|
|
|
Composed By [All Compositions], Producer, Arranged By – Marc Moulin
Computer, Sounds – Alain Debaisieux
Drum Programming [Beats], Organ [Hammond], Piano [Acoustic],
Electric Piano, Synthesizer, Voice – Marc Moulin
Lyrics By – Jacques Duvall (tracks: 1, 2, 4 to 6, 8), Marc Moulin
(tracks: 10)
Tenor Saxophone, Alto Saxophone, Soprano Saxophone – Fabrice Alleman
Trumpet, Flugelhorn – Bert Joris
Vocals – Christa Jérôme
Eerlijk gezegd zaten we niet direct meer te wachten op een opvolger van
‘Sam’ Suffy’, intussen weeral uit 2005 want die had buiten ‘la blouse’,
la bougie’ en slechts het laatste part van de ‘Tohu-Bohu Parts' niet
veel voor ons in petto. We hadden natuurlijk ook nog ‘The Placebo years’
uit 2006 maar liefhebbers zoals wij hadden nog wel de originele platen
of de CD ‘Placebo Sessions 1971-1974’, die ook uitkwam bij Counterpoint.
Maar uit de clubbing/lounge jazz serie die op Blue Note startte met het
opgemerkte ‘Top Secret’ in 2001 (en waarvan we vooral de hit ‘Into the
dark’ en het mooie ‘Tenor’ onthouden) is de nieuwe ‘I am you ‘ zeker de
beste uitgave tot nogtoe van deze Brusselse toetsenist. ‘Entertainment’,
de vorige bij Blue Note bevatte nog wel wat goeie nummers (‘Who stole
the groove’,’Preface’ en ‘Easy’ met ouwe maat Philip Cathérine en vooral
het ‘There comes a time’ met Bert Joris die steeds weer voor de
sfeerbepalende noot zorgt op de Moulin CD’s. Natuurlijk was daar ook
Christa Jérôme aan de erg sensuele vocals en Marc Moulin zelve ,erg
groovy aan het orgel ! Maar de oogst was toch wat schraal om die hele CD
te blijven boeien, vonden wij, en dus verslapte gaandeweg de aandacht.
De (weliswaar succesvolle) Telex uitstappen waren ook niet echt aan ons
besteed, maar nu is er dus die ‘I am You’ waarmee 2007 feestelijk
startte en die uitermate gunstig onthaald werd door pers en publiek.
Twee CD’s in de ‘Special 2 disc edition’ waarop drie bonus tracks op de
extra CD staan en ook nog eens een video documentaire in het Apple
Quicktime formaat. Verder niets nieuws onder de zon, een kleine
bezetting met de reeds vertrouwde namen van Bert Joris, Philip Cathérine
en Christa Jérôme, aangevuld op deze productie met de saxen van Fabrice
Alleman en Tanga Rema op de mondmuziekjes, als je die al in de
electronica kan terugvinden …Deze combinatie geeft de alom bekende
‘Moulin lounge’ feel. De songs zijn dit keer echter meer ‘echte’,
uitgewerkte songs en brengen de omfloerste stem van Christa nu meer op
de voorgrond zoals in opener ‘Welcome in the club’ of ook nog in
titelsong ‘I am you’. Marc is steeds zeer aanwezig aan keyboards en dat
met een warme sound. Het geheel klinkt nochtans doorgaans wat
melancholisch zoals in ‘Every day is D-day’. Piano en orgel in een
vermoeide nachtelijke grootstadse bar, rook te snijen, het lijkt wel een
soundtrack voor films met deukhoedtypes…
Maar ook dancefloor schuifelen kan op ‘Music is my husband’… ‘Rhythm is
my lover’, klinkt het op een omweerstaanbaar… rhythm, inderdaad en
Philip Cathérine gooit zich gitaargewijs ook in het feestje dat van mij
verder mocht gaan dan de 5’07’’! Philip blijft dan nog even voor een
volgende, very ‘Gainsbourg’ tune, mét, voor het eerst, die doorrookte
vocals van Marc Moulin. ’Me and my ego’ draagt zich dan verder op
rollend organ en keyboard vibes en een bass die je niet stil houdt. Een
beetje dramatisch opgejaagd bevindt je je daarna in ‘The upper room’.
Fabrice Alleman is hier the speaking voice met die mooie altsax van ‘m
maar ook erg mooi is daarna de ‘Lord, you made me so weak’ moaning van
Christa, waarbij de ‘donkerte’ onderstreept wordt door Marc’s
orgeltonen. Ook ‘FTB’ baadt in diezelfde sfeer alvorens de CD afgesloten
wordt met piano en electro tunes in een beat waarbij de stem van Marc
dan weer eens in je linker en dan weer in je rechteroor zit. Bert Joris
soleert daar ongestoord en groots tussendoor. ‘Le bruit de l’ombre’ heet
het en dat had evengoed de albumtitel kunnen wezen ! En dan zijn we door
de CD heen maar we hebben de ‘extended version’ dus gaat dit feestje op
CD 2 nog even door en op eersteling ‘Paris’ klinkt dat al meer als een
klein ensemble met die ijle solo van Bert Joris tussen de
blazersrefreinen en ‘Lonnie’ daarna is dan weer Marc’s eigen moment aan
het orgel, slechts streepjes blazers hier en daar. Maar het mooiste komt
er dan nog aan : ‘I can do that too’ met electrovogeltje, speels orgel
en een Bert die wat bijkleurt met trompet.
Eindconclusie: heel erg soul in een ‘clubbing lounge electrojazz
project’ dat intussen ook heel erg herkenbaar is als ‘Marc Moulin
music’. Dit klinkt bovendien heel erg internationaal en vindt daarom in
Blue Note dé geschikte partner om jazz in the house te brengen,
wereldwijd !
|
Winus
|