Aardig om horen en weten is, dat er buiten Rony Verbiest nog
getalenteerd accordeontalent bestaat in ons kleine landje. Tuur
Florizoone bespeelt trouwens naast die accordeon ook de piano op deze
eerste CD van het gezelschap Tricycle. Gezelschap dat 4 jaar geleden een
feit werd na een succesvolle begeleiding van een circusvoorstelling in
Sylt (Duitsland). Naast Tuur, die alle composities en arrangementen voor
zich nam (behalve één, waarvoor Vincent Noiret tekende) bestaat het trio
verder uit Philippe Laloy aan de saxen en de fluit en de eerder genoemde
bassist Vincent Noiret.Erg sterke debuut CD is dit dus, van muzikanten
die het allemaal al wel weten, lees hun bio d’er maar eens op na...
Begonnen wordt er met een soort ‘prelude’, de intro van ‘Kater’, een
stuk dat zich wat verder op de CD vervolgt, van vocals werd voorzien en
tevens gezongen door Jessa Wildemeersch. Intimistisch … Tweede track
‘Contamines, mon joie’ is een speels samengaan van wereldmuziek en jazz.
Deze jongens hebben elk hun ervaringen in diverse muziekgenres, chanson,
musical en zeker ook in de folk en dat laat zich in dit nummer duidelijk
horen. Sterk in samenspel, mooie compositie en meteen al een hoogtepunt
! Volgt ‘Jouer au Parc rouge’, een langer stuk, onderverdeeld in
verschillende parts waarin beide solisten mekaar mooi aanvullen zonder
mekaar voor de voeten te lopen. De baslijn is de rode draad die alles
mooi aaneenrijgt. ‘Moving on’ brengt Tuur aan de piano met eerder
traditionele jazz. Speelser wordt het alweer in ‘Evinha, minha vizinha’,
dat heb je zo als die fluit en accordeon met mekaar als het ware
beginnen te converseren. De bas vlecht zich daar mooi tussendoor.
Gemaakt voor een zomerse dag… ‘Silvana’ is daarna héél kort en schept de
illusie dat er een bastuba bijzit… Na ‘Kater’ dat hier op track 7
onder gezelschap van Jessa z’n vervolg vindt, komt er nog zo’n klein
stukje muziek : ‘L’homme marche droit’, de aanzet voor een pianowalsje ?
Ontknoping van die korte muziekdingetjes vindt je wellicht in ‘Then at
least’, wat slavisch, mooi gebast en die lyrische soprano sax van
Philippe mag d’er ook telkens wezen…het einde wordt afgestreken door
Vincent op bas. ‘Tzygane’ heeft ook die Slavische zigeunerziel. Je ziet
een dansgroep in kleurrijke klederdracht hier al bij paraderen.
Dat Tuur geregeld door dansgroepen wordt gevraagd zal wellicht dan ook
niemand verbazen…
’Stilte voor de storm’ klinkt ook als die stilte… mistige landschappen
doemen op voor je geestesoog. Ht blijft bij een korte stilte
wegens slechts 1’35’’ lang en die storm blijft ook wel weg. Een flink
doorstappende bas voert je door ‘Bangkok ou ailleurs’, de
compositorische bijdrage van Vincent Noiret, lichtvoetig en goed
verteerbaar en ’Con Largos’ refereert daarna aan het Braziliaanse
avontuur van Tuur Florizoone en is niet té lichtvoetig, er zit wat drama
tussen, dat voel je zo…
’Orange for tea’, titelnummer, vraagt stilte en een luisterend oor.
Gevoelig, troostend, hoopvol en geschreven voor een vroegtijdig
overleden vriendin, Leen Blyaert.
Zéér sterke CD of hadden we dat al gezegd?
|