Dat het Carlo Nardozza Quintet talent in huis heeft, hoeft intussen niet
meer bewezen te worden. Hoofdprijs op de Wedstrijd Jong Jazztalent in
Gent 2005 en onlangs nog de prijs voor de beste composities op het
Tremplin Jazz Festival van Avignon, het gaat goed voor deze jongens.
Allemaal studeerden ze aan het Maastrichts Conservatorium te Nederland
en stonden in groep of afzonderlijk al met heel wat groten op het
podium. Maar waar iedereen wel dacht dat de eerste CD wel eens de ‘Dozzy
Suite’ zou kunnen zijn, waarmee het Quintet de aanwezigen van het Ald
Festival vijftig minuten lang wist te boeien, ook al in 2005, slaat de
bal mis. Dat project dat uit vijf delen bestaat komt er een andere keer
nog wel es aan. Op deze ‘Making Choices’ krijgen we 13 tracks met
voornamelijk eigen composities en vooral dan nog Carlo's composities.
Starten doen we met het krachtig aangeblazen ‘Intro’, een prelude in duo
met de uitstekende Daniël Daemen op sopraansax. Let op, hier zit het
talent van morgen vandaag al klaar ! Tom Van Acker stapt basgewijs het
podium op met ‘SBBK’ en doorheen de song horen we eigentijdse
gitaareffecten van Melle Weijters. Weliswaar beheerst en in functie van
de mooie, ietwat plechtstatige song. ‘Making Choices’, het titelnummer
is dan weer krachtiger en baant zich met tempowisselingen doorheen de
soli van Carlo, Daniël en Melle. Het plotse einde brengt je terug in de
realiteit want deze song laat je zweven, erg sterk ! ‘In a dream’ van
Daniël Daemen heeft daarna iets onwerkelijks, 'surrealisties’ .Tom
kuiert daar met z’n bas wel kordaat en vastberaden door en
cymbalendrumwerk, gelardeert met gitaarriedels geven het geheel iets
ruimtelijks, haast een stukje space odyssey… In schril kontrast vervolgt
‘Rubber Duck’ dat erg hard begint op de electrische gitaar maar gas
terugneemt doordat Carlo de demper op de trompet schroeft…voor heel even
dan toch maar want het tempo ligt hoog en free jazz is in the house !
Het einde van de song ontspoort dan in electronisch gekraak. Even wennen
toch ! Heel toepasselijk komt ‘Comba’ met het tromgeroffel van Steffen
Thormähle dan tevoorschijn en dan denk je haast meteen aan de vroegere
Dave Douglas en John Zorn stuff. Melle komt met de acoustische gitaar
naar boven en beklemtoont een dramatische atmosfeer. Een song die het
publiek steeds doet verstillen en één van de toppers op de CD. Volgende
‘Down to Bernina’ is één van de weinige korte songs, slechts 2’29’’ ,
maar evenwichtig, sterk en ruimte gevend aan de bijzonder geraffineerde
drummer die Steffen Thormählen wel is. In ’Fraimundo’ krijgt ook Tom Van
Acker méér dan één open gordijntje in wéér is het een song van de hand
van Carlo Nardozza. Een ballade met verder ook leuk trompetwerk in een
verhaal met thema dat zich laat onthouden. Zo horen we het graag… Daniël
Daemen levert ook wat nummers voor deze CD en zijn ‘Bad Hair Day’ met
Melle Weijters op een lyrische gitaar laat zich daar graag achteraan
schurken. Ook Daniël zelf laat zich niet onbetuigd op sopraansax. Het is
een uitgesproken jazzy nummer dat bij de meesten onder ons in een goed
laadje schuift. En bij een uitnodigende ‘Table for Five’ vinden we de
tafel gedekt voor allen. Gitaarlicks onderstrepen waar nodig, de
ritmesectie zorgt voor de drive en zowel trompet als altsax soleren
gezwind of is het goed gezind ? Nog zo’n combinatie waar je de Masada
van weleer meent in te horen is ‘Trico Traco’ daarna, nog één van de
weinige vluggertjes hier en weer bijzonder sterk. Verbaast me niks, die
prijs in Avignon ! ‘Big Time’ dan, van Tom Van Acker, gooit het weer
voor een stuk op de electronische en ‘free’toer. Bekijk ik altijd graag
live maar zo op CD is dit niét zo meteen mijn spekkie. Over dan maar
naar de laatste track en meteen ook de enige niet eigen song. ‘My
Romance’ van Rodgers en Hart mag hier de afsluiter zijn maar dan op een
‘Carlo Nardozza way’, zowaar onder paukeslag en acoustische gitaar
uitgewuifd.
Conclusie: wéér maar eens een nieuwe sterke formatie waar veel
individueel talent tussen schuilt. Deze ‘Making Choices’ is terecht één
van de toppers die we hier dit jaar hebben mogen aanhoren, eigenzinnige
moderne jazz met bijwijlen herkenbare roots. En wat zeggen we dan graag
?… aanbevolen en verplichte kost (volgens sommigen nu al van historische
waarde !)
|