JAZZ - WORLD MUSIC - BLUES - ROOTS



 









 

 

B. Flat Recordings ‎– 6133052




 

     
 
Dré Pallemaerts : 'Pan Harmonie'



     



Drums, Electronics – Dré Pallemaerts
Electric Piano – Jozef Dumoulin
Piano – Bill Carrothers
Tenor Saxophone – Mark Turner (2)
Trumpet, Flugelhorn – Stéphane Belmondo

 





Dré mocht in 2007 voor ‘Pan Harmonie’ de Klara prijs van beste Vlaamse Jazz CD in ontvangst nemen en dat was terecht de bekroning van een erg vruchtbaar jaar want was Dré niet dé opgemerkte figuur van bijvoorbeeld een Jazz Middelheim, editie 2007, waar ie zowel Tineke Postma, Eric Legnini als Bert Joris mocht begeleiden ! ( en bovendien was ie d’er telkens ook graag bij op de jams in de Singel !). Dré is een bijzonder druk baasje, sla zn biografie d’er maar eens op na en dus kon hij ruim z’n keuze maken uit een brede schare van muzikanten waar hij al eerder mee werkte voor deze eerste, puur eigen CD, dat werd wel even tijd ! Hij koos uit een breed palet van muzikale kleuren en zo vindt je een eerder ’klassieke’ pianist als Bill Carrothers naast ‘Fenderist’ Jozef Dumoulin en een comlexere Mark Turner op tenor naast de meer rechttoe rechtaan trompettist Stéphane Belmondo. Dré schreef voor deze schijf een aantal melodieën bijeen die eerder ijl en zweverig klinken al kan je daarin geven en nemen. Zo begint de CD met een quartet versie van ‘Tourne en rond’, een ingetogen, wat somber stuk dat naar mijn gevoel beter tot z’n recht komt in de duo versie, piano en drums. Die drums weet Dré hier eerder subtiel te gebruiken, accentjes leggen met cymbalen. ‘Where was I’ kabbelt zachtjes verder op een wolkjespiano en floeren trompet. De flarden elektronica en de interactie tussen de muzikanten maken dit tot een mooi stukje ‘Pan Harmonie’. Maar mooier wordt het nog als alles wat meer body krijgt zoals in ‘Bye ya’ van Thelonious Monk, zoals Dré het zelf stelt een ritmisch concept dat hem erg inspireert. Solo’s naast mekaar van Mark Turner, Bill Carrothers en Stéphane Belmondo en ook Dré hier uitbundiger en solo op het slagwerk. En daarmee hebben we het uptempo werk zowat gehad. Want ‘Karma’ waagt zich weer op het gladde ijs met die kristalheldere Fender van Jozef Dumoulin, bijgestaan door een grillig schaatsende Mark Turner. De trompet zet daarbij eveneens het thema aan maar dit is toch vooral een Turner-Dumoulin moment en Dré mag daar de slee over de ijsbaan stuwen met z’n goedgeplaatste roffels…Volgt de mooie standard ‘All the things you are’ van Oscar Hammerstein & Jerome Kern, enkel piano en cimbalen en zachtjes uitdovend alvorens we toch nog even wat sneller gaan in de zeven maten blues ‘MJ rules’ , dat Dré opdraagt aan z’n grote voorbeeld, ‘Mister’ Elvin Jones. Mijn persoonlijke favoriet op deze schijf ! Daarna gaan we weer de wollige hoek in, sfeerbeelden schrijven met ‘Mode’, wolkjes blazen in de koude lucht, nu we ons toch weer op het ijs wagen. Want ook met ‘Afternoon’ wordt het er niet warmer op en wat mij betreft is het dan hoog tijd dat we met ‘I had a king’ van de nu al legendarische Joni Mitchell terug wat bloed voelen stromen. Mooie trompet van Stéphane en ook Jozef Dumoulin vult aardig aan. Het geheel heeft wat statigs, zo met die omlijstende drums en nu je’t zo overdenkt, verdorie geen bass te bekennen op deze plaat ! Niet dat we die echt gemist hebben, al scheelt dat natuurlijk een heel stuk op de sound en de sfeerbeleving ! ’For Anne’ komt daar wat liefelijk achter schuiven, wat wil je, geschreven voor de levensgezellin van Dré… Officieel sluiten we dan de CD af op een wat minder romantische wijze. ‘Orgue de barbare’ is ‘random’ geschreven door het Mac muziekproramma dat Dré ineenknutselde en waarvan de output ‘over’speeld wordt door Dré en Mark Turner. En de uiteindelijke finale ‘Remi & Lowie’ die volgt is inderdaad het wat kinderlijke stukje dat Dré voor z’n kids schreef, in stille verwondering voor de orgelman en z’n aapje…
En zo krijg je een eerste CD die staat voor wat Dré in z’n muziek drijft en zoals we hem ook wel kennen van diverse projecten. Vooraanstaand drummer maar ook zoveel meer. Subtiel maar ook uitgesproken, gedefinieerd wanneer dat nodig is en steeds met de vinger op de pols van de tijd, geen elektronica schuwend maar ook niet overladen met technische snufjes. Dit mag wel duidelijk wezen: Dré heeft met veel liefde voor de muziek een boeiende, gevarieerde plaat uitgebracht met de voeten op het breed platform van de hedendaagse jazz ! Terecht gelauwerd al gaan we hier ook de ouwere jazzpuristen weer horen klagen over de ijle atmosfeer die als een aura over deze schijf hangt…
 

 

 


 



Winus 





 



 
       

 


2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013

2014 2015 2016 2017 2018

 

 

 ©  JAZZEPOES 2020

 

 

HOME