back to start !

 

 

ARCHIEF MUSIC 2024

                                                                                                               

click for index 

 

 

 

     
     
 




 
     
 
   
     
 
   
  Massot/Florizoone/Horbaczewski : 'Lignes de fuite’  
     
 
     
     
 

© Femke den Hollander

 
     
 


Na Cinema Novo (2006), Balades Ephémères (2011) en Secrets (2016, featuring sopraan Claron McFadden) toert Massot/Florizoone/Horbaczewski vanaf eind september 2024 tot mei 2025 weer rond in België en Nederland met de presentatie van hun 4e album, ‘Lignes de fuite’.

 
 
     
   

 
     
 

Qua repertoire laten Marine Horbaczewski (cello), Tuur Florizoone (accordeon), en Michel Massot (tuba, euphonium & trombone) zich niet zomaar in een muzikaal hokje duwen. Zo laveren ze van Nino Rota-achtige weemoed naar zangerige stukken, walsen lichtvoetig en flirten met jazz, en hedendaags klassiek. In gedachte passeren intussen olifanten en muizen, vrolijke prinsen, weemoedige prinsessen en overwerkte ambtenaren de catwalk.

 
 
     
 
Een onuitgegeven trio

 
     
  Hun instrumenten -tuba, accordeon en cello- lijken op het eerste gezicht dan wel ongebruikelijk voor samenspel, de troeven van deze combinatie zijn zinnenstrelend: een mooie klankkleur, een breed register en een fotogenieke podiumprésence op elk concert. De souplesse waarmee ze op concerten als een perfect geolied trio ronddraaien, de melodische elegantie van de composities en de gemillimeterde precisie waarmee alles zijn plaats krijgt... het verrast en inspireert. Al improviserend tovert het drietal de vreemdste, meest prettig gestoorde, maar bovenal ontroerende klanken uit hun instrumenten. Het treft dat ze bijna 20 jaar samenspelen en het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ze elkaar blindelings vinden.
 
 
 
 

 
     
   

 
 
Lignes de fuite

 
     
  Tuur Florizoone vertelt over het creatieproces van ‘Lignes de Fuite’: “We gaven onszelf een compositieopdracht, wat resulteerde in een 30-tal melodieën die werden besnuffeld, gewikt en gewogen. Uit die selectie resulteerde de naam voor de cd: ‘Lignes de fuite’ of vluchtlijnen. Die verwijzen naar het contrapuntisch karakter van de composities. Geen akkoordenschema’s maar véél stemmen vormen de basis. Stemmen kunnen samen of apart gespeeld worden. Lijnen dus. Lang-kort, snel-traag. Logischerwijs kunnen zowel cello als blaasinstrumenten gewoonlijk maar een enkele stem spelen, terwijl de accordeon er meerdere aankan. Al die lijnen werden dan verdeeld maar niet noodzakelijkerwijs volgens het voorbestemde pad: zo kan de tuba soleren, kan de accordeon baslijnen spelen, kan de cello harmoniseren, etc.”  

 
     
 
Opnames in TOOTS studio

 
     
 

Na een intense creatieperiode volgden verschillende try-outs voor een beperkt publiek en ging de groep op tournee in China. Daar testten ze de nieuwe muziek meteen uit voor een zeer internationaal publiek, op de opening van de vernieuwde Belgische Ambassade. “Het werd een onvergetelijk concert en een groot succes, wat ons geloof in de kracht van de composities versterkte en de tijd voor opnames rijp was”, zegt Michel Massot. Die opnames liepen 4 dagen lang in de legendarische TOOTS Studio van de VRT in het Flageygebouw, onder de technische leiding van Stef Van Alsenoy, bekend van zijn ontelbare AB-concertopnames.

Alle 14 composities op ‘Lignes De Fuite’ zijn dus netjes verdeeld onder de 3 muzikanten maar collectief gearrangeerd. De composities zijn fris, tijdloos, melodieus en verhalend, met een onuitputtelijke zin voor avontuur als leidraad. Verwondert het nog dat het album uitkomt op het Aventura Musica-label van Tuur, ook producer van deze cd/lp?

 
 
     
 
Line up

 
     
  Bepalend voor het creatieproces en samenspel zijn de culturele roots van deze muzikanten, wat zorgt voor een magie die hen al bijna 20 jaar verbindt. Zo woont Marine Horbaczewski in Luik en draagt ze de Oekraïense achternaam van haar vader. Geboren en getogen Brusselaar Michel Massot is via zijn moeder een kwart Congolees. Tuur Florizoone werd geboren in Leuven, woont als meertalige in Brussel en dankt zijn achternaam aan zijn uitgeweken ouders uit de Westhoek. De Franstalige titel van de nieuwe cd/lp refereert ook naar de gemeenschappelijke spreektaal van de 3 muzikanten. 

 
 


Tuur Florizoone accordeon, Marine Horbaczewski cello, Michel Massot tuba, euphonium & trombone

 
 
 
Live

 
     
     
     
     
   

 
     
     
     
     
 
     
   
     
 
   
     
 

 
     
         
     
     
   
 
© GuyVerlinde
 
     
 


Met Tears Over Gaza brengt Guy Verlinde (B) een krachtig muzikaal statement over de onvoorstelbare pijn en het lijden van
het Palestijnse volk in de Gazastrook. In de rauwe slide gitaar, blues piano en doorleefde vocals, echoot het lijden van een volk
gevangen in een uitzichtloze situatie, terwijl de wereld toekijkt.

 


 
 


ARTISTIEKE PLICHT




 
     
 

Als artiest heb je de unieke kracht om een stem te laten horen die ver buiten jezelf reikt. Daarom is het de plicht van elke artiest om op te komen tegen onrecht waar het zich ook voordoet. Guy Verlinde gebruikt hier zijn stem en muziek om aandacht te vragen voor de wrede realiteit waarin het Palestijnse volk in de Gazastrook zich bevindt en wil hij mensen inspireren om op te komen en zich uit te spreken tegen dit geweld.

 
     
 
DE SONG

 
     
  De song is een old school 12-bar akoestische slow blues die de rauwe emotie van de traditionele bluesmuziek en het onderwerp perfect vangt. Met een langzaam tempo en ingetogen
arrangement laat Tears Over Gaza ruimte voor elke noot om binnen te komen. Het is de eenvoud van de compositie die de kracht ervan benadrukt. Zo geeft een eenvoudige bezem het ritme aan van deze song.
 
     
 
LYRICS

 
     
 
We’re watching genocide on TV.
Tears over Gaza.
We’re watching genocide on TV.
They’re killing innocent children,
and the world lets the murderers go free.
Tears keep on pouring,
while all bombs only reap more hate.
Tears keep on pouring,
while all bombs only reap more hate.
They’re always acting like a victim,
since they started this in 1948.
How many more tears
before we’ll rise and take a stand?
How many more tears
before we’ll rise and take a stand?
Oh, if there's a god above,
how can this be the promised land?

 
 
     
 
Guy Verlinde

 
     
  In 2024 werd Guy Verlinde geëerd met de Belgian Blues Award. De afgelopen twee decennia domineerde Guy Verlinde (°1976) de Belgische bluesscene. Hij nam 17 albums op en speelde in talloze clubs en festivals waar hij de affiche deelde met grootheden als B.B. King, John Fogerty, Tony Joe White, Santana, John Hiatt, Canned Heat, Jeff Beck ... Ook in Nederland bouwde hij een stevige live reputatie op en speelde o.a. in TivoliVredenburg, Verkadefabriek, Moulin Blues, …
Guy is een geboren verteller en stijlvolle performer. Zijn live shows zijn van een hoog niveau en door zijn met Blues, Roots & Americana doordrenkte songs, wordt hij soms vergeleken met Danny Vera en Doug MacLeod.


 
 

 
     
 


-
Guy Verlinde: vocals, resonator guitar, broom
- Tom Eylenbosch: piano

 
     
 

 
     
 
 
     
     
 
     
   
     

 

 Reinier Baas & Ben van Gelder -- 'This is Water'        

    
 
 

© Jonathan Herman

 


Saxofonist Ben van Gelder en gitarist Reinier Baas kondigen met trots de release aan van hun derde gezamenlijke plaat, 'This Is Water'. Dit album is een bewijs van hun unieke artistieke synergie, puttend uit een gedeeld muzikaal vocabulaire ontwikkeld gedurende hun 15-jarige samenwerking. Baas' pittige benadering van de gitaar, gekenmerkt door onverwachte ritmische en dynamische verschuivingen, sluit naadloos aan bij Van Gels mix van transparante lyriek en explosieve virtuositeit.

 

 

 


Performer(s): Reinier Baas, Ben van Gelder (featuring: Jeff Ballard, Cory Smythe, Han Bennink, Marta Warelis)
 

 

Voor deze plaat nodigden Baas en Van Gelder vier diep authentieke muzikanten uit, die speciaal voor hen componeerden. De resulterende, op maat gemaakte songs dienen als voertuigen voor expressie, waarbij de sterke punten van elke gast naar voren komen en de nadruk ligt op improvisatie. Pianist Cory Smythe voegt bijzondere, etherische texturen toe en daagt het duo uit om zich op onbekend, microtonaal terrein te begeven. Drummer Jeff Ballard - een jeugdheld van het duo - straalt een diep begrip uit van muziek en de kracht ervan om te verbinden. Hij is een onbaatzuchtige, moeiteloze en genereuze communicator. In 'This Is Water' tenslotte spelen drummer Han Bennink en pianiste Marta Warelis, beiden compromisloos en bereid om perfectie op te offeren voor emotionele resonantie.
This Is Water' is geïnspireerd op de gelijknamige toespraak van de Amerikaanse romanschrijver David Foster Wallace. In deze oprechte toespraak presenteert Wallace de volgende parabel:
“Er zwemmen twee jonge vissen en ze komen toevallig een oudere vis tegen die de andere kant op zwemt, die naar ze knikt en zegt: “Goedemorgen, jongens. Hoe is het water?” De twee jonge vissen zwemmen een stukje verder, uiteindelijk kijkt een van hen naar de ander en vraagt “Wat is water in godsnaam?”.
Met deze parabel introduceert Wallace het idee dat individuen een bewuste keuze moeten maken om de werkelijkheid te interpreteren. Hij suggereert dat mensen door “eenvoudig bewustzijn” de vrijheid bezitten om betekenis en bevrijding te vinden, zelfs in de meest alledaagse aspecten van het leven.
Om de release van 'This Is Water' te vieren, beginnen Reinier Baas en Ben van Gelder in het najaar van 2024 aan een tournee door Europa.


 
 
 
 
     

 
 
release  13 SEPTEMBER 2024

 
 
 

Concerts 2024-2025

 

OKTOBER 2024

3 De Doelen - Rotterdam (NL, Double bill with Tony Roe)
NOVEMBER 2024

9 Rockit Festival - Groningen (NL) feat. Jeff Ballard
15 Academiezaal - Sint Truiden (BE)
22 Paradox - Tilburg (NL)
MAART 2025

15 Transition Festival - Utrecht (NL) feat. Jeff Ballard

 
 


 
 
     
   
     
 
   
     
   'Skordatura i.s.m. Jozef Dumoulin & Mâäk :
 'Beefkat' 
               
   
 
     
     
 



© SAM VERHAERT


 
     
 

File under: Henry Threadgill, Mingus Big Band, Mâäk, Steve Lehman, Greetings From Mercury, ...
 


 
 



 
 

 

 
 
De Band

 
     
 

Skordatura, Jozef Dumoulin en Mâäk vinden elkaar op het nieuwe album in een ruwe omhelzing van energie en rauwe expressie, wars van compromissen en met een tomeloze passie die alles, wat mooi én lelijk is, omvat.

 
 
 
Skordatura
 
     
  Met rollende ritmes, snedige injecties, hoekige grooves, flarden humor en een onwereldse sound die nu en dan herinnert aan de intergalactische funk van Battles, of toch hun bandeloosheid, mâäkt Skordatura werk van een borrelende stoofpot van ideeën. Fender Rhodes wizard Jozef Dumoulin zorgt voor extra vuurwerk als nieuw ingelijfde vierde Skordaturiaan.

 
     
 
Jozef Dumoulin
 
     
  De Belgische pianist Jozef Dumoulin herdefineerde het Fender Rhodes keyboard dankzij zijn eigentijdse, eclectische en zeer persoonlijke benadering van het instrument. Naast zijn eigen projecten is hij ook een veelgevraagde sidekick in het circuit van jazz en geïmproviseerde muziek. Jozef woont momenteel in Parijs.

 
     
 
MÂÄK
 
     
  MÂÄK ontstond meer dan 20 jaar geleden als een fascinerend jazzensemble en is vandaag uitgegroeid tot een veelzijdig collectief met internationale vertakkingen. Eeuwige avonturiers Laurent Blondiau, Jeroen Van Herzeele, Michel Massot en Grégoire Tirtiaux vormen met Mâäk één van de meest opwindende avant-gardistische jazzformaties in België.

 
     
 
Highlights Skordatura
 
     
  Laureaat Jong Jazztalent Gent (Gent Jazz)
Winnaar Citadelicprijs jazzconcours Muziekmozaïek
Winnaar eerste prijs en prijs voor beste solist (Jakob Haghebaert) jazzconcours Comblain-la-Tour
Winnaar Concourioso
 
     
 
LINE-UP album ‘Beefkat’:
 
     
 


Joshua Dellaert - basgitaar / Sebastiaan Vekeman - drums & compositie / Jakob Haghebaert – gitaar / Jozef Dumoulin - Fender Rhodes, synths / Laurent Blondiau – trompet / Grégoire Tirtiaux – altsax / Jeroen Van Herzeele – tenorsax / Michel Massot – tuba, trombone

 
   
 
     
 
     
 
 
release  27 SEPTEMBER 2024

 
 
 
 


EXCLUSIEVE LIVE ALBUMVOORSTELLINGEN dit najaar!


 
 
 
17/11/2024, KAAP, Oostende
21/12/2024, CC DE VERVERIJ, Ronse


 
 
 
     
   
     
     
 
     
   
   
 
     
     
 
   
     
   Otto Kintet : 'Wildernis'
      


 
     
     
 



© Federico Fiordigiglio

 


 
     
 


Met het album 'Wildernis' levert Otto Kintet een scherpe observatie van de (menselijke) natuur.

 
     
 

 

.Alle composities zijn van bandleider en contrabassist Otto Kint. Hij liet zich inspireren door Wildernis Strmbk, een verlaten sportcomplex dat hij omvormde tot een broedplaats voor kunstenaars uit verschillende disciplines. Kint woonde er vijf jaar en zag hoe de natuur geleidelijk de opgeruimde, door de mens gemaakte plek terugwon. Kint vertaalde deze evolutie naar diverse composities met ruimte voor improvisatie en ongeremd samenspel, een aanpak die hij ook in de studio doorvoerde. Het hele album werd opgenomen met alle muzikanten in één kamer, zonder koptelefoon of overdubs. Rust en helderheid kenmerken het album op verschillende momenten. Daarnaast blijft Otto Kintet een groove-based band die krachtige optredens kan leveren. "Polyfone motieven die naar elkaar toe bewegen en dan weer als tektonische platen in elkaar passen, zijn een beetje ons handelsmerk.

 
   
 



 
       

 
     
 


Otto Kint : Contrabas
Jeroen Capens: Tenor Sax
Daniel Jonkers: drums
Martin Salemi: piano, synth
Lukas Somers: guitar


 
     
 
     
 
release 27 September 2024


 
 
 
     
   
     
     
 



 
 


LIVE

 
     
 
10th October 2024, Théâtre Marni, Elsene
20th February 2025, Rataplan, Antwerp
21st February 2025, Izzy Jazzclub, Bruges 
22nd May 2025, Jazz met Pit, GC Felix Sohie, Hoeilaart
More tbc

 
     
     
     
 
     
   
     
     
 
     
 
 
 
 
 

 
 
- persbericht -

 
     
 
JazzatHome editie 19, Mechelen, afgetrapt op een persmeeting met 'GIRLPOWER'

 


…Verleden jaar zat het Mechelse JazzatHome, na de Corona-jaren, weer terug op het goede spoor met 1280 festivalgangers en alweer 17 locaties op zondag dus werd er gauw daarna reikhalzend uitgekeken naar de volgende  en zie: we staan weer aan de spreekwoordelijke vooravond van edtie 19 ! Deze zal , dank zij het enthousiasme én de inbreng van een hoop verdienstelijke medewerkers en locatiehouders alweer 19 locaties omvatten op zondag…gaan we voor editie 20 alweer naar méér dan 20 locaties dan?...Best mogelijk maar laat ons eerst deze uitdienen en zoals dat gaat is er voorafgaand natuurlijk een persmeeting voor lokale en nationale pers en media en dat ging door op maandagavond 26 Augustus in locatie ‘The Patio Houses’ waar we goed zo’n 55 tal invitées tesamen vonden voor meer tekst en uitleg. Zoals steeds is de ontvangst hartelijk en goed voorzien van drank en spijzen.


 
  

Marc Lybaert, voorzitter van JaZZZolder neemt ter verwelkoming als eerste het woord om dan gauw de microfoon door te geven aan Hans Vandenbogaerde, gewezen voorzitter JaZZZolder en al betrokken bij de start van JazzatHome sinds de eerste editie in 2004, toen nog een initiatief van JCI (Junior Chamber International) en hij is dan ook de juiste man om de geschiedenis van Jazzat Home te schetsen en meteen ook mee te geven dat de slogan van dit jaar ‘Girlpower’ luidt, al dekt het vlag natuurlijk niet gans de lading, er zijn nog wat locaties zonder die aanwezige girlpower en daar wordt nog wat rond gegrapt nu  maar je weet maar nooit hoe de artiesten ter plaatse deze slogan zullen gaan invullen, we zien dat nog wel…Na Hans is het de beurt aan Michel (Proesmans) om even door het muzikale luik te gaan wandelen  en eveneens te wijzen op de voorafgaande ‘prelude’ concerten op vrijdag 13 en zaterdag 14 September in de Mandela-zaal van het Predikheren, da’s waar voorlopig de concertzaal van de JaZZZolder nog is (voor de verhuis naar de Predikherenkerk op 27 September) .Gigs zijn dat die bijzonder de moeite blijken te zijn met deze keer Toine Thys op vrijdag en  Phil Abraham op zaterdag. maar helaas konden die 'prelude' events verleden jaar toch maar weinig geïnteresseerden lokken. Wait and see dus… Diederik (Beele, eigenaar bed & breakfast ‘Dusk till Dawn’,meervoudig  gewezen locatiehouder ook én jarenlange vaste medewerker van JaH) gaat daarna even de 4 nieuwe locaties belichten op de zondagse ommegang ( 1, Frateur-Sauer, in hun magazijn. 16, Janssens op de Zoutwerf. 18, Fenton-Van de Cruys in Begijnhof. En nummer 19, Apotheek De Vijfhoek).

 
  

… en dan is het tijd voor wat entertainment met ‘Interplay Project’, het bandje rond singer Sophia Hauseux (of ook Sophia Haze , om het wat internationaler te maken) en da’s  een jong kwartet dat hier ook op 15 September zal komen op te treden. Het leek me daarbij wat onnodig om tot stilte aan te manen tijdens dit korte gelegenheidsoptreden…Het gezellige rumoer, nu eenmaal aanwezig bij zo’n  meeting hoort er nu eenmaal bij en  het is toch geen concert nu ook?...Nu goed, de aanwezigen verstomden en  het bandje kon dus ongestoord verder met wat best een leuke gig werd met de franstalige Sophia en haar begeleiders door een programma met wat obscure standards zoals' 'Alone Together' uit 1932 van Arthur Schwartz met lyrics van Howard Dietz of ook nog eigen composities waarbij gitarist Yvan Rother  zich tussendoor liet opmerken met aardige solo’s maar drums en bas waren ook zeker niet mis te noemen, leuk…

 



 


Nu is het aftellen naar het WE van 13-14-15 SEP en wij zullen er alvast weer bij zijn, jij toch ook ?


 
 


Winus 

 
 
 
     
     
NEW ALBUM !

 


  © 2024 JAZZEPOES

 

 

 

up again !

 

 

 

back to start !