerde muzikanten van Brussels Jazz Orchestra.
Drie Grammy Awards, een Tony Award, door de VN
aangesteld als goodwill ambassadrice… Dee Dee Bridgewater, geboren in
Memphis, is niet alleen een wereldberoemde jazzzangeres, ze is ook
producer, leidt verschillende muzieklabels en is een getalenteerde
actrice.
In de jaren 1970 zette ze haar eerste stappen als
zangeres, aan de zijde van legendarische namen als Max Roach, Sonny
Rollins, Dexter Gordon en Dizzy Gillespie. Sindsdien heeft Dee Dee
Bridgewater een schitterende carrière uitgebouwd waarin ze blijk gaf van
haar grote liefde voor traditionele jazz, maar zich ook openstelde voor
andere muziekgenres (rhythm-and-blues, soul, gospel, funk, Malinese
muziek…).
Dee Dee & BJO in De Singel & BOZAR
Nadat de concerten in november 2021
werden uitgesteld n.a.v. COVID-19, betreden Dee Dee Bridgewater en
Brussels Jazz Orchestra op 4 april 2022 om 20u het podium van de Blauwe
Zaal in De Singel, Antwerpen. Op 5 april staan ze om 20u in Zaal Henry
Le Boeuf in Bozar, Brussel.