|
|
|
Laurent Blondiau , (flghn) , Guillaume Orti( c-melody sax), Bo Van
der Werf (bars), Fabian Fiorini (p), Jozef Dumoulin (Fender Rhodes),
Pierre Van Dormael (gt), Jean-Luc Lehr (el b), Christophe Minck
(cb) Lara Rosseel (cb), Chander Sardjoe (d)
Deze onlangs in januari uitgebrachte ‘North Country Suite’ door het
internationaal gewaardeerde Octurn gezelschap onder leiding van Bo Van
Der Werf deed me eerst Wikipedia induiken want een beter voorbereid mens
is er minstens twee waard en ik wilde deze keer gewapend aan deze
bespreking beginnen ! Immers, als er gezwaaid wordt met termen als
polyfonie en kontrapunt krijgt deze jongen door de muzikale complexiteit
alleen al, er een punthoofd van ! Jazz heeft zich steeds vernieuwd en
zal dat ook blijven doen, zo luidt het echter en Octurn is één van de
leidende voorgangers in die beweging die tracht oud met nieuw te lijmen
en te rijmen. Soms gebeurt dat zweverig, haast hypnotisch en hoog
meditatief en soms barst daar tomeloze energie uit onverwachte hoek naar
buiten. Maar wat mij vooral interesseert is, hoe het geheel aanvoelt.
Kan je de muziek ook smaken zonder dat je je in een schaakspel van
hogere kunne waant ? ’21 Emanations’ was al een haast mytisch vormenspel
en ik ben benieuwd hoe Pierre Van Dormael, toch één der vernieuwers van
de (Belgische) jazz zich door deze Suite gebaand heeft. Hij is immers de
componist, de man met de breistokken. ‘North Country’ is alvast heel
genietelijk als opener en voorganger aan het groovy ‘Sun Rising’, funky
ritmesectie incluis. Ik mag die Chander Sardjoe wel met dat ‘Stéphane
Galland’ achtige drumwerk van ‘m. In ‘Behind words’ krijgen we daar meer
van en ook ‘Timetable’ deelt in de prijzen. Klinkt allemaal verder heel
‘Amerikaans’ en de mooie gitaartunes van Pierre, zowel als Jozef
Dumoulin’s electronische spielereien houden je geboeid bezig. Een soort
dialogeren in kontrapunt tussen die electronische Fender en de
acoustische piano van Fabian Fiorini krijgen we in ‘Melting Ice’ ,ook
echt een Big City tune. Vergeten we de blazers ? Laurent Blondiau,
Guillaume Orti en een Bo Van Der Werf zijn er anders steeds onmiskenbaar
bij, zoals in het very jazzy ‘Free Man’ en ik moet zeggen, de CD heeft
me in de greep . Ook in de (weinige) stillere momenten, de ballads
zowaar, zit heel wat gevoel en poëzie. ‘All places’ is er zo één, met
zangerige contrabassolo van Christophe Minck en dat in schril contrast
met het doorstappende ‘No retail’ dat de blazers ‘bounct’ tussen de
afgebakende lijnen van een strakke ritmesectie ! En een gelijkaardige
curve vertoont ook ‘Eye dance’. Dansende oogjes kan ik mij daar wel bij
voorstellen… ‘3 Lights’ klinkt daarna wat aftastend maar met duidelijke
songstructuur in een wat onwezenlijke sfeer omwille van de
keyboardaanslagen. De blazers zijn echter kordaat en maken een eind aan
het dwalen. In ‘On Earth together’ wordt er dan weer meer gezamenlijk
gemusiceerd rond een funky bas. Een in ijle klanken experimenterende
Jozef Dumoulin kontrasteert met een Fabian Fiorini aan de heldere piano
en verder volgt ook een solo van de componist Pierre Van Dormael. Een
goeie song die je meteen weer op het juiste spoor zet ! En dat spoor
leidt je ook verder in ‘The Next Minute’, heel beweeglijk en van het
beste wat er op de schijf te vinden is. Want ‘Flags’ kan dan weer minder
boeien, met dat ‘zoekende’ karakter dat hier weer terug is… vind ik
zelfs wat vermoeiend. Hoog tijd dus voor wat rust daarna met ‘Organized
life’. Het is, aangevoerd door de gitaar, wat vredig wolkjes kijken,
liggend op je rug in het North Country van Octurn. Voor mij mocht het
best zo eindigen maar de North Country Suite wordt met ‘Howling Winds’
afgesloten en net nu begint de lente !
Eindconclusie dan: eigenzinnige moderne muziek met heel wat meer
jazzfeel dan hun vorige ’21 Emanations’. Toegankelijker ook en, ondanks
de naam ‘North Country Suite’ toch vooral jazz vanuit de buik van de
metropool, zei ik het al niet: ‘Big City Music’ en best te smaken met de
volumeknop wat hoger !
|
Winus
|