don
marsh V is een akoestisch kwintet opgericht door
pianist Wouter Van den Broeck. Hij stelde een groep samen met
enkele van de grootste jazztalenten van Belgische bodem.
Zielsverwant en opkomend talent Warre Van de Putte was een
evidente keuze; een saxofonist met een maturiteit ver voorbij zijn
levensjaren. Drummer Matthias de Waele en bassist Janos
Bruneel zijn de gedroomde ritmesectie; als kwantumfysici kunnen
ze de tijd manipuleren en op het gepaste moment vertrekken ze als
een raket. Trompet-ster Jean-Paul Estiévenart is het
verrassingselement in de frontlinie, altijd zoekend en eindeloos
inspirerend. Voor zijn debuut componeerde pianist Wouter Van den
Broeck de ‘Marshland Sonate’, een werk dat net zoals
zijn klassieke voorbeeld bestaat uit verschillende bewegingen die
verbonden zijn door melodische motieven en toonaardrelaties, maar
waar improvisatie steeds een grote rol speelt. De composities van
Janos Bruneel komen uit een gelijkaardig universum, getypeerd door
een melodische soberheid gepaard met een harmonische rijkdom. Het
tegengewicht word geboden door een reeks inventieve swingende
composities die de connectie met de zwarte Amerikaanse origine van
het genre intact houden. Kortom, akoestische jazz met zowel een
emotionele als een intellectuele diepgang.
musicians: Wouter Van
den Broeck - piano, compositions Janos Bruneel - bass, compositions
Matthias de Waele - drums Warre Van de Putte - tenor saxophone Jean-
Paul Estiévenart - trumpet Video & Editing by Catoo Van de Putte
recorded 10th of October 2021 at Johnny Green Giant Studio recording
& mixing by Peter Desmedt, Studio Ledeberg mastering by Nate Wood,
Kerseboom Mastering
'Marshland IV - Rays' is de debuutsingle van don
Marsh V. Full album 'Marshland' verschijnt op 2 september
2022 via Solidude Records.
LIVE
24.08.22 C-mine, Genk
02.09.22 Jazz in’t Park, Gent
03.09.22 Damme Jazz
15.09.22 The Preacher, Geraardsbergen
17.09.22 Sounds Jazz Club, Brussel
29.09.22 CC Koksijde
4.10.22 Jazz Station, Brussel
03.12.22 Izzy Jazz Club, Brugge
16.02.2023 CC De Bogaard, Sint-Truiden
24.02.23 CC Mol
Teaser for the
upcoming album of don Marsh V
“Zowel spontaan als geordend, even romantisch als abstract. Soms onbedwingbaar swingend, vaak bedwelmend lyrisch. Bedenk
een muzikaal universum met architecturale elementen van Beethoven
begeleid door de vrije geest van Mingus.”
Michelino Bisceglia
en Hans Mullens zijn hun leven lang al soulmates. Ze gingen
elk hun eigen muzikale weg maar ze volgden steeds elkaars artistieke
avonturen. Beiden componeerden en orkestreerden – naast hun vele
eigen (jazz) projecten als het Michel Bisceglia Trio en
Kameel en samenwerkingen met Buscemi,Arsenal en
vele anderen – jarenlang muziek voor (inter)nationale filmprojecten.
Sinds enige tijd verenigen beide
componisten hun muzikale krachten in Svínhunder: een
experimenteel speelveld voor piano, een al dan niet akoestische
baslijn, sound design en electronics. In Svínhunder dagen ze elkaar
muzikaal uit en combineren ze soundscapes met strijkers in een
instrumentaal filmisch geluidsuniversum. Na de EP 'Anna' (2019),
een bijdrage aan het album 'Piano layers' (2020) en de
soundtrack van 'De bende van Jan de Lichte'
(2020) werkte het duo volop aan nieuwe composities en een nieuw
album dat begin 2023 verschijnt.
'The Onlooker'
is de eerste single van het nieuwe album. Muzikaal gezien is
Svínhunder filmisch georiënteerd. Verhalende sfeerschepping met een
zeker minimalisme. Een combinatie van organische en elektronische
elementen. Invloeden: Ryuichi Sakamoto, Philip Glass, Johann
Johansson, Penderecki, Amon Tobin en Aphex Twin.
Een onlooker is iemand die wegkijkt en geen betrokkenheid wil tonen.
Het beeld van de cover van de single is dan ook een robotfoto van
een fictief persoon en dat heeft iets onwezenlijk en bevreemdends.
De covers van de andere nog te releasen nummers komen uit de
dezelfde reeks van fictieve robotfoto’s en hebben een gelijkaardige
crime sfeer. In de videoclip van 'The Onlooker' ziet de
robot/computer dat er iets gaande is. Is er iets gebeurd met iemand?
De robot is als het ware een observator, een voice over van de film,
vandaar ook de ondertiteling. Wat er zich precies afspeelt, is niet
duidelijk. Een moord, een verkrachting, een platte band? Iedereen
kan zijn eigen interpretatie geven aan het verhaal. Het wordt niet
concreet maar de crime sfeer is wel aanwezig.
Release: 15
JunI
2022
'light
as never' by Linus + Økland/Van Heertum/Zach
Svinhunder live
3 februari 2023, Koor, Mechelen
17 februari 2023, Rataplan, Antwerpen
'light
as never' by Linus + Økland/Van Heertum/Zach
Voor de
opnames van hun derde album ‘Het Deert’ trok Bestiaal,
het trio rond drummer/componist Sebastiaan Vekeman, richting
West-Vlaanderen. Dit project ademt een en al Oostendse zeelucht
dankzij de opnames in residentie in De Grote Post, de
platenhoes (een werk van Ensor), een partnership met kleinVerhaal
: DRIFT label en de samenwerking met opnameleider Serge Feys (T.C.
Matic, Arno, …) en mixer Jeff Claeys (Millionaire, The Van
Jets, …).
‘With You’, een nummer van T.C. Matic dat mee door Serge Feys
is geschreven, was het startpunt en de grote inspiratiebron voor het
nieuwe album. Het dreunende, rauwe karakter van de muziek die op ‘Het
Deert’ te horen is, heeft iets van een woeste, op dreef zijnde
fanfare in een stoet; een gelijkaardige sfeer als veel werken van
Ensor. Deze fanfare wordt verklankt door gelegenheidsensemble NOODDRUFT
6, onder leiding van trompettist Bart Maris.
Als
fundering van de ijsberg wordt Bestiaal op het nieuwe album
geflankeerd door drie extra bassisten. Cyrille Obermüller (contrabas), Pieter
Lenaerts (contrabas) en Tobe Wouters (tuba) zorgen samen
met Bas Gommeren (contrabas) voor een wervelwind aan
basklanken en een gevoel van aangenaam onbehagen. Bovenal is
Bestiaal een gezelschap dat wars van regels, verwachtingen en hypes
een authentiek geluid ontwikkelt. Het is een sound die net zo goed
kan leiden tot momenten van verzengende furie, abstracte exploratie
als gefluisterde liefkozingen. Steeds op het verkeerde been, en
terug naar het puntje van je stoel.
De jazz van Bestiaal kan behoorlijk potent uit de hoek komen.
Originaliteit en eigenzinnigheid waren altijd al kernwaarden voor
jazzmuzikanten, maar hier zijn ze vanzelfsprekende onderdelen van
een frappant koppig karakter. De ongrijpbaarheid van Bestiaal is
grotendeels te danken aan de composities van drummer Sebastiaan
Vekeman, die wel nog verankerd zijn in de klassieke jazztaal, maar
een loopje nemen met de conventies. Zo waren de composities op‘Absoluut’ (2016)
en ‘Inenen’(2018) ook geen klassieke
structuren met een vertrouwde kop en een staart als uitroepteken,
maar een vrijgeleide om verhalen te vertellen die enkel hun eigen,
dwarse logica volgen. Net zoals dat bij het nieuwe album ‘Het
Deert’ het geval is.
LINE-UP (album):
Sebastiaan Vekeman: drums & compositie
Jakob Haeghebaert: gitaar
Bas Gommeren: contrabas
"'Het
Deert - Deel 7' klinkt alsof het orkest van de Titanic het water aan
de lippen staat. Er wordt woest geblazen en geslagen op alles wat
voorhanden is." - daMusic
“De experimentele jazz komt hard binnen en toont de passie en het
genot van de heren musici. Een sterk staaltje Hard-Jazz.” - Maxazine
“‘Het Deert – Deel 1’ wringt en spartelt bij elke poging om het
in het hedendaagse vierdelige keurslijf te prangen en ook onze
trommelvliezen bieden stevig weerwerk want de overheersende,
drammerige gitaar wil van geen wijken weten.” - Luminous
Dash
Release: 13
MEI
2022
lees ook
mijn CD recensie van het vorige album 'Inenen'
hier
Tiny Legs Tim (1978 - 2022) - "We’re always ready to roll, call us when
it’s over.”
Het is met immens verdriet dat
de familie van Tim De Graeve aka Tiny Legs Tim laat weten dat Tim er
niet meer is.
“Tim is eerder vandaag
gestorven na een hartstilstand tijdens een ingreep. De machinerie van
zijn lichaam heeft het laten afweten maar zijn ziel is bij ons en zal
altijd bij ons zijn. Tim is vanmorgen vol goede moed naar de operatie
vertrokken en is nu naar de rust, voor altijd.”
De afgelopen jaren evolueerde
Tiny Legs Tim van een rondtrekkende One Man Band naar een
gevestigde waarde. Met zes studio-albums, één live plaat en
verschillende EP’s op zijn conto en dankzij een ijzersterke live
reputatie wist hij ook een niet-blues publiek aan te spreken. Hij trad
buiten de strikte grenzen van het bluesgenre, behaalde airplay op Radio
1 en verzorgde o.a. voorprogramma’s van artiesten als Richard Thompson
en Pete Doherty. Zijn laatste album ‘Call Us When It’s Over’ ,
dat een spontane uitbarsting van energie was, verscheen in volle
coronacrisis en mocht op veel bijval rekenen van pers en publiek. Zo was
Tim te gast in De Zevende Dag en werd hij uitgenodigd voor een Toots
Sessie.
Tim was een graag geziene gast
in de Missy Sippy Blues & Roots Club in Gent waar hij één van de
drijvende krachten van de bluesjams was. Hij was tevens de bezieler van
het Sing My Title label dat naast zijn eigen albums ook platen
uitbracht van o.a. Paul Couter, Kaai Man, Steven Troch Band, Little
Jimmy en Missy Sippy All Stars.
Hij zal gemist worden. Als authentieke mens en als integere, down
to earth muzikant.
Hnita Jazz Club
bekroond met Ultima voor Cultureel Ondernemerschap
“Passie en enthousiasme zijn de krachten die
Hnita de toekomst in loodsen”, zegt Peter Anthonissen. “De kracht van
Hnita vzw zit in het samenbrengen van menselijk kapitaal, dit project
bloeit vooral door de verscheidenheid aan talenten eerder dan door de
hoeveelheid centen.”
De breedgedragen renovatie en doorstart van de
Hnita Jazz Club in Heist-op-den-Berg werd dinsdagavond in De Singel in
Antwerpen bekroond met de Ultima voor Cultureel Ondernemerschap. ‘De
Hnita Jazz Club verdient het om te winnen vanwege de vernieuwende aanpak
bij zakelijke projecten, de sterke reputatie met internationaal
artiestenbereik, de grote maatschappelijke impact in een niet-stedelijk
gebied en de volgehouden inspanning om koste wat het kost een
gemeenschap met elkaar te verbinden,’ aldus het juryrapport van de
Vlaamse Cultuurprijzen. “Dit resoneert mooi met het verleden,” vertelt
vrijwilliger Nicole Van Bael. “Een pluim op de hoed van de meer dan 200
gedreven vrijwilligers die zich financieel en feitelijk engageren in
Hnita.”
De Hnita-Hoeve, de vaste locatie van de Hnita Jazz
Club, heropent zijn deuren op 24 september 2022 als moderne en
toegankelijke (jazz)club, geworteld in het verleden maar met open vizier
naar de toekomst.
Met meer dan 1000 optredens op de teller is de
Hnita Jazz Club een van de meest roemrijke jazzclubs van de Benelux.
Grote Europese en Amerikaanse artiesten als Chet Baker, Charles Mingus,
Gregory Porter, Keith Jarrett, Toots Thielemans, Art Blakey en Bill
Evans passeerden de afgelopen 65 jaar in Heist-op-den-Berg. Bezieler
Juul Anthonissen leidde de jazzclub tot aan zijn dood in 2008. Na Juuls
dood nam zoon Peter de leiding van de club over. Aan geschiedenis en
frisse programmering geen gebrek, maar infrastructureel en financieel
werd het steeds zwaarder. Met een vernieuwd bestuur van de vzw, de
oprichting van een CVBA en een instroom van meer dan 200 vrijwilligers
werd in 2018 de Hnita Jazz Club nieuw leven ingeblazen.
Er werden een langetermijnvisie en campagneplan
uitgewerkt en het gebouw werd aangekocht en volledig gerenoveerd.
Crowdfunding was de sleutel. Iedereen kon aandeelhouder worden in de
vennootschap en zo mede-eigenaar van de Hnita-Hoeve. Een giftencampagne
via de Koning Boudewijnstichting en een crowdlendingcampagne via Socrowd
vulden de noodzakelijke fondsen verder aan. Honderden mensen engageerden
zich, verenigingen, middenstand en scholen uit de ruime omgeving droegen
hun steentje bij. De toekomst van de Hnita-Hoeve is een project geworden
dat door een hele gemeenschap wordt gedragen: het verder uitbouwen van
een kwaliteitsvolle jazzclub zonder drempels zowel voor artiesten van
diverse pluimage, lokaal, nationaal en internationaal, als voor het
brede publiek uit de ruime omgeving. Met ruimte voor experiment en
gedragen door vrijwilligers.
“Naast de renovatie werd ook een nieuwe
organisatiestructuur uitgewerkt”, stelt Nicole Van Bael, “Dit zorgt voor
een frisse dynamiek, verbreedt ons draagvlak nog verder en zorgt voor
een stabiel toekomstverhaal waarin niemand onmisbaar is.”
Een Ultima voor de Hnita Jazz Club is een bekroning
van het vertrouwen en het enthousiasme, het geloof en de passie die
uiteindelijk meer dan 500 mensen van over heel het land aan vzw Hnita
schonken in de vorm van giften, aandelen, leningen, werkkracht, ideeën
of tijd.
DAVID RONALDO
…met het festivalseizoen voor de
boeg en een oude belofte getrouw, wordt het dan niet eens tijd om een
een paar remarkable albums van een ouwe bekende naar boven te halen.. so
to speak , en deze quote heb je wellicht al meermaals
gehoord : ‘world famous in Belgium’, David Ronaldo ! Wellicht het
grootste muzikale talent uit de welbekende circusfamilie en een graag
geziene gast op het nationaal rockcircuit, en dat zowel in een
akoestische setting (Almost Unplugged) als full electric met de intussen
iedereen welbekende Dice met vaste begeleiders Charly Verbinnenop de lead guitar , Marco Epis op drums en diverse percussie,
Dirk Lekenne aan lead & slide guitar en lap steel en Tim Van Passel op
elektrische bass. Voorwaar een band met skills en tonnen ervaring ! Dat
zulks met het wat rauwe stemgeluid van David dat
refereert naar een Steve Earle op z’n best én quality songwriter stuff
uit eigen midden zou leiden naar wat top platen, dat was te verwachten
en die kwamen er dan ook. Het pad van covers werd dan
weliswaar niet gans verlaten maar ‘Citizen of The World’ uit 2019 en
‘Shoot them with words’ uit 2021 bulken van zovele goeie, eigen songs
dat er weinig ruimte maar werd gelaten voor slechts een paar werkjes van
anderen en dat zullen dan ook niet de minste wezen : Neil Young (‘Hey
Hey My My’ -uit ‘Citizen’ en ‘Down by the River’ -uit ‘Shoot them’ ),
Jimi Hendrix (‘Voodoo Chile’ in een buitengewone harmonica-versie ! -uit
‘Citizen’ en dan nog eentje van bij ons, iemand die ik erg apprecieerde
: P. Van Sant (°1960-U2018) (‘The Times they haven’t
changed at all’ -uit ‘Shoot Them’)….Natuurlijkmocht
een vroeger album (David Ronaldo & The Dice ‘Live’ jaartal onbekend, er
ook best wezen maar zowel ‘Citizen’ als ‘Shoot them’, da’s duidelijk het
betere werk en professioneel áf ! (Fandango Music Belgium). De vele
originals zijn dan zowel zelfgeschreven als in samenwerking met Lesley
Verbeeck of met Charly Verbinnen of ook nog met ‘brure’ Werner Van
Rillaer(naamverwant maar geen familie van ondergetekende) en allen moge
ze d’er zijn hoor, woorden met inhoud en gevoel ! Hier en daar zijn de
invloeden duidelijk en refereert de stijl naar Neil Young, al es een
Supertramp of Status Quo, of een héél vroege Fleetwood Mac (‘Free’ – uit
‘Shoot Them’), maar steeds is het héél herkenbaar David Ronaldo zoals we
hem ook live kennen. De twee albums zitten ook vol van klasse werkvolk,
guest musicians en backing vocals en niks houdt je dan ook tegen om ze
nader te ontdekken via
https://www.davidronaldo.be/ of zie ze deze hot summer nog live on
stage !