Travers – TRA030
Bernard Guyot - Charles Loos - Summer Residence |
|||
Drie generaties topmusici
verenigd in een sextet dat ontstaan is als een uitloper van de
concerten die speciaal werden opgezet om de, in 2008, 30 jarige
Brusselse legendarische Travers Jazzclub te gedenken. En dat met
nummers die daarvoor speciaal werden gecomponeerd door Charles Loos
himself en de componisten Benoît Louis en Frank Wuyts. Dat was het
opzet van Jules Imberechts, maar dat is intussen, wegens succes, ook
een stuk eigen leven gaan leiden. De Waalse Bernard Guyot voegde
daar een suite aan toe en schreef samen met Charles Loos nog wat
andere nummers bijeen die gearrangeerd werden voor dit uitstekende
zeskoppige muzikale gezelschap. Ongecompliceerde jazz is het
resultaat waar de solisten hun kwaliteiten uitdragen ten dienste van
het sextet dat daardoor ook erg samenhorig klinkt. Dat zulks
uiteindelijk live op CD gezet wordt, dat onderstreept nog meer de
rode lijn die loopt tussen de twee huidige concertplaatsen waar,
sinds het verdwijnen van de Travers, eind jaren negentig, intussen
Jules Imberechts zijn concerten dan weer organiseert. In Brussel is
dat het 'Theater Marni' en in Waals Brabant is dat in het culturele
centrum 'Brassages' te Dongelberg. Een ode aan de jazz en z'n
onvermoeibare organisators, dat is deze schijf en geef ze maar een
aandachtige beluistering, pure ontspanning is het, geen
moeilijkdoenerij deze keer en de zonnebloem op de hoes maakt het
meteen ook duidelijk : relax en enjoy ! Charles Loos blijft daarbij
op deze plaat merendeels op de vlakte, staat ten dienste ván en zo
gaat het ook op 'Au pays des aveugles' waar Yannick Peeters prompt
binnen stapt en vooral de blazers het voor het zeggen hebben. Volgt
dan de suite 'A travers tout' van Bernard Guyot en da's er ééntje
uit vijf delen waarbij in het 'First Part' Charles dan toch voor één
van de schaarse keren, speels en lichtvoetig de band op een zwierig
showbandpad zet. Up tempo met een mooie harmonie tussen de
instrumenten , gevolgd door een wat uitdagende Yannick en gelijk
wordt het wat zwoel in 'Part II'. Stéphane Mercier borstelt met
verve de vloer voordat een wat macho J.P. Estiévenart de puntjes op
de i komt te zetten ! Charles houdt het thema in de gaten en de
drums van Wim Eggermont begeleiden je naar de climax. Het is weer
die Charles die dan ontwaakt als komende uit een rose wolk om een
tenendansend ballet met wat dramatiek erin neer te zetten in
'Cadence'. Het is echter slechts een kortverhaal dat overgaat in een
romantisch uitje, een 'sentimental mood' met J.P. Estiévenart op
bugel, daarna Stéphane en Charles op kousevoeten, erg mooi, deze
'Part III'. Bijdragend aan die intimiteit, de gevoelswaarde, is het
geïnspireerd bassen van Yannick en het drumroeren van Wim. Het einde
van de suite 'Part IV' wordt dan weer groots aangezwengeld en
opgedreven tot een lekker draaiende machine door de sopraansax van
Bernard Guyot. Een plotse stop maakt dan een abrupt einde aan deze
'dertig minuten suite' 'Is het al gedaan?' denk je dan, maar zo gaat
het nu eenmaal met mooie dingen... In 'La Colomba', een ballade van
Bernard, komt Yannick Peeters in een monoloog naar voren en als zij
dan even later terug treedt, laat Charles de piano toch weer spreken
in een vloeiende taal, hierbij bijgetreden door Bertrand, wederom
aan de tenor. De verenigde blazers dragen dit nummer zacht mee naar
het einde.
Winus
|
|||