JAZZEPOES home-> startblad

 

 

 

  

 

 

 

 

   
     

Lange tijd was er twijfel over het al dan niet laten doorgaan van het JazzatHome Festival dat eigenlijk z’n 18e editie zou moeten kennen intussen na een start in 2004, toen nog een organisatie van JCI (Junior Chamber International) Mechelen. Toen liep ik ook al met het fototoestel rond en schoot foto’s waar dat kon, langs de straatkant, in wat locaties en in de Minderbroederskerk voor het toen al weids gerespecteerde BJO. 2006 kende geen festival maar in 2007 zette JaZZZolder er dan mee z’n schouders onder en waren we vertrokken voor een jaarlijkse unieke rondgang, in unieke openbare ruimtes maar evenzeer in privé woningen , bij mensen met een muzikaal hart (en dikwijls een piano in huis ook Nu dan, in Juni werd de knoop doorgehakt en werd er beslist om toch een ‘limited edition ! te laten plaatsvinden, slechts 5 concerten  met daarbij een bijzonder slotconcert, een gig met drie toppianisten in een onlangs gerstaureerd stuk stadsvernieuwing, het Hof van Cortenbach, waarvan het gelijkvloers en meer nu uitgebaat wordt door pianowinkel Quattre Mains. Traditioneel speelt ook de winnaar van het vorige Jazz Contest (nu uit 2019) ergens te gast en op vrijdag opent het festival dan ook met prijsvogel Hlib Baisha die nu niet met z’n trio van toen zal aantreden maar wel met z’n  voormalig docent, de Nederlandse pianist Mike Roelofs die ook al wel es in de prijzen viel (o.a. compositieprijs voor zijn compositie 'From Babel To Bethel' tijdens de Dutch Jazz Competition op het North Sea Jazz festival in 2009….

     
 

 

 
 
VRIJDAG 10 september

 
     
 
Hlib Baisha duo

 
 




 
     
 
Hlib Baisha - Guitar / Composer
Mike Roelofs - Piano

 
     
    



 
 

...Met Mike zal Hlib nummers brengen uit eigen werk, hetzij van Hlib, hetzij van Mike of uit hun recent samen gereleased album ‘Transcending Alienation’ (28 Mei 2021) . Uitstekende luistermuziek zonder pretentie is het die een pad bewandelt van klassiek met wat wereldmuziek feel of inslag maar die wordt duidelijk door jazz gevoed . Enige opmerking hierbij is dat het in de Mandela-zaal net een ietsje te luid klonk naar mijn gevoel. Alleszins kon het publiek het programma zeer goed smaken in alweer twee sessies want het JAH-festival zal ook dit ganse WE ‘de regels’ respecteren, Corona, weet je wel want da’s nog niet overgewaaid…Vanavond betekenen deze concerten alvast een ware  high quality start van een festival dat weer hoge toppen zal scheren in de komende dagen, super !



 
   

 
     
   

Zaterdagavond wordt het dan en JaZZZolder en het Cultuurcentrum nodigen uit…Als ik de foyer,het café, binnenkom zitten de jonge artiesten van het Jelle Van Giel gezelschap nog te tafelen. De soundcheck is intussen achter de rug en we tellen nog even af naar de eerste sessie van de avond. Helaas zal het auditorium vanavond  niet vol geraken, smetvrees? Of is men nog wat onwennig t.o.v. de pas terug open gegooide cultuursector? Feit is dat zowel de eerste als de tweede sessie slechts een 40-tal gegadigden zal ontvangen, helaas dus want de Jelle Van Giel Group herbergt aardig wat talent en een uitnodigend, zeer toegankelijk programma waartussen zowel de jazzliefhebber als anderen  hun gading zullen vinden.Kom dat zien, kom dat luisteren !


 
     
 
zaterdag 11 september

 
   
 
 
Jelle Van Giel Group

 
     
 

 
     
 

Jelle Van Giel - drums/compositions

Thomas Mayade - trumpet/flugelhorn

Tom Bourgeois - alt sax/bass clarinet

Egor Doubay - tenor sax (vanavond: Matthias Van den Brande)

Tim Finoulst - guitar/slide guitar

Bram Weijters - piano/keys

Janos Bruneel - double bass



 
     
     

 
     
 

 

Uit het komend ‘Third Story’ album, voorzien tegen November dit jaar, gaat deze ‘bijna big band’ vanavond 6 nummers brengen geeft Jelle mij mee vooraleer de band heel popgezind het programma opent omstreeks 19:30 hr. , showtime ! en da’s meteen wel duidelijk ! Ook duidelijk is dat deze livevoorstelling met gemak het streaming concert da’k becommentarieerde in mijn ‘Blijven Drijven reeks voorbij steekt, jawel live is duidelijk the real thing hier ! Starter is ‘The Internet is my Mentor’ en dat spatte anders ook al uit het daarnet aangehaalde streaming concert. Tussen de nummers zitten er tussendoor wat duo bewegingen zoals de volgende compositie van bassist Janos Bruneel, een lekker stukje waarbij de bas enkel begeleid wordt door de percussie van Jelle…’Comes Sun’, een Coltrane bewerking volgt en die slaat dan wel geen vonken maar laat zich braaf aanhoren. Volgt een kort duetje met Bram Weijters, lichtvoetig en dartel en daar mag dan weer het beweeglijke ‘Pandemica ‘ op aansluiten. De band klinkt lekker en ’t zal best aardig wezen om in de fauteuils in de zaal daarvan te genieten. Dan is het de beurt aan Tom Bourgeois om met een kort duo tussenspel ‘Crazy Together’ vooraf te gaan, een avontuurlijke uitstap op de basklarinet waarbij de ganse band uitgenodigd wordt en we weer kunnen genieten van o.a de solo van trompettist Thomas Mayade. Sluit je ogen daarna en hoor de killing whales voorbij komen in het lyrische ‘Tilicim’ met Tim Finoulst op de pedal steel daarbij terwijl Janos aan het vertellen gaat en ook de anderen instemmend mee bewegen. Hou je vast aan de reling ook want ’t gaat daarbij ook over een woestere zee met spetterend drumwerk en een gitaar die uitbreekt. De golfjes van Bram’s piano strijken het ontij weer glad…Ik meen dat het ‘Third Story ‘is, het titelnummer uit het komende album dat het programma daarna met wat terechte fierheid mag afsluiten. Een heel gepaste afsluiter is dat en het is duidelijk dat de songschikking vanavond  heel wat goed gemaakt heeft t.o.v het eerder geziene streaming concert !

 
     
 

 
     
 

En zo werd het zondag. Geen 5…26 locaties zoals gebruikelijk op een zondagse JazzatHome namiddag maar slechts 2 concertplaatsen vandaag en dan hebben we vanavond afsluitend nog de bijzondere Triple Piano concertsessies. Zo rond 14 uur zal het geweest zijn dat de keys voluit door de vernieuwde Chapel klinken…Jazeker kennen we deze locatie nog als de plaats waar vroeger tot 2017 de JaZZZolder huisde en de zaal is gelukkig onaangeroerd gebleven wat het uiterlijk betreft. Als we wat verder op verkenning gaan in deze locatie treffen we alles vernieuwd en heringericht aan, mooi zo en zeker later nog een meer uitgebreid bezoek waardig met een hapje daarbij  of een drankje of beiden… !

 
     
 


 
     
 
zondag 12 september 14:00

 
     
 
Chris Joris Quartet feat. Yassin Joris

 
     
 



 
     
 

Bart Borremans: sax, Free Desmyter: piano, Sal(vatore) La Rocca: contrabas, , Chris Joris: percussie/keys, YassinJoris : gitaar/zang



 
     
  Chris draagt het concert op aan z’n overleden dochter  Saskia en start solo een sprankelende, nee, ..zelfs klaterende intro op de elektronische pianotoetsen vooraleer die in duo met Yassin als het ware op verkenning gaat door een jungle…geluiden van een ontwaken en verwondering met veel percussie, fluit en randgeluiden op gitaar…

 
     
 

 
     
 

De zaal hier zit vol met aandachtig luisterend volk, de twee sessies deze namiddag zijn dan ook uitverkocht en niet dat zulks mij verbaast : ‘t is wel Chris Joris hé en Mechelen is zo goed als zijn thuisbasis. ..Chris en z’n band zullen ons vergasten op wat songs uit ‘Home and Old Stories’ maar evengoed zullen er een paar nieuwe nummers uit rollen ook en jongste zoon Yassin zal niet alleen begeleiden op gitaar maar tevens een paar eigen gezongen nummers brengen zoals het lyrische ‘Shadows’, een stuk over aanvaarding  en dan refereert hij aan de voorbije lockdown periode. Zoals we weten ontpopt Chris zich tijdens het concert als een waarachtig drummer al zullen percussiedingetjes ook nooit veraf zijn. De band klinkt meteen vertrouwd met getrouwen Bart Borremans op de tenor, Sal La Rocca, wat gevaarlijk ogend met z’n piratenmuts en donkere bril,  op de contrabas en de pretentieloze maar voortreffelijke pianist Free Desmyter. Een topband in het jazz/wereldmuziek genre is dit maar dat hoef ik eigenlijk al niet meer te zeggen…Op een goed uur zal het concert zich afronden al volgt er toch nog een (wat geforceerde) bis ook.


 
 



 
     
  De namiddag schrijdt  echter onmeedogend verder en na nog een laatste, gesmaakte ballade van Yassin gaan we dan verder naar ‘de huisjes’ (St. Jozef,De Duivels, Het Paradijs) op de Havermarkt 20-22 alwaar ook het Just Friends Trio nu de eerste sessie zal afgesloten hebben maar 16 uur, het tijdstip waarop de volgende sessie zal starten is niet meer veraf…
 
     
 
zondag 12 september 16:00

 
     
 


 
     
 

Just Friends Trio



 
     
 

Jean-Paul Jublou : tenorsax, sopraansax, Arne Van Coillie : keys, Flor Van Leugenhaeghe: contrabas




 
     
 
 
 
  …Het is Michel, de Proes , die hier de aankondiging van het nakende concert doet en de muzikanten voorstelt, ons allen zeer bekend. Zo is er Arne Van Coillie, op het Korg keyboard en dat hadden we graag anders gezien voor deze veelzijdige pianist maar je moet een vleugel natuurlijk ook binnen kunnen krijgen . Flor Van Leugenhaeghe, bekend van o.a. het Kim in the Middle gezelschap waarbij natuurlijk ook Arne zit, leerden we destijds appreciëren en smaken bij diverse Jan Mues combo’s en da’s een zeer fijne bassist zonder overbodige frulletjes en to the point solo’s , vinden we zelf. Jean-Paul Jublou zal vandaag vooral in de front treden mijn zijn zachte saxtonen, geen scheurend lawijt ! en je mag je verwachten aan een keuze tussen juweeltjes uit de jazzgeschiedenis, de jaren 40 en 50, softbop en veel méér  ook !


 
   


 
 

 

Want zo zit er ook ‘Hermitage’ tussenin, een song  van Pat Metheny , een ode eigenlijk aan het uitgebreide museumcomplex van St. Petersburg…Toch vooral ook veel swing uit de hoek van Sonny Rollins (‘Oleo,’St. Thomas’) en Charlie Parker (‘Billie’s Bounce’, ‘My Little Suede Shoes’,…)…terechte klassiekers zijn dat die een mooi nieuw leven krijgen in de uitvoeringen van dit ferme drietal ! Stemmige ballads ontbreken natuurlijk ook niet tijdens de zeer gewaardeerde sets en zo zou ‘A Nightingale Sang In Berkeley Square’ je meteen met je lover op de dansvloer zetten. Helaas kan dansen voorlopig slechts enkel op huwelijksfeesten, wie nodigt mij uit?...Tunes die bekend in het oor liggen krijgen vandaag een naam en da’s zo ook het geval met 'It's You Or No One' van Jule Styne, nooit eerder van gehoord…Met het overbekende, vrolijke, wat frivole ’ St. Thomas’ van Sonny Rollins  komt een einde aan een sessie die zo goed als volgeboekt stond, bravo ook nu weer ! Een up tempo van Keith Jarrett lijkt daarna een zeer geschikte bis en een kolfje naar de hand van Arne ook om finaal mee te eindigen, mooi zo, en dat vond het publiek duidelijk ook !


 
 
   



 
     
 
zondag 12 september 19:30

 
     
  …zondagavond en daar keken we gretig naar uit ook !...de tijdspanne tussen het laatste concert van het Just Friends Trio en de eerste sessie van de Triple Piano gigs bracht ons, tussen een paar terrasjes door, naar de Kruidtuin voor een ontspannen wandeling want je moet wel een paar uur doorbrengen tussen beide evenementen en dat doe je best niet alleen met glazen boterhammen…gelukkig ging de tijd voor één keer naar genoegen es snel genoeg, het werd dus gauw 19 hr. 30 en daar zaten we dan plots, in het gerestaureerde Hof Van Cortenbach, tot voor korte tijd een totaal onbekende maar nu het thuis van pianowinkel Quattre Mains en dat werd meteen een aangename kennismaking ook in de heldere ruimte met triple piano opstelling ! 

 
     
 
 

 
     
 
Triple Piano

 
     
 


 
     
 


Bram De Looze : piano
ewout pierreux: piano
Bram weijters:piano

 
     
  …Zéér geschikt dus voor de apotheose van het festival en ook de artiesten van vanavond hebben er zin in ! Voorstellen van deze mensen  lijkt haast overbodig want  iedereen kent toch de protagonisten van de avond ?.. : Bram De Looze, de jongste en al een indrukwekkend parcours afgelegd, zowel solo als in opgemerkte formaties zoals Bram De Looze’s  Septych, Antoine Pierre’s Urbex of ook nog Labtrio…daarnaast hebben we ook Ewout Pierreux hier vanavond en die was ook al meer dan eens te gast in de JaZZZolder, hetzij met Tutu ( Puoane, tevens zijn echtgenote) hetzij met z’n eigen trio maar je kan hem ook kennen vanuit de WE Big Band en natuurlijk van met het gesmaakte ::Rebirth Collective, en daar hoor je later nog wel meer van want die gaan nog op tour…. Last but not least  zit pianist Bram Weijters in het driekoppige gezelschap, een lyrisch pianist o.a. bekend van de innemende concerten met trompettist Chad Mc Cullough (of bij ontbreken daarvan, met Carlo Nardozza), maar evengoed te zien in zovele andere diverse combinaties..Mazzle…Bram Weijters’ Crazy Men…Piet Verbist Quartet én je zag hem wellicht ook op deze JazzatHome 2021, op zaterdag nog met de Jelle Van Giel Group. Soms zie je hem zelfs achter de keys bij Raymond van het Groenewoud. Hij zal vanavond wat de leiding op zich nemen als die de speelkaarten schud en aan de hand van de getrokken kaarten dan de combinaties zullen ontstaan, de solisten komen eerst na mekaar, dan de duo’s de..les quattre mains van de avond…


 
     
 


 
     
  Ik moet niks zeggen zekers over de schoonheid van de toetsbewegingen van deze grootmeesters, soms frivool, dan wat zwaarder aangezet, soms met wat klassieks van smaak tussenin, dan meer duidelijk naar jazz gaande maar altijd high quality en je voelt dat wel : dit is concerteren op hoog niveau !...en een geweldig genieten voor de toehoorders (de eerste sessie was alvast volledig uitverkocht) van dit unieke event op de prachtige, hoogwaardige Fazioli instrumenten. De duetten daarbij vloeien als verstrengelde handen in mekaar over, de pianisten voelen mekaar aan in timing en  het beleven hier is ronduit schitterend , woorden komen dikwijls tekort ook…Ēén keer wordt aan de hand van de kaarten ‘de pineut’ getrokken, een slachtoffer die de mooie keys van de piano ontzegd wordt …die moet dan de melodica aanblazen en (in de eerste sessie althans) is dat Ewout Pierreux die zich daar met veel gevoel over ontfermt terwijl de compagnons zich dan (met wat leedvermaak? ) amuseren met de plezierige melodie op de toetsen (een filmtune dacht ik maar ik kan het niet echt thuis brengen…)


 
     
   

 
     
     
 

Drie paar handen bouwen dan wat later samen aan de finale van het concert, groots natuurlijk en het daaropvolgende applaus spreekt voor zich….Voor mij zit deze JazzatHome, een ‘limited’ edition er op nu….limited ?...alvast niet als je naar  het niveau van het programma ziet, JAH 2021 was weer great !



 
     
           
 
     
     
     
 
Winus 

 
     
     
     

 

 ©  JAZZEPOES 2021

 

 

up again !

 

 

JAZZEPOES home-> startblad