click for index
door DJ KRIS
Een eigenzinnige, niet zo gewone selectie van die, uiteindelijk, (méér dan) 100 platen of CD's die ook in jou extraordinary jazz collection zouden kunnen zitten ... | ||
CD-count = 105 ! + 5 !!
Charlie Parker Complete Dial Sessions DEFINITIVE RECORDS DR CD 11152 |
|
|
Jimmy Giuffre
|
Het CD merk Original Long Play Albums brengt ons hier het langgezochte 'Tangents in Jazz' van Jimmy Giuffre op de markt . Voor slechts 7.5 € de volledige elpee. Binnenin een boekje met degelijke uitleg. Tangents in Jazz is cooljazz van het eerste uur. Avantgarde in 1955,is vandaag zeer aangename jazz vol tempowisselingen, speels en toch puntjes op de ie .Pure Westcoast van een van de ontwerpers van deze jazz, Jimmy Giuffre , die hier naast trompettist Jack Scheldon, klarinet, bariton en tenorsax bespeelt en instaat voor de composities.
|
|
THELONIOUS MONK Thelonious Monk Prestige OJCCD-010-2 |
Deze CD zijn zowat de
eerste trio's op plaat van de grote Monk. De uitvinder speelt zijn uitvindingen...
Mooie swingende Monkcomposities, ondersteund door, toen al, de twee grootste
drummers uit de jazz : Max Roach en Art Blakey. Thelonious Monk speelt hier
veel en met volle overtuiging nummers als 'Blue Monk' ,' Bemsha swing' ,
'Little Rootie tootie' , 'Monk's dream' e.a.
|
|
Miles Davis On the corner Sony cbs 074646398029 1972 |
Miles Davis heeft eigenhandig het genre JAZZ-ROCK uitgevonden . In de jaren zeventig werd de klassieke jazz min of meer verstoten door allerlei vormen van rockmuziek en de succesrijke Blackmusic . Miles hield van de muziek van o.a. Jimi Hendrix , Sly Stone en James Brown die toen furore maakten . Hij besloot die invloeden in zijn eigen jazz te verwerken en zo ontstond Jazz-Rock .
On the corner is daar een schitterend voorbeeld van . Stuwend electrisch ritme , jazz met een beat , de trompet verbonden met een wahwahpedaal plus ( ook nieuw ! ) ethnische invloeden door toevoeging van de Indische tablaspeler Badal Roy . Tot op vandaag is deze muziek in zijn genre nog steeds niet overtroffen . Na dertig jaar klinkt On the corner nog steeds oerfris alsof hij vandaag gemaakt werd .
|
|
Brötzmann / Bennink
|
In 1977 trekt de Nederlandse drummer Han Bennink samen met de Duitse saxofonist Peter Brötzmann het Zwarte Woud in om er buitenopnames te maken . Ze verblijven er vier dagen in een afgelegen blokhut . Overdag speelt Brötzmann sax en klarinet onder de bewolkte hemel bij het water , in het water , in het bos onder de dennen samen met Bennink die met zijn drumstokken op boomstammen speelt ,op de stenen op het water enzovoort, afgewisseld met duo klarinetdialogen op lange afstand. Ondertussen hoor je de vogelkens fluiten en af en toe scheert er een straaljager door het luchtruim , doch geen nood , dat geluid wordt perfect in het geheel geintegreerd ...Total improvised European music van de bovenste plank. Een uiterst sfeervolle plaat vol ritmes , vrije klanken , natuurgeluiden en alles met grootse bijna kinderlijke spontaniteit gebracht . |
|
Ongemeen rauwe instrumentale freeblues met de donkere sfeer van de onlusten tussen zwart en blank in het Amerika van de jaren '60 . De soulvolle saxklank van Archie Shepp gaat door merg en been , hij vertelt er krachtige en gevoelige verhalen mee . Ieder nummer op deze plaat is indrukwekkend . Een onmisbaar meesterwerk ! Zeker beluisteren.
|
||
|
Legendarische opnames van Marc Moulin's Placebo uit de jaren '70 . Een echte klassieker van deze Belgische Jazzrockformatie met internationaal succes zowel in de jaren '70 als bij de heruitgaves in de jaren 2000 . Vandaag klinken de composities nog even fris en smooth dankzij het unieke talent van toetsenman Marc Moulin die hiermee de topvijf van belangrijkste Belgische jazzmuzikanten moeiteloos haalt .
|
|
Charles Mingus Blues & Roots (1960) Atlantic 781 336-2 |
Mingus buigt zich over de roots van de Afro-amerikanen , dat levert militant swingende bluesbeïnvloede krachtige jazz op, gestoeld op de zeer persoonlijke compositiesstijl van bassist Charles Mingus . Een van zijn zovele absolute meesterwerken hier gespeeld door een gouden bezetting met o.a. Jackie Mclean en John Handy, messcherpe melodische altsaxen , de trotse grauwe baritonsax van Pepper Adams en grootstilist- pianist Mal Waldron. Als je na schipbreuk, naakt, maar wel met een degelijke stereo-installatie en vijf CD's op een prutseilandje in de Stille Zuidzee beland, zie dan dat er tussen die vijf CD's Mingus ' Blues & Roots' tussenzit . Een noodzaak !
|
|
John Zorn The Classic Guide to Strategy volumes one & two (1985 - 88) Tzadik 7305 The Classic Guide to Strategy volume Three (Live ! 2003) Tzadik 5009 |
Dit is en blijft een EXTREEM action-painting meesterwerk !Als kleine jongen alleen , door low-jobwerkende ouders , in een minuskuul New-yorks appartement ,zag John Zorn duizenden tekenfilmpjes genre Bugs Bunny , Woody Woodpecker , Donald Duck e.a. dikwijls met flitsende high-speed soundtracks van tekenfilmcomponist Carl Stalling . Dit feit heeFt John Zorn in zijn later muzikaal leven hevig beïnvloed . Op deze CD speelt hij geheel solo op altsax maar tegelijk ook op klarinet, trompet en saxmondstukken, diverse fluitjes en toys .Wat je hoort zijn kleine push schreeuw en piepgeluidjes die hevig swingend je brein passeren . Een bijna microscopisch hallucinante compositie met referenties naar geluiden van Ducks en sneller dan het licht lopende rabbits . Voor mijzelf absoluut hoorvoer , maar toch raad ik iedereen aan eerst te luisteren voor te kopen , gezien het extreme karakter van die twee CD's .
|
|
Een live concert van Charles Mingus onwaarschijnlijk mooi
en helder opgenomen door Rudy Van Gelder ...Een muzikaal hoogtepunt ( Mingus
heeft er vele )met de schitterende altsax John Handy en tenor Booker Ervin
. Laatst nog in de Jazzzolder opgezet , iedereen was betoverd door de onweerstaanbare
bopswing voornamelijk langs Mingus bas gestuurd met een klank alsof hij
naast u staat . Try this at home . |
||
Weather Report Sweetnighter (1973) Columbia / Legacy Sony 485102 2 |
Een zeer geinspireerde Wayne Shorter improviseert op sopranosax
en zweeft de hele CD lang over de bezwerende ritmes van de zes nummers.Dit
is so-called de experimentele CD van Weather Report uit 1973 , volgens mij
ook de minst modieuze en vandaag klinkt hij dus even fris als ooit . |
|
Albert Ayler Nuits de laFondation Maeght 1970 (1976) Water 103 |
2 historische elpees van Albert Ayler die samen zijn allerlaatste
concert aan de Azurenkust in 1970 bevatten , nu eindelijk op een CD .Albert
Ayler (34 jaar ) speelt hier zijn ziel uit , bijna alsof hij zijn tragische
dood voelde naderen , in november van dat jaar wordt zijn lijk opgevist
uit de NewYork East River , de doodsoorzaak blijft een mysterie . Op dit
concert klinkt zijn sax zalig als een gedrogeerd gospelkoor en Albert,gekroonde
freejazzkoning , speelt o.a. de Marseillaise in absolute vrijheid, zoals
hij eigenlijk zou moeten klinken. Historisch verplichte aanschaf. |
|
Derek Bailey Duo and Trio Improvisation (1978) Kitty Records UCCU- 9021 |
Volgens mij Derek Bailey's meesterwerk in de geimproviseerde
muziek, waar hij de peetvader van was. De Engelse gitarist, hier omringd
door high-skilled Japanse muzikanten , tekent met volle overgave mooie abstracte
lijnen en vormen onnavolgbaar begeleid door o.a. drummer Toshi Tsuchitori
die klinkt alsof Derek Bailey zelf achter de drums zit. Ook de andere Japanse
muzkanten spelen met dezelfde eerbied en toewijding Derek's muziek. Een
Japans trekje. Daarbij komt nog dat Derek Bailey's gitaar al sowieso
een japans tintje krijgt , dit maakt het geheel compleet. Krachtige
totaalimprovisaties waar ik nooit genoeg van krijg .... |
|
Duke Ellington Private Collection Vol. 2: Dance Concerts: California 1958 WEA 2 55399-2 |
Een schitterend heldere opname van het Duke Ellington
orkest die een dance party geeft in een grote vliegtuigloods op de Travis
Airforce base in California . Het is alsof je er zelf aanwezig bent , je
hoort de mensen dansen en praten en vooral dat dampend krachtig swingend
orkest van Duke Ellington met o.a. de geweldige baritonsax Harry Carney
en de vette drums van Sam Woodyard . Er zijn veel goede historische live
opnames van Duke's orkest , maar voor mij breekt deze alle records . |
|
Lee Konitz Lee Konitz at Storyville 1954 BLack Lion CD 877656-2 |
Lee Konitz , hier piepjong en ambitieus , aan het begin van de lange weg die hij zal afleggen in de jazzgeschiedenis.... Eindelijk een concurrent voor Charlie Parker klonk het toen, want Lee had zjn eigen toon , chops en bebopsnelheid .Dit is een goede live-radio-opname en the new kid in town blaast met zijn typische fluwelen altoklank zijn prille composities 'Subconcious lee' ,' Hi-Beck' , 'Ablution' e.a. met volle overtuiging de zaal in .Er gaan daarna nog honderden opnames volgen , maar deze is echt magisch , 'the precious one' , die zeker tussen uw Lee Konitsenceedees moet staan. |
|
John Coltrane Interstellar space 1967 IMPULSE 543 415-2 (Verve) |
Een CD met de juiste titel , John Coltrane's meesterwerk ! Gemaakt net voor zijn overlijden , in duo met drummer Rashied Ali , februari 1967.Deze muziek straalt een enorme kracht uit, en wel zo ,dat het mij telkens moeite kost deze CD volledig in één keer te beluisteren. De tenorsaxofoon wordt over zijn limieten bespeeld , multitones nieuwe akkoorden, duizelingwekkende changes en vooral grootse spiritualiteit bij beide musici. Het lijkt bij momenten of John Coltrane zijn dood voorziet, en al zijn kennis, techniciteit en spiritualiteit samenbrengt in een historisch testament voor de Afro-Amerikaanse identiteit. Een absoluut meesterwerk dat tijd nodig heeft voor beluistering , een levenswerk. |
|
Chico Hamilton Chico Hamilton quintet featuring Eric Dolphy 1959 Fresh Sound Records FSCD - 1004 |
Pure bebopswing , doch met "classic" tintje door de aanwezigheid van een klassiek cellist, Nathan Gershman. Helemaal niet nodig achteraf , maar drummer Chico Hamilton wilde dat de jazz van toen meer au serieux werd genomen en vermengde klassieke elementen in zijn composities, die gelukkig maar de altijd aanwezige swing niet aantastten .Zeker hier niet, met jonge leeuw en opkomende ster Eric Dolphy op altosax, bassclarinet en fluit ,die qua techniek de anderen overstemt, doch meetrekt in bijzonder avontuurlijke jazz. Een opname die altijd moeilijk te vinden was en is maar echt de moeite loont !
|
|
1969 |
De eerste plaat van Miles op weg naar de nieuwe uitdaging : fusionjazz . Samen met Wayne Shorter , Joe Zawinul , Chick Corea,Herbie Hancock , John McLaughin ,David Holland en Tony Williams begint hier het zoeken naar nieuwe muzikale vormen . Met deze topmusici aan het begin van hun succesvolle carrière kan dat niet misgaan natuurlijk , en de hele CD staat dan ook vol met prachtige pasgeboren jazzrock. Hier nog meer jazz dan rock . De volledige In A Silent Way sessions zijn ook verkrijgbaar in een 3CDbox , maar op deze CD staat de volledige lp die uitkwam in 1969 ....
|
|
Eric Dolphy Out there 1960 Prestige New Jazz OJCCD-023-2 (NJ-8252) |
Eric Dolphy zijn we helaas een beetje uit het oog aan
het verliezen . Bloedbroeder in jazz van John Coltrane en Ornette Coleman
,maakt hij zeker deel uit van de echte vernieuwers van de zestiger jaren
. Deze CD is daar een brandend bewijs van evenals de meer bekende 'Out to
Lunch' op blue Note. Dolphy maakte ook de basklarinet meer bekend als jazzinstrument.
Prachtige solo's hoort ge op altosax ( zijn eerste instrument ), op basclarinet
en een beetje dwarsfluit, superstevig ritmisch ondersteund door een geweldige
drummer, Roy Haynes. Krachtig militante trios.
|
|
Thelonious Monk Brilliant Corners 1956 Riverside OJCCD-026-2 (RLP 226) |
Echt iedere Monkfan zegt dat , en ik vind het ook , Brilliant Corners is één van 's meesters beste CD's .De drummer is Max, de tenor is Sonny, de bassist is Oscar, de trompet Clark en niet te vergeten , die prachtige altosax is de minder gekende Ernie Henry. Monk in supervorm, alle nummers zijn onbetaalbaar goed en toch vind je deze CD gemakkelijk voor rond de zeven euro ... Five stars must !!!!
|
|
Archie Shepp & Niels-Henning Orsted Pederson Looking at Bird 1980 Steeplechase SCCD 31149 |
Meer de intimistische toer op hier met een sober maar zeer intens duo sax en contrabass . Niels Henning ,bassist die vlugger bast dan zijn schaduw,speelt hier echter zeer rustig , met perfecte swing ,samen met de rauwe Shepp op tenorsax en soprano. De plaat is opgedragen aan de grote Charlie Parker waarvan de composities gespeeld worden. De sfeer van deze CD is onbeschrijfelijk en munt niet alleen uit in soberheid en swing, maar beide muzikanten laten alle kanten zien van hun muzikale persoonlijkheid, en dat is héél wat bij deze heren. Hun eerbied voor Bird hangt zowaar tussen uw oren. Ik noem deze CD een zeldzame ruwe diamant. Ook letterlijk , want het buitengewoon interessante Deense Lp-en CD label Steeplechase is in België moeilijk te vinden ...
|
|
WILDFLOWERS Loft jazz NEW YORK 1976 DOUGLAS AD-10 (a division of gravty ltd ) 3CD |
De schoonheid van onkruid. Niet mijn gewoonte een verzamelaar
te presenteren in deze rubriek, dit is dan de uitzondering. In 1976 besloot
saxofonist Sam Rivers iets te doen aan de mindere bekendheid van vele Afro-Amerikaanse
free-muzikanten . Hij opende de kleine loft Studio Rivbea samen met zijn
vrouw Beatrice. Voor een beperkt publiek waren er regelmatig optredens van
New- Jazzgroepen waaronder o.a. Sunny Murray, David Murray, Roscoe Mitchell,
Anthony Braxton, Julius Hemphill, Kalaparuscha Sam Rivers zelf en nog vele
anderen. De concerten werden telkens opgenomen en het echtpaar Rivers besloot
vier elpees uit te brengen met die live opnames onder de naam 'Wildflowers'
: one , two , three and four. Die elpees kregen vooral in Europa schitterende
pers en de verkoop verliep vlotjes. Nu nog is men hevig naar die elpees
op zoek en er worden grote bedragen gegeven door verzamelaars. Onlangs werden
deze vier elpees eindelijk op 3CD uitgebracht en volledig terecht. De opnames
in de kleine studio zijn ronduit schitterend en geven een prachtig overzicht
van de NewYorkse freescene in die jaren. Een kostbaar document met heldere
getuigenissen van een grote maar verguisde periode van de Amerikaanse freejazz.
|
|
Impulse GRP 11352 |
Hoe klinkt Lucky Thompson ? Wel , als een ongelofelijk
mooie sensuele vrouw die haar eerste sigaret opsteekt na een geslaagde vrijpartij
.
Luister maar eens naar 'A Lady's Vanity' of 'Deep Passion' of 'Tricotism'
zelf , eigenlijk alles beluisteren moet je doen . Eens gevangen door Lucky's
smoothy sax ben je eraan voor het leven .Zijn betoverende klank is uniek
: melancholie vermengd met suiker en vlammen . Deze stille reus is er ,
gelukkig na een kleine maar geweldige platenproductie , mee gestopt , gefrustreerd
door de muziekbusiness , en heeft zich volledig teruggetrokken uit de jazzwereld
om een boerderij te beginnen in de jaren zeventig . Leeft hij nog ? Ik weet
het niet . Zijn muziek is in ieder geval springlevend . |
|
1998 Blue Note 7243 4 93011 2 2 |
Bij de eerste grote mengelaars van muzieken allerstijlen.
Een op springend staand zwoel Hammond B3 orgel, swingende drums op losse
schroeven en een cookin' bass met guest dj's etcetera. Dit is een echte
funky stew om je vingers van af te likken. Deze derde plaat van dit trio
heeft deze heren heel terecht
berucht gemaakt in de jazzwereld eind jaren negentig. Volgens mij nog steeds
hun meesterwerk. Een broeiende plaat vol funk, punk en hier en daar zelfs
rock en reggae-invloeden in swingende jazz vermengd. Toen in 1998 werden
ze met deze plaat door de muziekpers terecht als (de laatste ?) jazzvernieuwers
bestempeld. Een heerlijke plaat met krachtige V8 motor inside ! |
|
MCA GRP 16352 1934 '39 |
Chick Webb, de kleine drummer met reuzeswing, kan vandaag
nog uw huis op zijn kop zetten zoals hij daar zeventig jaar geleden al in
slaagde met zijn vettig orchestra in de Savoy Ballroom van New-York city.
'Jungle mama' , 'Blue Lou' , 'Go Harlem' , 'Harlem Congo, .. noem maar op
, nummers met dikke Africabeat. Ontploffende klarinetten ,dampende kopers
, Congodrums : Chick Webb en zijn maten stonden voortdurend in brand, blussen
bestond toen nog niet, onze opa's en oma's waren al hevig in de weer als
Chick op de radio speelde. Enthartende Musik zei den Duits, doch zelfs hun
Navarone kanonnen konden deze dikke swing niet verbrijzelen. Chick Webb
is jong gestorven , maar zijn testament is en blijft bloedhete swing, vandaag
nog even fris te pruimen ! |
|
Chet Baker Chet Baker trio - Live from the Moonlight 1985 PHILOLOGY W 10/11-2 2CD |
Natuurlijk vind ik "Chet Baker sings" een geweldige plaat,
maar ongeveer iedereen heeft die al, dus ga ik underground en presenteer
hier een
moeilijk te vinden pareltje uit Chet's uitgebreide juwelenkist. Chet Baker
hier in trio met pianist Michel Graillier en bassist Massimo Moricone in
een club te Rome. Enthousiast applaus, maar weinig publiek...1985 is nog
net te vroeg voor de grote Return, iets later wordt Chet Baker namelijk
terug een grote ster zoals hij eerder in de jaren '50 was, en gaan zijn
CD's uit zijn jonge en latere periodes als broodjes over de toonbank.
In deze dubbelCD heerst 'n onbeschrijfelijk speciale sfeer. Alle stukken
die hij speelt zijn over de 10 minuten en zijn klankspel is betoverend berustend
in dialoog met het zachte pianospel. Wat gebeurt hier? Er is duidelijk ook
opgenomen als de mensen uit de club zijn. Chet speelt soms compleet solo,
je hoort in de verte wat geschuifel, is iemand de bar aan het opruimen?
Heel Chet's muziek is hier prachtig : de lange melancholische trompettonen,
de rustige trio's, duo's, solo's. De nocturne sfeer waar hij een patent
op heeft. De relax van deze opnames is waarschijnlijk ook te wijten aan
het feit dat zij gemaakt zijn in opdracht van zijn italiaanse fan en vriend
Paolo Piangiarelli. Warm aanbevolen . |
|
Ornette Coleman The Ornette Coleman trio at "the Golden Circle" Stockholm 1965 volume 1 Blue Note
7243 5 355182 7 volume 2 Blue Note 7243 5 355192 6 |
Een klassieker van Ornette,
zijn trio's met bassist David Izenzon en drummer Charles Moffett. Deze prachtig
heldere opnames in Zweden zijn een beetje Ornette Coleman's paspoort van
zijn zowel naïeve als mooi complexe muziek. Heel melodisch, deze freejazz.
Ornette speelt naast zijn hoofdinstrument de altsaxofoon, ook nog selftaught
viool en trompet. Ook op die andere instrumenten is hij onmiddellijk herkenbaar
! Naast prachtig uitgesponnen ballads staan hier ook kwikke freebop nummers
op. De supercreatieve ritmesectie van Izenzon en Moffett is pure Jackson
Pollock, de kleuren vliegen langs alle kanten en komen perfect terecht in
harmonie met de leader. Ornette Coleman heeft ook een uniek krachtig altogeluid,
technisch gezien speelt hij alleen op een riet opening 9 terwijl voor de
andere saxofonisten nr. 5 de grootste opening is die ze aankunnen. Ik heb
hem enkele keren live gehoord, die kracht is uniek. Ornette, zelfs
vandaag nog, luister maar naar zijn laatste Pullitzerprice bekroonde live-CD
! De Stockholmsessie is diepgevoelige creatieve muziek die in 1965
nog alles moest bewijzen, en vandaag, veertig jaar later nog even vernieuwend
klinkt. Werkelijk voor een prikje te verkrijgen, deze beide kunstwerken
. |
|
1957 RIVERSIDE
OJCCD 1749-2 (RLP12-270 ) |
Deze kaft is een absolute paradox, pianist Joe Albany heeft nooit the right
combination gevonden voor die brandkast, het grote geld. Geniaal beboppianist
dat wel, maar een lost hero met een leven in de goot van drugs en drank.
The right combination met trouwe vriend Warne Marsh is echter wel waar en
dat hoor je op deze plaat. De opnames zijn gemaakt onder vrienden ergens
in een grote villa in het Los Angeles van 1957. Joe Albany, ondekt door
niemand minder dan Charlie Parker zelve, speelt hier met volle overgave,
pakken creatieve ideeën en met een soepele swing om U tegen te zeggen. Ook
tenorsaxofonist Warne Marsh is in topvorm, met zijn dunne ietwat iele, maar
zó originele tenorsound. Buiten bassist Bobby Whitlock is er ook een unknown
drummer die met brushes perfect de maat speelt op een telefoonboek. Alleen
al de ongedwogenheid van deze villasessie is opmerkelijk, alles wordt met
pure spontaniteit gespeeld onder vrienden. Het was niet de bedoeling van
deze opnames om later op plaat gezet te worden. En dat maakt deze plaat
nu juist een aanrader. Ook de opnames zijn goed gemaakt en sfeervol. Deze
eigenlijk repetitie onder vrienden behoort tot de allerbeste platen van
de Westcoastjazz en naast zijn schitterend werk als Charlie Parker pianist
is deze ook de beste van Joe Albany.
|
|
1964
BLACK LION BLCD 760 197 |
|
|
Stan Getz The Stan Getz quartet The Complete Roost Sessions Vol 1
Vogue VG 651 600128 1950-1951 |
|
|
Anthony Braxton
Steeplechase
SCCD 37003/4 (2CD)1974 |
'Marshmallow' op bassaxofoon en altsax, free en in the
tradition. Deze dubbelCD zit vol met experiment en avontuurlijke swing en
is ook de gelegenheid om de totaal onderschatte blinde meesterpianist Tete
Montoliu te ontdekken. Door zijn grote verscheidenheid en monsterlijk goed
gespeeld is deze een dubbel-CD geworden die ik regelmatig uitpik om te beluisteren. |
|
Frank Lowe
|
|
|
Spontaneous Music Ensemble
EMANEM 4217 2CD-set 1973-1974 |
John Stevens is zonder twijfel één van de leidende (ook
lijdende) figuren van de Engelse improvisatiescene waarvan deze dubbel-CD
zijn titel "Quintessence" meer dan waard is. John Stevens is de drummer
en ontwerper van 'Spontaneous Music Ensemble'. Alhoewel hij even gekend
is als straight drummer van mainstreamjazz en rock-jazz,speelt hij hier
op een zéér kleine drum samengesteld uit Orff trommeltjes en een kinder-snaardrum.
Zijn muziek is stil en meditatief en de medemuzikanten zijn vier kolossen
van de muziekgeschiedenis ; gitarist Derek Bailey,saxofonisten Trevor Watts
en Evan Parker en bassist Kent Carter...Ge hoort voortdurend zeer kleine
klankjes in samenspel die samen minimale composities doen ontstaan. De spontane
muziek kabbelt langzaam door, Engelse abstracte muziek op zijn grootst en
wel uit
de gouden jaren zeventig. Toen onopgemerkt en vandaag nog steeds door zijn
grote originaliteit en tijdloosheid. Bestellen kan, maar ik zag vorige week
dat er twee exemplaren lagen in de kunstwinkel van de Bozar te Brussel.
Echt een CD om daar te kopen ,grote kunst -it is ! |
|
James Carter Layin' in the cut ATLANTIC 7567-83305-2 2000 |
James Carter is een wonder van een saxofonist,hij bespeelt alle saxen, zelfs de logge bassax ,met veel soul en de klank van zijn saxspel rappelleert zowat alle groten uit de jazz. Als ge goed luistert hoort ge de hele jazz in één solo samengebald. Hij is dan ook de saxofonist van het einde van het millennium. Veel pers gekregen wegens zijn uitzinnig origineel saxspel doch helaas wat in de vergeethoek beland. Iedere CarterCD heeft iets anders te bieden, in 'layin'in the cut' wordt er funkjazz gespeeld.Vrij slordig zelfs,maar o zo rauw en deepsoul !Schitterend gitaarwerk van Marc Ribot en de bassist van dienst is niemand minder dan Jamalaadeen Tacuma. Het geheel lijkt een beetje op een repetitie,de funkjazz is hier niet opgepoetst met effecten en gladde elektronica, maar spontaan en snel ingeblikt met hier en daar zelfs een foutje. Goed zo ! |
|
Julius Hemphill + Abdul K. Wadud Live in New-York RED RECORDS 1231 38 RED 1976 |
Julius Hemphill,helaas te vroeg gestorven ,was op weg één der groten
van de Amerikaanse jazz te worden. Hier hoor je hem samen met cellist
Abdul Wadud ergens desolaat in New-York . Het lijkt wel buiten opgenomen.
Rustig meditatief samenspel , soms gelijkend op Indische ragamuziek.
De grootmeester is zoekend maar zelfzeker in zijn altsaxspel, gevoelige
kleine strofen muziek lijken zich hier een weg te zoeken tussen de Newyorkse
buildings en verdwijnen als sigarettenrook in de lucht. Een CD met bedachtzame
poëtische muziek en met toedoen van de cello af en toe verwijzend naar
de klassieke avantgardemuziek. Zeker een aanzet om zich verder meer
te verdiepen in het werk van die grote eigenzinnige muzikant. |
|
Sun Ra and his Myth Science Arkestra Cosmic tones for mental therapy and art forms of dimensions tomorrow Evidence ECD 22036-2 1961-63 |
Toen ik deze CD enkele jaren geleden hoorde in dé freejazztempel hier
ten lande, namelijk Zaal België te Hasselt, ben ik naar de DJ gelopen
om te weten wat er speelde. Tussen haakjes, zaal België is zowat de
enige plaats die ik ken waar je freejazz ten volle en wel de hele avond
lang kan horen op het hoogste volume mogelijk. Schitterend ! Op deze
CD staan 2 elpees van Sun Ra uit de jaren zestig. Abstracte melodische
freejazz door de Duke van de free, Sun Ra... Opgenomen in zijn eigen
studio, waar het hele Arkestra zo goed als woonde, en waar hele dagen
en nachten passioneel muziek werd gemaakt onder de strenge leiding van
Sun Ra. De leider was enorm geïnteresseerd in de nieuwste snufjes van
elektronica waaronder de toen revolutionaire reverberatiekast waar op
deze CD gulzig gebruik van wordt gemaakt. Sun Ra speelt piano en op
een geweldig overbelast Hammondorgel. Kosmische Afrikaansbeïnvloede
jazz, en het mag gezegd worden, zowat de allereerste psychedelische
muziek ooit, zowel muzikaal als on stage. De muzikanten waren verkleed
in kleurrijke kostuums, een mengeling van Egyptische farao's en marsbewoners.
Groepen als Jimi Hendrix en Pink Floyd zullen later gaarne toegeven
door Sun Ra te zijn geïnspireerd...Naast enorm veel Afrikaanse
percussie hoor je de geweldige Sun Ra op zijn, zoals hij het noemt,
Astro Space Organ en het geweldig zwaargevoiCDe orkest met o.a. sterblazers
John Gilmore en Marshall Allen. De hele CD is een kosmische,psychedelische
trip met roots en toots, heavy bigbandchorussen en ontspoorde elektronica.
Een dikke CD ! OBESITASJAZZ ! Mythisch! Kopen ! |
|
|
|
|
Eddy Louiss trio and fanfare Sentimental feeling Disques Dreyfus FDM 36600-2 1999 |
Een heel uitzonderlijke Eurojazz CD. Gewapend met zijn dik Hammondorgel
en een fanfare van bijna veertig muzikanten speelt Eddy Louiss , zoals
de titel reeds verraad, prachtige sentimentele en swingende jazz, met
deep feeling, veel boter en look ! Als je eenmaal het nummer 'Le Destin'
hebt gehoord vergeet ge het nooit meer :de mierzoete Hammondklanken
van Louiss
worden langzaam aangevuld met de geweldige fanfare van Franse blazers.
Dit epos opgedragen aan zijn boezemvriend Michel Petrucciani doet zelfs
bij de coolsten onder ons, telkens weer een traan wegpinken. Het absoluut
origineel idee van de veertigkoppige fanfare bepaalt deze CD. Neen,nergens
klinkt die als een bigband,maar echt als een fanfare,en die heeft een
hartverwarmende, grootse klank. De composities van Louiss zijn
eveneens warm en sentimenteel,net als ge denkt is dit nu kitschjazz(???)komt
er één of andere geweldige solo van de meester zelve of van één van
zijn saxen, Daniel Huck of Xavier Cobohet die het weer jazz doen klinken...Dit
is een grootse CD ,met geweldige Franse slag (Jaaaaazzzzzz), zelfs sexy
en zéker van een unieke originaliteit. |
|
Billie Holiday The complete Billie Holiday on Verve 1945-1959 Verve 314 513 859-2 10 CD 1945-1959 |
|
|
éthiopiques 4 ethio jazz & musique instrumentale 1969-1974 Buda musique Distribution mélodie 82964-2 DK 016 |
|
|
Michael Lytle / George Cartwright / David Moss Meltable Snaps it - Points Blank nml 8604CD 1981 / 1986 |
|
|
Miles Davis Blue Moods Debut OJCCD-043-2 (DEB-120) 1955 |
|
|
Sonny Rollins Now' s the time! RCA VICTOR GOLD SERIES 82876555402 1964 |
De tweede CD is echter indiezelfde studio opgenomen, same date,
same place. Later obscuur uitgebracht als 'the Alternative Rollins'. Wat
gebeurd hier ? De grote Rollins staat op een muzikaal keerpunt en beslist
dezelfde standards zowel in bebopstijl als in free-style te spelen. De eerste
CD bevat dus krachtige bebopversies van de grote improvisator, in de tweede
CD worden ongeveer diezelfde standards in vraag gesteld en helemaal
abstract uitgesponnen, een soort studie van de opkomende freejazz. Die experimentele
sessies waren waarschijnlijk niet bedoeld om uitgegeven te worden, maar
zijn wel ongemeen interessant ! Zoals Miles Davis in diezelfde periode (Live
Plugged Nickell) zoekt ook Rollins naar een nieuwe jazzvorm. Opmerkelijk,
beiden spelen dan met dezelfde pianist,de jonge Herbie Hancock... Beide
CD's van deze dubbelaar zijn de moeite waard en geven een prachtig beeld
van van die muzikale boeiende periode, vorige eeuw. Het initiatief van die
CD's samen uit te brengen is lovend en getuigt van grote jazzliefde. Voor
de prijs van één CD te koop, een meesterwerk eens te meer. |
|
Paal Nilssen-Love - Mats Gustafsson i love it when you snore SmallTownSupersound STS 063CD 2002 |
|
|
The Warne Marsh Quartet featuring Joe Albany Live at Dana Point, 1957 V.S.O.P. #112 CD (2CD) 1957 |
|
|
Richard Tabnik Trio In the Moment New Artists records NA1015CD 1992 |
|
|
Gloria Coleman quartet featuring Pola Roberts Soul Sisters (Impulse! A47) nu Verve 0602498610480 1963 |
|
|
Steve Lacy The forest and the zoo ESP disk ESP 1060 1963 |
|
|
Freddy Redd Quartet with Jackie Mclean The music from The Connection Blue Note 7243 4 97178 2 4 1960 |
|
|
Stan Getz East of the sun : The West Coast Sessions Verve 314 531 935-2 deluxe 3cd set 1955-1957 |
|
|
David Murray 3D Family Live 3 september 1978 festival Willisau'78 Zwitserland hatArt CD 6020 1978 |
|
|
|
Subtiliteit is het eerste woord om vibrafonist Bobby Hutcherson te duiden.
Behorend tot de grote groep klassebakken van de hardbop, zoals o.a. Herbie
Hancock en Eric Dolphy is Bobby Hutcherson evenzeer evengroot uitvoerder
als componist. Als vibrafonist uiterst subtiel, soms lijken zijn klanken
op regendruppels die in kristal veranderen, ook de
punctuele composities getuigen van grote gevoeligheid. Als ge uw ogen sluit
ziet ge een logisch kleuren en lijnenspel architectonisch in de ruimte evolueren.
Deze CD is nog vanuit de cravattenjazzperiode, net voor flowerjazz. Met
zijn absolute stijlbloedbroeder Herbie Hancock maakt hij hier uiterst stijlvolle
kamerjazz die gewoon nooit zal verouderen en for ever geweldig fris uitstraalt.
Deze CD was zéér lang niet te vinden en onlangs iets wijder verspreid. Maak
kennis ! |
|
Gerry Mulligan Quartet leyel concert vol 1 vol2 BMG 74321409422 CD BMG 74321409432 CD Parijs juni 1954 |
Vier coole amerikaanse twintigers, Gerry Mulligan baritonsax, Bob Brookmeyer
valve trombone, Red Mitchell contrabas en Frank Isola op drums,treden voor
het eerst op in wereldstad Parijs en brengen de cool breeze van de West
Coast mee. Laat u niet misleiden door het jaar 1954, dit is wel degelijk
een superheldere hifi-opname, grote klasse.
Het quartet is honderd procent in vorm en speelt met grote swing de nu "Gerry
Mulligan klassiekers" zoals 'Line For Lyons', 'Walkin'Shoes', 'Five Brothers',
'Bernie's tune' en vele andere.
Het Parijse publiek is laaiend enthousiast en terecht. Mulligan speelt soft
baritonsax in het middenregister vooral, maar blijft de allerbeste uitvoerder
van zijn eigen klassiekers.
Piepjonge Bob staat ernaast en speelt uiterst clean en wolkig ventieltrombone.
Drummer Frank Isola speelt lichtvoetig, maar met enorme swingbeat. Ooit
één van mijn eerste LP's,die ik nog heel regelmatig draai. Dit concert ademt
Parijs in zijn beste jaren. |
|
|
Kost niks, vier euro en een beetje en je haalt een meesterwerk in huis.
Een superpiano trio met" the one and only " Roy Haynes op de drums en topbassist
Miroslav Vitous. Op een Monknummer,'Pannonica' na, allemaal Coreacomposities.
Chick Corea, toen militant vernieuwer van de piano, samen met Paul Bley
en Herbie Hancock, speelt hier de grond onder uw voeten weg. Uiterst krachtig
pianowerk geflankeerd door meesterdrummer Roy Haynes die alles een ongelooflijke
vaart geeft met supercreatief drumwerk. Als ge ooit de oorsprong zoekt waar
hedendaagse Scandinavische pianotrio's (b.v. E.S.T.) de mosterd hebben gehaald,
wel , luister dan naar deze CD. Meer dan veertig jaar geleden opgenomen, klinkt
die vandaag even fris als een hoentje. Voor mij Chick Corea's meest creatieve
periode en die loopt nog tot ver in de jaren zeventig. Opgelet, zelfs gevaarlijk,
als ge dit opzet in de wagen, b.v.van Brussel naar Oostende, riskeert ge
binnen het halfuur aan of zelfs in zee te belanden. Zodanig dynamisch oorvoeder
waar de creatieve inslag van dit trio bijna uit uw CD-speler lekt,een hotte
plaat die tegelijkertijd een mijlpaal vertegenwoordigt in de pianotrio-jazz. |
|
Archie Shepp Live in San Francisco Impulse ! 051 254-2 San Francisco februari 1966 |
Een CD die zowel rauw als rustig klinkt, en zoals met vele Shepp opnamen
uit die tijd, ook een beetje dreigend, alsof er een Black Panther achter
je zetel zit.
Het geluid van Shepp's sax is zoeterig zuur met overdaad aan emotie, een
kloppend hart dat bloedt. Zijn kompaan, trombonist Roswell Rudd, bewandelt
dezelfde weg met zware trombonestoten. Onder andere wordt er 'Lady sings
the Blues' aan Billie Holiday opgedragen, zoals ge het waarschijnlijk nog
nooit gehoord hebt. Free-melodisch, op unieke manier, zoals alleen Shepp
dat kan, met een waas van politiek militantisme, onzichtbaar maar aanwezig.
Je hoort Archie Shepp ook een dreigend gedicht declameren met opvallend
berookte stem zoals zijn saxgeluid. Geweldig ook het aan Duke opgedragen
' in a Sentimental Mood' met dikke lagen verf op het doek aangebracht. Er
zit weinig volk in dat zaaltje, maar door de Sheppklanken heerst er een
geweldige sfeer, bezwerend, bijna voodoo.
Zeker voodoo, zijn de extra bonus tracks bij deze CD,zoals het bijna 33
minuten lange 'Three for a Quarter,One for a Dime', een fantastisch abstract
drijvend freemonument.Zoals bijna iedere plaat van Archie Shepp uit die
periode, niet alleen een groot meesterwerk,maar ook hier weer, verplichte
lectuur. |
|
|
Cool meets hot ! Lee Konitz is altijd een bebopmuzikant geweest op ontdekking,
hij staat nooit stil en meet zijn stijl aan de meest ondenkbare combinaties.Zo
speelde hij ooit zelfs met avant-garde gitarist Derek Bailey. In de jaren
zestig was dat niet anders. In volle Coltrane quartet-periode wil Konitz
een trioplaat maken met Coltranedrummer Elvin Jones. Die ene opnamedag wordt
voorafgegaan door meerdere opnames met andere, gewonere drummers, omdat
Lee Konitz zich totaal wil voorbereiden op de magische opnamedag met drumwonder
Elvin Jones. Die andere opnames met andere drummers zijn verdeeld over twee
CD's, de derde is de originele MOTION opname met Konitz altsax, Sonny Dallas
bass en Elvin Jones, drums. Een duel tussen twee grootheden met wederzijds
respect en overgave. Zowel Konitz als Jones spelen de poten onder tafel
weg, fluwelen bebop-noten met duizelingwekkende akkoordenschema's vermengd
met zeer heavy creatief swingend drumwerk. Een geweldige luisteropname,
die telkens weer nieuw klinkt. |
|
The Lounge Lizards The Lounge Lizards editions EG EEGCD 8 1982 |
Als er ooit punkjazz heeft bestaan, dan is dit de eerste plaat ervan.
Multimediaal kunstenaar en saxofonist John Lurie wilde met deze plaat (toen-nog)
de heilige huisjes van de jazz omverblazen. Als altsaxofonist had hij ervoor
les gekregen van bovengenoemde Lee Konitz en verzette zich tegen alles wat
naar "salonjazz" rook. Daarmee doelde hij |
|
|
Dit rauw meesterwerk behoort tot mijn top drie aller. Ethno-muziekoloog
en vooral drummer Milford Graves, heeft met deze plaat een waar kunstwerk
afgeleverd. Milford Graves is dé eerste ware freejazz-drummer uit de jazzgeschiedenis,
en in zijn biografie, onlangs verschenen, bekent de grote Han Bennink, dat
hij na het zien en horen van Milford Graves zelf begonnen is met freedrumming
en duidt Milford Graves aan als zijn belangrijkste invloed. De muziek
op deze LP is de opname van een live-concert in een platenwinkel in New
york, midden zeventig.
Milford Graves laat zich omringen met twee tenorsaxofonisten van het zwaarste
kaliber, Arthur Doyle en Hugh Glover. Uiterst rauw en krachtig schiet deze
trein in gang. Drummer Milford Graves speelt op een aftands met de hand
beschilderd drumstel, waarvan de basdrum wordt rechtgehouden door een met
nagels bevestigde plank. De plastic-vellen zijn allemaal vervangen door
dierenhuiden, en wat er ook van is, zijn drumklank is uniek krachtig
en fenomenaal mooi. Op zijn allene klinkt Milford als een twaalfkoppig Kinshasa-drumcollectief
met de vlam serieus in de pijp !!! Voor hem, als was het een Ben-Hur kar,
briezen de twee gouden tenoren ,Arthur en Hugh, hun rauw Afrikaans hart
uit, alsof het hun allerlaatste schreeuw is. Tijdens het spelen roepen de
muzikanten Afrikaanse stammentaal uitroepen en kreten. De snelheid van de
Babi music is meeslepend en pure voodoo, je geraakt erdoor in een free-trance!
Geweldig !! Deze elpee is er één waarvoor je klaar moet zijn om hem te beluisteren,
dus zeker niet zomaar opzetten, at kan gevaarlijk zijn! De schoonheid ligt
in de fantastische brute kracht, olieverf schiet in alle kleuren uit
de boxen en draait om je oren en geeft, mij althans, een zalig gelukkig
gevoel van absolute intense schoonheid. Deze plaat neem ik mee in de kist,
zelfs bij crematie!! Deze historische elpee is helaas tot nu toe nog niet
op CD verschenen en dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren, bij deze een
oproep...Wie echter goed zoeken kan op Google kan de muziek ervan ergens
gratis downloaden. Een opname van deze elpee met uitstekende klankkwaliteit...Downloaden
raad ik normaal gezien af, maar voor dit totaal |
|
Pepper Adams My one and only love West Wind 2053 CD 1956 |
Baritonsaxofonist Pepper Adams is helaas niet zo legendarisch als zijn
collega Serge Challoff, maar wel gelijkwaardig als baritonsaxofonist. Pepper
Adams speelt meestal snelle hardbop doch deze plaat is heel balladgericht.
Het titelnummer 'My one and only love' is legendarisch mooi, en je hoort
er alle hoeken van de geweldige baritonsax, het hele register van hoog naar
laag, met die typische malse diepe klank. Zo natuurlijk klinkt alles, alsof
hij het in zijn badkuip zingt. Mooie klassieke jazz met veel gevoel en diepgang
gebracht, uit de topjaren van Californische Westcoastjazz. Zo ook de andere
nummers...Zonovergoten maar zeker niet gratuit en met de juiste dosis jazzgrauwheid.
Het CD merk WestWind bestaat waarschijnlijk niet meer, maar toch is deze
Pepper Adams CD redelijk vlot vindbaar. Zoek eens bij het Spaanse Fresh
sound....Go for it ... |
|
|
Lester Young is één van de grote sleutelfiguren in de jazz.De hele blanke
West-Coast jazz beweging uit de jaren '50 is grotendeels gebaseerd op de
elegant vloeiende speelstijl van deze stille reus. Stan Getz,Bill Perkins,Jimmy
Giuffre,Zoot Sims en zovele anderen noemen hem als groot voorbeeld. Op deze
CD hoor je onmiddellijk waarom. Lester Young heeft het allemaal: itzonderlijk
melodiegevoel, pure swing, zachte maar toch volle toon en natuurlijk een
improvisator zonder weerga. Al is deze opname dan zestig jaar oud , alle
glans zit er nog in, zeer opvallend is de zuivere swing en het zalige samenspel.
Niet de minsten als begeleiders : Oscar Peterson, ook hij is
ontwerper van een eigen pianostijl met honderden zoniet duizenden navolgers,
guitarist Barney Kessel, beste leerling van Charlie Christian, bassist Ray
Brown en JC Heard drums. Velen zullen dit bij beluistering misschien wat
basic noemen,maar dit is wel de bron van de moderne jazz en met minder oppervlakkige
beluistering is deze klassieker onvervangbaar en essentieel. Zelfs dit product
is vandaag moeilijk te vinden tussen die ontelbare lelijke compilatieCD's
die de hopeloos zwakke muziekmarkt van vandaag ons wil opdringen. Nu ik
toch bezig ben , ook iTunes is absoluut klote met hun losse nummerverkoop,
meesterwerken als deze CD vormen echt een geheel, zoals een Nobelprijsboek,
schandalig daar hoofdstukken uit te scheuren. |
|
Paul Bley Ballads ECM LP ECM 1010 STEREO 1967 |
Eerst een hulde aan het onverwoestbare stijlvolle ECM label : omdat zij
de laatste jaren ook heruitgaven op de markt brengen aan interessante prijs
en mooi verpakt. Toch vraag ik mij dan af wanneer eindelijk Paul Bley's
meesterwerk "Ballads" zal worden
heruitgegeven ??? Ooit uitgebracht op CD in Japan,maar ja...Paul Bley speelt op "Ballads" de wondermooie breekbare composities van Annette
Peacock. Breekbaar kan ook gebruikt worden om Paul Bley's toenmalige pianostijl
te beschrijven. Traag kabbelend en uiterst fragiel dansen de noten tussen
tristesse en blijheid. Een abstract werk met duidelijke lijnen gebracht
door een houvast trio. Drummer Barry Altschul breidt zacht percussief drumwerk
op de achtergrond, Bassisten Gary Peacock of Mark Levinson dialogeren om
beurt met de dichterlijke improvisaties van de toen piepjonge pianist. Een
zeldzaam meesterwerk uit 1967, vandaag even fris en ontroerend. Volgens
mij ,tot op heden, het belangrijkste werk van de grote pianist Paul Bley. |
|
Henry Kuntz Wayang Saxophony Shadow saxophone (solo) Humming Bird records HB CD 6 2006 |
Henry Kuntz is het absoluut buitenbeentje van de Amerikaanse improvisatiescene.
Toen ik hem voor het eerst hoorde op zijn zelf uitgebrachte LP "Cross-eyed
Priest" uit 1979, naast grootheden zoals o.a. gitarist Henry Kaiser en percussionist
Charles K. Noyes, was ik aangenaam verrast door zijn compleet origineel
tenorsaxspel. Het leek alsof Henry maar één enkele noot blies en toch vooruitraasde
in het geheel. Henry Kuntz is Henry Kuntz : een wereld op zichzelf ! Bijna
dertig jaar later heeft de muzikant zijn eigen website en brengt heel af
en toe nieuw werk uit. Ook zijn eigen LP's en CD's kan je enkel langs zijn
website bestellen. Daar kan je ook korte stukken uit zijn merkwaardig oeuvre
beluisteren. Zoals ook deze tenorsax-solo CD uit 2006.Een echte ervaring |
|
Steve Coleman and five elements Resistance is futile Label bleu LBLC 6643/44 HM 63X2 (2CD) 2001 |
Steve Coleman is de laatste ongekroonde koning van de jazzvernieuwers.
Niet eenvoudig uit zijn veelzijdig oeuvre er eentje uit te halen,
zelf heb ik gekozen voor deze dubbel-CD "Resistance is futile". Vanwege
te weinig belangstelling in zijn thuisland de USA,zijn de opnames in Montpellier,Frankrijk,
gemaakt door het progressieve Label bleu...Dit is ultramoderne strakke nieuwe
jazz met duidelijke verwijzingen naar de bebop. Het swingt ook hyperglad
de pan uit vol afterbeats en geweldige solo's. Deze muziek is en zal altijd
even fris blijven door zijn uiterst strakke opbouw en moderniteit. Volgens
mij alleszins is Steve Coleman vandaag nog dé jazzvernieuwer bij uitstek,
en daarvan getuigt ook deze CD, ook al is die tien jaar geleden uitgebracht
! |
|
|
Deze CD is zonder twijfel het dikste pak frieten met mayonaise van de
bigbandjazz. Alles is dik, de swing, de solo's de algemene sfeer die als
stoofvleessaus uit de boxen drupt. De muzikanten zijn in topvorm en het
lijkt wel of je één van hen bent en midden in de bigband van Basie zit.Dit komt door de schitterende live opname die vergeleken kan worden met
de Duke Ellington opname , hierboven reeds besproken...De nummers zijn heerlijk uitgesponnen, en de losse sfeer die er heerst tussen
de muzikanten (volgens mij wordt er een grote fles whisky doorgegeven) resulteert
in allemaal vette hartverwarmende solos en uiterst energiek kannonenvuur-samenspel.
Geweldige heruitgave in deze barre ceedeetijden... |
|
|
Dit is de allereerste plaat van de Engelse gitaarvirtuoos
John Mclaughlin. Tien eigen composities die het begin zijn van een indrukwekkende
internationale carrière met o.a. Miles Davis, Carlos Santana, Mahavishnu
Orchestra, Paco de Lucia, Shakti en nog zoveel meer...
Naast hem hier twee andere succesmuzikanten die daarna de wereld veroverden,
saxofonist John Surman en drummer Tony Oxley en de geweldig vergeten bassist
Brian Odges... Geweldig origineel elektrisch gitaarspel met popinvloeden
en toch jazzy composities, met ballads maar vooral sierlijke jazz-rokken
gespeeld met zowel kracht als uiterste finesse. Na de eerste beluistering
van deze (toen) elpee,zou Miles onmiddellijk de telefoon hebben gegrepen
om een belletje te doen naar John. En het werd een win-win situatie zoals
we allen weten.... |
|
Ornette Coleman BEAUTY IS A RARE THING the complete Atlantic recordings Rhino Atlantic R2 71410 Box 6 CD 1959 /1960 / 1961 |
Essential Mister...Jazz ! Vandaag is Ornette een gevierd
man , eindelijk ! Deze totaal originele muzikant heeft héél lang eenzaam
aan zijn weg
getimmerd en behoort samen met Louis Armstrong, Charlie Parker, Miles Davis,
John Coltrane en Albert Ayler tot de Heilige vernieuwers in de jazz- |
|
Steve Lehman Quintet On Meaning PI recordings PI 25 2007 |
Filmfragment : Je zit in een zwarte limousine met gedempte ruiten en
rijdt langzaam in een straat met enkel hoge glazen buildings links en rechts
, die helder weerspiegelen over de hele carrosserie van de wagen. Er is
geen mens op straat , desolaat.De lucht is blauw , maar het is wel ijzig koud. Dit beeld kwam in me op
bij beluistering van de muziek van de Joods-Amerikaanse altosaxofonist Steve
Lehman. Zijn jazz is uiterst strak en rechtlijnig , kil als glas en wat
onmiddellijk opvalt zijn niet zozeer de muzikanten, alswél de architectuur
van de composities die de muziek dragen. Je hoort strepen van korte solo's
, die amper aandacht najagen,weerkaatsingen van geluid, alles strikt harmonieus , zonder ook maar een
teken van noise . Het voelt koud aan en toch is het geheel uiterst aantrekkelijk
en boeiend. Hier is een vernieuwer aan de gang die eenzaam zoekt naar nieuwe
muzikale vormen zonder de uitersten van het instrument te verkennen, hij
zoekt eerder naar de uitersten in compositie en doet dat héél studieus.
De muziek van Steve Lehman is de spiegel van de hedendaagse Westerse wereld
, stedelijk, zeer afstandelijk ook en zonder concessies. Vorig jaar zag
ik dit quintet optreden en ben nog steeds niet bekomen van de enorme kracht
die het uitstraalde. Te volgen deze man , samen met de Indische pianist
Vijay Iyer en de Amerikaanse drummer Tyschawn Sorey vormen zij ,helaas in
alle mediastilte, de kern van de hedendaagse jazz. |
|
1975 |
Helemaal het tegengestelde nu... Deze nieuwe heruitgave van het Irene
Schweizer Trio uit 1975 is een monument van de Europese jazz uit
de zeventiger jaren. De Zwitserse pianiste/percussioniste Irene Schweizer
was in die tijd één van de weinige vrouwelijke muzikanten in het mannenjargon
die de jazz toen was. Maar als geen ander kon ze flink haar mannetje staan
en viel vrijwel onmiddellijk op door haar grote
creativiteit en krachtig pianospel. De muziek van MESSER und...is uiterst
uitbundig en vrijgevend, de ideeën slingeren gul en wild in het rond,er wordt met felle kleuren gespat, de warme intensiteit is direct voelbaar,
het is feest op het podium van dit liveconcert. Naast de percussief pianospelende
Irene staat de grote helse tenorman Rudger Carl en direct hoor je zijn echte
stem in het tenorgeluid, rauw als "de schreeuw" van Much, diepmenselijk
krachtig, ge zijt er direct door gepakt en raakt verslaafd aan zijn sound.
De Zuid-Afrikaans/Londense drummer Louis Moholo bindt met geweldige drive
de dialoog tussen de pianiste en tenorsaxofonist aan, en het geheel is een
hecht trio vol verrassingen, een bom van creativiteit. Dit is een geweldige
CD en de opname van dit concert van zesendertig jaar geleden is sprankelend
helder alsof het gisteren was....Een geweldige heruitgave met dank aan de
Berlijnse producent, opnameleider en initiatiefnemer Jost Gebers.
Deze heruitgave is los te verkrijgen maar maakt ook deel uit van een nu
al zo goed als uitverkochte box FMP met twaalf CD's met opnames van
1975 tot nu van Europese avant-jazz. |
|
Charlie Parker The complete Dean Benedetti recordings of Charlie Parker Mosaic recordings 7CD box of 10 LP box
1947 / 1948 |
Hier komt het op neer : Dean Benedetti , zelf ooit een niet onverdienstelijke
jonge saxofonist van Italiaanse afkomst, is volledig in de ban van het vernieuwend
uniek bebopsaxspel van Charlie Parker en wil zelf zo kunnen spelen. In die
tijd waren er nog geen jazzacademies ,dus bedacht Dean een snood plan. Hij
volgde Charlie Parker tijdens drie concerttournees, 2 weken in de Hi -De
Ho club in Los Angeles , 1 nacht in de Onyx club en 1 week in de Three Deuces
in New-York. Tijdens die concerten plaatste hij vooraan op het podium een
opnamemicrofoon naast de clubmicrofoon en nam ENKEL de solos op van Charlie
Parker. Waarschijnlijk uit zuinigheid , want de wassen platen die hij gebruikte
om op te nemen waren zéér kostelijk. Het opnamemateriaal uit die tijd bestond
uit een soort van omgekeerde pick-up die rechtstreeks de opname in een wassen
plaat kraste. Deze opnames wilde Dean enkel gebruiken voor zichzelf, om
de solos na te spelen en zo te trachten Charlie Parker te ontcijferen en
eventueel te evenaren. Wat de arme Dean Benedetti nooit heeft geweten is
dat hij, na zijn dood, beroemd is geworden enkel door die opnames die hij
gemaakt heeft van Charlie Parker. Op de zeven CD's
hoor je in het totaal zo'n 460 solos van Parker, in zéér onregelmatige opnamekwaliteit,
van redelijk goed tot barslecht. De opnameknop wordt aangezet als Charlie
Parker naar voren treedt om te soleren en afgezet zodra zijn solo voorbij
is. Natuurlijk hoor je op de achtergrond ook de anderen,en niet de minsten
, zoals o.a. Miles Davis, Thelonious Monk, Max Roach en vele andere grootheden.
Is dit nu de moeite om te beluisteren? Wel,ik vind van wel ! Je hoort ,weliswaar
in collagevorm, al die geweldige solos van het tot op deze dag nog steeds
ongeëvenaarde genie Charlie Parker. Soms is de opname-klank abdominabel
slecht, maar Parkers unieke solos klinken overal subliem door en dat maakt
het uitbrengen van dit document absoluut terecht. Zelf ben ik een die-hard
Parker fan en dit maakt mij blij, maar ik denk dat vele andere jazzfans
dit document ook zullen kunnen smaken. In de box zit er trouwens nog een
prachtig boek van 48 bladzijden over de lotgevallen van de tragische Dean
Benedetti en de betekenis van Charlie Parker,de uitvinder van de bebopstijl
en een belangrijk vernieuwer van de jazz. De box kan je rechtstreeks bestellen bij : MOSAIC RECORDS 35, Melrose
Place Stamford Connecticut 06902 |
|
Sonny Rollins vol.2 Sonny Rollins The Originals Capitol records / EMI / Blue Note 7243 8 35125 2 2 Box 3 CD Set
1957 / 1958 |
Terwijl ik dit schrijf is er overal een helse uitverkoop bezig
van Modern Jazz CD's aan heuse dumpprijzen. Compilaties worden naar Uw hoofd
geslingerd dat het niet mooi is :vier oude elpees van bijvoorbeeld Jimmy Giuffre samen op één Cd aan 4 euro
of zoiets. Dat heeft natuurlijk ook z'n positieve kant : zo kunnen de mensen
in een mum van tijd
een heel interessante jazzbibliotheek samenstellen...De box die ik hier voorstel is al een tijdje uit,van voor de solden zeg
maar, uit 1995 . Het is een goedkoop maar mooi afgewerkt product van de
Franse EMI. In de box bevinden zich drie miniatuur icoonplaten van saxgrootheid
Sonny Rollins. De periode 57/58 waar Rollins overgaat van postbop naar hardbop.
De hoezen zijn exacte miniatuur-replica's van de oude zo geliefde Blue Note
vinyls. Voor de tekst achteraan heb je zéker een vergrootglas nodig om die
te kunnen lezen , maar héél zeker de moeite waard.
De eerste twee " Sonny Rollins" en "Sonny Rollins Vol 2" zijn absolute essentials,
Rollins omringd door o.a. JJ Johnson,Thelonious Monk, Art Blakey en Max
Roach. |
|
1977-1980 |
John Zorn zal ooit de belangrijkste hedendaagse componist genoemd
worden van rond het Millennium , in ieder geval zeker één van de meest productieve,
met zijn naam op plusminus 500 CD's,en de man is slechts halfweg naar de
zestig toe. Geniaal is hij zowiezo en dat reeds op héle jonge leeftijd .
Er bestaan al opnames van de veertienjarige Zorn. The Parachute Years verwijzen
naar het schamele LP merk Parachute waarop de eerste Zorn composities en
improvisaties verschenen. Rond die tijd had hij nog weinig
inkomsten, en om zijn eerste LP dozen in elkaar te lijmen betaalde hij enkele
Mexicaanse vrouwen om die klus te klaren.Die zwart kartonnen LP-boxen waren
in kleine oplage en zijn vandaag niet alleen onvindbaar maar ook onbetaalbaar.
In deze CD Box van 1997 zijn ze allemaal verzameld, en weer op zijn eigen
CD merk Tzadik .Zorn is duidelijk de man met een plan en de vier LP's Lacrosse , Hockey
, Pool en Archery met alternate takes zijn zowat het skelet van het werk
dat daarna volgt, tot heden ten dage inbegrepen. Omringd door de beste klank-
improvisatoren van de US waaronder : Eugene Chadbourne, Polly Bradfield,
Mark E Miller ,Charles K. Noyes, Bill Laswell, George Lewis, Davey Williams,
La Donna Smith,Leslie Dalaba, David Moss en Henry Kaiser om maar even de
voornaamste te noemen. Alhoewel hij in het begin van zijn carriere weinig
geld had zijn deze opnames van absolute topkwaliteit ,opgenomen in de grote
CBS studio's van New York. Zorn's muzikale klankjuweeltjes kenmerken zich
door een zwepend gedrevend ritme met voortdurende verrassende wendingen.
Een Vietnamveteraan vergelijkt Zorns muziek met de boobytraps in de jungle
tijdens de Vietnamoorlog. Het is een uniek compositie-systeem met kaarten ,die de dirigent toont aan de improviserende muzikanten
en zo het werk opbouwt. Op Youtube kan je zien hoe Zorn werkt met die kaarten
en zijn orkest in een uitzending voor de Canadese televisie. Wil je die
zien ,vul dan gewoon op Youtube in " John Zorn Canadian TV 1987 " en je
komt zó op het filmpje.Dat is één van zijn manieren om een compositie op
te bouwen maar er is ook de traditionele manier met partituren die later
in zijn werk opduikt. Wilt u een dieper inzicht in John Zorn's muziek dan
is deze CD box essentieel. Alhoewel meer dan 30 jaar oud , vind ik deze
muziek vandaag nog steeds vernieuwend klinken en dat komt door de immense
abstracte creativiteit die je hoort. Dit werk zal voor mij altijd geniaal
blijven en dus wéér een absolute aanrader. Als ge de box niet vindt kunt
ge nog steeds de CD's Lacrosse,Hockey,Pool en Archery apart aankopen. |
|
1966 |
Ik zeg het op voorhand : is deze CD goed opgenomen zoals het boekje vermeld ?
Mijn antwoord is ja en nee . Je hoort de solist wonderwel, alsof hij naast uw
zetel staat, maar
de rest van het orkest zit vér in de achtergrond. Iemand aan de mixtafel die
enkel de solisten op de voorgrond plaatst. Dit is een van de zovele live
concerten die John Coltrane
gespeeld heeft op het einde van zijn leven en die lives komen nu mondjesmaat één
voor één boven,gewoonlijk van bedenkelijke opnamekwaliteit. Hier maak ik de
uitzondering.
Op deze CD kan je de ongeëvenaarde muzikale woordenschat van John Coltrane zeer
goed horen, net door die foute mix. Luister naar het prachtige Naima , een
gedicht met
de rijkste saxtaal uit de jazzgeschiedenis. Rond zijn veertigste was John
Coltrane reeds de James Joyce onder de saxofoons met uniek taalgebruik. Dit is
van een onwezenlijke
schoonheid , je laat er spontaan een traan bij los. Ietwat later staat Pharoah
Sanders voor dezelfde mikrofoon met de meest hartverscheurende solo, een woeste
kreet en
politiek manifestachtige agressie ,we zijn midden in de onafhankelijksstrijd
van zwart Amerika. Ook hierbij kan je tranen. John Coltrane, zelf behoeder van de
rijkste muzikale
jazztaal ever had grote bewondering voor de spontane expressie van zijn vriend
Pharoah en nam hem altijd mee op tournee in het quintet. Zelf uitte hij ooit dat
hij het liefste
had willen spelen zoals Albert Ayler en Pharoah Sanders,dat vond hij de
zuiverste muzikale expressie die er was...Deze CD draagt een heel speciale kracht en sfeer in zich en ik nodig hierbij
iedereen uit deze zelf te ontdekken. Groots !! |
|
2009 |
Er is een nieuwe stroming aan de gang binnen de Europees geïmproviseerde muziek . Er wordt lineair geïmproviseerd en het grote verschil met de Old School is het verwerpen van virtuositeit an sich en niet spelen op emotie zoals in de jazz. Invloeden zijn eerder afkomstig van de industrial-noise stromingen uit de jaren tachtig en negentig. Protagoniste van deze nieuwe muziek is zonder twijfel de Libanese, in Parijs wonende, altsaxofoniste Christine Sehnaoui . Waar ge bij haar voorganger , de Engelse saxofonist Evan Parker, nog duidelijke saxofoonklanken kan onderscheiden, kan je die amper of helemaal niet meer horen bij het saxspel van Christine Sehnaoui. Christine gebruikt haar saxofoon als een pure klankbuis waarmee ze rechtlijnige noise-klanken produceert, ritmisch aan elkaar geweven, opbouwend structureel. Je kan onmogelijk horen dat er een saxofoon gebruikt wordt. De andere muzikant hier, Pascal Battus speelt met roterende voorwerpen op een tafel. Het geheel doet op het eerste gehoor aan een draaiende machine denken. Toch is er, als je er, bij manier van spreken, met een vergrootglas naar luistert, véél meer aan de hand. De microscopisch kleine klanken kunnen ook het geluid zijn van het harssap dat door de boom zijn weg zoekt.Emoties zijn er niet echt te horen, het is bijna alsof je met een supersterke microfoon door het bos loopt en alle soorten microklanken ervaart die je met het blote oor niet hoort. Het genoegen om van een gevarieerd microscopisch abstract klanklandschap te kunnen genieten. Is dit nog muziek ? Ja hoor ! Zolang klanken gevarieerde zinnen vormen is het muziek. Ik ben er weg van ,maar
op een andere manier dan met gewone muziek...Dit is supernieuw op alle
gebied, maar nog een lange weg te gaan. |
|
1934 / 1937 |
Hier vroege opnames van het Duke Ellington orkest of beter gezegd, kleine
groepen gevormd met de leden van dat orkest.Stuk voor stuk juweeltjes pure
melodie en swing. |
|
2001 |
|
|
2010 |
Nate Wooley is een jonge Amerikaanse trompetist, zeg maar één van die
ultra-nieuwe jazzmuzikanten van vandaag die alle muzieken aankunnen,hoog
opgeleid en van alle markten thuis zijn. |
|
1976 |
Had de Belgische uitvinder Adolphe Sax kunnen voorzien wat er later met zijn saxen zou gebeuren ? Zeker niet !! Zo'n honderd jaar na zijn uitvinding beginnen meerdere saxofonisten in de jaren zestig de klankmogelijkheden van de saxofoon enorm uit te breiden waaronder John Coltrane, Albert Ayler, Evan Parker en niet in het minst de Duitse saxofonist Peter Brötzmann ! Deze Teutoon is met zijn nu vijftigjarige carrière in Freejazz (die nog NIET afgelopen is !!) de ongekroonde Keizer van de Duitse alternatieve muziek. Sprong ik daar even een gat in het plafond toen zijn Brötzmann/solo elpee uit het goddelijk jaar 1976 eindelijk op cd verkrijgbaar was in het minder goddelijk jaar 2010 !! Wolke in Hosen !! We beginnen met zijn historische kaft ook gemaakt door hemzelf want Peter is ook een geweldige beeldend kunstenaar. Ge ziet een
kartonnen vliegtuigje dat over een stuk zwart-witfoto van wolken
probeert te vliegen met daaronder in
patattenstempelletters Brötzmann/solo gestempeld. Op de achterflap staat
er per nummer het daarvoor gebruikte sax - of klarinetriet afgebeeld.
Heel die grafiek ademt de muziek uit die ge daarna gaat horen !
De enorme blaasdynamiek van de jonge Peter Brötzmann is onmiddellijk
herkenbaar en enkel te vergelijken met de staalfabriekschouwen die ge
ziet bij het langsrijden van het industriegebied Wuppertall, tevens de
thuisbasis van onze held. Hij is van Wuppertall en speelt Wuppertall !
En verschiet niet, deze plaat is grotendeels melodisch opgebouwd. Duitse
folkliederen zijn niet ver weg maar het is vooral de manier van
uitvoering die absoluut uniek is. Brötzmann's krachtige Germaanse
blaasstem zit vol humor en poëzie,ruwe penseeltrekken,donkere
kleuren,zwarte wouden,trollen, met een hese stem vermengd met geur van
Duitse sigaren en bronsgroen eikenhout. Of het nu de snelle of zéér
trage nummers (want die zijn er ook) betreft, ieder nummer is doordrenkt
met sparrenhars,Germaanse melancholie en zin in Kunst. Dit is een
absoluut meesterwerk in al de betekenissen van het woord en één van de
topklassiekers van de Europese improvisatiescene. |
|
1957 |
Ray Charles gaat jazz. Iedereen kent Ray Charles,de geweldige soulzanger
die de één na de andere hit scoorde ,zeg gerust een icoon in de
Soulkunsten. Op het toppunt van zijn succes,eind jaren vijftig besloot
Ray ook eens een stapje te zetten in de toen bloeiende jazzwereld.
Opgelet,je hoort hem niet zingen op deze plaat maar je hoort wél zijn
geweldig pianospel en nog zeldzamer zijn even geweldig saxofoonspel. Op
de swingende tonen van o.a. Milt Jackson speelt hij altosax,en geen
gezever, je herkent hem onmiddellijk. Zijn unieke soulstem is nu
vervangen door een geweldig eigen saxsound zoals alleen hij kan
klinken.Dat was ook de reden voor mij om in lang vervlogen tijden de
toen enkelvoudige elpee aan te schaffen. Hier is die toenmalige elpee
aangevuld met andere nummers, gespeeld op diezelfde opnamedatum en
andere. Voor mij draait deze elpee vooral rond die unieke altsax van Ray
Charles. Zeer bluesy swing arrangementen met net genoeg soul om niet
alleen 'n jazzplaat te zijn. Nog iets : ook zijn Soulbrother James Brown
heeft sporadisch in jazzmiddens vertoeft, maar zowel Ray als James waren
té grote entertainers om daar in te blijven hangen en toegegeven, gelijk
hadden ze wel ! |
|
1962 |
De kaftfoto in het bos getrokken, weer zo'n icoonbeeld in ons aller
geheugen. Ge ziet de vier muzikanten staan maar met de meest linkse is
iets loos.Het is Rashaan Roland Kirk en hij draagt drie koperblazers
waarvan er éénlijkt op een scheepshoorn. Een zelfgemaakt instrument,de
manzello,niet gebruikelijk begin jaren zestig. Maar Roland Kirk is een
compleet buitenbeentje en eigenlijk wel de ster van deze plaat.Blind van
bij z'n geboorte,heeft Roland Kirk het in die jaren moeilijk gehad om
zijn plaatsje te veroveren in de serieuze jazzwereld van toen. Ook al
omdat de man op twee saxofoons tegelijk speelde en fluit met zijn neus
werd hij door de toenmalige jazzpers met argwaan gevolgd.Maar wie
vandaag naar deze plaat luistert valt omver van het uitzonderlijk mooie
sax en fluitspel van de heer Kirk.Laten we zeggen dwarsfluit nooit mijn
jedat was als ik vroeger in platenbakken surfte maar als ge dan Roland
Kirk voor het eerst hoort fluitspelen was dat plots wél geweldig! Onder
de uiterst preciese en dito degelijke begeleiding van meesterdrummer Roy
Haynes gaat Kirk, op zijn negentientweeënzestigs dan, de bol uit en dat
is uiterst genietbaar met voor mij de allermooiste versie ooit van "If i
Should lose you" op altosax. De spelstijl van Roland Kirk ,op wat
instrument ook,is altijd doordrenkt van het Lam Gods van de zwarte
muziek,de Soul.Uiterst genietbare plaat en geweldige introductie voor
het fenomeen Rashaan Roland Kirk. |
|
1958 - 1964 |
Ahaa ! Wat gaan we nu hebben ? Echte Franse jazz op zijn Frans. Lang voor zijn
groot succesverhaal met Brigitte Bardot en Jane Birkin was Serge Gainsbourg een
bijna miskend
muzikant die vele ommetjes maakte in allerlei muziekstijlen waaronder de
bloeiende Franse jazz van begin de jaren zestig .Niet dat hij er toen hoge
toppen mee scheerde,maar
als ge die jazzmuziek vandaag hoort klinkt die toch geweldig met een" je ne sais
pas quoi" om U tegen te zeggen.Hier staan fantastische nummers op,soms zéér kort
(het langste
nummer op deze cd is 3 minuten 15 seconden). Deze verschenen in de jaren zestig
meestal op 45t singels.De typische Franse jazzstijl,zo geroemd sinds Miles Davis
met Franse
jazzmuzikanten voor de score van Louis Malle's "Ascenseur pour l'echafaud"
zorgde. Lichtvoetig en op en top Frans en hier aangevuld met de absoluut droge
jazzstem
van Serge Gainsbourg met zijn bijtende sensuele teksten vol humor,omringd door
het kruim van de Franse jazz .Opnames gemaakt tussen 1958 en 1964 klinken
vandaag enorm fris,
een Picon met ijs op een Parijs terras en maar roken jongens,dat het niet schoon
is. |
|
1955 |
Tony was een wees met een absoluut muzikaal gehoor en dit is zijn eerste én
laatste plaat.Oké,er zijn hier en daar wat live-opnames en
een date met Stan Getz op één elpee,
maar die reiken niet aan de hoge kwaliteit van dit meesterwerk.Tony Fruscella
was eigenlijk, volgens hemzelf,de eerste fluwelen
trompet. Dat wil zeggen dat hij het instrument voor het eerst soft
bespeelde. Maar Chet Baker,wiens ster ongeveer parallel aan het rijzen was,
heeft , ook met de fluwelen trompetstijl ,de allergrootste successen gehaald. En
Tony niet.Daar was hij helaas zo wrokkig voor en is dat nooit te boven
gekomen. Een vlucht in de hard-drugs leidde naar een vroege dood. Maar er is toch
nog deze plaat en dat is een waar juweel en vandaag
is het een absolute jazz klassieker van het zuiverste soort. Nog floerser dan
Chet en even meesterlijk melodist blaast Tony geweldige improvisaties op ieder
nummer van deze plaat. Improvisaties die hier en daar zelfs naar Bach verwijzen
en vloeiend zacht zijn als pure
creme fraiche. Ook de anderen op deze plaat zijn geweldig : de uitstekende en ook
miskende tenorsaxofonist Allan Eager een perfect match
met Fruscella.Ook in nummerkeuze en ritmes is deze plaat een ware legende. De
tristesse in zijn trompetspel is ongehoord origineel en treft
ieder rechtgeaarde jazzfan recht in de ziel. |
|
2012 |
Fly is een trio van drie masters : Mark Turner tenorsax / Larry
Grenadier bass / Jeff Ballard drums. Saxofonist Mark Turner is pure Zen. |
|
|
De onlangs overleden sopraansaxofonist Lol Coxhill heeft gelukkig maar,
veel schoonheid achtergelaten die hem voor altijd zal vereeuwigen als
één van de meest originele Europese saxofonisten. De muziek hier is
melodische improvisatie met hoog psychedelisch gehalte. Het jaar is dan
ook 1975 en toen wilden we allemaal terug naar de natuur. Fitz-Gerald,
de electric-gitarist speelt met echogeluiden en dialogeert met de
speels-abstracte poetische |
|
|
Vroeger zéér onvindbaar,nu liggen ze zowat overal in de resterende
platenzaken : de Japanse Atlantic cd's ! |
|
|
Als ik een Vlaamse jazzgroep kies voor mijn honderdlijstje dan is het zonder
twijfel dit Labtrio. Is het hun uniek gebruik van ruimte, ik was op
het eerste gehoor in de cd-winkel Sax direct betoverd ! Lander Gyselinck
drums, Bram De Looze piano en Fender en Anneleen Boehme dubbelbas, ze hebben
"HET" alledrie !!! Dit is zo een mooie cd ,daar zijn geen woorden voor. Of
toch : puurheid, uitzonderlijk mooi
gebruik van ruimte en, zo zeldzaam helaas, hecht samenspel en dat de hele CD
lang. Deze muziek heeft een perfect midden gevonden
tussen classic en hedendaagse jazz en juist die zeste avant garde erbij
maakt alles superfris en blijvend boeiend . BRAVO ! |
|
|
De jaren tachtig op muziek ! Toen was alles hoekig : de auto's, de
architectuur, punk, de kledij, de kapsels maar ook de muziek ! Van dat alles
blijft vooral een groep als Massacre nog overeind. Kort, krachtig,supersnel
en vooral messcherp en pikkedonker ! Als je toen naar Massacre
luisterde waart ge de allercoolste, en eerlijk gezegd dat vind ik vandaag
nog. Drie iconen van die tijd spelen er samen : Noise/klankgitarist
Fred Frith deelt hier de lakens uit samen met de onomkeerbare vette bassist
Bill Laswell, een ware legende in die jaren en drummer "speedy"Fred Maher. De
jaren tachtig waren ook de opkomstjaren van John Zorn, waar deze heren zowel
collega's als discipelen van zijn.
Korte thema's in exact samenspel lopen uit in loeischerpe gitaarnoisesolo's
gestuwd door zeer ritmisch hoekig drumwerk en percussie met de zwaar
pompende bas op de achtergrond. Donkere abstracte klanken op kokend
ritme, zeer urban underground noisy en toch vandaag, alhoewel al dertig jaar
oud, nog brandend actueel klinkend als eventuele soundtrack op het
hedendaags wereldgebeuren ! |
|
|
Raar genoeg is Miles,in zijn biografie, zelf redelijk laatdunkend over zijn
Prestige periode. Misschien was het wel omdat het miljoenencontract van CBS
in zicht was dat hij zo snel mogelijk bij Prestige weg kon. Ze werden er
matig betaald en de opnametijden
waren zeer kort. Het was spelen en buiten. Soms hoort ge dat nu nog aan die
platen, maar dan bedoel ik het wel positief ! Geen franjes,
maar wel super coole bebop in volle spontaniteit alsof de groep op een
podium speelt. Deze 'Steamin'' is daar een goed voorbeeld van. |
|
|
Jimi Hendrix is mét de gitaar geboren. Hij kwam uit zijn moeder en de gitaar
kwam uit hem,zoiets.In ieder geval vertoonde
de gevallen moederkoek de perfecte vorm van een glanzende Fender
Stratocaster !
Zijn gitaar was een natuurlijk verlengstuk van hemzelf. Kijk maar eens naar
de talloze "live" films.De man springt,loopt en zwaait,
zijn armen cirkelen 360 graden in't rond ,op een omgekeerde gitaar met de
knoppen en tremolo in de weg (Jimi was linkshandig
en speelde meestal op een rechtshandige gitaar), en toch komt dat plectrum
ALTIJD puntgaaf op de juiste snaar en de juiste noot terecht !
Ook als hij met zijn tanden speelt blijft hij toonvast en kriekeljuist !!!
Ik kijk altijd met open mond naar die muzikant. Het woord
"uniek" is waarschijnlijk voor hem uitgevonden. Jimi schreeuwt langs zijn
gitaar naar de wereld, het instrument verandert in een
menselijke stem, al die emoties, al die kracht, natuurlijkheid, al dat geven !
Alleen Charlie Parker is hem daarin voorgegaan, zijn
broer in de smart. Ook Jimi stierf jong (27) ,maar zijn erfgoed blijft
eeuwig duren, na hem was de elektrische gitaar een totaal
vernieuwd instrument geworden. Ik heb nu deze cd gekozen maar bij Jimi
Hendrix blijft het gelijk welke cd van hem. Hij klinkt altijd superieur, zijn
medemuzikanten zijn wel min of meer goed, toch altijd kilometers achter op
zijn ongelooflijk talent. Deze cd is een compilatie
van enkel bluesnummers, een hulde aan zijn voorgangers en enkele eigen
nummers.Zoals altijd speelt Jimi de sterren uit de hemel
en vele originelen komen terstond in de schaduw te staan van Jimi's nieuwe
versies. Een geweldige plaat die gewoon iedereen
moet horen, volgens mij de belangrijkste en mooiste bluesplaat ooit gemaakt
!! |
|
Gil Evans The Gil Evans Orchestra plays the music of Jimi Hendrix RCAVictor Gold Series(France) 09026638722 USA 1974
|
In eerbetoon , na het overlijden van Jimi Hendrix,heeft Gil Evans dan toch
beslist zijn Hendrix arrangementen op plaat te zetten.
Ik vind dit een geweldige plaat maar vraag mij toch telkens af hoe het zou
geklonken hebben mét gitaarwonder Jimi zelve erbij. " Jimi Hendrix:Blues", nog steeds gemakkelijk te vinden en telkens heruitgegeven door het Hendrix-concern... Een onomkeerbare must !! |
|
|
Bij de Japanse Atlantic heruitgaven (nu goedkoop vroeger immens duur !) zat deze Jimmy Giuffre die ik nog nooit gezien of gehoord had. Op het eerste gehoor leek mij dit een miskoop, dat hebt ge als ge er meerdere ineens koopt, je beluistert snel en oppervlakkiger. Dus later nog eens beluisteren. En dat heb ik gedaan. Jimmy Giuffre is één van de allergrootste vernieuwers van de West Coast Jazz en dat is hier ook het geval. Giuffre experimenteert hier, in ons Expojaar 1958,met rerecording. The Four Brothers Sound is al een oud idee van hem toen hij nog bij het Woody Herman orkest arrangementen schreef en meespeelde. Vier tenorsaxen die in unisolo spelen met naast hem tenoren zoals Stan Getz en Zoot Sims ! Hier,met gebruik van rerecording, speelt Jimmy Giuffre zelf de vier tenorsaxen. Heel korte nummers met op sommige nummers enkel de vier tenorsaxen, op andere begeleid door Jim Hall op gitaar en trombonist Bob Brookmeyer op piano. In 1958 moet dit héél avant-garde geklonken hebben, vandaag iets minder maar je blijft de vernieuwing van toen horen. Kleine pareltjes van nummers, meestal standards met blues en zelfs klassieke inslag maar de hoofdtoon gaat naar die vier droge breedklinkende tenorsaxen met veel emotie bespeeld door de meester zelf. Ze ruisen ook een beetje, alsof er wit zand in de kelk beweegt afkomstig van het wijde Californisch strand. Zon,zee en palmenoptimisme zit altijd in Giuffre's sound, hij is van daar... Deze cd duurt maar nét 30 minuten,maar het loont toch echt de moeite ! |
|
|
Esther Phillips trad voornamelijk in haar thuisland op,de Verenigde Staten, en is hier ten onrechte,minder bekend. Véél dank aan de initiatiefnemer die haar jaren zeventig KUDU elpees nu opnieuw uitgeeft. Als "Little Esther Phillips" trad ze al op als teensterretje in rythm and blues en soulorkesten in de jaren vijftig. Haar stem is absoluut "uniek" te noemen en ze zweeft altijd een beetje tussen soul,gospel,jazz en blues qua stijl. Diep emotionele en enorm kleurrijke gevoelige stem, voor mij is Esther Phillips de ongekroonde opvolgster van Billie Holiday. De grote Pee Wee Ellis is verantwoordelijk voor de arrangementen en is ook de orkestleider hier. Heel gulle, seventies zoetgesuikerde ballad-souljazz ,ook af en toe met strijkers, begeleidden Esthers magistrale stem doorheen die Kudu studio opnames ,die zelf van uitzonderlijke geluidskwaliteit zijn. Om jazzfanaten nog even gerust te stellen : in dat orkest bevinden zich o.a. David Liebman, Hank Crawford, Airto Moreira en Cornell en Bernard Purdie.Vier seconden beluisteren lijken mij voldoende om daarna trefzeker deze cd te kopen. De stem van Esther Phillips eens gehoord ben je er daarna onmiddellijk verslaafd aan voor het leven ! |
|
|
Op de kaft van deze cd staat een met de hand geschreven bericht van Warne Marsh op een postpakket :'Release Record ,Send Tape' ondertekend : Warne. De poststempel duidt aan aan dat het pakket vanuit Hollywood verzonden is op 25 mei 1969. Het was een stereotape met muziek gespeeld rond 1959/60 door tenorist Warne Marsh, pianist Ronnie Ball, drummer Dick Scott en bassist Peter Ind. Het pakje was naar Londen verstuurd naar Peter Ind die ondertussen was begonnen met het obscure platenlabel 'Wave records'. Warne Marsh had waarschijnlijk deze tape nog gevonden in een kast of zo en zond die nu naar zijn voormalig bassist. De enige tekst "Release record,send tape" klinkt als een bevel, en is misschien wat onbeleefd, doch als ge deze CD beluistert is het de man helemaal vergeven. Hij heeft gewoon gelijk : deze jazz verdient een plaatopname. Warne Marsh was een man van weinig woorden, maar wel met eens zoveel noten op zijn zang. Een absolute vernieuwer, musicians' musician, altijd te vroeg voor zijn tijd. Ook één van de weinige blanke jazzmuzikanten die aandacht en opvolging kreeg van prominente Afro-Amerikaanse muzikanten zoals bijvoorbeeld Anthony Braxton, die zich inspireerde op Warne's persoonlijke notenschema's. Ook saxofonist Mark Turner heeft Warne Marsh-invloeden. Ooit zal zijn belang in de evolutie van de jazz meer en meer aan het licht komen. Al aan de eerste noten op deze CD hoor je dat het talent er afdruipt. Met een onvoorstelbare swing schieten de standards uit de hoorn, snelle en vele noten, complex en creatief, een feest voor het oor ! Voeg daarbij nog de unieke tenorsaxsound van Warne, en ge hebt de ideale jazzelpee (CD) ! Soms zijn de nummers niet volledig op band, maar hier stoort dat helemaal niet. Het swingt zodanig, de muziek is zo rijk dat je alle akkefietjes erbij neemt. Een absolute aanrader ! |
|
|
In de groepsnaam "Jokleba" zit componist-muzikant Jon Balke verborgen. Hij speelt hier electronics en piano samen met trompetist Per Jorgensen,die ook stem,kalimba en fluit speelt en Audun Kleive doet electronics en percussie. Deze Noren,en dan vooral Jon Balke, hebben alle meerdere cd's op ECM. De muziek hier is heel melodisch abstract voortgestuwd met steeds aanwezige ritmisch opgebouwde elektronica. Geen typische ECM plaat met uitgestrekte landscapes om rustig van te worden, integendeel,en daarom spreekt deze muziek mij enorm aan. Vol verrassende wendingen van ritme, melodie en sfeer,deze plaat blijft boeien en klinkt bij iedere beluistering weer anders. De uiterst verzorgde opname(typisch voor ECM) is als een vierde speler bij dit trio. Deze muziek klinkt ook telkens weer even fris en dan wel fris in beide betekenissen ,vernieuwend met een aangenaam briesje. Laat het woord abstract u hier niet afschrikken, de muziek klinkt helder en duidelijk als een schilderij van Mondriaan of Paul Klee. Na een halve eeuw muziekuitgaves weet ECM ons nog steeds af en toe te verrassen.... |
|
|
Hier iets totaal verschillend van alles wat hier boven besproken staat.Roscoe Holcomb komt letterlijk en figuurlijk uit het woud ! De Appaluchian Mountains in Diep-Amerika. En dat hoor je onmiddellijk, ver van alles weg heeft deze country-bluesachtige muziek zich ontwikkeld. Het is een beetje wennen aan Roscoe's hoge, doordringende nasale stem, ook al omdat die compleet uniek is, maar eens daar voorbij kom je er niet meer van los. Zijn originele zang begeleid hijzelf met banjo ,gitaar en harmonica. Op deze cd staan ook enkele solo gezongen nummers, krachtig en zonder franjes. Dat is ook de beste beschrijving voor de muziek van Roscoe Holcomb. Die is zo direct en meeslepend dat je je onmiddellijk kunt inleven en in gedachten terecht komt in de uitgestrekte Amerikaanse wouden met ongerepte natuur. Voor Roscoe Holcomb, die in de mijnen en de bouw werkte om te overleven, kwam muziek op de tweede plaats maar die muziek heeft hem wel vereeuwigd want hij is opgenomen in het Amerikaanse Erfgoed als voornaamste muzikant van Appaluchian Music. De titel "An untaimed sense of control" komt van grote bewonderaar Bob Dylan, zelf ook USA Erfgoed.... Zeker naar op zoek gaan, het loont de moeite! De man heeft maar enkele cd's en die zijn voor de Schattengravers,want moeilijk te vinden. Maar ge vindt Roscoe Holcomb ook uitgebreid op Youtube : https://www.youtube.com/results?search_query=roscoe+holcomb Zeker doen ! |
|
|
Den deze wil ik ook zeker in mijn top 100 ! Frank Wright groeide op in Grenada,Mississippi vanwaar ook de gebroeders Albert en Donald Ayler vandaan kwamen. Eerst was hij bassist maar na het horen van zijn streekgenoot,tenorsaxofonist Albert Ayler is hijzelf ook snel op tenorsaxofoon gaan spelen.En terecht ! Frank Wright heeft een uiterst rauw saxgeluid met veel vibrato en kracht. Deze opname dateert al van in 1965 wat betekent dat Frank Wright bij de absolute pioniers van de freejazz mag gerekend worden. Het saxofoonspel is minder freewheeling dan Albert Ayler en invloeden van John Coltrane zijn dichtbij. Drummer Tom Price en bassist Henry Grimes begeleiden Frank met een rechtlijnige free-ritmiek. Een stomende plaat ,dat is zeker, met uiterst expressief spel en de nodige ademruimte voor de muzikanten binnen de nummers. Alhoewel hij er vroeg bij was is Frank Wright altijd wat in de schaduw blijven staan van John Coltrane, Albert Ayler, Pharao Sanders en Frank Lowe die toen hoogtij vierden. Eind jaren zestig vertrok hij naar Parijs en is daar blijven wonen tot zijn dood. Dat verblijf heeft hem wel talrijke platen opgeleverd op Franse platenmerken en meer bekendheid in Europa dan in de USA. Dit fors trio ligt mij nauw aan het hart ook al omdat ik Frank Wright in de jaren '70 verschillende malen in de Brusselse Beursschouwburg heb zien optreden en telkens was dat een schot in de roos ! |
|
|
(Beide platen vormen samen één opnamesessie ) Ornette Coleman is hét buitenbeentje van de Jazz. Deze man is verantwoordelijk voor een totaal nieuwe manier van improviseren in de Jazz,en dit reeds van eind de vijftiger jaren.De laatste decennia zijn de meeste jazzensembles die ietwat modern willen klinken met zijn improvisatiesysteem bezig. Ook hij wordt aanzien als de ontwerper van de zogenoemde Freejazz. De altijd zéér studieuze John Coltrane heeft meer dan een jaar privéles gekregen van Ornette Coleman, op zijn aanvraag, omdat hij geweldig geboeid was door die nieuwe vorm van vrijheid in de jazz. Toen Coltrane de materie onder de voet had bedankte hij Ornette met een grote geldsom én, nu komen we bij deze platen ,leende hij zijn drummer Elvin Jones en bassist Jimmy Garrison uit voor deze Blue Note opname. Elvin Jones ,één van de allergrootste jazzdrummers ooit, klinkt als altijd geweldig en is hier samen met Ornette de enorme grote stuwkracht van deze albums. Dewey Redman speelt de tenorsax ,helemaal in het idioom van Ornette Coleman terwijl de ideeënrijke bassist Jimmy Garrison de ideale ritme partner vormt bij Elvin Jones. Deze muziek hoeft geen betoog en klinkt na bijna zestig jaar nog even fris en nieuw in de oren. Voor elpeeliefhebbers : New York is Now ! is onlangs terug op LP heruitgegeven op 180gr vinyl. Nu is het wachten op de heruitgave van Love Call met zijn prachtige hoesfoto !!! |
|
1977 |
De meeste jazzmuzikanten zijn "cool" vandaar ook cooljazz ??? Voor mij is Roscoe Mitchell zéker de allercoolste of them all, die ik live zag spelen. Roscoe kijkt recht voor zich uit , ogen wijd open en beweegt amper ! Zijn altotoon is klaarhelder, maar ook strak, luid, bloedserieus en zeer direct. Zo viel hij ook enorm op in het legendarische Art Ensemble of Chicago waar de andere leden er soms eerder een vrolijke boel van maakten. Deze (vroeger een dubbelelpee) Nonaah maakte veel ophef bij het uitkomen. En niet in het minste voor het titelnummer"Nonaah" zelve ! Daar speelt Roscoe solo altsax bijna 10 minuten lang hetzelfde zinnetje op een liveconcert in Willisau (Zwitserland) . Het publiek begint na een tijdje nerveus te worden en dan schakelt de solo over op geweldige variaties van het beginthema, samen 22min. Dit is echt een grootse solo met enorme rauwe klare klank die indringt tot in merg en been. Dat is trouwens ook de rest van de nummers zo. Half de dubbelcd zijn solo's, de andere helft zijn duo's, trio's en quartets met o.a. Malachi Favors, Anthony Braxton, Joseph Jarman , Henry Threadgill en Muhal Richard Abrams. De kracht van die vele solo's is haast onbeschrijfelijk, ge wordt letterlijk weggeblazen door één van de geweldigste (samen met Brötzmann) altosaxen van de freejazz. Ook de andere muzikanten die hier composities uitvoeren van en met Roscoe Mitchell lijken helemaal op te gaan in zijn stralende energie en uitbundige muziek. Deze dubbelelpee ,vroeger op een onooglijk klein label is in 2008 op dubbelcd gezet en dat is alleen maar een pluspunt ! Bravo Nessa !!! |
|
|
In 1979 is Ornette 49 jaar en heeft al een grootse muzikale carrière achter zich plus een reputatie van all-time vernieuwer in de jazz. Deze plaat is één van de allereerste platen die digitaal is opgenomen met Sony materiaal (toen nog voor vinyl). Na zijn Marokkaans avontuur met de Jajoukaspelers (Dancing in your head) begon Ornette met zeer jonge muzikanten te zoeken naar een soort van dansbare funkjazz. Na de geweldige plaat Body Meta,die helaas weinig pers kreeg, kwam deze "Of Human Feelings" die opeens wél opgemerkt werd door de muziekpers en uitgroeide tot één van de meest succesvol verkopende platen van Ornette Coleman. Het zou Ornette niet zijn als dit nu gewone funkjazz was en dat is het dan ook niet ! Eerder een Harmodolic (zijn eigen muzieksysteem) versie van funk. Zeer strakke hogehakken-funk met bassist Jamaaladeem Tacuma en twee drummers, Denardo Coleman en Calvin Weston. Twee gitaristen : Charles Elerbee en Bern Nix, ieder op een kanaal breien de funky ondergrond waarop de unieke Ornette Coleman zijn altosaxstem laat horen. Dit kon toen alleen maar uit New York komen, toen nog,in the Eigthies, het mekka van alles wat nieuw was in muziek en andere kunsten. Als ge deze muziek vandaag beluistert klinkt hij ook vandaag,niet alleen door zijn heldere opname en fris opnamebeeld maar vooral door zijn bedenker Ornette Coleman, een componist-muzikant van alle tijden die zoals goede wijn alleen maar beter en beter wordt en waarvan het belang voor de jazz iedere dag aan waarde wint. De originele elpee en de Japanse cd kunt ge nog vinden aan hoge prijzen, hier en daar, zie het als een succesvolle belegging dan maar. |
|
|
"Ge zoudt hem zo vijf frank geven"zou mijn moeder van hem hebben gezegd als ze James was tegengekomen. Een mager schriel,kwaad kijkend klein ventje met een stokoude altsaxofoon en een enorme vetkuif : James Chance, die zich in het begin eerst James White liet noemen. Maar schijn bedriegt want James had héél wat in zijn mars !!! Zijn eerste elpee "James White and the Blacks / Off White" sloeg in als een bom op wereldniveau en James werd terstond de Newyorkse "Johnny Rotten" gedoopt. Off White is dan ook een Punk-elpee maar mét invloeden van Disco, Soul, Funk, Rock,Jazz en Freejazz, zéér eigenwijze "No Future"muziek met dito teksten én dansbaar !!! Ongeveer samen kwam ze hier uit met bovenstaande lp van Ornette. En ook hier die typische strakheid in ritme van de jaren tachtig. Als enkel jazzliefhebber toen ,werd ik enorm verleid door deze plaat , het ongelooflijk uniek saxofoonspel van James, dat op het eerste gehoor wat krakkelmikkig klonk, maar algauw een ware stijl bleek, de hoekige en toch swingende instrumentale composities en zijn altijd humeurige stem met gewaagde teksten. Dit was allemaal héél uniek en van toen af openden mijn grenzen en luisterde ik niet meer enkel naar jazz en freejazz maar ook naar soul, funk, reggae, ska, new wave en nog van alles want de jaren tachtig waren glimmend goud op muzikaal gebied. En zo ook deze box. Want naast "Off White" zitten er nog andere iconen in zoals "Buy Contortions" meer punkgericht, heftige "live"elpees, en de meer jazzpunksoul elpees zoals "Saxmaniac" en "Flaming Demonics" met eigenzinnige huldes aan niet minder dan Duke Ellington (bv een 'Caravan' die ge nooit meer zult vergeten) en James Brown. James Chance laat zich ook omringen door de allerbeste Newyorkse muzikanten van die tijd zoals o.a. Joe Bowie (Defunkt), Charles "Bobo"Shaw, Luther Thomas en de iconische punkladies Lydia Lynch, Anya Philips en Debbie Harry . Vandaag treed James Chance nog hier en daar op, hij heeft ook nog steeds fanclubs over heel de wereld en is op zijn 62ste nog even dringend op het podium als vroeger. Ook zijn elpees worden vandaag met succes heruitgegeven zowel op vinyl als op cd. Beluisteren en doorbijten ! |
|
Spontaneous Music Ensemble Karyobin (are the imaginary birds said to live in paradise) EMANEM 5046 cd London 1968
|
Martin Davidson is geen muzikant maar wel oprichter en sound engineer en verdeler van EMANEM ,veruit het belangrijkse label van de Britse geïmproviseerde muziek.Eén van de allereerste pioniers die reeds,in de jaren zestig, de waarde van geïmproviseerde muziek kon inschatten en al zéér vroeg de eerste opnames maakte van o.a. Steve Lacy, Derek Bailey,John Stevens en vele anderen. Tot op vandaag houdt Martin zich nog steeds bezig met het uitgeven van EMANEM cd's, getuige hiervan de pas heruitgegeven cd's van deze historische opnames. Door zijn jarenlange voornamelijk privé-inzet kan men vandaag nog overal ter wereld naar improvisatie-muziek luisteren en blijft die muziekvorm levend en wel !! Veel dank,Martin ! En muziekhistorisch zijn deze twee iconen zeker van groot belang ! Karyobin uit revolutionair 1968 is een kwintet van reuzen : Kenny Wheeler, trompet; Evan Parker sopraansax; Derek Bailey gitaar;John Stevens drums en niet het minst bassist David Holland die na deze opname naar Amerika vertrok om als vaste bassist bij Miles Davis te gaan werken, de rest is pure Jazzgeschiedenis !!!! Dit kwintet ,onder de naam Spontaneous Music Ensemble, klinkt vandaag, bijna vijftig jaar na datum, nog even fris en avontuurlijk ! Met invloeden van o.a. Pierre Boulez en Ornette Coleman is deze muziek nog vrij melodisch toch wordt er hier en daar al flink buiten de lijntjes gekleurd. In plaats van dat ieder om beurt soleert ,zoals in jazz, soleert hier ieder muzikant de hele tijd en gaat in dialoog met de andere muzikanten, zonder het groepsgeluid te schaden,maar aan te vullen. Een grote vrijheid dus met de eigen oren als dirigent ! Heel opmerkelijk ook in deze opname zijn de drums van John Stevens. Gezien er in die tijd en ook vandaag nog drumstellen werden gemaakt voor jazz én pop, klonken die instrumenten redelijk luid en niet zo geschikt voor het subtiele werk. John Stevens,die naast impro ook een zeer veel gedegen jazzdrummer was, laat zich bij impro eerder percussionist noemen. Zijn drumstel hier is een soort van kinderdrumstel of Orff instrument vol met kleine chinese trommeltjes,tambourijnen, mini cimbalen en met dierenvel bespannen trommeltjes. Zijn techniek op deze plaat is uiterst origineel, in plaats van een straight beat speelt John fijnzinnige percussie op zijn drumstelletje,die hij, als solist, door het geheel van de muziek breidt, dialogerend, en met pulsen de maat aanhoudt. Gitarist Derek Bailey, de ongekroonde koning van de impromuziek stelt zich in dit ensemble uiterst minimaal op met prachtige subtiele gitaarklanken. Het is het begin van de impromuziek en de invloed van de jazz is nog heel duidelijk hoorbaar. Ook bassist Dave Holland en blazers Evan Parker en Kenny Wheeler spelen dichtbij het jazzidioom, maar dan wel dat van grote vernieuwer Ornette Coleman. Al bij al zeer kalme onderhoudende melodische, atonale improvisaties.Een geweldig tijddokument dankzij Martin Davidson, vandaag (2017) weer beschikbaar. De kernwoorden van 1968 zitten hier allemaal in : progressief, revolutionair gedurfd en ook heel passend bij Nouvelle Vague films uit die tijd ! Deze muziek zal ook vandaag nog vele jonge muzikanten beïnvloeden als zij kiezen voor creatieve en alternatieve richtingen in muziek. |
|
|
Saxofonist, fluitist, klarinetspeler en componist Anthony Braxton is zeker in de jaren '70 en '80 de meest leidinggevende en invloedrijke muzikant van de nieuwe jazz van de Verenigde Staten. Wat deze Afro Amerikaan het meest kenmerkt is zijn grote interesse voor Europese Avantgarde én blanke jazz. Karlheinz Stockhausen, Olivier Messiaen, Pierre Boulez en Vinko Globokar behoren tot zijn invloeden maar ook de blanke saxofonisten Warne Marsh en Paul Desmond en gitarist Derek Bailey horen daarbij. Hun eerste ontmoeting in 1974 is dan ook een cruciaal moment zowel in de Amerikaanse freejazz als in de Europese improvisatie. Een meesterlijke plaat, en dan houd ik mij nog in ! Bij bovenstaande "Karyobin" is Martin Davidson enkel verantwoordelijk voor de heruitgave, deze "First Duo Concert" is volledig van en door Martin Davidson. Zowel de prachtige opname, teksten, op plaat zetten en verdeling zijn van zijn hand. Eerst was er de, nu felgezochte, dubbelelpee, daarna kwam de cd en nu de derde uitgave van dit geweldig werkstuk. Meerdere malen heruitgegeven, behoort "First Duo Concert" tot de best verkopende opname van het label EMANEM. Alles wat uitmuntend creatief is in improvisatiemuziek hoort ge hier in dit bijna 78 minuten lang concert. Intens krachtige muzikale dialogen van de toen al zeer bejubelde en toonaangevende grootmeesters van de improvisatiemuziek. Anthony Braxton is virtuoos abstract op al zijn meegebrachte instrumenten : Contrabas klarinet, klarinet, altsaxofoon, fluit en de kleine sopranino saxofoon. Kleurige klanken vliegen heen en weer, vermengen zich en vormen een geweldige architecturale compositie. Het wederzijds respect van deze groten is bijna tastbaar, vandaar ook de haast monumentale muziek die zich hier ontwikkelt. Als er ooit naar een Bijbel van improvisatiemuziek zal worden gezocht zal deze plaat het zonder twijfel halen. Kenners maar ook niet kenners : dit is een abstract kunstwerk dat ge moet gehoord hebben, telkens als ik het terug beluister wordt ik er door OVERDONDERD !!! De volledige EMANEM cataloog vindt je hier : http://www.emanemdisc.com/ |
|
|
Ga zitten en luister aandachtig naar deze cd . Want hier gebeurt er echt iets nieuw ! Improvisatie muziek bestaat al meer dan vijftig jaar en is de laatste jaren een beetje in een soort slaapstand komen te staan zoals bij vele andere muziekvormen helaas ook het geval is. Vernieuwing is nodig. Gitarist Dirk Serries is een naam die je nog veel gaat horen in de toekomst en terecht. Met zijn label en project " A New Wave of Jazz" slaat hij de nagel op zijn kop en brengt hij een perfecte symbiose tussen improvisatie en avant-garde muziek. Toen ik deze muziek voor het eerst hoorde kreeg ik een culturele schok zoals ik er al heel lang geen meer had gekregen ! Uit de vele New Wave Of Jazz cd's die uitkomen kies ik deze TONUS "Ear Duration" omdat deze helemaal samenbrengt waar Dirk Serries muzikale visie over gaat. De vijf improvisators spelen samen één muziek zonder daarbij zichzelf te onderscheiden met solo's zoals vooral bij jazz meestal het geval is. En het resultaat mag er absoluut zijn : lineaire muziek die baad in stilte en soberheid en toch enorme doch serene spanning veroorzaakt door de hyper concentratie van elk van de muzikanten. Mooie klare lijnen van abstracte klanken vermengen zich vloeiend in mekaar en veroorzaken telkens een nieuw opwindend resultaat. Dit TONUS ensemble verbaast ook door een geweldige ritmische drive die het luisteren ernaar nog extra aangenaam maakt. Dirk Serries bedient daarvoor het ensemble met eenzelfde te volgen grafische partituur voor iedere muzikant die de vrije improvisaties van elk in goede banen leidt en tot een helder ensemble of "samen" resultaat. Ge hoort er zowel de lessen in van o.a. componisten John Cage ,Stockhausen , Morton Feldman alsmede de beste totaal improvisatie uit de gouden jaren van (vooral) Britse improvisatiemuziek waar deze muziekvorm trouwens ook zijn ontstaan vind. Voor meer detail over de muziek van het TONUS ensemble verwijs ik naar de uitstekende en zeer kundige tekst van Guy Peters binnenin de cd hoes. Het TONUS ensemble toert ook succesvol internationaal en met aandrang vraag ik hier dat ook Belgische festivalorganisatoren en radio's dit ensemble wat meer bekendheid en optredens zouden geven. Er waait hier namelijk een nieuwe wind over het muzikaal landschap ! Ook nog een pluim voor de geweldig klare gedetailleerde opname , kenmerkend voor alle uitgaven van het label New Wave Of Jazz. Hier vind u alles over Dirk Serries en zijn label New Wave Of Jazz : newwaveofjazz.com |
|
Arve Henriksen : verschillende trompetten,stem,viool samples en toetsen,componist en producent Teun Verbruggen : drums,percussie en elektronica Eric Honoré : mixing Helge Sten : mastering |
||
|
Dit is een schitterend juweel. Het begint al bij de hoes met het stralende artwork van Rob Musters dat de muziek op magistrale wijze verbeeld. Ook te vermelden want zeldzaam : de hoezen van zowel de LP als de cd zijn met dezelfde zorg gebracht : de cd-hoes is een perfecte verkleining van de elpeehoes ,met zelfde binnenhoes en al. Eigenlijk is het omgekeerd natuurlijk , want de cd was er eerst in 2010 en pas nu is er een gelimiteerde elpeeversie op 300 exemplaren. Maar vergist u niet, de muziek is geen greintje verouderd en nog even nieuw vandaag als in 2010 ! Telkens als ik er naar luister schiet mijn verbeelding op hol : een fata morgana met een zwembad in het midden van de woestijn , het Noorderlicht met smeltende kristallen of de binnenkoer met fontein van een Marokkaans paleis en nog veel meer natuurlijk. De Noorse trompettist Arve Hendriksen speelt meditatief en met Arabische ondertoon lange,meestal melodische dromerige lijnen en verzorgt de effecten met meerdere andere instrumenten. Teun Verbruggen begeleid en gaat in dialoog met prachtige abstracte elektronische klanken,meesterlijk drumwerk en percussie. Het lijkt wel of de trommels drijven op het water omdat ze zo uiterst vloeiend worden aangeslagen. Verfrissende glasheldere percussie : zelden heb ik percussie zo heerlijk nat aangevoeld, een feest van exotische klankkleuren . Heel soms wordt het ritme dan weer opgedreven ,glinsteringen in het kwadraat. De muziek mag dan wel zijn opgedeeld over 11 nummers, het blijft een geweldig mooi geheel , kortom een creatief meesterwerk van deze twee "grote klasse" muzikanten. Wilt u de LP of cd aanschaffen ga dan naar de website RAT RECORDS van Teun Verbruggen waar nog meerdere juweeltjes op u wachten met prachtige muziek telkens ingepakt in grafische hoogstandjes van verschillende (vooral Belgische) kunstenaars. http://www.teunverbruggen.com/ http://www.ratrecords.biz/ |
© 2024 JAZZEPOES