JAZZEPOES home-> startblad

 

 

     
   
 

 

 
 
   
 

Blijven Drijven ! - STAY AFLOAT ! 

 
     
     
 

De langdurige pandemiecrisis noodzaakt noodlijdende artiesten tot streaming performances, kwestie van toch met iets naar buiten te kunnen komen...wanneer dat kan geeft JAZZEPOES die vaak miniconcerten graag een luisterend oor, al dan niet met wat korte commentaar, je wordt hieronder doorgelinkt naar FB  én de webpagina van de artiesten alsook naar de streaming video's (wanneer er geen restricties zijn) ...Geef jij als jazz/blues (of aanverwanten) artiest ook een streaming concert ? Laat het mij weten en heb ik er tijd voor , dan luister ik  graag mee !   


 
 

P.S.  Streaming events liefst via een youtube of vimeo kanaal, FB streams blijven niet beschikbaar om nadien nogmaals te bekijken...

 

 
 
THE STREAMING SESSIONS 

 
     
 
DATE WHO?   MEDIA comment
 
 

     
11/1/2021
Carlo Natdozza © JASSEPOES




margaux vranken-LIor Tzemach  



 

 


...het bleek een perfect match te wezen tussen pianiste Margaux Vranken en de uit Israël afkomstige gitarist Lior Tzemach tijdens het vooravondconcert op maandag (beiden stapten trouwens onlangs in het huwelijksbootje, gefeliciteerd ! ). Het begon heel lichtvoetig met het ‘Before the Beginning’ van de hand van de jonge gitarist en je wist haast meteen dat je hier goed zat in de behaaglijke atmosfeer van het Chez Eline restaurant. Ik miste dan wel het échte live concert van hetzelfde duo enkele maanden terug wegens…corona maar deze performance moet waarschijnlijk in niks onder doen. Het samenspel was heerlijk en het duo putte vooral uit het werk van Vranken, zowel uit eerder ons bekend materiaal als ‘Back to Schaerbeek’, één mijner favorieten van haar, als uit nieuwere songs , uit de nieuwe CD ‘Purpose zoals o.a. het mooie ‘Compo 140’ wat we ook al hoorden uit haar concert ter Mechelse JaZZZolder , begin Januari was dat verleden jaar, net nog voor de Corona crisis… of ook nog ‘The Ancient Times of An Unknown City .‘Héél mooi allemaal hoor in een concert dat vrolijk verder dartelde en soms ook wel uitnodigde tot mijmeren. Margaux stelde alle nummers voor en ook een Eric Clapton kregen we daarbij smaakvol en enthousiast voorgeschoteld al blijf ik daarbij de titel schuldig en ik vind het hier zo direct niet terug ook… Ook Sting’s ‘Fragile’ kreeg op het einde nog een verrassend mooie uitvoering van het duo dat even moest zoeken naar hoe de tune weer klonk maar het resultaat mocht er waarlijk zijn ! Topmusici ! en ik meen dat ze mekaar ook zo gevonden hebben, op het Berklee Global Jazz Institute (Boston, VS) bij Danilo Perez waar zij beiden studeerden? Dat vraag ik nog na….(dat is ook zo, mooi Margaux, het ga jullie goed !)


10/1/2021
KRANKk © JASSEPOES

SAFE 'N SOUNDDAYS 2021
werkplaats 'peeping' walter



 

Jozef Dumoulin + Bo Van der Werf 

 


 
 

...only livestream...

enkel voor abonnees...




…aan de start krijgen we een kort interview van de muzikanten door Lies Steppe van KLARA die zeer welbekend is met de (Belgische) jazzscène. Zij plaatst het komende concert waarvan de exacte route nog niet gans duidelijk is. Alleszins zullen daar stukken van zowel Bo als Jozef inzitten, afgewisseld met improvisaties, zoals verwacht. Dat Jozef z’n compagnon voor onverwachte situaties daarbij kan zetten is zeer welkom bij Bo die trouwens Jozef zeer goed kent na een intussen al 19-jarige samenwerking in zeer diverse combinaties. We komen aan de start van het concert in een winterse sfeerzetting, de ijskoude wereld van electronics waar de warme bariton van Bo wat rondkijkend komt doorslenteren, een voyage door space ook waarbij de grootsheid van het heelal je in de relatieve nietigheid van melkwegen komt voorbij glijden. De scène is er één van Dumoulin die achter de vele knopjes en keys voor het abstracte staat en Bo die het wereldse neerzet in een warme taal die mij weerhoudt om helemaal mee op te stijgen in deze niet-alledaagsheid…’multidimensiaal’ noemde ik het tijdens het concert, een pillar of light en ik hou m’n voeten hierbij niet op de grond. Minstens een stevig glas bier (out of the own fridge) leek mij hierbij zeer aangewezen als begeleidend partner…




8/1/2021
KRANKk © JASSEPOES


KRANKk  



KRANKk doet mee aan het Europese Creative Accessibility Network-project, dat muziek toegankelijker maakt voor mensen met een beperking door extra zintuigelijke prikkels aan te bieden
KRANKk is developing a Multi-sensory liveshow. In this serie of 6 episodes we dive inside the process and discover their first immersive live session.
 

 




Ik ben erg gecharmeerd door de sfeervolle eerste sessie rond zintuiglijke prikkels van het trio KRANKk waaronder naast drummer Thomas Geysen en toetsenist Aram Abgaryan ook gitarist Willem Heylen staat, ons intussen welbekend als iemand die z’n muzikale grenzen aftast en daarbij geen creatieve tryouts schuwt (zie ook o.a. De Havilland. In deze eerste sessie ‘Escape’ wat staat voor ‘I want to escape for a better future’ krijgen we, mede door het gebruik van een warmtecamera een gesmaakte audiovisuele performance waartussen choreografe en danseres Yamuna Huygen zich gracieus beweegt. Initieel was Platform K aangesproken, een dansgezelschap van mindervalide mensen maar dat kon nu niet, wegens de Corona crisis en het verbod op werken. Héél stemmig en a perfect fit  bleek de warmtecamera al zou ik toch overwegen  om maskers te gebruiken of het spektakel te verfijnen wegens het soms clowsneske aanzicht met die rooie neuzen. De klank van de Armeense doedoek bleek eveneens een ontdekking !  Ik ben nu al heel benieuwd naar het vervolg van de multi zintuiglijke liveshows want ‘immersive’ it is !



28/12/2020
Carlo Natdozza © JASSEPOES



Boogaleo Band  
 

 



…Het bijna eindejaars-streamin’ concertje van de Mechelse Boogaleo Band, een soul-funk-jazzband rond riet en fluitblazer Leo Teughels baadt aan de start al direct in een latin sfeertje en Leo blijkt in bloedvorm te zijn ook ! Daarbij ontpopt gitarist Peter Verbraken zich meteen als de Carlos Santana van dit vooravondconcert. Dit concert is trouwens uitstekend voorbereid en verloopt verder technisch vlekkeloos én in de stemmige restaurantomgeving van etablissement ‘Chez Eline’. Bekende deunen zullen het verloop bepalen en dat gaat van latin over soul en funk naar jazz en aangetrouwden. Breek me de bek niet open over songtitels maar we hoorden ondermeer ‘Canteloupe Island’ van Herbie Hancock , de miljoenen hit ‘Tequila’ van The Champs , ‘Oye Como Va’ van Carlos en nog véél meer in dit één uur durend ambiance concert dat blijkbaar flink in de smaak viel van de bijna vijftig virtueel aanwezigen. Vergeten we vooral niet de Hammond solo’s te vermelden van Brandon Saeyvoet die daarbij ook demonstreerde hoe je een bassolo geeft op de voetpedalen van de Hammond…met de handen ! Drummer Patrick Wante mocht naar het einde toe nog soleren en toen volgde swingend nog Charlie Parker’s Now is the Time’. Leo hanteerde gaandeweg tijdens het concert zowat alle saxvariëteiten , van sopraan tot bariton maar mij lijkt -ie nog het beste op de tenor te wezen... Fijn concert ! ..en hou dit ‘Chez Eline’ kanaal maar in de gaten. Next is hier o.a. Jo Lemaire !

19/12/2020







Fernando Neris  



Les vrais concerts live continuent à être interdits. Donc, je reste sur Facebook pour garder le contact avec vous, chaque vendredi à l'heure de l'apéro, 17h00. Trente minutes de Blues et Folk acoustique depuis ma maison.

 

...only livestream...

 

…Fernando, die ooit, begin jaren 2000, hoog scoorde als leadgitarist bij het toen succesvolle Belgische 'The Hoodoogang, kon mij toen al bekoren met z'n slidetechnieken en virtuose gitaarspel. Vandaag doet-ie dat als solo Delta blues artiest niet anders. Hij grijpt daarbij terug naar originals als Blind Lemon Jefferson met 'See that my grave is kept clean' waar die vandaag mee begon en ook 'They don't have no mercy in this land' van 'Reverend' Blind Gary Davis. Evengoed stopt-ie een paar eigen nummers in de show van vandaag en vooral op de dobro hoor ik 'm graag bezig. 'I Know much better' uit z'n 'The Tiny Crowd' CD die begin dit jaar uitkwam brengt-ie ook met veel overtuiging ....Er volgde nog Robert Johnsons' 'Come On In My Kitchen' en na 40 minuten speelplezier kwam hier voorlopig een eind aan. De zangkwaliteiten van Fernando zijn dan  naar mijn gevoel  niet echt hoogstaand maar het geheel was best wel nice !

10/12/2020
Carlo Natdozza © JASSEPOES


RVB QUARTET  
 

 



…net het concert gevolgd van het RVB Quartet…mooi zo ! ...een gewijzigde bezetting met een andere bassist en saxofonist dan toen we ze eerder bezig zagen, een paar jaar terug maar Otto Kint (bas) en Elias Storme (sax) zijn duidelijk geen beginners ! en de band is ook al aardig ingespeeld lijkt me, al liep het misschien nog wat stroef aan de start met een paar nummers waarbij Rebekka wel ingetogen aan het vertellen sloeg maar technisch liet het (live) streamen aan de start wat te wensen over…kan hier aan mij liggen hoor…Wat later breekt de sax dan door, de techniek loopt gesmeerd ,en toen werd het mooi ... We kregen geen bloemlezing uit ‘Crossing Dimensions’ uit 2018 maar een stel nieuwgeschreven nummers, soms gelinkt aan de actualiteit : ‘Power Point’ naar Sophie Wilmès haar beruchte powerpoint presentaties op het scherm en helemaal op het einde werd er dan afgesloten met het lekkere ‘Hot Spot’, dat mij niet onberoerd liet ! op naar een nieuwe CD dan maar?.. 

16/10/2020



De Havilland 
 


 

 

 

…mooi maar wat te sweet...te braaf en te kunstzinnig, wat teveel laagjes..?...was hier het eerste idee, de stem van Nathalie is natuurlijk super, dat wisten we al wel en een nadere, meer kwaliteits beluistering kan best een heel ander idee geven  want bijwijlen is dit aangrijpend en dus blijft het wachten op een full CD om verder te beoordelen of..misschien toch eerder écht live te ervaren ?.. 


 
     
     
  Winus  
     
     
 
     
     

 

 

 ©  JAZZEPOES 2021

 

 

 

up again !

 

 

 

JAZZEPOES home-> startblad