Aangegrepen door het tragische 9/11 gebeuren, waar zij wel héél
kort bij stond (Amina trad de avond voordien op in de New Yorkse ‘Blue
Note’) schreef zij deze, in 2005 uitgebrachte, schijf. Dat was meteen
haar tweede al dat jaar voor het gereputeerde Munich records.
Deze in Rotterdam verblijvende Azerbeidzjaanse pianiste kreeg een
klassieke scholing als pianiste/componiste, zocht ook al heil in de
musical maar keerde zich uiteindelijk toch naar de jazz waar zij met
deze productie reeds aan haar 9e jazzCD toe is. Ik zag haar reeds op een
vroegere editie van de Mechelse Jazzdag, toen nog met haar septet, maar
evengoed speelt ze in kleinere bezettingen zoals kwintet en trio,
weliswaar steeds met de voor haar vertrouwde muzikanten zoals de
Belgische fluitist Bart Platteau, tevens haar levensgezel in Rotterdam.
Maar veelal kiest zij toch voor een uitgebreidere formatie in sextet of
met zeven waar we naast een keurtje van Nederlandse muzikanten ook nog
de warme, rustige tenor van Kurt Van Herck in terug vinden. Op
‘September Suite’ houdt ze het wat intimistischer, stemmiger, met een
sextet waar naast de reeds eerder genoemden we ook Wiro Mahieu aan bas
en Chris Strik op drums aantreffen. Oh ! en natuurlijk is daar ook
‘onze’ Nico Schepers aan trompet,en dat in plaats van de vertrouwde
Marcel Reys. Het eerste nummer ‘Numb’ draagt al behoorlijk wat dramatiek
in zich met die repetitief aangeslagen basnoten. Gevoelig gesoleerd
daarna door Kurt Van Herck, gevolgd door het mooie pianospel van Amina
in een eerste bijzonder mooi nummer dat deze suite inleidt.’Emptyness’
krijg je daarna, waar je in gedachten zwart/witte beelden kan bijdromen
van ‘ground zero’… Nico Schepers blaast hier de goeie toon. Krachtig
maar beheerst. Mooi is het als je hoort hoe de ritmesectie dit netjes
in-en omkadert. Met ’Denial’ begeven we ons daarna terug in het drukke
New York. Life goes soft boppin’ on… Even dan toch maar… De composities
van la Figarova rijgen zich evenwichtig aaneen, bieden rust en opwinding
en ‘Photo Album’, waarin het fluitspel van Bart Platteau de zinnen
streelt, vervolgt…Sterke muzikanten, erg teer ook gebast van Wiro Mahieu
. ‘Rage’ is ...outrageous…Houdt het 9/11 gegeven in je achterhoofd en
denk : waarom ?...
‘Trying to focus’ is waar Nico Schepers wel van houdt en aansluitend
soleert ook Kurt Van Herck in dit high tempo stuk. Wanneer je na de
pianosolo de blazers hoort invallen, dan voel je dat deze muziek best
door grotere bezettingen kan worden gebracht. Dat is een gegeven dat je
wel meer hoort en leest over de muziek en composities van Amina
Figarova. In ‘When the lights go down’ komt de piano mooi naar de
voorgrond, verhaal en sentimenten naar muziek vertaald. Een compositie
voor het halfduister van de concertzaal… Naadloos gaan we over in het
ontwaken van ‘Dawn’ en ook ‘For Laura’ sluit zich bij die opgebouwde
sfeer aan. Wat meer ontspannen misschien, maar dat komt dan door het
vrolijke geluid van de dwarsfluit natuurlijk. Voeg daarbij de trompet
van Nico Schepers en de bossanova is even later niet veel verder meer…
tot ‘For Laura’ ook uitsterft in de repetitieve basnoten van ‘Numb’,
begintrack die tevens hernomen wordt als eindiger en die zet ons meteen
terug in de realiteit van het begingegeven, tevens thema van deze
September Suite : 9/11
Eindbeoordeling : Magistraal werk van een pianiste die al lang de
landsgrenzen van onze Noorderburen heeft doorbroken, een
pianiste/componiste met wereldfaam. En terecht !
|