Na Cinema Novo (2006), Balades Ephémères (2011) en Secrets (2016,
featuring sopraan Claron McFadden) toert Massot/Florizoone/Horbaczewski
vanaf eind september 2024 tot mei 2025 weer rond in België en Nederland
met de presentatie van hun 4e album, ‘Lignes de fuite’.
Qua repertoire laten Marine Horbaczewski
(cello), Tuur Florizoone (accordeon), en Michel Massot
(tuba, euphonium & trombone) zich niet zomaar in een muzikaal hokje
duwen. Zo laveren ze van Nino Rota-achtige weemoed naar zangerige
stukken, walsen lichtvoetig en flirten met jazz, en hedendaags klassiek.
In gedachte passeren intussen olifanten en muizen, vrolijke prinsen,
weemoedige prinsessen en overwerkte ambtenaren de catwalk.
Een onuitgegeven trio
Hun instrumenten -tuba, accordeon en cello- lijken op het eerste gezicht
dan wel ongebruikelijk voor samenspel, de troeven van deze combinatie
zijn zinnenstrelend: een mooie klankkleur, een breed register en een
fotogenieke podiumprésence op elk concert. De souplesse waarmee ze op
concerten als een perfect geolied trio ronddraaien, de melodische
elegantie van de composities en de gemillimeterde precisie waarmee alles
zijn plaats krijgt... het verrast en inspireert. Al improviserend tovert
het drietal de vreemdste, meest prettig gestoorde, maar bovenal
ontroerende klanken uit hun instrumenten. Het treft dat ze bijna 20 jaar
samenspelen en het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ze elkaar
blindelings vinden.
Lignes de fuite
Tuur Florizoone vertelt over het creatieproces van ‘Lignes de Fuite’:
“We gaven onszelf een
compositieopdracht, wat resulteerde in een 30-tal melodieën die werden
besnuffeld, gewikt en gewogen. Uit die selectie resulteerde de naam voor
de cd: ‘Lignes de fuite’ of vluchtlijnen. Die verwijzen naar het
contrapuntisch karakter van de composities. Geen akkoordenschema’s maar
véél stemmen vormen de basis. Stemmen kunnen samen of apart gespeeld
worden. Lijnen dus. Lang-kort, snel-traag. Logischerwijs kunnen zowel
cello als blaasinstrumenten gewoonlijk maar een enkele stem spelen,
terwijl de accordeon er meerdere aankan. Al die lijnen werden dan
verdeeld maar niet noodzakelijkerwijs volgens het voorbestemde pad: zo
kan de tuba soleren, kan de accordeon baslijnen spelen, kan de cello
harmoniseren, etc.”
Opnames in TOOTS studio
Na een intense creatieperiode volgden verschillende
try-outs voor een beperkt publiek en ging de groep op tournee in China.
Daar testten ze de nieuwe muziek meteen uit voor een zeer internationaal
publiek, op de opening van de vernieuwde Belgische Ambassade. “Het werd
een onvergetelijk concert en een groot succes, wat ons geloof in de
kracht van de composities versterkte en de tijd voor opnames rijp was”,
zegt Michel Massot. Die opnames liepen 4 dagen lang in de legendarische
TOOTS Studio van de VRT in het Flageygebouw, onder de technische leiding
van Stef Van Alsenoy, bekend van zijn ontelbare AB-concertopnames.
Alle 14 composities op ‘Lignes De Fuite’ zijn dus
netjes verdeeld onder de 3 muzikanten maar collectief gearrangeerd. De
composities zijn fris, tijdloos, melodieus en verhalend, met een
onuitputtelijke zin voor avontuur als leidraad. Verwondert het nog dat
het album uitkomt op het Aventura Musica-label van Tuur, ook producer
van deze cd/lp?
Line up
Bepalend voor het creatieproces en samenspel zijn de culturele roots van
deze muzikanten, wat zorgt voor een magie die hen al bijna 20 jaar
verbindt. Zo woont Marine Horbaczewski in Luik en draagt ze de
Oekraïense achternaam van haar vader. Geboren en getogen Brusselaar
Michel Massot is via zijn moeder een kwart Congolees. Tuur Florizoone
werd geboren in Leuven, woont als meertalige in Brussel en dankt zijn
achternaam aan zijn uitgeweken ouders uit de Westhoek. De Franstalige
titel van de nieuwe cd/lp refereert ook naar de gemeenschappelijke
spreektaal van de 3 muzikanten.