back to start !

 

 

ARCHIEF MUSIC 2023

                                                                                                               

click for index 

 

 

 

     




     
 
   
     
 

 mós ensemble  : '‘I did’'  ''Pets & Therapy'
      
       

 
 
     
     
   

 
 
© Alexander D'Hiet

 
     
 


Balancerend tussen verwondering en vastberadenheid beweegt het mòs ensemble zich naar gebieden waar genres als indie, jazz en pop elkaar overlappen of er niet meer toe doen en waar de rijke arrangementen van hun stemmen volledig tot hun recht komen. .


 
     
 


Mós ensemble



 
 

 

Deze achtkoppige band is het geesteskind van bassist Kobe Boon. De muzikanten leerden elkaar kennen in de rijke Gentse scene en zijn samen ook in andere projecten actief. Naast oprichter en componist Boon zorgen Astrid Creve, Roos Denayer & Marta del Grandi (zang), Benjamin Hermans & Ambroos De Schepper (blazers), Artan Buleshkaj (gitaar) en Simon Raman (drums) voor de specifieke sfeer, klankkleur, energie en improvisaties die Mòs ensemble eigen is.

 

In 2019 bracht het zijn eerste, zelf gefinancierde album Limbs uit. Daarin hoor je Oost-Europese koorzangen, de groovy krautpop van Stereolab en de saxofoon­furie van Rashaan Roland Kirk.

 

Hun tweede release Behind the Marble (W.E.R.F. records, februari 2022) is een ode aan de verbeelding, de macht van de fantasie, maar ook: een feest van benutte kansen. mòs ensemble speelt muziek die voluptueus durft zijn, risico’s neemt, mikt op finales die live groots zullen klinken, om vervolgens verrassende zijsporen bloot te leggen. Genres doen er niet meer toe. Deze muziek is veelkleurig en expressief, gestuwd door een luid kloppend hart, maar nu nog sterker gestuurd vanuit een centraal organisme dat emoties, kleuren, texturen en weelderige poëzie uitspeelt als een gebalde vuist.




 
     
 

 
     
 

 
     
 


Astrid Creve - Voice

Marta Del Grandi - Voice

Roos Denayer - Voice & Guitar

Ambroos De Schepper - alto & soprano saxophone

Benjamin Hermans - clarinets & baritone saxophone

Artan Buleshkaj - Guitar

Kobe Boon - Double Bass

Simon Raman - Drums


 
     
 


Pets & Therapy


 
     
Pets & Therapy is het geluid van een band die zijn sound blijft bijspijkeren en resoluut formules ontwijkt. Niet omdat ze zich aanpassen aan de waan van de dag, maar omdat die drang in hen stuurt. Het is intrigerend om vast te stellen hoe dit octet zijn kunst blijft verfijnen zonder die onvoorspelbare ontdekkingen te laten varen. Het is net die aanhoudende spanning tussen schijnbare contradicties die zo’n succes maakt van dit derde album.

Pets & Therapy, dat opgenomen werd in het voorjaar en najaar van 2022 in Gent en Milaan, heeft elf songs in de aanbieding, na de zeven van Limbs (2019) en Behind The Marble (2022). Dit album is compacter en leniger, maar ook meer uitgewerkt en ingenieus, met de afzonderlijke delen die knapper vermengd worden zonder al die individuele stemmen te verliezen. Luister maar hoe Roos Denayer, Astrid Creve en Marta Del Grandi hun vocale arrangementen geperfectioneerd hebben en zachte vervoering afwisselen met het koppig experimentele. Ze zijn een mini-koor geworden, een driekoppige sirene-ensemble met verschillende, maar heerlijk verwante stemmen. Hetzelfde kan gezegd worden over de andere muzikanten en de band als geheel. Ze contrasteren fragiele introspectie met verkennende exploratie en uitbundigheid, breken barrières af met plezier en overtuiging. Labels als pop, jazz en kamermuziek doen er niet meer toe. mòs ensemble werd een band die moeiteloos slalomt tussen gretige energie en weldadig drama, tussen dromerige breekbaarheid en punkachtige kracht, melancholie en euforie, en het directe en het grillige.

Stemmen, rieten, gitaar/mandoline, synth, bas en drums zijn allemaal kleuren op een gedeeld canvas dat toont hoe we nooit ophouden met denken, voelen, kijken en interpreteren. Het is een vertrouwd verhaal over mensen die meer inzicht proberen krijgen in zichzelf en hun plaats in de wereld in verhouding tot anderen, maar je krijgt het zelden gepresenteerd met deze combinatie van verbeelding, kunde en collectieve visie. Pets & Therapy is het geluid van een band op een nieuwe artistieke piek.
 
     
 
 
release 8 december 2023 22 maart 2024

 
 
 
     
     
 
 


LIVE


 
     
 

 

19/04 Cc De Ververij, Ronse
20/04 Cultuurkapel De Schaduw, Ardooie
2/05  Feinkost Lampe, Hannover
3/05 Trafo, Jena
5/05 Café Roland, Pforzheim 
7/05 Galao, Stuttgart
30/5 Hnita Jazzclub, Heist-op-den-berg
31/05 Ha Concerts, Gent 


   
   
 

   
   
 
     
     
     
 
     
   
     
 
   
     
 

 Astrid Haerens, Mariske Broeckmeyer, Jasmijn Lootens  : '‘OERHERT’'  ''Anger’s Family Tree '
      
     

 
 
     
     
 


© Kelly De Block




 
     
 


OERHERT is een immersieve en intimistische luisterervaring die Astrid Haerens’ poëzie combineert met nieuwe muziek van Mariske Broeckmeyer (MARIS) en Jasmijn Lootens.


 
     
  Op 19 januari 2024 start de Jazzlab tournee met de voorstelling OERHERT, rond de gelauwerde poëzie van Astrid Haerens (laureaat Poëziedebuutprijs 2023) en muziek van MARIS & Jasmijn Lootens. De start van de tournee valt samen met de release van hun album 'Anger's Family Tree' bij W.E.R.F. Records.

Het is zowel voor JazzLab als W.E.R.F. een uniek project, waarmee niet enkel een breed jazzpubliek wordt aangesproken, maar ook literatuurliefhebbers. Een groot deel van de tournee vindt trouwens plaats tijdens de Poëzieweek (25-31 januari 2024).

 
     
  In 2022 werkten Haerens en Broeckmeyer voor het eerst samen aan dit muzikaal-literaire project rond de effecten van machtsstructuren op het vrouwelijke lichaam, gevoed door hun gedeelde liefde voor experimentele muziek, improvisatie en jazz. Samen met celliste Jasmijn Lootens, die klassieke scholing met elektronische muziek combineert, duiken ze nog dieper in de cross-over tussen poëzie en muziek.

 
     
 
     
 
 
release JANUARI 2024

 
 
     
     
 

 
     
 


Astrid Haerens stem, teksten
Mariske Broeckmeyer toetsen, zang, elektronica
Jasmijn Lootens cello, elektronica

 
     
 

Muzikante/geluidskunstenaar Mariske Broeckmeyer (MARIS) en auteur/dichter Astrid

Haerens vonden elkaar in hun gedeelde liefde voor experimentele muziek, improvisatie en jazz. Ze ontdekten raakvlakken in hun artistieke werk, in hun denken, in hun liefde voor kunst en literatuur, en startten een gesprek dat niet meer is opgehouden. Beiden maken ze werk waarin o.m. lichamelijkheid, vrouwelijkheid en (het falen van) de stem centraal staan. Hun werk draait rond de kennis die een lichaam in zich draagt, en hoe je van daaruit kan vertrekken in plaats vanuit enkel het cerebrale en analytische, aspecten die als overwegend mannelijk worden gezien en die vaak centraal staan in de literatuur. In 2022 werkten de twee voor het eerst samen aan hun literaire jazzproject rond de effecten van machtsstructuren op een vrouwenlichaam, waarmee ze een frisse wind lieten waaien door de overwegend mannelijke jazzscene. MARIS en Astrid nodigden Jasmijn Lootens, een hybride celliste die klassieke scholing met elektronische muziek combineert, uit om samen nog dieper in het onderzoek en de cross-over tussen poëzie, spoken word, performance, geluidskunst en muziek te duiken. Daarvoor gingen ze aan de slag met oorspronkelijke Nederlandstalige gedichten en een aantal gezongen Engelse vertalingen uit Oerhert, nu ook de titel van hun voorstelling.

 
     
  ASTRID HAERENS

 
     
 

Astrid Haerens debuteerde in 2017 met de roman Stadspanters. In het voorjaar van 2022

verscheen haar poëziedebuut Oerhert. Daarin onderzoekt Haerens de effecten van

onderdrukkende systemen en grensoverschrijdend gedrag op een vrouwenlichaam. Oerhert

won de Poëziedebuutprijs 2023 en werd genomineerd voor de Herman de Coninckprijs en de C. Buddingh’-prijs 2023. Van 2022 tot 2024 is Astrid Letterzetter van Kortrijk, een alternatieve invulling van het stadsdichterschap. Ze leidt er een collectief van schrijvers en is twee jaar curator van het Memento woordkunstenfestival.

 
     
 

MARISKE BROECKMEYER

 
     
 

Mariske Broeckmeyer (MARIS) is een Brusselse muzikant en onderzoeker die in 2016

debuteerde met On Gods and Other Things. In 2021 bracht ze By Virtue Of The Absurd uit bij  W.E.R.F. Records en stelde ze het album voor tijdens met een JazzLab-tournee waarbij experiment en song elkaar afwisselden in een even filmisch als bedwelmend muzikaal avontuur tussen verrassing en herkenning. Het album kreeg een vervolg met de EP The Tyranny Of Temperance (2022).

 
     
 

JASMIJN LOOTENS

 
     
 

Jasmijn Lootens is een hybride celliste die actief is in een breed spectrum, van klassiek tot

hedendaags, van kamermuziek tot elektronisch gemanipuleerde improvisaties. Ze nam deel aan diverse interdisciplinaire projecten waarmee ze de positie van de hedendaagse cellist wil onderzoeken. Ze is o.m. lid van trio bODEM, het Nemø ensemble, het audiovisuele duo The Concrete Vinyl Corporation en het collectief Studio Radiaal, waarvan werk voorgesteld werd op meerdere continenten.

 
     
 
 


LIVE


 
     
 

 

19.01.24 Flagey/Brussels Jazz Festival, Elsene | 20.01.24 CC De Werf, Aalst* | 21.01.24 CC De

Meent, Alsemberg* | 24.01.24 CC Lokeren | 25.01.24 CC Het Perron, Ieper* | 26.01.24 Ha

Concerts, Gent* | 27.01.24 GC De Lijsterbes, Kraainem* | 31.01.24 30CC, Leuven | 01.02.24

kunstencentrum nona, Mechelen* | 15.03.24 Memento Festival, Kortrijk

(* OERHERT in een double bill met Eve Beuvens solo)



   
   
 
     
     
   
     
     
     
 
     
   
     
 
   
     
 

 Tutu Puoane : '‘Wrapped In Rhythm’'
      
       

 
 
     
     
   
 
© jammin'colors

 
     
 


‘Wrapped In Rhythm’ is het nieuwe album van Tutu Puoane, één van de belangrijkste actuele stemmen uit Zuid-Afrika. Het is geïnspireerd door de krachtige poëzieteksten die de zangeres diep hebben getroffen het laatste decennium.


 
     
 


TUTU PUOANE


 
 

Zangeres Tutu Puoane is één van de belangrijkste muzikale stemmen die er in de afgelopen jaren uit Zuid-Afrika  is ontstaan. Oorspronkelijk afkomstig uit Mamelodi town in Pretoria, is ze sinds 2002 in Europa gevestigd en maakt Antwerpen in België haar thuis uit  sinds 2004. Twee van haar albums hebben een South African Music Award (SAMA) ontvangen. Ze heeft projecten gedaan met de WDR Big Band onder leiding van John Clayton, het Metropole Orkest met Vince Mendoza, het Brussels Jazz Orchestra, met Tineke Postma en werkte mee aan het ‘Black Lives - from Generation to Generation’ project.

Hoewel Puoane al meer dan twintig jaar in Europa woont, draagt ​​ze de vreugde en de lasten met zich mee van het unieke erfgoed van Zuid-Afrika, en het is iets dat heel diep gaat. “Ik blijf door en door een Zuid-Afrikaanse. We hebben zoveel meegemaakt. We weten allemaal wat een fantastische plek het zou kunnen zijn." Ze laat zich inspireren door het rolmodel, “the tenacity and the fight ” (de vasthoudendheid en de strijd) van Miriam Makeba. Ze is voor altijd dankbaar aan haar mentor Sibongile Khumalo (1957-2021), één van de grote Zuid-Afrikaanse stemmen van de afgelopen jaren,

die onvermoeibaar in het talent van Puoane geloofde, haar zaak bevorderde en haar een gevoel van haar uniek talent mee gaf. Puoane heeft ook haar stem en haar sterke gevoel voor haar Zuid-Afrikaanse afkomst meegebracht naar podium- en dansproducties zoals de dansproductie van Wim Vandekeybus op ‘Speak Low If You Speak Love’ (2015) en Zuid-Afrika geïnspireerde producties als ‘Dear Winnie’ en ‘Mimi’s Shebeen’ van choreografe Alesandra Seutin.


 
     
 

 
     
 

 
     
 


Tutu Puoane voice - Ewout Pierreux piano - Clemens van der Feen bass - Dré Pallemaerts drums - featuring: Bert Joris trumpet (2 & 6) - Tim Finoulst pedal steel (1, 2 & 7), guitar (5) - Larry Goldings organ (4 & 5)

 
     
 


WRAPPED IN RHYTHM


 
     
Tutu Puoane herinnert zich duidelijk hoe diep ze beïnvloed was door de poëziebundel "In A Ribbon Of Rhythm" geschreven door haar Zuid-Afrikaanse landgenote, dichter en activiste Lebogang Mashile. Tien jaar geleden had het me in een wurggreep. Ik vind dingen over mijn land  zo moeilijk aan mezelf uit te leggen, het voelt allemaal zo vreemd en daarom hadden de gedichten van Lebo Mashile mij in hun greep. Ze kon dingen uiten die ik diep voel maar niet kon uitdrukken.” Terwijl ze willekeurig aan het bladeren was door de collectie heen begon ze een gedicht te lezen: “en ik hoorde er altijd muziek achter.” “Ik ontmoette Lebo in Johannesburg in 2014 en vertelde haar hoe ik gefascineerd raakte door haar werk. Zij gaf mij toen een kopie van haar bloemlezing en zegende mij met haar toestemming om door te gaan en haar woorden te zingen. De vreugde en de pijn die Zuid-Afrika oproept in de geest van Puoane zijn levendig uitgedrukt. Zoals de woorden van het openingslied bestaan liefde en afkeer ​​naast elkaar: “In het land van de gebroken spiegels /Het lelijke wordt goddelijk.” Het nummer “Find The Path” verkent enkele van de donkerdere en meer verlaten momenten wanneer men kampt met meer psychische problemen. Het laatste nummer “You and I”, legt Puoane uit, lijkt misschien de aankomst in een liefdevolle relatie, maar de woorden zijn donkerder van ondertoon, vooral als de ‘jij’ in de titel niet de geliefde is, maar het land dat ze heeft verlaten: “Op de flits van onze rug / Als het liefde is die we missen / Dan lopen we met de pijn die we zien.”
Over het songwritingproces zegt Tutu Puoane: "Het voelde ongelooflijk natuurlijk en in de meeste gevallen vielen dingen met verrassend gemak op zijn plaats. Soms voelde het alsof de poëzie de muziek schreef. Zoals het boek zo aangrijpend  ‘In a ribbon pf Rhythm’ heet, zat er zoveel ritme in de woorden en hoe ze geformuleerd waren. Ewout (haar man, pianist en vaste songwritingpartner Ewout Pierreux) en ik werkten samen aan veel nieuwe nummers, dus het was alchemistisch, het gebeurde gewoon. Voor sommige gedichten improviseerde ik een melodie in mijn telefoon, en hij harmoniseerde het - en voor sommige anderen kwam hij met een bepaald type van harmonische sfeer of geluid, en ik vond er een melodie bovenop." Puoane zegt: “Omdat de woorden het belangrijkste aspect zijn in dit project, wilde ik Larry Klein ook als producer, vooral omdat hij een echte meester is in het verzorgen van de woorden en ervoor zorgt dat de muziek de integriteit van de woorden. ondersteunt”

Het huidige album is Volume 1. Deel 2 wordt begin 2024 opgenomen met het Metropole Orkest, met arrangementen van Bert Joris.


 


TRACKLIST


 
     
 

 

1. Land Of Broken Mirrors

2. Latitude

3. Find The Path

4. Illicit Love

5. Courage

6. From The Outside In

7. The Desert’s End

8. Together


 
     
 
All songs were composed by Tutu Puoane & Ewout Pierreux, except “Find The Path”
& “The Desert’s End” by Clemens van der Feen, and “Together” by Ewout Pierreux.

 
     
     
 


 
     
 

 
     
 


 
     
 
 


LIVE


 
     
 

 

25 April Hnita-Hoeve - Heist-op-den-berg Belgium
26 April Paradox - Tilburg Netherlands
3 May Ha Concerts - Gent Belgium
8 May Porgy & Bess - Terneuzen Netherlands
17 May Jazz Station - Brussels Belgium
26 May Kaap - Oostende Belgium
8 June De Roma - Antwerpen Belgium

   
   
 

   
 
- HOT NEWS -

   
   
 
 15 JAN : New single : TUTU PUOANE "Latitude"

   
   
 

   
 
 


   
 
     
 
     
   
     
 
   
     
 
   
     
 

 Kin Gajo : Āku アーク'
      
       

 
 
     
     
 

© mondayjr

     
 


blends groove-based jazz and instrumental hip-hop


 
 
 

'Kin', dat wil zeggen een groep of clan. 'Gajo' is een Romani-woord voor een persoon die in of in de buurt van een samenleving of cultuur woont zonder er deel van uit te maken.

Kin Gajo  is een band geïnitieerd door de Brusselse accordeonist Stan Maris, die de krachten bundelde met saxofoonspeler Werend Van den Bossche ('Vaatwasser', 'Green Mean Machine') en drummer Tom Peeters ('Olga Jane') Het is het verkennen van de grenzen van jazz met instrumentale hiphop en elektronica in hun ongewone trio-formatie waar ze gaan voor een geluid vol grooves, beats en aanstekelijke ritmes, en improvisatie.

 
 
   

 
     
   

 
     
 

  

Werend Van Den Bossche // tenor saxophone, transverse flute, fx

Stan Maris // accordion, fx

Tom Peeters // drums

 
 
     
 
 

 
     
     
     
     
     
 
     
 
 
released 13 oktober 2023

 
 
 
     
   

 
     
     
     
     
 
     
     
   
     
     
 
   
     
 

 VOSTOK : 'Remote Islands'
      
            
 
 
     
     
   
 
© Fie Schouten
 
     
 


Vijftig eilanden waar ik nooit naartoe ben geweest en ook nooit zal komen.


 

VOSTOK’s ‘Remote Islands’ is het nieuwe album en gelijknamige project van het trio Fie Schouten, Vincent Courtois en Guus Janssen (klarinetten, cello, toetsen). Aan de basis van de muziek ligt een boek van Judith Schalansky: De atlas van afgelegen eilanden. Ondertitel: Vijftig eilanden waar ik nooit naartoe ben geweest en ook nooit zal komen.

 

 
 

Ieder stuk op VOSTOK Remote Islands klinkt als een eigen eiland, bewoond of onbewoond. De muziek rijst op uit een windstille oceaan. Plotseling een nieuw stuk land in zicht. Het trio Schouten, Courtois, Janssen tast voor velen onbekend gebied af en improviseert gedrieën een muzikale flora en fauna bij elkaar. De muziek ademt een sfeer van verkenning. Alsof de uitkomst niet vast ligt. Alsof de musici wel een gevoel hebben van wat ze zullen aantreffen, maar daar ook niet geheel zeker van zijn. Dat maakt het des te spannender: je bent als luisteraar deelgenoot van eenzelfde ontdekkingstocht.

Schalansky schrijft over eilanden die ze nooit heeft bezocht en waarvan ze ook niet verwacht dat ooit te gaan doen. Verbeelding en onderzoek bieden haar toch toegang tot verafgelegen werelden. De bibliotheek, Schalansky's vindplaats van het onbekende en het andere, opent fantastische mogelijkheden die de fysieke beperkingen van het reizen ver te boven gaan. In plaats van met "kolonialistische ijver," schrijft ze in de introductie, wil ze de eilanden met haar "verlangen in bezit nemen."

 
     
 

Wat de muziek verbindt met het boek is de manifestatie van een bepaalde onbereikbaarheid. Iets onwerkelijks dat wordt ontsloten. Ieder eiland in Schalansky 's Atlas is een variant op het eiland als zodanig: verafgelegen, karakteristiek, soms bizar, moeilijk te bereiken, wonderlijk en bovenal mogelijk. Een eiland is een eigen wereld. Het willen bezitten en beheersen heeft vaak een destructieve uitwerking op wat er leeft. De integriteit van het ecosysteem wordt aangetast. Net als muziek kan je het soms beter zijn gang laten gaan en niet aan strikte leefregels onderwerpen. Schouten, Courtois, Janssen kanaliseren de verhalen in een ander medium: geïmproviseerde muziek. Tijdens de eerste concerten van het trio in 2021, tekent Henning Bolte live mee. Eén van die tekeningen siert nu de hoes van het album. Het eiland verspreidt zich: wordt tekst, wordt muziek, wordt beeld.

Het blijft gissen hoe het volgende eiland klinkt op VOSTOK 'Remote Islands'. Daarom blijven luisteren. Muziek kan ons beeld van de werkelijkheid volledig bijstellen, omdat ze het voorstellingsvermogen oprekt. In plaats van gewoontes mee te dragen, onze vooringenomen oren, proberen onbevangen te luisteren naar wat ze te zeggen heeft. Muziek niet benaderen alsof ze al bestaat, maar naar haar luisteren terwijl ze wordt: ze is altijd onverwacht.

 
 

De laatste titel op de cd, "Inaccessible Island Rail" verwijst naar de naam van een vogeltje dat leeft op Inaccessible Island. Endemisch zelfs: deze kleine loopvogel leeft alleen daar. Hoewel het eiland is ontdekt, heeft de natuurlijke vorm, de steile kustwand, voorkomen dat de mens zich er kon vestigen. Het vogeltje en zijn leefgebied verhalen over muziek: soms verafgelegen, raadselachtig, onvoorstelbaar, maar vooral werkelijk. Muziek vertelt iets, net als de Inaccessible Island Rail, omdat ze zich heeft ontwikkeld los van de grillen, kuren, smaken en voorkeuren van overheersende stromingen. Zo voelt VOSTOK Remote Islands: alsof we kortstondig een inkijkje krijgen in een wereld die er altijd al is geweest. Je hoeft alleen maar aandachtig te luisteren, met ontzag voor het ongekende dat ze te zeggen heeft.

Improviseren als het doorbreken van (voor)getrokken muzikale grenzen. Zoals golven zichzelf schuimend en ruisend stukslaan op het strand. Zand stroomt weg en wordt teruggeworpen. Wrakhout spoelt aan. Stukken kust breken af. De kustlijn tussen het land en het water is geen grens die markeert maar verschuift. Ook geïmproviseerde muziek begeeft zich op onmeetbare grenzen. Muziek die niet werkt met limieten, maar met vergezichten. Vostok: 'Remote Islands' spreekt in ontelbare tongen. (Jan Niewenhuis, Oktober 2023)

 
     
 
***

Het boek van de Duitse Judith Schalansky 'Atlas van de afgelegen eilanden' kwam uit in 2009 bij Mare Verlag. Zij kreeg er onder meer de German Design Award en de Red Dot Design Award voor. Het is een internationale bestseller en vertaald naar onder meer Engels, Spaans, Frans, Zweeds, Pools en Nederlands (Signatuur, 2014).


 
 


 
     
   
 
© cover Henning Bolte


 
 

   Fie Schouten bass clarinet I clarinet in A bassethoRN - Vincent Courtois violoncello

Guus Janssen piano I organ I harmonium I harpsichord

featuring Giuseppe Doronzo baritone saxophone tracks 6-8,10)


 
     
     
 
     
     
 
     
 
 
release 24 november 2023

 
 
 
 
 

 
     
 
 


LIVE


 
     
 

22 nov ’23, 20:30 Bimhuis Amsterdam CD release Schouten | Courtois | Janssen + Henning Bolte live drawing

 

6 febr’ 24 Verkadefabriek, Den Bosch

Schouten | Courtois | Janssen + Tim Vermeulen visuals & electronics

 

23 febr ’24, 20:00 KAAP, Brugge (Belgium)

Schouten | Courtois | Janssen

 

24 febr ’24 Musis, Arnhem Andriessen Festival

Schouten | Courtois | Janssen

 

26 april ’24, 20:30 Tivoli-Vredenburg, Utrecht

Schouten | Huby* | Janssen + Adriaan van Dis voice

 

14 may ’24, 20:00 Open Music Graz (Austria)

Schouten | Courtois | Janssen

 

15 may ’24, 20:30 Porgy Vienna (Austria)

Schouten | Courtois | Janssen + Sophie Hassfurther

 

*violist Régis Huby vervangt Vincent Courtois



   
   
 
     
   
 
 

 'Trombone Ensemble' Nabou Claerhout
      
     

 
 
     
     
 



© Stefaan Temmerman

 
     
 


Fris en ambitieus project van een van de belangrijkste nieuwe namen in de jazz in België

 
 
     
 
Het langverwachte full album van Nabou's ambitieuze project is er !
 

 
     
  Vijf trombonisten en een driekoppige ritmesectie: die unieke muzikale synergie brengt Nabou Claerhout tot leven met haar eigen Trombone Ensemble. Opgericht begin 2022 in Rataplan Antwerpen, stond deze internationale groep — met muzikanten uit de UK, Duitsland, Nederland en België — datzelfde jaar reeds op Gent Jazz & Jazz Middelheim. In januari 2023 was Nabou artist in residence op het Brussels Jazz Festival in Flagey. Ze presenteerde er haar Trombone Ensemble als één van drie carte blanche projecten In een uitverkochte Studio 4. Daar trad de Amerikaanse trombone legende Robin Eubanks mee aan bij het jonge collectief als special guest, nadat hij eerder die week ook mee in de studio dook en op drie album tracks te horen is.

Verwacht je aan een mix van Nabou's karakteristieke melancholische stukken en stevigere grooves, steeds weer gebouwd op de narratieve melodieën uit dat wijdse, gelaagde, warme deken aan tromboneklanken.

Het zelf-getitelde album verscheen op 3 november 2023 via W.E.R.F. Records.

 
     
   

 
     
 



Nabou Claerhout
: trombone, compositions
Rory Ingham: trombone
Peter Delannoye: trombone
Nathan Surquin: trombone
Tobias Herzog: bass trombone, tuba
Gijs Idema: gitaar
Cyrille Obermüller: contrabass
Daniel Jonkers: drums
+ GAST Robin Eubanks: trombone


 
 
 
het project 

 
     
  Een eigen ensembleproject stond al jaren op de bucketlist van Nabou Claerhout. Na een residentie bij het Antwerpse cultuurhuis Rataplan zag ze de creatie al in het voorjaar van 2022 werkelijkheid worden. Shows op Gent Jazz, Jazz Middelheim en Brussels Jazz Festival volgden het afgelopen anderhalf jaar, en nu bracht het collectief op 3 november 2023 hun titelloze debuutalbum uit via W.E.R.F. Records. Nabou componeerde het volledige repertoire voor dit Ensemble zelf, en deed dat met een volledig open visie. Tijdens het schrijven van de muziek verkende ze de brede mogelijkheden van de trombone: "Het doel is om je te verwennen met warme, zachte, dragende partijen en daarna het pittige en hartelijke karakter van de trombone te ontdekken." Die ritmische speelsheid, die we vaker horen in Nabou's composities met haar kwartet N∆BOU, sijpelt ook subtiel door in het geluid van deze band. Ondanks de 'ongewone' bezetting van vijf uiteenlopende jazztrombonisten, elk met een andere achtergrond, krijg je toch een zeer homogeen geluid te horen, dat vol speelsheid en kleine details zit. "Ik probeerde ruimte en focus te maken voor elk individu. En natuurlijk is er ook een glansrol weggelegd voor de ritmesectie met gitaar, contrabas en drums.". Toen Nabou voor dit project op zoek ging naar de gedroomde collega-jazzmuzikanten, kwam ze terecht bij artiesten uit eigen land, België, maar ook van verder buiten de landsgrenzen: Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland." Bij de selectie van de trombonisten heb ik gezocht naar specifieke klankkleuren, maar ook naar persoonlijkheid. Het is belangrijk dat er een goede balans is in het samenspel, maar ook dat elke muzikant op zichzelf sterk genoeg is voor de solopartijen."
Op het album voegt niemand minder dan de Amerikaanse jazztrombonelegende Robin Eubanks zich bij de jongeren. 

 
     
 
     
 
 
released 3 november 2023

 
 
 
     
 
 


CONCERTEN


 
     
 
19.11.23 | Jazz Brugge, Brugge (BE)
22.11.23 | De Roma, Antwerpen (BE)
23.11.23 | NONA, Mechelen (BE)
24.11.23 | HA Concerts, Gent (BE)
09.03.24 | Transition, Utrecht (NL)
22.03.23 | CC De Schakel, Waregem (BE)


   
   
 
 
     
   

 
     
     
     
 
   
 
   
     
 

 Joachim Badenhorst’s 'Zero Years Kid' : 'Geen Grenzen'
      
           

 
 
     
     
 

© Wannes Cré

 
     
 


JazzLab-tournee (24.11-20.12) & album release (10.11)


 
     
  Rietblazer Joachim Badenhorst is niet meer weg te denken uit ons muzieklandschap. Hij is actief met uiteenlopende eigen projecten en is daarnaast ook een van de meest gevraagde muzikanten van zijn generatie. De voorbije jaren kon je hem horen bij aki, Porous Structures, The Free Orleans Rebel Band, het Lennart Heyndels Quartet en talloze andere bezettingen. Hoog tijd om hem nog eens zijn eigen ding te laten doen, een project waarvoor hij samen met Rinus Van de Velde een heel eigen universum op poten zet.


 
     
 

 
     
  Het draait bij Badenhorst om persoonlijkheid. Of het nu gaat om subtiele kamermuziek, in de traditie gewortelde jazz, vrije improvisatie of puur experiment: hij slaagt er steeds in om zijn herkenbare stempel op de muziek te drukken. Maar wat gebeurt er als hij wars van trends en verwachtingen zijn verbeelding vrij spel geeft? Het antwoord op die vraag is Zero Years Kid. Jazz zit er zeker nog in, maar Badenhorst ziet het ook als een speeltuin om andere ideeën en interesses een plaats te geven. Samen met Jan de Vroede, Lennart Heyndels en Erik Heestermans brengt hij een kleurrijk amalgaam van jazz/improvisatie, hiphop, pop en experiment, met speelse, poëtische teksten in zijn moedertaal. Zijn klarinet en sax vult hij aan met samples en elektronica en het resultaat is een verrassende fantasiewereld waarin het heerlijk verdwalen is. Dat slaat aan, want zelfs kunstenaar Rinus Van de Velde is grote fan. Hij tekent niet alleen voor de nieuwe albumhoes; tijdens de concerten wordt Van De Veldes film La ruta natural (2021)vertoond en spelen de muzikanten in heuse Van De Velde-kostuums, omringd door objecten uit diens fascinerende universum. De band stelt zijn debuutalbum voor. 'Geen Grenzen' verschijnt op 10.11 via KLEIN Records.


 
     
 

 
     
 


zang, klarinetten, sax: Joachim Badenhorst • keyboard, gitaar: Jan de Vroede •
elektrische bas, modulaire synth: Lennart Heyndels • drums: Erik Heestermans

 
     
 
 

 
     
 
Release 10 november 2023

 
     
 


CONCERTEN


 
     
 

 

24.11.23 Rataplan, Borgerhout | 25.11.23 BRAND! Festival, Mechelen | 01.12 Flagey, Elsene |
02.12.23 4AD, Diksmuide | 06.12 CC De Werft, Geel | 08.12.23 CC De Factorij, Zaventem |
20.12.23 Ha Concerts



 
     
     
   

 
     
     
     
     
 
     
NEW ALBUM !

 


  © 2024 JAZZEPOES

 

 

 

up again !

 

 

 

back to start !