Dat we met deze derde van Blues Lee weer een fijn afgewerkt product
gingen krijgen, leed geen twijfel: net als bij de vorige ‘In the Crack
of the map’, intussen al van 2003 geleden, tekent hier weer Jan Ieven,
de immer bezige, voor de productie. En méér ! Want Mr. White, el
sympathico, verliet de band en liet het basroer over aan Jan, die naast
de staande en de elektrische bass, de bassen zelfs blaast !... al is dat
dan wel uit de tuba. Zo zet ‘Home’ met ‘Honey please don’t’ stapsgewijs
in, met een hoempa tuba en uit de tekst blijkt: don’t mess with that
wife ! De toon is gezet. Authentieke eigen songs, deze keer wat meer
werk van de hand van ‘Helix’ Karel Phlix maar ‘Liar’ is er nog ééntje
uit de songwritershoed van Jan Corthouts … danswekkende funky groove en
party is in the house ! Bies Biesmans zingt dat lekker en zijn sax vult
dat allemaal mooi in. Percussie heeft een toegevoegde maar opwindende
waarde en zet zich verder op ‘ For a Ride’, een love storietje,
weliswaar gevoelig gezongen en gesaxt maar de percussie en
violin/strings maken het, wat mij betreft, wat melig. Niet direct mijn
favoriet… Nee, dan liever de countrydeun ‘Hillbilly Joe’, helemaal in de
sfeer met die heerlijke fiddle van guest Nils De Caster, die daarbij ook
nog es, maar dan wellicht op het andere spoor, de lap steel beroert.
Goeie tekst, humor is bij Blues Lee ook nooit ver weg, en all’s well
that ends well: Billy Joe was gonna get laid…
Shuffletime dan ! ‘Lazy ways’, wat onderuitgezakt, en very rielekst,
speedin’ hoeft héélemaal niet ! Het acoustische ‘Peaceful Soul’ hangt
daar gepast achter en plakt ons ergens op de prairie, … een stem, een
gitaar en de mondharmonica….méér moet dat echt niet zijn hier, paard
staat te grazen in de nabije omgeving (en niet in de gang…) …Dreigend
atmosfeertje volgt maar wat wil je, als er een devil wandering around is
in ‘Destination Hell’ ? Die sfeer wordt nog geaccentueerd door de slide
op de resonator gitaar, mooi vertaalde tekst naar muziek, lijkt me.
‘Nicole’ maakt meteen daarna de rocker in ons wakker, als die ooit al
slaapt! Hier krijgen we er de ondertussen live vertrouwde
boogie-pianoklanken van Patrick Cuyvers bij. En hadden we het daarstraks
over dreigend atmosfeertje in ‘Destination Hell ? Wat dan gedacht van
‘Seven Days’ met die roffel van ‘Yves Bosmans’, de grimmige klaagzang
van Bies, de ijle sopranosax en die dramatische gitaren ? Onwerkelijk
nummer en absoluut uitschieter van deze ‘Home’ CD ! Vervolgen doen we
met swinger ‘Shovin’ ,en die brengt ons instrumentaal dan weer naar waar
we nog niet waren via deze schijf : bij de Westcoast Swing en
dansorkesten, gesteld dat we zo’n beetje virtueel door de States aan ’t
touren zijn …En waar brengt titelnummer ‘Home’ ons dan ? Alleszins
ergens op ons funky been en waar dát staat zint me wel. Bluesy
mondharmonica, streepje hammond en die zingende double bass, this is my
home too ! Maar zoals we intussen al meermaals beleefden op deze
gevarieerde CD maken we toch nog eerst een ommetje south voor ‘Blind,
bold and barefooted’, een 'tweedledeedoo' rootsmuziekje waar die violin
van Nils de Caster best in zou gepast hebben…
Conclusie: weerom niet een echte blues CD maar wél een intussen heel erg
eigen geluid van Blues Lee in een lappendeken van diverse genres roots
en aanverwante muziekjes. Sterk in tekst, vocaal én instrumentaal al
lang de kinderschoenen ontgroeid en op een absoluut professioneel niveau
maar dat had Dallas Hodge natuurlijk ook wel door toen hij enkele
maanden terug met verschillende van deze jongens door Europa tourde.
Alleen zorgt die diversiteit van stijlen, dat lapjesdeken , er wel voor
dat je de band erg moeilijk ergens kan catalogeren, in een hokje
stoppen, maar dat is wel het laatste wat zij zouden willen …hun hokje
noemt gewoon: Blues Lee’ !
|