Na jaren in uiteenlopende gezelschappen, kleinere (Jambangle, Kris
defoort’s Dreamtime) en grotere (o.a. BJO) big bands te hebben
meegespeeld, masterclasses gevolgd te hebben bij o. a. Peter Erskine en
Kenny Werner, podia gedeeld overal ter wereld in het gezelschap van
groten zoals vriend en mentor Mike Mainieri ; na meer dan 60 opnames als
sideman voor diverse artiesten en dat in de meest uiteenlopende genres,
na 3 boeken en essays, werd het dan nú niet eindelijk niet eens tijd
voor een eigen album, als leader? Dat album kwam er dan eind 2006,
weerom een productie van De Werf, in co-productie met Marc Van den Hoof
voor Radio Clara. De CD werd geproduceerd door Michel Herr en opgenomen
in de ‘Toots’ studio van de VRT en het werd een pareltje met 9 eigen
composities. Bart weet zich te omringen met uitstekende muzikanten
zoals, uit het BJO geplukt, Nico Schepers op trompet en flügelhorn, en
Bart Defoort , één der leidende solisten uit datzelfde Brussels’ ,aan de
saxen. Gedragen door een ritmesectie om U tegen te zeggen en waar jong
naast..minder jong komt te staan, nl. Jan de Haas, zelf uitstekende
vibrafonist, maar hier aan drums, naast een haast levende legende, de
eerbiedwaardige Jean-Louis Rassinfosse, ooit nog 10 jaar begeleider van
Chet Baker, aan de contrabas ! Een puik kwintetje om van start te gaan,
vindt U ook niet ? Laten we dan maar gauw horen hoe alles klinkt…
We starten fijntjes met het ingetogen ‘Rustling’ waar Nico Schepers z’n
kompaan Bart Defoort, hier op sopraansax spoedig komt vervoegen in een
subtiele conversatie. Het is een rustig en aangenaam vertoeven verder
bij het sprankelende geluid van de vibrafoon ‘8.00 a.m.’ daarna geeft
duidelijk de eerste ochtendlijke bezigheden weer, het wakker worden en
al gauw, tijdens het ontbijt en nalezen van de krant, de eerste
opmerkingen vanachter de brilleglazen. Jazzy tunes die dat allen mooi
invullen alvorens de laatste man de deur achter zich toe trekt, op naar
’t werk ! ‘Eaux Dormantes’ is betoverend met die zangerige bas van
Jean-Louis, solo van Bart Defoort en dat onder het goedkeurende oog en
oor van een leader die mooi onderstreept en zijn medemusici ruim baan
geeft. Nummer vier ‘Serene’ is opgedragen aan vriend en mentor ‘Steps
Ahead’ vibrafonist Mike Mainieri. Bart leidt zelf de melodie in, waarna
de blazers harmonieus aansluiten om dan verder uit te deinen in
afzonderlijke soli, klankvaste Nico voorop. Statig gaat het verder tot
uiteindelijk de leader zelf terug afsluit. ‘Go’ (op marimba dan) jaagt
het vuur stilletjes weer op, smooth jazz en als je vingers knippen zit
het wel goed ! Jazz dus, the traditional way, en er zijn er héél wat die
hier bij zweren, reken mij maar bij de liefhebbers !(al kan deze jongen
intussen héél wat hebben ook…) Maar ‘Papillon’ dartelt gelukkig vrolijk
op dezelfde wijze verder met steeds die to the point interventies van
bvb. een Bart Defoort met die schitterende tenorsolo maar ook Nico
Schepers gaat voor niet minder. Jan De Haas, die totnogtoe op de
(weliswaar hoog kwalitatieve) vlakte bleef, mag hier even uitbreken
alvorens af te sluiten. Één van de meer ritmische up tempo nummers op
een CD die eerder een intimistisch karakter heeft… Want ‘Thoughts’ geeft
je dan weer de kans om de geest wat rust te gunnen, een rustpauze waar
mijmerende blazers het voor ’t zeggen hebben. Op ‘Doodle’ komt Quartier
dan met argumenten aandraven waar zijn medemuzikanten volmondig mee
instemmen. Om beurten wordt er weer gesoleerd om die argumenten hard te
maken. Bart Quartier trekt daar dan instemmend lijntjes onder.
Eensluidend wordt uiteindelijk afgesloten ! Het is een eerbiedig
dankwoord daarna waarmee deze stemmige schijf wordt beëindigd. ‘Thank
you’ dus, waarbij de blazers het podium en de honneurs aan Bart Quartier
zelve laten. Bart, slechts ondersteunend aangevuld door bas en drums,
drukt hier zijn muzikale dankwoord uit, maar wie is het eigenlijk die
wie hier moet bedanken? Zijn wij het niet die moeten zeggen: ‘Dank je
Bart, voor deze fijne plaat ?!’ Aanbevolen stuff !
|