|
|
|
Guitar – Philip Catherine
trumpet, Flugelhorn - Bert Joris
Alto Saxophone, Soprano Saxophone, Flute – Frank Vaganée
Alto Saxophone, Clarinet, Flute – Dieter Limbourg
Baritone Saxophone, Bass Clarinet – Bo Van Der Werf
Bass Trombone, Tuba – Laurent Hendrick
Double Bass – Jos Machtel
Tenor Saxophone, Clarinet – Bart Defoort
Tenor Saxophone, Clarinet, Alto Flute – Kurt van Herck
Trombone – Ben Fleerakkers, Lode Mertens
Trombone [Lead] – Marc Godfroid
Trumpet [Lead], Flugelhorn – Serge Plume
Trumpet, Flugelhorn – Gino Lattuca, Nico Schepers, Pierre Drevet
Drums – Joost van Schaik
Op deze verzorgde Dreyfus Jazz en VRT Klara productie krijgen we bijna
allemaal composities van Philip Catherine met bijpassende arrangementen
van Bert Joris. Een gevoelige, haast liefelijke schijf is het, die ons
stapvoets door de orkestbak brengt met ‘On the ground’, heel harmonieus
en beheerst. Zo gaat het eigenlijk de ganse CD door want op dezelfde
leest is ook ‘Pink Circus’ geschoeid dat verder schrijdt in een
ingehouden, stijlvolle sfeer. ‘Happy Tears’ dan, door trompet en gitaar
mooi samenklinkend ingezet , brengt ons algauw meer up tempo en klinkt
al meer als een muziekstuk voor groot orkest. Mooie solo van Bert Joris
en finale van de blazerssectie, mooi, dus…’Letter from my mother’,
een ballad ter nagedachtenis aan Philip’s moeder, is weerom
hartverwarmend, als het ware een walsje voor één paar gevolgd door
’Piano Groove' dat vingerknippend en swingend verder gaat en waarbij de
blazers weer mooi invallen, boven het gefraseerde gitaarspel van Philip.
Dan is het de beurt aan de eerste van twee ‘tweeacters’ ‘December 26 th’
komt in twee delen, eentje rubato (vrij van tijdmaat) en een langer stuk
‘in tempo’.De ritmesectie met de bas van Jos Machtel en de drums van
Joost Van Schalk leidt het grootse orkest mooi dansend door de melodie
naar het einde. ‘The Hostage’ geeft ruimte voor orchestrale uitvallen en
een gitaar in vervoering. Voeg daar nog een speelse Bert Joris bovenop
voor wat extra sfeer en denk er de deukhoed bij… ‘In a sentimental
Mood’, de enige niet eigen compositie, want natuurlijk bekend van Duke
Ellington, schuift langzaam voorbij en de gitaar van Philip verhaalt
mooi deze gevoelige, wiegende song. Mooi harmonieert daarbij weer het
BJO.
Met ‘Francis Delight’ wordt het tijd voor wat sneller werk waar ook het
voltallige orkest wat meer op de voorgrond treedt met meerdere soli van
verschillende blazers en ‘Yellow Landscape’ toont daar bovenop weer maar
eens het magistrale samenspel van dit 15-koppig klasse-orkest en tevens
nationale opsteker !
Eindigen doen we met een grande finale in twee stukken. ‘Dance for
Victor’ (rubato en in tempo) maakt dit hele mooie werkstuk af. De gitaar
van Philip sterft op het einde stilletjes weg en laat ons achter met een
goed gevoel. Meermaals live gezien en dan nu vastgelegd in een
‘masterpiece' van een album !
|
Winus
|