back to start !

 

 

ARCHIEF MUSIC 2023

                                                                                                               

click for index 

 

 

 

     
 



 
     
 
   
     
 

 matthias vandenbrande trio : 'Three sides of a coin'
      
       

 
 
     
 

© Victoriano Moreno



 
     


"Ik poog met weinig veel naar voren te laten komen”


     
 

Matthias Van den Brande Trio speelde hun eerste release concert 'Three Sides A Coin' op 15 juni in het Bimhuis te Amsterdam . Een titel ontstaan uit een zeker verlangen naar visualisatie van het driemanschap op de hoes en de symboliek van drie kanten van de spreekwoordelijke medaille – in dit geval een muntstuk: “Die heeft drie kanten als je de zijkant meetelt.”

 
     
 
Matthias Vandenbrande 

 
     
 

© Victoriano Moreno


 
     
  Matthias Van den Brande is een jonge saxofonist en componist/arrangeur met alvast een interessant verhaal. Hij woonde en studeerde in verschillende uithoeken van de wereld, van zijn thuisland België tot Nederland (Amsterdam) en de Verenigde Staten (Philadelphia). Matthias ontwikkelde zich tot een sterke stem en persoonlijkheid in het jazzidioom en daarbuiten. Zo werkte hij met het Brussels Jazz Orchestra (‘The Future is Now’) en bracht hij een klassiek blaaskwintet en een jazzkwartet samen in ‘Opus #1’.

Laatst maakt hij vooral furore met zijn Matthias Van den Brande Trio waarin Tijs Klaassen op bas en Wouter Kühne op drums. In de zomer van 2022 won het trio de 'Grote Prijs' op zowel de B-Jazz Contest (Gent Jazz Festival) als het Tremplin Jazz 'Concours Européen' (Avignon Jazz Festival).

Matthias leerde Tijs en Wouter kennen aan het Conservatorium van Amsterdam. Behalve een sterke muzikale band ontwikkelde zich ook een hechte vriendschap. Men speelt met elkaar in een aantal overlappende ensembles (zoals Tijs Klaassen Quintet, Floris Kappeyne Trio en Mo van der Does Motet).
Het trio kreeg vorm tijdens de pandemieperiode toen demo’s werden opgenomen in een kerkje. Het gaf Matthias de overtuiging dat er in deze bezetting veel ruimte zat voor ontplooiing. Eenzelfde ruimte die wordt geboden door het immers ontbreken van een harmonisch dominant instrument. “Ik componeer graag voor grotere bezettingen, veel kleur en veel opties. Maar Joe Henderson is een grote inspiratiebron en zo ook Sonny Rollins, Lee Konitz, een Mark Turner…. Die hebben allen albums gemaakt in deze bezetting. Dat zijn voor mij referentieplaten.”

Hoe verhoudt het zijn van bandleider tot het spelen met je beste vrienden? “Pure democratie werkt zelden in jazz. Iemand moet de richting bepalen. Maar als we aan het spelen zijn dan moet de hiërarchie haast verdwijnen, of wijken voor iets beters. Ik zie ons alle drie als even belangrijk maar ik trek het gewoon. Ik schrijf de meeste muziek en bepaal de keuzes. Maar muzikaal gezien in deze band is niemand vervangbaar.”

De eerste EP, ‘Approaching the Present’, verscheen april 2022; amper een jaar later is er ‘Three Sides of a Coin’, opgenomen in Wisseloord Studios. Wat is er te zeggen over het proces van componeren? “Muziek schrijven voor zo’n bezetting zonder harmonisch instrument is heel specifiek natuurlijk. Voorheen schreef ik veel op de piano maar nu heb ik gewoon via m’n sax of op papier ideeën uitgewerkt. Meestal probeer ik een twee- of driestemmig contrapunt te schrijven en te bedenken hoe ik de leegte kan benutten. Er zijn twee stemmen: bas en sax. En er zitten wel andere harmonieën in, maar die hoor je niet. Het mag ook ambigu zijn: is het nu die kleur of die kleur?”
Ook al zijn er maar twee stemmen – of soms drie als de drums er bijkleurt – harmonisch gebeurt er veel, zo concludeerden ook de jury’s in Gent en Avignon. “Er is veel informatie en dat is ook mijn streefdoel, ook omdat vaak de ritmiek een ‘leading factor’ is. Ik poog met weinig veel naar voren te laten komen, met originaliteit. Ik hoef niet altijd de melodie te spelen, Tijs kan dat ook doen en ook Wouter geeft melodische impulsen. Die rolverdeling versterkt elkaar.”

Op de vraag naar achterliggende polyfone akkoorden bij de stemmen, maakt Matthias een uitstap naar klassiek en verklaart zichzelf nader. “Bach componeerde bijvoorbeeld solo’s voor viool en cello en maakte – in muzikantentaal – verticale arpeggio’s die de hersens noten laten verwerken die vlak ervoor zijn gespeeld. Bij een stuk als ‘Try It’ heb ik dat toegepast, waardoor je haast bas-etudes hoort met sprongen in de lijn, met noten die blijven liggen en later weer een akkoord vormen. Dit houdt mij bezig. Ik geniet van de vrijheid om ermee te spelen en mijn instinct te volgen.”



 
     
 

 
     
 


Matthias Vandenbrande (saxofoon) Tijs Klaassen (bass) Wouter Kühne (drums)

 
     
     
     
 
ReleaseD 15 JUNI 2023

 
     
 
 


CONCERTEN


 
     
 

 

2/9 De Singer , Rijkevorsel

22/9 Willem Twee Zaal, Den Bosch

6/10 Ujazz, Utrecht

7/10 Jazz Wilrijk

8/10 Jazz Cats Club , Kortrijk



   
   
 
     
 

 
     
     
     
 
     
   
     
 
   
     
 

  Out now: 2e 'single 'Bolbliksem'  van Ping O.D. ,  debut album  ''Vacuum'' volgt in september
      
       

 
 
 
 
     
   
 

© Lauren-Marijnissen

 
     
 


Gitarist, componist en bandleider Roeland Celis weigert conventies toe te staan om de stroom van zijn avontuurlijke creativiteit te beperken terwijl hij zijn diverse muzikaliteit kanaliseert in het unieke ecosysteem dat hij Ping O.D. en zijn debuutrelease ‘The Vacuum’ (release 15 september) noemt.

 
 
     
 

De naam is afgeleid van de 'Ping of Death' cyberaanvalstrategie waarbij het doelwit wordt overspoeld met informatie, en verwijst ook naar de 'ping' van de sonar van een onderzeeër die onbekende wateren verkent. Celis heeft een all-star crew van muzikanten uit de vruchtbare scene in zijn geboorteland België verzameld om hem te vergezellen op zijn sonische avontuur in een land waar de dynamiek en vrijheid van improvisatie de kracht en intensiteit van progressieve metal en de opwindende strengheid van de twaalftoonstheorie kunnen ontmoeten. In een set van negen unieke originele composities creëert het legendarische ritmeteam Cyrille Obermüller op bas en Gert-Jan Dreessen op drums samen met pianist/producer Karel Cuelenaere een aangeleerde, ritmisch ingewikkelde basis, waarop Celis en saxofonist Sylvain Debaisieux torenhoge improvisatiestructuren creëren. Om de line-up compleet te maken, voegt New Yorker John O' Gallagher, wiens gedurfde originele benadering van serialisme de compositorische benadering van Celis heeft helpen informeren, zijn onmiskenbare energieke stem toe op altsax. Het resultaat is een opvallend originele fusie die in gelijke mate uitdagend en toegankelijk is.

Elk van de tracks heeft een persoonlijke relevantie voor Celis. Het statige, beklijvende 'Mont Firmin' is een inleiding op het album en "een verwijzing naar mijn grootvader, die Firmin heette. Op een gegeven moment werd een gebouw in zijn dorp gesloopt en de aarde die uit het gebouw werd gehaald, werd een hoop modder, met als gevolg een kleine heuvel waarop kinderen zouden spelen. Mijn grootvader vroeg om dit te laten gebeuren, dus de heuvel werd gekscherend naar hem vernoemd." De metalinvloeden komen naar voren op 'Night Liver' dat 'verwijst naar iets wat een vriend ooit zei over 's avonds laat opblijven en je meer levend voelen'. Het brede, dynamische 'Heliocentric', met zijn versnipperende solo's, is opgedragen aan de onverschrokken Copernicus, en Celis' interesse in wetenschap komt weer naar voren als inspiratie voor het titelnummer van ‘The Vacuum’: "A vacuum is intriguing for me because it's the place where light can move easily while sound cannot exist." 'Bolbliksem' is het Nederlandse woord voor’ ball lightning’, en de track stelt Celis in staat om zijn opruiende spel en vloeiende ritmische concepten te demonstreren. "De muziek is op een bepaalde manier vrij donker en agressief, waardoor de titel toepasselijk leek." 'Where am I' is "een kleine collage waarin ik elementen uit Mont Firmin heb overgenomen, samen met gestructureerde toonclusters en een stijve baslijn. Het heeft een vreemde, desoriënterende sfeer." Celis heeft een eenvoudiger verklaring voor 'Silvia': "Ik ben een koffienerd. Mijn espressomachine is een "Rancilio Silvia" – en dat is alles." ' Surroundings ‘' is een gestructureerde groepsimprovisatie: "Je bewust zijn van wat andere mensen spelen, de omgeving, is noodzakelijk om een goede take van dit stuk te creëren". Tot slot sluit het album af met het hypnotiserende 'Wind Farm': "Het constante ritmische patroon in de gitaar en drums deed me denken aan een windmolen." Elke speler brengt zijn eigen persoonlijkheid in de muziek, maar het algemene concept en de smaak van de compositorische benadering zijn heel erg Celis' eigen ontdekking. Met zijn mix van de subtiliteit van akoestische texturen uit de wereld van geïmproviseerde muziek, de overweldigende kracht van elektrische rock, op liedjes gebaseerde structuren afgewisseld met compositorische verfijning en virtuoos blazen met een nauwkeurig, atmosferisch arrangement, levert dit album een onvergetelijke vakantie van het alledaagse en het voorspelbare.

 

 
 
     

 
     
 

Roeland Celis: guitar

John O'Gallagher: alto sax

Sylvain Debaisieux: tenor saxophone

Karel Cuelenaere: piano/synth

Cyrille Obermüller: double bass

Gert-Jan Dreessen: drums


 
 
Release 11 Augustus 2023  15 SEPTEMBER 2023

 
 

 

 
     
 
 

 
     
 
 


TRACKLIST


 
     
 

1  Mont Firmin

2  Night Liver

3  Heliocentric

4  The Vacuum

5  Bolbliksem

6  Where Am I?

7  Silvia

8  Surroundings

9  Wind Farm

 

   
   
 
 
 


- vorige single 'Night Liver (release 21 Juli -


 

 
     
 
 


LIVE


 
     
 
18/10,  De Singer, Rijkevorsel
mtba

 

 

   
   
 
     
     
     
 
     
     
     
 
   
     
 

  Out now: 'single 'Daisy' Camille-Alban Spreng's ODIL feat. Nina Kortekaas 'Unheimlich'
      
       

 
 
     
     
 
 
 
© Alexander Popelier


 
     
 


Een ode aan een gedicht van Beat Poet Allen Ginsberg

 
 
     
 
Met het nummer 'Daisy' brengt de Zwitserse pianist en componist Camille-Alban Spreng, samen met zijn Belgische powerensemble ODIL, een ode aan de wereld van'Pull my Daisy', een gedicht van beat poet Allen Ginsberg. 'Pull my Daisy' is een symbolische hymne van de Beat-generatie, mede geschreven door Allen Ginsberg, Jack Kerouac en Neal Cassady. Heel uitzonderlijk hebben de erfgenamen van Ginsberg hun goedkeuring gegeven om de tekst te laten matchen met de muziek van ODIL, een vrij uniek gegeven. 'Daisy' is het eerste vrijgegeven nummer van het nieuwe album van ODIL feat. Nina Kortekaas. Release van 'Unheimlich' op 29 september 2023 via W.E.R.F. Records
 

 
     
     
 
Camille-Alban Spreng 

 
 

 

De van oorsprong Zwitserse pianist Camille-Alban Spreng, die al ruim tien jaar in Brussel vertoeft, is sinds 2010 actief in een uiteenlopende waaier aan bands en projecten binnen de jazz, geïmproviseerde (elektronische) muziek, art performance en theater. Hij is te zien op podia doorheen heel Europa en genoot een opleiding aan diverse conservatoria bij gerenommeerde spelers als Emil Spanyi (HEMU, Lausanne), Eric Legnini en Kris Defoort (CRB, KCB, Brussel).
 
Samen met zijn vaste band ODIL bracht hij al twee platen uit: ‘Something’ (QFTF Records - 2016) en ‘RESON’ (QFTQ Records – 2019), met medewerking van Leïla Martial, en Valentin Ceccaldi op dat laatste album. ODIL opereert vanuit Brussel maar is, met in de rangen een spilfiguur met Zwitserse roots, een Franse drummer en een Ierse saxofonist, een band met internationale allure. De stem van Nina Kortekaas is bovendien een absolute meerwaarde.
 
Een derde album, getiteld ’Unheimlich‘, komt uit op W.E.R.F. Records in het najaar van 2023. De nieuwe plaat ontsproot aan Camille-Albans voorliefde voor Allen Ginsberg en de beatnik movement. Gedichten van Ginsberg worden voorzien van muziek, met name ‘Pull My Daisy’ (destijds mee geschreven door Jack Kerouac en Neal Cassady) en ‘White Shroud’, met goedkeuring van de rechthebbenden/erfgenamen.
 
De teksten die Camille-Alban zelf schreef voor het album ademen dezelfde beatnik vibe. Het nieuwe werk is in die zin ook een hommage aan Allen Ginsberg. “Ik hou van zijn manier van schrijven: het is grappig, twisted, eigenzinnig én spiritueel”, aldus Camille-Alban. “Ik kon geen betere titel bedenken voor het nieuwe album. ‘Unheimlich’ laat zich niet vertalen. De zwarte kat in de hal van een creepy hotel in ‘The Matrix’, ik denk aan dat beeld, die sfeer."
 
De muziek van ODIL heeft een naratief karakter en qua vorm zijn de composities niet alledaags. Impro speelt een rol en de muziek kenmerkt zich onmiskenbaar door een hedendaagse jazzesthetiek maar in de kern zijn de composities ook songs, een uniek gegeven. ‘Unheimlich’ is een jazzalbum dat zich net zo goed laat beluisteren als een poprockalbum.


 
 


Camille-Alban Spreng - Fender Rhodes + keyboards

Nina Kortekaas - voice + fx

Sam Comerford - tenor saxophone

Tom Bourgeois - alto and soprano saxophone

Geoffrey Fiorese - keyboards

Paul Berne - drums

 
 
     
      

 
 
Release 16 JUNI 2023  29 SEPTEMBER 2023

 
     
   

 
     
 
 


LIVE


 
     
 
21/9, AB, Brussel (W.E.R.F. labelnight)
19/10, Le Brass, Vorst (album release show)
20/10, Hnita Jazz Club, Rijkevorsel
24/11, CC De Ververij, Ronse
26/11, Bijloke, Gent
3/12, KAAP, Oostende

 

 

   
   
 
 
     
     
   
     
     
     
 
     
NEW ALBUM !

 


  © 2024 JAZZEPOES

 

 

 

up again !

 

 

 

back to start !