|
|
|
Marc Matthys - Piano
Bart De Nolf - Contrabas
Dré Pallemaerts - Slagwerk
+ guest :
Vanessa Matthys - Zang
Fred Savinien - Percussie
Peter Verhoyen - Altfluit
David Linx - Zang
Het moeten niet steeds jonge
leeuwen zijn die in in deze besprekingen aan bod komen. Voorwaar
verruimen zij telkens weer onze horizonten maar in het brede
muzikale landschap zijn daar ook muzikanten en componisten zoals
pianist Marc Matthys die steeds weer trachten oud met nieuw te
verzoenen, klassiek, pop en jazz en dat in een hoogst persoonlijke
stijl en voorzien van de beste attributen, als ik de medemuzikanten
en gasten zo oneerbiedig mag benoemen. Zo bestaat het trio uit vaste
waarden Bart De Nolf aan bas en Dré Pallemaerts aan de drums maar
verder komen ook aan bod : dochter Vanessa Matthys, eveneens
klassiek geschoold, de Franse percussionist en showman Fred 'El
Pulpo' Savinien, die wij ons nog herinneren van de concerten met
Bruno de Bruxelles; Peter Verhoyen, Brugs klassiek fluitist en David
Linx als special guest aan de vocals (op 'Alfie')...voorwaar een
bonte verzameling ! Dat het geheel resulteert in een lappendeken van
stijlen, dat is dan ook te verwachten, hoe rijmt deze directeur van
het Conservatorium van de stad Kortrijk dat allemaal aan mekaar ?
Laat ons maar eens luisteren naar deze productie die onlangs uitkwam
bij het 'Alley Cats' jazzlabel van een oude studiegenoot van Marc,
Patrick Mortier...
Zoals het hoort voor een productie die in de zomer gereleased wordt
schuift ' La Petite Mambo' van succesvol veelschrijver Erroll Garner
warm naar binnen, speels en dartel zonder daarom te uitbundig te
worden, dat ga je trouwens op deze schijf niet vinden. 'El Pulpo'
maakt het trio tot een kwartet (ter ere van de Cubaanse
percussionist José Mangual volgens de bijsluiter). 'A House is not a
home', wereldberoemd nummer van Burt Bacharach, krijgt daarna een
jazzy toets en de heel lekkere stem van dochter Vanessa Matthys mee
en ook het daaropvolgende 'A.C.J.' (de initialen van Antonio Carlos
Jobim, een pionier van de Bossa Nova) maken deze schijf totnogtoe
very easy listening, te genieten op het zomerse terras...En ook
'Alfie', een heel herkenbare, maar rijpere David Linx op het thema
van de gelijknamige film van Lewis Gilbert uit '66 , is best
aangenaam (en dan moet je weten da'k eigenlijk helemaal niet zo Linx
gezind ben !) 'Blues for Oscar', je mag tweemaal raden ter ere van
wie... is de blues, baby ! en je weet, dat gaat hier als pap naar
binnen ! Bart mag daar inleidend voor Dré de solo aanzetten en
verder kabbelt deze eigen song mooi op 12 maten verder. 'San Juan'
heet dan een trage Argentijnse dans te zijn 'met een knipoog naar
Bandoneist-componist Astor Piazzzolla' maar heeft wel alle passie
onderweg verloren, is bloedeloos en mag voor mij al gauw eindigen,
beetje oppassen nu toch want de stemming is al gauw aan het
veranderen...Klassiek getinte stukken hadden we intussen nog niet
gehad maar 'Corelli Today' brengt daar nu verandering in. Een thema
van de Italiaanse violist uit de 17e eeuw is het, maar eerder een
variatie op dat thema, zoals ook voorheen Rachmaninov dat deed en zo
krijgt dit toch nog wat jazz in de sloffen, al wordt het nooit echt
mijn ding. Nee, dan liever Cole Porters' 'Get out of Town' met
Vanessa aan de vocals maar verder vooral een erg bevlogen Marc,
jazzy swingend achter de toetsen, daarbij aardig begeleid door het
trio + één, 'El Pulpo'. Jazz en Bach daarna, da's weer niks voor
mij, vrees ik, deze 'Siciliano - The Summer knows', al ben ik daar
ook eerlijk in, erg zwaar is het allemaal niet maar de 'doededoe's
van Vanessa hoef ik niet, de overgang naar The Summer knows' is
anders wél knap gemaakt. Maar ik hoop nu toch weer gauw op wat
frivolere dingen zoals, jawel 'Simple Waltz', een eigen jazzy wals
doorstappertje met ruimte voor wat knap solowerk van de ritmesectie.
Volgt een nummer van onze Toots en je hoort 'm hier al in gedachten
bij, innemend op z'n mondmuziekje, op deze 'Ballade voor Damiaan'.
Marc zet deze ballade echter ook zo,zonder Toots, gevoelig neer, het
is een mooi en stil moment. Op kousevoeten en in salonrok komt
'Fantasy on KV 331' er dan aan , een Mozart thema, door Marc netjes
naar jazz vertaald. Erg zoet zijn we toch weer bezig en 'That's all'
van Bob Haymes doet daar nog twee klontjes bovenop, help ! ..ik
vrees van te versuikeren nu ! De mooie vocals van weerom Vanessa en
het uitstekende pianospel van Marc, het mag gezegd, maken echter
veel goed. Datzelfde geldt voor de schone ballade 'Illusion', mét
afgeborstelde percussie en 'Lamento', het ultieme einde, een
pianosolo, ter nagedachtenis van de betreurde Gentse levensgenieter
en pianist Bob Lalemant die in 2006 op 79 jarige leftijd overleed.
Dát, beste lezer is niets meer maar dan ook zéker niet minder dan de
laatste CD van Marc Matthys, die hiermee deze 'Shades' afrondt, zijn
intussen.. 18e CD? Luisterjazz is het, bij voorkeur in het salon te
genieten bij een glaasje port, niet morsen op het parket...Dat de
hoogzomerse begintunes je eerst wat op het verkeerde spoor zetten is
daarbij ook niet gans waar. Dit is, meen ik , Marc Matthys ten voete
uit, degelijk en hoog kwalitatief, echter niet thuis in nachtelijke
jazzkroegen waar zweterigheid en bop troef zijn, maar heeft niet
alles zijn waarde ? ...
Winus
|