|
|
|
Tom Van Dyck- as , bars, Fred Delplancq -ts, Michel Paré -tp, Peter
Delannoye - tb, Herman Pardon - d, Mark Haanstra - b, Ewout Pierreux
- p
Tom Van Dyck doet steeds meer aan Duke Ellington denken. Hij slaagt er
in om schitterende muzikanten samen te brengen die er, door zijn
composities en arrangementen, in slagen om boven zichzelf uit te
stijgen. Hij is zelf ook een uitstekend instrumentalist maar is nooit te
beroerd om anderen te laten schitteren. En dat hij net als 'the Duke'
een meester is in arrangeren konden we recent nog vaststellen op de CD
Yellow Sounds van het Saxkartel.
Met t unit 7 gaat hij nog een stapje verder. Het septet combineert de
voordelen die een bigband biedt met die van een kleinere groep. Zo
kunnen de blazers in sectie samenspelen en zijn ze groot genoeg om de
complexe arrangementen waar TVD zo goed in is ten volle tot hun recht te
laten komen. En de band is klein genoeg om als een echte 'groep' samen
te spelen. Liever dan van een 'project' of een 'concept' spreken we in
die zin dan ook gewoon van een 'groep' als het over t unit 7 gaat. Een
groep van zeven muzikanten die elkaar stimuleren, inspireren en erg goed
op elkaar zijn ingespeeld.
'the wind's caress' opent met 'dislectically divided', een klassiek
opgebouwd nummer dat meteen de toon zet voor de rest van de plaat.
Drummer Herman Pardon en bassist Mark Haanstra stuwen het nummer dat de
kans biedt om kennis te maken met TVD als altsaxsolist en met Ewout
Pierreux die op piano de lijnen mag uitzetten. In 'springwaltz', het
langste nummer van de plaat, mogen Fred Delplancq op tenorsax en Michel
Paré op trompet laten horen wat ze in hun mars hebben en maken we kennis
met de 'vette' sound van de fretless bass van Haanstra (zonder in
superlatieven te willen vervallen, we moesten aan Jaco denken. 't Is
wat...). Naar het einde mag de trombone van Andreas Schickentanz het
thema hernemen waarna de anderen aansluiten en het nummer in een
gezamenlijke apotheose afsluit. Wat ons betreft zonder twijfel het
hoogtepunt van de plaat. 'bewitched, bothered & bewildered' is een
standard (compositie R. Rodgers) die we vooral kennen van een prachtige
versie van Ella Fitzgerald. Zij bezingt daarin de onmogelijke liefde van
een iets oudere vrouw voor een jonge man. "I'm vexed again, perplexed
again, thank God I can be oversexed again...". Het moge duidelijk zijn
dat dit een nummer is dat over passie gaat. TVD en Michel Paré mogen dit
met een sopraansax en en trompet duidelijk maken. Moeilijk. En we gaan
ervan uit dat het dissonante fragment van de sopraan staat voor het
onmogelijke van de liefde. 'pick-up piece' - 'the chase' - ' the wind's
caress' (met bigbandblazerssectie en funky Ewout op fender rhodes) - '
tisda' (erg gevoelige ballad met kippenvelpianolijntjes, Jaco-bass en
zzztrompet -zuiver, zacht en zwoel) en 'we'll get there' zijn de overige
TVD composities en arrangementen. De plaat sluit af met 'serendipity',
een compositie van Mark Haanstra. Het arrangement lijkt wel gemaakt om
alle groepsleden nog even de kans te geven om te laten horen wat ze
kunnen... .
Maar dat was al lang duidelijk.
2008 is nog relatief jong. Het zullen straffe Belgen moeten zijn die
deze plaat gaan overtreffen dit jaar.
|
Gi Leoni
|