|
|
|
Baritone Saxophone, Alto Saxophone – Véronique Delmelle
Bells [Krakeb], Bendir, Drum [Tbel] – Rida Stitou
Cajón, Pandeiro, Tambourine [Riq], Caxixi, Triangle, Frame Drum,
Drum [Alfaia] – Jo Zanders
Drum [Tama], Djembe, Congas [Congo] – Babs Jobo
Snare, Cymbal, Bells – Dirk Wachtelaer
Soprano Saxophone, Alto Saxophone – Ludovic Jeanmart
Soprano Saxophone, Alto Saxophone, Saxophone [C-melody] – Cezariusz
Gadzina
Soprano Saxophone, Tenor Saxophone, Bass Saxophone – Luc Mishalle
Tuba – Pieter Nevejans
In januari van dit jaar zat een 9-koppig gezelschap in de Toots Studio
van de VRT voor het project ‘Saxafabra’, eigenlijk opgezet door stichter
van de Brusselse ‘Krijtkring’ Luc Mishalle maar gedragen door de
composities van jazz en klassieke saxofonist Cezariusz Gadzina die
hiermee aan z’n tweede plaatopname toe is. In 2003 verscheen van hem
‘Double Heart’, in een klassiekere bezetting, namelijk trio met verder
Piet Verbist aan bas en Marek Patrman op drums. Cezariusz is voor mij
nog een illustere onbekende die zich zowel aan theaterproducties zoals
die van het Toneelhuis
(‘The best of Shakespeare’) als aan jazz gewaagt, onder
‘supervisie’ van Luc Mishalle. Deze laatste begeeft zich ook graag op
het geïmproviseerde muziekpad met kompanen zoals Misha Mengelberg en
oppergoeroe van de vrije improvisatie Fred Van Hove. Benieuwd dus wat
dat geeft in deze sax en percussie formatie, geen bas trouwens in de
buurt, behalve dan die tuba van Pieter Nevejans. Meteen denken we in
eerste instantie terug aan dat andere saxproject, uit 2004 weeral, het
‘Saxkartel’ van Frank Vaganée, Robin Verheyen, Sara Meyer, Kurt Van
Herck en Tom Van Dyck (die voor de meeste eigen composities zorgde),
maar dat blijkt toch deels andere koek te wezen want dát was met een
bebop basis. Met Saxafabra daarentegen gaan we meer de grootsteedse
multiculturele toer op want naast de diverse saxen (waarbij ook de niet
zo vaak meer voorkomende C-melody saxophone) hebben we een uitgebreid
pallet aan diverse bell, triangle en drum instrumenten, vaak van
Afrikaanse en andere exotische oorsprong, echter heel minimalistisch
gebruikt. Het zijn de blazers die steeds op de voorgrond staan, ook al
is er hier en daar ruimte voor bvb. een djembe solootje, zoals in de
gesmaakte opener ‘Taat’ ,dat verder heel erg in ons eigen culturele
erfgoed past. Meer wereldser, wat ‘Slavischer’ gaat het er in ‘IR Blues’
aan toe met een meeslepend tempo en andere naar de voorgrond tredende
instrumenten. Even denk je dan ook aan het 'Orkestra Braka Kadrievi’,die
hier een aantal jaren de openbare kiosken met hun Balkanmuziek
overspoelden, maar dit Saxafabra is wel degelijk subtieler en muzikaal
verfijnder. Heel erg gevarieerd ook, met dat scala aan uitgebreide
klankkleuren. Zo lijkt ‘Otoa’ wel het gekweel en vrolijk gesnater van
(sax)vogeltjes in de ochtend. Een beter ‘gebekte’ sopraansax soleert
daar wat belerend doorheen en alles wordt ritmisch aangedreven door de
snare drum. De tuba bromt daar ook graag wat bij om dan samen in
harmonie af te sluiten, mooi is dat ! Een stuk ‘humeuriger is dan
‘Veluma’, dat, bij het opdrijven van het tempo, iets van het karnaval
van Binche in zich draagt, steeds maar sneller tot de finale toe. En ook
een leuke is ‘Kamee’, een veelkleurig treintje op weg naar zonnige
oorden, blaas de stoomfluit ! Daarna heel wat rustiger, ja zelfs
ingetogen, gaan we kameels schommelend, haast caravangewijs en dan
bedoel ik : in caravan door de woestijn en niet die hut op wielen achter
je aan slepend, door ‘Daily Sax’ ! Een uitgebreid moment van bezinning
is dit en daar neem je op dit langste nummer van de CD (10’,32’’) best
even de tijd voor…’Malten’ sluit daar dan weer vlekkeloos op aan, is een
terug ontwaken onder een blauwe hemel waar witte wolkjes hun race door
de ochtend beginnen. Erg speels allemaal, zo ook ‘Metal caravan’ dat een
feestelijke afsluiter mag zijn na haast een uur boeiende muziek,
uitermate geschikt voor de reeds hierboven genoemde muziekkiosken overal
te lande en festivalitis rondom, doorheen de komende zomermaanden. Voor
een ruim publiek met een brede muzikale smaak die verder rijkt en kijkt
dan die van enkel de pure jazzliefhebber. Die jazzfreak komt hier echter
ook zeker aan z’n trekken gezien het hoge niveau van de participerende
muzikanten, hun duidelijk speelplezier en jazzlicks ‘random’ verweven in
het geheel ! Aanbevolen schijf met plezierige muziekjes, uitermate
passend in dit vroegzomerse Belgenland !
|
Winus
|