Naked Productions - A Donor Productions label NP014
Jim Cofey : 'Black Box Allegations' |
|||
De ‘blunk’ is alive en nu
meer dan ooit ! Jim Cofey’ s Soul Kitchen, kortweg Jim Cofey, is na
Bass Papa ook al op het funky soul pad. Deze band heeft trouwens nog
meer gemeen met Bass Papa, drummer Steve Wouters om te beginnen en
ook Igor Maseroli zagen we al op de planken met laatstgenoemde band.
Talent zát verder met Patrick Cuyvers overtuigend aan vocals waar ie
zo in de schoenen kon staan van betreurde Luke Walter Jr. en verder
aardig swingend aan de Hammond en op piano, maar dat kennen we wel
van hem uit vorige avonturen met o.a. Hideaway en Soulspirit en in
een nabijer verleden nog met de onvolprezen Rhythm Bombs. Jan Ieven,
voorheen in een eerder leven bassist bij El Fish en medebezieler van
het Jim Cofey recept haalde hier ook nog Gert Servaes (Big Mama’s
Kitchen) bij aan de percussie en dat klinkt vantijd aardig Afro. Rob
Vanspauwen ( Voodoo Boogie) slaat hier ook de gitaren aan en zo zijn
we kompleet, een aardige hap verenigd talent bij mekaar. Tel daar
nog wat respectabele guests bij, als daar zijn: Kathleen Vandenhoudt
aan vocals en de jazzblazers Carlo Nardozza (aan trompet) en Nick
Caris (op trombone) en dan kunnen we meteen van start met ‘A lie is
a lie’,heel erg de blunk ! en voor de slechte verstaanders heel erg
in een echte Blue Blot traditie ! ’Bricks & Tiles’,een instrumental,
houdt je daarna niet meer stil en je moet al heel erg een kouwe
kikker zijn om hier niet op te bewegen. Funk is in the house en Igor
Maseroli krijgt hier open gordijn. Die jongen viel ons al eerder op,
o.a. wat jaarjes terug op Swing waar ie toen nog aantrad met Peerse
Rusty Roots. Zwoel gaan we verder met ‘Seems like yesterday’ waarin
ook wat sexy trompet zit die de stuwende song rustig mag uitblazen.
En gingen de jongens niet voor New Orleans funk en Mardi Gras
vertier? Wel dat krijg je om te beginnen met ‘Kinky Reputation’ ,
mooi ingevuld door percussie en de rake roffelende drums van Steve
Wouters. Blazers random aanwezig ! En nu zijn we goed vertrokken
want ook ‘She’s so guilty’ komt uit hetzelfde schuifje. Enorm
aanstekelijk en in een real New Orleans tradition. Dan echter gaat
dat schuifje ‘New Orleans stuff’ voor even dicht en het ‘Blunk’
schuifje weer open voor het mooie soulvolle ‘Waste of time’ met die
vele stemmetjes rond Patrick die zelf over zo’n machtig sterke stem
beschikt. In ‘the Table’, een ballad ! , krijg je hem rustig en warm
te horen, heel melodieus en mooi…mooi maar funky cats zoals ik er
zelf één ben, houden toch meer van Jimmy Mc Griff cover ‘Fat Cakes’
dat dan voor de afwisseling weer wat getemperd wordt door ‘The
Blame’, echter geen uitdovertje want de vlam wordt steeds brandende
gehouden door de gitaar en sax riffs en Carlo Nardozza gooit daar
met plezier nog een stevige trompetsolo bovenop. Zo blijf je met
gemak van het ene been op het andere wiebelen. Up tempo dan maar
weer en zet die Hammond maar lekker luid want we denderen terug New
Orleans binnen met ‘That Ain’t Bad’ waarna ‘Chew the Fat’ wat
plagerig komt aanzetten, een instrumental met wat baritonsax,
slechts een interludiummetje voor het ‘alle registers open'
’Four Corners’ dat deze haast feestelijke CD ook op een Mardi Gras
manier mag afsluiten. Ik meen dat het een Allen Toussaint nummer is
en één van de zeldzame covers op de plaat ! De meeste nummers komen
immers uit eigen rangen en dan voornameljk van het duo Ieven-Cuyvers
maar we vermelden ook graag de verdienste van Karel Phlix, Helix van
Blues Lee, waarvan je de naam terug vindt in de credits bij drie
nummers. DJ4T4 van ’T Hof van Commerce stond in voor de productie en
het mag ronduit gezegd woren, z’n baby is een juweeltje ! Zelf zag
ik de jongens nog niet in deze Jim Cofey combinatie bezig maar deze
zomer maak ik dat zeker goed op ’t Varenwinkelfestival, ik zie er nu
al naar uit ! Conclusie : Weer maar eens een fijne CD op het Naked
Productions label dat hiermee zijn zoveelste goeie in rij neerzet !
Winus
|
|||