De langdurige pandemiecrisis noodzaakt noodlijdende artiesten tot
streaming performances, kwestie van toch met iets naar buiten te kunnen
komen...wanneer dat kan geeft JAZZEPOES die vaak miniconcerten graag een
luisterend oor, al dan niet met wat korte commentaar, je wordt hieronder
doorgelinkt naar FB én de webpagina van de artiesten alsook naar
de streaming video's (wanneer er geen restricties zijn) ...Geef jij als jazz/blues (of aanverwanten) artiest
ook een streaming concert ? Laat het mij weten en heb ik er tijd voor ,
dan luister ik
graag mee !
P.S. Streaming events liefst
via een youtube of vimeo kanaal, FB streams blijven niet beschikbaar om
nadien nogmaals te bekijken...
...het bleek een perfect match te wezen tussen pianiste Margaux
Vranken en de uit Israël afkomstige gitarist Lior Tzemach tijdens
het vooravondconcert op maandag (beiden stapten trouwens onlangs in
het huwelijksbootje, gefeliciteerd ! ). Het begon heel lichtvoetig
met het ‘Before the Beginning’ van de hand van de jonge gitarist en
je wist haast meteen dat je hier goed zat in de behaaglijke
atmosfeer van het Chez Eline restaurant. Ik miste dan wel het échte
live concert van hetzelfde duo enkele maanden terug wegens…corona
maar deze performance moet waarschijnlijk in niks onder doen. Het
samenspel was heerlijk en het duo putte vooral uit het werk van
Vranken, zowel uit eerder ons bekend materiaal als ‘Back to
Schaerbeek’, één mijner favorieten van haar, als uit nieuwere songs
, uit de nieuwe CD ‘Purpose zoals o.a. het mooie ‘Compo 140’ wat we
ook al hoorden uit haar concert ter Mechelse JaZZZolder , begin
Januari was dat verleden jaar, net nog voor de Corona crisis… of ook
nog ‘The Ancient Times of An Unknown City .‘Héél mooi allemaal hoor
in een concert dat vrolijk verder dartelde en soms ook wel
uitnodigde tot mijmeren. Margaux stelde alle nummers voor en ook een
Eric Clapton kregen we daarbij smaakvol en enthousiast
voorgeschoteld al blijf ik daarbij de titel schuldig en ik vind het
hier zo direct niet terug ook… Ook Sting’s ‘Fragile’ kreeg op het
einde nog een verrassend mooie uitvoering van het duo dat even moest
zoeken naar hoe de tune weer klonk maar het resultaat mocht er
waarlijk zijn ! Topmusici ! en ik meen dat ze mekaar ook zo gevonden
hebben, op het Berklee Global Jazz Institute (Boston, VS) bij Danilo
Perez waar zij beiden studeerden? Dat vraag ik nog na….(dat is ook
zo, mooi Margaux, het ga jullie goed !)
10/1/2021
SAFE 'N SOUNDDAYS 2021
werkplaats 'peeping' walter
…aan de start krijgen we een kort interview van de muzikanten
door Lies Steppe van KLARA die zeer welbekend is met
de (Belgische) jazzscène. Zij plaatst het komende concert
waarvan de exacte route nog niet gans duidelijk is.
Alleszins zullen daar stukken van zowel Bo als Jozef
inzitten, afgewisseld met improvisaties, zoals verwacht.
Dat Jozef z’n compagnon voor onverwachte situaties daarbij
kan zetten is zeer welkom bij Bo die trouwens Jozef
zeer goed kent na een intussen al 19-jarige samenwerking
in zeer diverse combinaties. We komen aan de start van
het concert in een winterse sfeerzetting, de ijskoude
wereld van electronics waar de warme bariton van Bo
wat rondkijkend komt doorslenteren, een voyage door
space ook waarbij de grootsheid van het heelal je in
de relatieve nietigheid van melkwegen komt voorbij glijden.
De scène is er één van Dumoulin die achter de vele knopjes
en keys voor het abstracte staat en Bo die het wereldse
neerzet in een warme taal die mij weerhoudt om helemaal
mee op te stijgen in deze niet-alledaagsheid…’multidimensiaal’
noemde ik het tijdens het concert, een pillar of light
en ik hou m’n voeten hierbij niet op de grond. Minstens
een stevig glas bier (out of the own fridge) leek mij
hierbij zeer aangewezen als begeleidend partner…
8/1/2021
KRANKk
KRANKk doet mee aan het Europese Creative Accessibility
Network-project, dat muziek toegankelijker maakt voor mensen met een
beperking door extra zintuigelijke prikkels aan te bieden
KRANKk is developing a Multi-sensory liveshow. In this serie of 6
episodes we dive inside the process and discover their first
immersive live session.
Ik ben erg gecharmeerd door de sfeervolle eerste sessie rond
zintuiglijke prikkels van het trio KRANKk waaronder naast drummer
Thomas Geysen en toetsenist Aram Abgaryan ook gitarist Willem Heylen
staat, ons intussen welbekend als iemand die z’n muzikale grenzen aftast en
daarbij geen creatieve tryouts schuwt (zie ook o.a. De Havilland. In deze
eerste sessie ‘Escape’ wat staat voor ‘I want to escape for a
better future’ krijgen we, mede door het gebruik van een
warmtecamera een gesmaakte audiovisuele performance waartussen
choreografe en danseres Yamuna Huygen zich gracieus beweegt.
Initieel was Platform K aangesproken, een dansgezelschap van
mindervalide mensen maar dat kon nu niet, wegens de Corona crisis en
het verbod op werken. Héél stemmig en a perfect fitbleek de warmtecamera al zou ik toch overwegenom maskers te gebruiken of het spektakel te verfijnen wegens het soms clowsneske aanzicht
met die rooie neuzen. De klank van de Armeense doedoek bleek
eveneens een ontdekking ! Ik ben nu al heel benieuwd
naar het vervolg van de multi zintuiglijke liveshows want
‘immersive’ it is !
28/12/2020
Boogaleo Band
…Het bijna eindejaars-streamin’ concertje van de Mechelse Boogaleo
Band, een soul-funk-jazzband rond riet en fluitblazer Leo Teughels
baadt aan de start al direct in een latin sfeertje en Leo blijkt in
bloedvorm te zijn ook ! Daarbij ontpopt gitarist Peter Verbraken
zich meteen als de Carlos Santana van dit vooravondconcert. Dit
concert is trouwens uitstekend voorbereid en verloopt verder
technisch vlekkeloos én in de stemmige restaurantomgeving van
etablissement ‘Chez Eline’. Bekende deunen zullen het verloop
bepalen en dat gaat van latin over soul en funk naar jazz en
aangetrouwden. Breek me de bek niet open over songtitels maar we
hoorden ondermeer ‘Canteloupe Island’ van Herbie Hancock , de
miljoenen hit ‘Tequila’ van The Champs , ‘Oye Como Va’ van Carlos en
nog véél meer in dit één uur durend ambiance concert dat blijkbaar
flink in de smaak viel van de bijna vijftig virtueel aanwezigen.
Vergeten we vooral niet de Hammond solo’s te vermelden van Brandon
Saeyvoet die daarbij ook demonstreerde hoe je een bassolo geeft op de
voetpedalen van de Hammond…met de handen ! Drummer Patrick Wante
mocht naar het einde toe nog soleren en toen volgde swingend nog
Charlie Parker’s Now is the Time’. Leo hanteerde gaandeweg tijdens
het concert zowat alle
saxvariëteiten , van sopraan tot bariton maar mij lijkt -ie nog het
beste op de tenor te wezen... Fijn concert ! ..en hou dit ‘Chez
Eline’ kanaal maar in de gaten. Next is hier o.a. Jo Lemaire !
19/12/2020
Fernando Neris
Les vrais concerts live continuent à être interdits. Donc, je reste
sur Facebook pour garder le contact avec vous, chaque vendredi à
l'heure de l'apéro, 17h00. Trente minutes de Blues et Folk
acoustique depuis ma maison.
...only livestream...
…Fernando, die ooit, begin jaren 2000, hoog scoorde als leadgitarist
bij het toen succesvolle Belgische 'The Hoodoogang, kon mij toen al
bekoren met z'n slidetechnieken en virtuose gitaarspel. Vandaag
doet-ie dat als solo Delta blues artiest niet anders. Hij grijpt
daarbij terug naar originals als Blind Lemon Jefferson met 'See that
my grave is kept clean' waar die vandaag mee begon en ook 'They
don't have no mercy in this land' van 'Reverend' Blind Gary Davis.
Evengoed stopt-ie een paar eigen nummers in de show van vandaag en
vooral op de dobro hoor ik 'm graag bezig. 'I Know much better'
uit z'n 'The Tiny Crowd' CD die begin dit jaar uitkwam brengt-ie ook
met veel overtuiging ....Er volgde nog Robert
Johnsons' 'Come On In My Kitchen' en na 40 minuten speelplezier kwam
hier voorlopig een eind aan. De zangkwaliteiten van Fernando zijn
dan naar mijn gevoel niet echt hoogstaand maar het geheel was best wel nice !
10/12/2020
RVB QUARTET
…net het concert gevolgd van het RVB Quartet…mooi zo !
...een gewijzigde bezetting met een andere bassist en saxofonist dan
toen we ze eerder bezig zagen, een paar jaar terug maar Otto Kint
(bas) en Elias Storme (sax) zijn duidelijk geen beginners ! en de
band is ook al aardig ingespeeld lijkt me, al liep het misschien nog
wat stroef aan de start met een paar nummers waarbij Rebekka wel
ingetogen aan het vertellen sloeg maar technisch liet het (live) streamen
aan de start wat te wensen over…kan hier aan mij liggen hoor…Wat
later breekt de sax dan door, de techniek loopt gesmeerd ,en toen werd
het mooi ... We kregen geen bloemlezing uit ‘Crossing Dimensions’
uit 2018 maar een stel nieuwgeschreven nummers, soms gelinkt aan de
actualiteit : ‘Power Point’ naar Sophie Wilmès haar beruchte
powerpoint presentaties op het scherm en helemaal op het einde werd
er dan afgesloten met het lekkere ‘Hot Spot’, dat mij niet onberoerd
liet ! op naar een nieuwe CD dan maar?..
16/10/2020
De Havilland
…mooi maar wat te sweet...te braaf en te kunstzinnig, wat teveel
laagjes..?...was hier het eerste idee, de stem van Nathalie is
natuurlijk super, dat wisten we al wel en een nadere, meer
kwaliteits beluistering kan best een heel ander idee geven
want bijwijlen is dit aangrijpend en dus blijft het wachten op een
full CD om verder te beoordelen of..misschien toch eerder écht live
te ervaren ?..