|
|
|
Acoustic Bass, Loops, Composed By, Arranged By, Producer – Chris
Mentens, Drums – Bilou Doneux, Guitar – Pierre Van Dormael (tracks:
2, 4, 7), Percussion – Chris Joris (tracks: 1, 6, 9, 11), Soprano
Saxophone, Bass Clarinet, Duduk – Joe Higham, Trombone, Toy Piano –
Dree Peremans, Trumpet, Flugelhorn – Sam Versweyveld, Vibraphone
[Vibes], Co-producer – Jan Nihoul
Na 'Drivin' (uit 2003) is Burnin' de tweede CD van Chris Mentens in een
reeks van vier. Ik ga er immers van uit dat Chris zich liet inspireren
door Relaxin', Cookin', Workin' en Steamin'.
En Mentens heeft nog meer met Miles gemeen. Ook hij is een uitstekend
arrangeur en etaleert dit kunnen met verve op Burnin'. Alle elf stukken
op de CD zijn van zijn hand, in eigen arrangementen en in een zelfde
sfeer.
De Jazz Van bestaat uit drie blazers (Sam Versweyfeld op trompet en
hoorn - Joe Higham op sopraansax, klarinet en bass-klarinet en de jonge
Dree Peremans op trombone), vibrafoon bespeelt Jan Nihoul, tevens
co-producer. Drummen doet Bilou Doneux en Chris is er zelf op contrabas.
Daarnaast zijn Pierre Van Dormael (gitaar) en Chris Joris (percussie) te
gast op een aantal nummers.
De CD opent met 'The Father Of The Farm', en is opgedragen aan Omer
Gevaert. Enig opzoekingswerk leert dat die man de rijstwafel zou
uitgevonden hebben... . De enige link die ik kan bedenken, tussen de
uitvinding en dit nummer, is dat het nummer bijna even fragiel en
breekbaar is. 'Compose Her' heeft iets frivools, iets lieflijks en
romantisch zodat ik durf te hopen dat de titel staat voor waar hij me
meteen deed aan denken. In 'Panchromatic Resonance' slaat de Jazz Van
aan het swingen en slepen bass, drums en vibes de trompet van
Versweyfeld mee in een onwrikbare groove. In een tweede deel neemt
Peremans met zijn trombone schitterend over. 'Hoketus' blijkt een
compositieprocedé dat voornamelijk in de twaalfde en dertiende eeuw werd
toegepast en waarbij de verschillende stemmen afwisselend pauzeren zodat
de melodie dus over meerdere stemmen verdeeld werd. Mentens kent zijn
muziekgeschiedenis. Boeiend nummer. 'Miniature #1' en 'Miniature # 2'
zijn opgebouwd rond een zeer sterke baspartij en in #2 mag Peremans zijn
trombone inruilen voor een speelgoedpiano. Leuk idee en dank aan het
speelgoedmuseum van Mechelen. Het zevende nummer heet 'Septimalisation'
en dat betekent het invoeren van het zevendelig stelsel als de norm voor
religieuze en fysische metingen. Het levert een boeiend en bevreemdend
resultaat op waarin de verschillende delen een ongebruikelijke lengte
hebben van zeven maten. De Jazz Van en Pierre Van Dormael zullen allicht
enige tijd besteed hebben aan het instuderen van dit nummer... Het
vraagt van de luisteraar ook wat moeite maar die loont ! 'Spin Cycle
Tango' is de vreemdste eend in dit gezelschap. Het nummer werd niet in
de ‘Crescendo Studio’ in Genk opgenomen zoals alle anderen, maar in het
w(b)askot van Chris Mentens thuis. In dit nummer kan je kennismaken met
wat een gedreven bassist SOLO vermag met behulp van wat Japanse
elektronica en heel veel creativiteit. De hoes vermeldt dat alle
geluiden met een akoestische bass geproduceerd werden. Amazing!! Verder
zijn er nog 'Just This' en 'Mexican Sunflower'. De CD sluit af met 'El
Monte', een nummer dat zeer langzaam op gang geblazen wordt tot de bass
het teken geeft dat Chris Joris met de Jazz Van mag ‘fuseren’ en dit
uitgroeit tot een swingende Latin Jazz song met schitterende trompet en
trombone partijen.
Burnin’ is een knappe plaat geworden. Vernuftig en leerzaam bovendien
ook. Als de volgende in de reeks daarbij ook nog ‘ vanuit den buik’ komt
wordt dat ook weer een geslaagde schijf !'
|
Gi Leoni
|