Carlo Nardozza Quintet : 'Winterslag' |
|||
Ik schreef het al in 2006 :
deze jongens zijn individuele talenten en de 'Dozzy Suite' waar ze
in 2005 op het jazzconcours van Avignon de prijs voor beste
composities mee wegkaapten zou er ooit nog wel eens aan zitten
komen, op plaat. Wel, that time is now en het zal menigeen
plezieren, want het is werkelijk een schoon stukske muziek ! Het
levensverhaal van de Nardozza's, 'Italobels', Italiaanse Belgen of
is het toch nog Italianen in België ? Aangetrokken door het werk in
de Limburgse Koolmijnen, een hard leven van labeur waar ook elke
gelegenheid werd aangepakt om plezier en muziek te maken, zo ook bij
de Nardozza's waar vader graag de accordeon boven haalde om te
musiceren en Carlo en z'n broer speelden graag mee...'The Dozzy
suite', dozzy, een afgeleide van de achternaam is het verhaal van
zo'n Coalminer's life, een levensecht sprookje vertaald naar
melodische jazz... 'Er was eens'...zo beginnen al de sprookjes en
'The Beginning of' is dan ook slechts de aanzet tot de warmte van
'The Birth of the Italobel', mede door de medewerking van
gastmuzikant/accordeonist/muzikale duizendpoot Gwen Cresens gemaakt
tot een levendig verhaal, een uitgebreid kleurenpalet, en roept een
sfeer op van circusvolk of drukke marktjes en vrolijkheid,
Italiaanse warmte... Melancholischer is daarna 'Going down To the
Black Gold' of hoe een werkdag in de mijn kan verlopen, het afdalen,
de gejaagdheid van het werk ! Gepaste interventie en overgang door
Steffen Thormählen in 'Drum Intro', de overstap naar het frivole
jazzwalsje 'Il piano a Bretelles', opgedragen aan pa Nardozza. Een
lekker doorstapje is het, met Carlo in harmonie met Daniël Daemen en
verder een Melle Weijters die hier en daar streepjes trekt met de
gitaar. Sterke sopraansax solo van Daniël en interventie van Gwen
Cresens en bovendien een Carlo aan trompet die laat horen dat ie met
recht één van de highblowers is in het hedendaagse BJO, het
'Brussels Jazz Orchestra !' Dat het leven van de koolmijners geen
groot feest is, weten we intussen, sociale onrust en
longziektes...Plechtstatig en zwaarder op het gemoed weegt dan ook
'Perque'...perque a noi, da's een vraag die eenieder zich wel es
stelt in het leven... een bezinningsmoment, opgedragen aan de moeder
van Carlo die in 2003 zwaar ziek werd. Melle Weijters weet dat
uitstekend naar de gitaar te vertalen, het luiden van de
onheilsklokken, want ook aan the good times rond de steenkoolmijnen
kwam helaas een end en dat krijg je mee in dit tweede én einddeel
van de suite. Dramatisch ingevuld door drums en ook de accordeon
klinkt meteen heel wat zwaarmoediger. Tom Van Acker mag afsluiten op
bas en meteen ook de overgang maken naar het sensuelere 'Emmelia' en
deze is opgedragen aan de echtgenote van Carlo, Emmely en daarbij
eigenlijk aan al die goeie huisvrouwen die verdorie toch steeds de
hoeksteen blijken te zijn van het gezin waarond elke familie zich
vergaart ! Sensueel, zoals gezegd, met een zeer aanwezige
ritmesectie in tempowissels en de soli krijg je afwisselend van
Daniël en Carlo. Het is meteen ook het langste stuk uit heel de CD,
ruim 12 minuten, maar je weet, als je't verhaal van een vrouw moet
vertellen, neem je beter even de tijd ! Alle nummers lopen naadloos
in mekaar door, zo ook nu weer met 'Duo',ook slechts een aanloop
door het duo Daemen/Nardozza naar titelnummer 'Winterslag' waar het
beginthema hervat wordt en alwaar ook Melle Weijters z'n expliciete
mening aan gitaar mag verkondigen. Een multicultureel verhaal met
zelfs slavische invloeden en terecht de finale van 'The Dozzy Suite'
want 'Zahir', de afsluiter van deze schijf hoort daar niet
'officieel' bij.'Zahir' is muziek naar het boek 'De Zahir'(de altijd
aanwezige) van Paulo Coelho, een liefdesverhaal dat je ook vertelt
om in je binnenste te kijken, geen al te makkelijk 'wegleesboek'
volgens de meesten, filosofisch en gedrenkt in mystiek. Neen, ik
denk da'k dan toch maar deze muziek verkies met het roffeltje, zoet
weggebast ook , de blazers in harmonie en verder nog een laatste
keer de warme bandoneon van Gwen Cresens . Hier op deze 'Winterslag'
zeker méér dan zomaar een op-of aanvulling en niet echt 'ánders'
ook,wat dacht je. Wat zei ik weer in het begin ?..'een schoon
stukske muziek' en da's dan meteen ook de eindconclusie : dit is een
tweede mooie uitgave van het Carlo Nardozza Quintet, dat zich
intussen profileert als een 'blijver'.
Winus
|
|||