|
|
|
Marc Bodart - vocals, gitaar
Bart Ieven (‘Octave Guitar’) - gitaar
Toon Derison - drums
Dit plaatje straalt zowel van
binnen als van buiten een verfrissende gekte uit, gedompeld in dat
sixties flower power sfeertje, Mississippi raderboot onder die fel
gebogen regenboog op het front, dan weer het olijke trio gekleed met
Schotse ruit op het binnenblad en dan weer onder een Hendrix kapsel
onder de CD-inleg, fingers in V… Peace, brother ! Beetje Beatles
‘Yellow Submarine’ feel of beter nog ‘The Magical Mystery tour’ ! En
de muziek op de schijf is ook al meer dan superfris, gaat van
popdeunen (‘My Show’, ’Don’t tell about love’, dat sterk
psychedelisch neigt met die wah wah d’er tussenin, en het niet eigen
‘No use to Cry’), over Afro-Caraïbische Calypso motiefjes (Matonge
Square’ en ‘Hey Mama’), met bleirende baby en accordeon inclusief,
naar meer rock getinte dingen als ‘Dirty Taste’ en ‘Road Hill’
,waarvan deze laatste zelfs postpunkerig is en heel aanstekelijk op
je gemoed werkt, een opwekkende song !
Het is die wat ongewone samenstelling (2 gitaren en drums) en de
hoge stemmetjes die er telkens weer wat speciaals van maken. Zo ook
met’ I’d like to know’ dat wat van de delta met zich mee draagt. En
nu we toch met die bluesverwanten bezig zijn, hoe zit dat hier
eigenlijk met dat bluesgehalte? De jongens zelf komen immers uit een
ver bluesnest, remember nationale trots ‘El Fish’, uit de nineties
alwaar Toon Derison nog even de roffelaar van dienst was ? Marc
Bodart was dan weer gitarist vocalist bij Buttnaked en ik meen dat
Bart Ieven (‘Octave Guitar’) daar ook bij zat. Dus bluesgezind dat
wel, al komt dat niet steeds zo naar voren. Wel in ‘Human
Condition’, weliswaar het tweede en meteen ook laatste niet eigen
nummer, een Canned Heat song en dus met hoog boogiegehalte. En ‘Baby
got something’ is natuurlijk ook de pure blues. Mooi, maar mijn
persoonlijke voorkeur gaat dan weer uit naar de doorstappende ‘High
Speed Rooster’ boogie, al mag ‘Let me in’ daar zeker naast gaan
staan qua energetische booster ! ‘Worse’ is dan als afsluiter een
waarachtig finale nummer met die ingetogen aanzet van voren maar
dramatisch geladen afronding daar achteraan en pwoeh !... eigenlijk
vond ik ‘Mrs Hippy’ helemaal niet zo’n makkelijk plaatje als
geheel…Mij vroeg het alleszins meer dan een enkele beluistering om
me gewonnen te geven maar het resultaat is dan wel dat met het meer
luisteren deze schijf zienderogen ook groeide ! Een absuluut eigen
geluid met een veelheid van stijlen die uit een Creoolse pot lijken
te worden opgeschept, muzikaal minimaal maar wel áf én juist ! ‘Mrs
Hippy’, what ’s in a name?...
Winus
|