back to start !

 

 

ARCHIEF MUSIC 2024

                                                                                                               

click for index 

 

 

 

     
 



 
     
 
     
 
   
     
  Antoine Pierre's Vaague : 'Oktopus Mekaniks'     
 
     
 

© RAMINTA CEPONYTE


 
 



Het elektronische avontuur van de Brusselse drummer/producer Antoine Pierre culmineert in een elf nummers lang dansvloer-epos

 
     
 
HISTORY

 
     
 

Na twee veelgeprezen EP’s – titelloos in 2021 en ‘From the Ashes’ in 2022 (uitgebracht op zijn eigen label Shapes No Frame) –, samenwerkingen met Le Motel, Amy Root en Dorian Dumont (ECHT!) en een reeks concerten in binnen- en buitenland brengt VAAGUE eindelijk een eerste full-album uit: 'Oktopus Mekaniks'.

 
     
 
     

 


 
release  18 OKTOBER 2024

 
 
     
     
 


 
     
 

Akoestiek en elektronica versmelten met scherpe energie, perfect uitgevoerd op ‘Leviathan’, de eerste single van het album. Een basachtige groove met diepe subs neemt je mee op een epische trip waarbij bewerkte strijkers als melodie fungeren, terwijl de groove zich losbarst tussen akoestische drums en lo-fi samples, voordat een vrolijke akkoordsequentie de luisteraar meeneemt naar een episch crescendo.

 
  Of het nu gaat om pulserende synthesizers of golven van betoverde of duistere geluiden, elk elektronisch element mengt zich naadloos met de harmonische beats uitgevoerd door Pierre. Tracks als 'Amsterdamn', met de Britse gitarist Stuart McCallum, boeien en hypnotiseren, terwijl 'Oktopus Mekaniks' een kleurrijke toegangspoort biedt tot een opwindend muzikaal universum waar basmuziek, dub, ambient, jazz, drum-'n-bass en clubmuziek samenkomen .

Elders zorgt de in Edinburgh geboren nu-folkzangeres Anna McLuckie voor betoverende zang op de zoete klanken van 'We'll See', terwijl 'Typhoon' beschikt over baszware dub-vibraties, voordat het tempo verandert met de krachtige, impulsieve drum-en-bass. klanken van 'Takes Time' en 'Ignition' brengen je in een trance-achtige, ritmische toestand.

VAAGUE navigeert tussen ongecompliceerde clubmuziek, diepe basmuziek, drum-'n-bass, ambient synth-soundscapes, genetisch gemodificeerde jazz en jungle-grooves, altijd met één gemeenschappelijke noemer: ninja-drumklanken !

 
     
 
Voor fans van Squarepusher, Ivy Lab, Luke Vibert, Modeselektor, Machinedrum,...


 
 
gerenommeerde internationale podia / showcase festivals :

 
 
25.10.24 | Vooruit, Ghent (BE) // support Acid Arab
13.11 | Fifty Lab in AB Club (Brussel, BE)
29 + 30.11 | La Gare (Parijs, FR)

 
     
     
   
     
     
     
 
     
   
     
 
   
     
 

Kirri's Travelin' Kitchen Jam single : 'Wild Wild Night'   

 
     
 

Stef Paglia & Kirri Valvekens © Kirri Valvekens


 
 



Project rond singer-songwriter Kris Kirri Valvekens, de zanger-gitarist met de rauwe, donkere stem, sterk gelijkend aan die van Neil Diamond.


 
     
 



 
 
Songs geschreven aan de keukentafel over de do’s en don’ts van het leven,van kleine zieleroerselen tot de grote vragen des levens..gegoten in een bluezy-rootsy omhulling.

Door een kenmerkend energieke vertolking komt de jarenlange podiumervaring bovendrijven, is het nu solo of met begeleidingsband.Een grote podiumvastheid werd opgebouwd tijdens het toeren met bands als DIAMONDS ON THE ROCKS (N Diamond-tribute), GREENWOOD (Fleetwood Mac tribute) of met allerhande blues en coverbands.( AJ & The Moose, 5 o’Clock Shadow Bluesband, Kirri Willy & le magasin dangereux, Verlin …en veel, veel meer…)Podia werden o.a. betreden te Dranouter, Genk On Stage,Gentse Feesten, Gevarenwinkelfestival, Blues in Bruges...


 
 
Stef Paglia

 
     
 
Toen Stef Paglia op zijn twaalfde via zijn vader in aanraking kwam met de muziek van Stevie Ray Vaughan, was het alsof hij door de bliksem werd getroffen. Zijn liefde voor het
gitaarspel van Vaughan zorgde ervoor dat hij het bluesvirus opnam en nooit meer uit zijn lijf kreeg. Muzikant zou hij worden.
Vanuit Aarschot zette hij na zijn middelbare studies koers richting de PXL in Hasselt met als enige doel fulltime muzikant te worden. Intussen zijn we een aantal jaren verder en klinkt het palmares van Paglia al tamelijk indrukwekkend: zo was hij stichtend lid van The BluesBones en werkte onderweg samen met Laurence Jones, Danny Bryant enThe Nimmo Brothers. Ook met Kaz Hawkins speelt Paglia geregeld, in binnen- én buitenland. Kers op de nog verse taart: twee prestigieuze Belgian Blues Awards in juni.

 
  En als kers op de taart werd onderstaande videoclip ingeblikt door de gerenommeerde video-artiest David Van de Weyer !

 
 
David Van de weyer

 
     
  winnaar van vele buitenlandse prijzen op Kortfilm-festivals zoals:
No Coast Film Fest - Kansas - US
Best Short Animation at Montevideo World Film Festival
Toronto Shorts International Film Festival
e.m. ...
Auteur van het boek YELLOW DIGESTER

 
 
Na 2 Ep's en 3 singles volgt nu 'WILD WILD NIGHT', te verkrijgen via alle digitale kanalen.


 
     
     
 

 
     
     
     
 
     
   
     
 
   
     
 
ramon van merkenstein trio : 'Waiting for a Summer Storm
 ' 
 
     
 


 
     
 


Waar ons debuut Quiet Dreams ging over reflecteren op het verleden, kijkt Waiting for a Summer Storm naar de toekomst. Het legt de diepte en verbinding vast die we als trio hebben opgebouwd, en de muziek weerspiegelt deze krachtige band. Waiting for a Summer Storm is meer dan een album; Het herinnert ons eraan hoe krachtig muziek is, ondanks de omstandigheden. Het album is een eerbetoon aan een nieuw begin, avonturen die nog moeten komen en de dromen die ons vooruit helpen.

 
     
 

 
 


Ramon van Merkenstein // double bass & compositions
Gabriele di Franco // guitar & effects
Lieven Venken // drums


 
     
 
     

 
 
release  4 OKTOBER 2024

 
 
     
 
LIVE

 
     
 
27/10/24 – 15:00 – Theaterzaal de Krop, Kampenhout (tickets)
01/11/24 - 20:30 – 27BFlat, Brugge (tickets)
22/11/24 – 20:30 – Jazz Station, Brussels (tickets)
31/01/25 – 20:00 – CC de Factorij, Zaventem (tickets)

     
     
   
     
     
 
     
     
   
     
 
   
     
 
Machtelinckx/Gouband/Leroux/Rasten : 'porous structures II
 ' 

 
     




 


In 2019 was ‘porous structureS’ het eerste album van het kwartet Machtelinckx/Badenhorst/Cools/Gouband. Het album won de prijs voor ‘Best Belgian Jazz Album’. Vandaag verschijnt ‘porous structureS II’, een nieuw album van een kwartet onder leiding van Ruben Machtelinckx, dit keer in het gezelschap van Fredrik Rasten, Frederik Leroux en opnieuw Toma Gouband.

 
 


 
     
 


Ruben Machtelinckx: akoestische gitaar
Fredrik Rasten: akoestische gitaar
Frederik Leroux: akoestische gitaar
Toma Gouband: percussie

 
 
ALBUM
 
     
  Wat overblijft is de keuze voor akoestische en fragiele klanken, begrijpelijk voor de luisteraar maar met een onderliggende spanning en complexiteit. Nieuw is de verwevenheid van akoestische gitaren. Terwijl het eerste album met stilte speelde, speelt ‘Porous structures II’ met texturen. De melodieuze stem wordt ingeruild voor een groepsgeluid waarin individuen nauwelijks te onderscheiden zijn. De klassieke rollen in een ensemble worden verlaten: de drie gitaren weven een web en de percussie beweegt zich daar vrij doorheen. Het kwartet speelt een eigenzinnig spel van eindeloze, subtiele variaties.
 
     
 
LIVE


 
     
 


12 November 2024 HA concerts, Gent

13 November 2024 Nona, Mechelen

14 November 2024 Rataplan, Antwerp

15 November 2024 Otoro, Roborst
 

 
     
 
 
     
     
     
 
     
   
     
 
   
     
 
   
  Massot/Florizoone/Horbaczewski : 'Lignes de fuite’  
     
 
     
     
 

© Femke den Hollander

 
     
 


Na Cinema Novo (2006), Balades Ephémères (2011) en Secrets (2016, featuring sopraan Claron McFadden) toert Massot/Florizoone/Horbaczewski vanaf eind september 2024 tot mei 2025 weer rond in België en Nederland met de presentatie van hun 4e album, ‘Lignes de fuite’.

 
 
     
   

 
     
 

Qua repertoire laten Marine Horbaczewski (cello), Tuur Florizoone (accordeon), en Michel Massot (tuba, euphonium & trombone) zich niet zomaar in een muzikaal hokje duwen. Zo laveren ze van Nino Rota-achtige weemoed naar zangerige stukken, walsen lichtvoetig en flirten met jazz, en hedendaags klassiek. In gedachte passeren intussen olifanten en muizen, vrolijke prinsen, weemoedige prinsessen en overwerkte ambtenaren de catwalk.

 
 
     
 
Een onuitgegeven trio

 
     
  Hun instrumenten -tuba, accordeon en cello- lijken op het eerste gezicht dan wel ongebruikelijk voor samenspel, de troeven van deze combinatie zijn zinnenstrelend: een mooie klankkleur, een breed register en een fotogenieke podiumprésence op elk concert. De souplesse waarmee ze op concerten als een perfect geolied trio ronddraaien, de melodische elegantie van de composities en de gemillimeterde precisie waarmee alles zijn plaats krijgt... het verrast en inspireert. Al improviserend tovert het drietal de vreemdste, meest prettig gestoorde, maar bovenal ontroerende klanken uit hun instrumenten. Het treft dat ze bijna 20 jaar samenspelen en het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ze elkaar blindelings vinden.
 
 
 
 

 
     
   

 
 
Lignes de fuite

 
     
  Tuur Florizoone vertelt over het creatieproces van ‘Lignes de Fuite’: “We gaven onszelf een compositieopdracht, wat resulteerde in een 30-tal melodieën die werden besnuffeld, gewikt en gewogen. Uit die selectie resulteerde de naam voor de cd: ‘Lignes de fuite’ of vluchtlijnen. Die verwijzen naar het contrapuntisch karakter van de composities. Geen akkoordenschema’s maar véél stemmen vormen de basis. Stemmen kunnen samen of apart gespeeld worden. Lijnen dus. Lang-kort, snel-traag. Logischerwijs kunnen zowel cello als blaasinstrumenten gewoonlijk maar een enkele stem spelen, terwijl de accordeon er meerdere aankan. Al die lijnen werden dan verdeeld maar niet noodzakelijkerwijs volgens het voorbestemde pad: zo kan de tuba soleren, kan de accordeon baslijnen spelen, kan de cello harmoniseren, etc.”  

 
     
 
Opnames in TOOTS studio

 
     
 

Na een intense creatieperiode volgden verschillende try-outs voor een beperkt publiek en ging de groep op tournee in China. Daar testten ze de nieuwe muziek meteen uit voor een zeer internationaal publiek, op de opening van de vernieuwde Belgische Ambassade. “Het werd een onvergetelijk concert en een groot succes, wat ons geloof in de kracht van de composities versterkte en de tijd voor opnames rijp was”, zegt Michel Massot. Die opnames liepen 4 dagen lang in de legendarische TOOTS Studio van de VRT in het Flageygebouw, onder de technische leiding van Stef Van Alsenoy, bekend van zijn ontelbare AB-concertopnames.

Alle 14 composities op ‘Lignes De Fuite’ zijn dus netjes verdeeld onder de 3 muzikanten maar collectief gearrangeerd. De composities zijn fris, tijdloos, melodieus en verhalend, met een onuitputtelijke zin voor avontuur als leidraad. Verwondert het nog dat het album uitkomt op het Aventura Musica-label van Tuur, ook producer van deze cd/lp?

 
 
     
 
Line up

 
     
  Bepalend voor het creatieproces en samenspel zijn de culturele roots van deze muzikanten, wat zorgt voor een magie die hen al bijna 20 jaar verbindt. Zo woont Marine Horbaczewski in Luik en draagt ze de Oekraïense achternaam van haar vader. Geboren en getogen Brusselaar Michel Massot is via zijn moeder een kwart Congolees. Tuur Florizoone werd geboren in Leuven, woont als meertalige in Brussel en dankt zijn achternaam aan zijn uitgeweken ouders uit de Westhoek. De Franstalige titel van de nieuwe cd/lp refereert ook naar de gemeenschappelijke spreektaal van de 3 muzikanten. 

 
 


Tuur Florizoone accordeon, Marine Horbaczewski cello, Michel Massot tuba, euphonium & trombone

 
 
 
Live

 
     
     
     
     
   

 
     
     
     
     
 
     
   
     
 
   
     
 

 
     
         
     
     
   
 
© GuyVerlinde
 
     
 


Met Tears Over Gaza brengt Guy Verlinde (B) een krachtig muzikaal statement over de onvoorstelbare pijn en het lijden van het Palestijnse volk in de Gazastrook. In de rauwe slide gitaar, blues piano en doorleefde vocals, echoot het lijden van een volk gevangen in een uitzichtloze situatie, terwijl de wereld toekijkt.

 


 
 


ARTISTIEKE PLICHT




 
     
 

Als artiest heb je de unieke kracht om een stem te laten horen die ver buiten jezelf reikt. Daarom is het de plicht van elke artiest om op te komen tegen onrecht waar het zich ook voordoet. Guy Verlinde gebruikt hier zijn stem en muziek om aandacht te vragen voor de wrede realiteit waarin het Palestijnse volk in de Gazastrook zich bevindt en wil hij mensen inspireren om op te komen en zich uit te spreken tegen dit geweld.

 
     
 
DE SONG

 
     
  De song is een old school 12-bar akoestische slow blues die de rauwe emotie van de traditionele bluesmuziek en het onderwerp perfect vangt. Met een langzaam tempo en ingetogen
arrangement laat Tears Over Gaza ruimte voor elke noot om binnen te komen. Het is de eenvoud van de compositie die de kracht ervan benadrukt. Zo geeft een eenvoudige bezem het ritme aan van deze song.
 
     
 
LYRICS

 
     
 
We’re watching genocide on TV.
Tears over Gaza.
We’re watching genocide on TV.
They’re killing innocent children,
and the world lets the murderers go free.
Tears keep on pouring,
while all bombs only reap more hate.
Tears keep on pouring,
while all bombs only reap more hate.
They’re always acting like a victim,
since they started this in 1948.
How many more tears
before we’ll rise and take a stand?
How many more tears
before we’ll rise and take a stand?
Oh, if there's a god above,
how can this be the promised land?

 
 
     
 
Guy Verlinde

 
     
  In 2024 werd Guy Verlinde geëerd met de Belgian Blues Award. De afgelopen twee decennia domineerde Guy Verlinde (°1976) de Belgische bluesscene. Hij nam 17 albums op en speelde in talloze clubs en festivals waar hij de affiche deelde met grootheden als B.B. King, John Fogerty, Tony Joe White, Santana, John Hiatt, Canned Heat, Jeff Beck ... Ook in Nederland bouwde hij een stevige live reputatie op en speelde o.a. in TivoliVredenburg, Verkadefabriek, Moulin Blues, …
Guy is een geboren verteller en stijlvolle performer. Zijn live shows zijn van een hoog niveau en door zijn met Blues, Roots & Americana doordrenkte songs, wordt hij soms vergeleken met Danny Vera en Doug MacLeod.


 
 

 
     
 


-
Guy Verlinde: vocals, resonator guitar, broom
- Tom Eylenbosch: piano

 
     
 

 
     
 
 
     
     
 
     
   
     

 

 Reinier Baas & Ben van Gelder -- 'This is Water'        

    
 
 

© Jonathan Herman

 


Saxofonist Ben van Gelder en gitarist Reinier Baas kondigen met trots de release aan van hun derde gezamenlijke plaat, 'This Is Water'. Dit album is een bewijs van hun unieke artistieke synergie, puttend uit een gedeeld muzikaal vocabulaire ontwikkeld gedurende hun 15-jarige samenwerking. Baas' pittige benadering van de gitaar, gekenmerkt door onverwachte ritmische en dynamische verschuivingen, sluit naadloos aan bij Van Gels mix van transparante lyriek en explosieve virtuositeit.

 

 

 


Performer(s): Reinier Baas, Ben van Gelder (featuring: Jeff Ballard, Cory Smythe, Han Bennink, Marta Warelis)
 

 

Voor deze plaat nodigden Baas en Van Gelder vier diep authentieke muzikanten uit, die speciaal voor hen componeerden. De resulterende, op maat gemaakte songs dienen als voertuigen voor expressie, waarbij de sterke punten van elke gast naar voren komen en de nadruk ligt op improvisatie. Pianist Cory Smythe voegt bijzondere, etherische texturen toe en daagt het duo uit om zich op onbekend, microtonaal terrein te begeven. Drummer Jeff Ballard - een jeugdheld van het duo - straalt een diep begrip uit van muziek en de kracht ervan om te verbinden. Hij is een onbaatzuchtige, moeiteloze en genereuze communicator. In 'This Is Water' tenslotte spelen drummer Han Bennink en pianiste Marta Warelis, beiden compromisloos en bereid om perfectie op te offeren voor emotionele resonantie.
This Is Water' is geïnspireerd op de gelijknamige toespraak van de Amerikaanse romanschrijver David Foster Wallace. In deze oprechte toespraak presenteert Wallace de volgende parabel:
“Er zwemmen twee jonge vissen en ze komen toevallig een oudere vis tegen die de andere kant op zwemt, die naar ze knikt en zegt: “Goedemorgen, jongens. Hoe is het water?” De twee jonge vissen zwemmen een stukje verder, uiteindelijk kijkt een van hen naar de ander en vraagt “Wat is water in godsnaam?”.
Met deze parabel introduceert Wallace het idee dat individuen een bewuste keuze moeten maken om de werkelijkheid te interpreteren. Hij suggereert dat mensen door “eenvoudig bewustzijn” de vrijheid bezitten om betekenis en bevrijding te vinden, zelfs in de meest alledaagse aspecten van het leven.
Om de release van 'This Is Water' te vieren, beginnen Reinier Baas en Ben van Gelder in het najaar van 2024 aan een tournee door Europa.


 
 
 
 
     

 
 
release  13 SEPTEMBER 2024

 
 
 

Concerts 2024-2025

 

OKTOBER 2024

3 De Doelen - Rotterdam (NL, Double bill with Tony Roe)
NOVEMBER 2024

9 Rockit Festival - Groningen (NL) feat. Jeff Ballard
15 Academiezaal - Sint Truiden (BE)
22 Paradox - Tilburg (NL)
MAART 2025

15 Transition Festival - Utrecht (NL) feat. Jeff Ballard

 
 


 
 
     
   
     
 
   
     
   'Skordatura i.s.m. Jozef Dumoulin & Mâäk :
 'Beefkat' 
               
   
 
     
     
 



© SAM VERHAERT


 
     
 

File under: Henry Threadgill, Mingus Big Band, Mâäk, Steve Lehman, Greetings From Mercury, ...
 


 
 



 
 

 

 
 
De Band

 
     
 

Skordatura, Jozef Dumoulin en Mâäk vinden elkaar op het nieuwe album in een ruwe omhelzing van energie en rauwe expressie, wars van compromissen en met een tomeloze passie die alles, wat mooi én lelijk is, omvat.

 
 
 
Skordatura
 
     
  Met rollende ritmes, snedige injecties, hoekige grooves, flarden humor en een onwereldse sound die nu en dan herinnert aan de intergalactische funk van Battles, of toch hun bandeloosheid, mâäkt Skordatura werk van een borrelende stoofpot van ideeën. Fender Rhodes wizard Jozef Dumoulin zorgt voor extra vuurwerk als nieuw ingelijfde vierde Skordaturiaan.

 
     
 
Jozef Dumoulin
 
     
  De Belgische pianist Jozef Dumoulin herdefineerde het Fender Rhodes keyboard dankzij zijn eigentijdse, eclectische en zeer persoonlijke benadering van het instrument. Naast zijn eigen projecten is hij ook een veelgevraagde sidekick in het circuit van jazz en geïmproviseerde muziek. Jozef woont momenteel in Parijs.

 
     
 
MÂÄK
 
     
  MÂÄK ontstond meer dan 20 jaar geleden als een fascinerend jazzensemble en is vandaag uitgegroeid tot een veelzijdig collectief met internationale vertakkingen. Eeuwige avonturiers Laurent Blondiau, Jeroen Van Herzeele, Michel Massot en Grégoire Tirtiaux vormen met Mâäk één van de meest opwindende avant-gardistische jazzformaties in België.

 
     
 
Highlights Skordatura
 
     
  Laureaat Jong Jazztalent Gent (Gent Jazz)
Winnaar Citadelicprijs jazzconcours Muziekmozaïek
Winnaar eerste prijs en prijs voor beste solist (Jakob Haghebaert) jazzconcours Comblain-la-Tour
Winnaar Concourioso
 
     
 
LINE-UP album ‘Beefkat’:
 
     
 


Joshua Dellaert - basgitaar / Sebastiaan Vekeman - drums & compositie / Jakob Haghebaert – gitaar / Jozef Dumoulin - Fender Rhodes, synths / Laurent Blondiau – trompet / Grégoire Tirtiaux – altsax / Jeroen Van Herzeele – tenorsax / Michel Massot – tuba, trombone

 
   
 
     
 
     
 
 
release  27 SEPTEMBER 2024

 
 
 
 


EXCLUSIEVE LIVE ALBUMVOORSTELLINGEN dit najaar!


 
 
 
17/11/2024, KAAP, Oostende
21/12/2024, CC DE VERVERIJ, Ronse


 
 
 
     
   
     
     
 
     
   
   
 
     
     
 
   
     
   Otto Kintet : 'Wildernis'
      


 
     
     
 



© Federico Fiordigiglio

 


 
     
 


Met het album 'Wildernis' levert Otto Kintet een scherpe observatie van de (menselijke) natuur.

 
     
 

 

.Alle composities zijn van bandleider en contrabassist Otto Kint. Hij liet zich inspireren door Wildernis Strmbk, een verlaten sportcomplex dat hij omvormde tot een broedplaats voor kunstenaars uit verschillende disciplines. Kint woonde er vijf jaar en zag hoe de natuur geleidelijk de opgeruimde, door de mens gemaakte plek terugwon. Kint vertaalde deze evolutie naar diverse composities met ruimte voor improvisatie en ongeremd samenspel, een aanpak die hij ook in de studio doorvoerde. Het hele album werd opgenomen met alle muzikanten in één kamer, zonder koptelefoon of overdubs. Rust en helderheid kenmerken het album op verschillende momenten. Daarnaast blijft Otto Kintet een groove-based band die krachtige optredens kan leveren. "Polyfone motieven die naar elkaar toe bewegen en dan weer als tektonische platen in elkaar passen, zijn een beetje ons handelsmerk.

 
   
 



 
       

 
     
 


Otto Kint : Contrabas
Jeroen Capens: Tenor Sax
Daniel Jonkers: drums
Martin Salemi: piano, synth
Lukas Somers: guitar


 
     
 
     
 
release 27 September 2024


 
 
 
     
   
     
     
 



 
 


LIVE

 
     
 
10th October 2024, Théâtre Marni, Elsene
20th February 2025, Rataplan, Antwerp
21st February 2025, Izzy Jazzclub, Bruges 
22nd May 2025, Jazz met Pit, GC Felix Sohie, Hoeilaart
More tbc

 
     
     
     
 
     
 
     
 
     
     
NEW ALBUM !

 


  © 2024 JAZZEPOES

 

 

 

up again !

 

 

 

back to start !