|
|
|
Bass, Contrabass – Chris Michel (2)
Drums, Cajón – François Miniconi
Guitar, Dobro, Keyboards, Vocals – Nico Backton
Harp – Richie Faret
Lead Guitar – Thierry Lopez (tracks: 11)
Nooit eerder van gehoord, van
deze oorspronkelijke Vlaming, al zal ik 'm waarschijnlijk wel al
eerder gezien hebben, in het gezelschap van Marc Lelangue, waar die
vroeger begeleider van was. Afin, inderdaad een wat vreemde
levenswandel heeft deze 33 jarige Gentenaar tot nog toe achter de
rug, daar lees je alles over op 's mans webstek. Geen nieuweling
dus, en behoorlijk opgeleid ook, deze Nicolas 'Nico Backton'
Debacker, met o.a. Antwerpse jazzstudio achter de rug. Nico verloor
zich echter in de blues en da's een hemd dat 'm goed past blijkt nu,
al zijn d'er wel 3 CD's nodig geweest en het Naked Production label
om Nico hier in de schijnwerpers te zetten ! Een ontdekking
voorwaar, deze waarachtige singer songwriter die zich schaamteloos
hier als dé ontdekking van 2009 op deze bladzijden mag laten te
vernoemen. Nico doet dat glansrijk met een mixture van eigen werk en
covers , gearrangeerd door hemzelf en z'n illustere Franse kompanen,
'The Wizards of Blues' en, laat je op geen verkeerd been zetten,
héél duidelijk geen nieuw soort 'Wizards of Ooze'! Van deze laatsten
was ik ooit ook nog enig fan en zeker na het verschijnen van hun
eerste album 'The Dipster', wat ik geweldig vond.. maar die
kwaliteit hebben die mannen nooit kunnen aanhouden. Verrekte
spijtig, want daar zat een boel muzikaal (jazz)talent tussen...dit
terloops gezegd, back to Backton nu, want die heeft met 'Roots and
Stories' een behoorlijk eigenzinnig bluesalbum neergezet, een
muzikale reis tussen stijlen, vooral akoestisch en daarbij
geruggesteund door de mij onbekenden : Chris Michel aan bass en
contrabas, Richie Faret aan de wat magische bluesharp en François
Miniconi aan diverse percussie...mijne dames en heren, volgt U mij
door... 'Roots and Stories'...
'Duncan and Brady' , da's starten met een 'moordsong', een lekker
deinende traditional, bekend van o.a. Dylan en Leadbelly. Zo maken
we meteen kennis met de wat doorleefde stem van Nico en de
'electrifying' buesharp van Richie Faret. 'Dig that Boogie ' is
daarna meer elementair, een eigen footstompin' werkje, en helemaal
een American countrystyle melody, alleen de fiddle ontbreekt hier
nog. 'Louise Blues' volgt dan en je hoort meteen ook waar Fogherty
vroeger de mosterd vandaan haalde. Een Big Bill Broonzy nummer, mooi
percussief ingevuld door François Miniconi en voorzien van diverse
gitaren , echoënd achter de indringende vocals van Nico. 'Blue
Monday', ééntje van Fats Domino is gezapig gebracht, minder swingend
dan Fats zelf dat deed maar best gezellig en trouwens wat boogie
woogie piano (waar voor Nico alles op 7 jarige leeftijd mee begon)
is er ook bij. Voor mij anders liever het gitaarwerk zoals in 'Bad
Times', een eigen nummer, solo gebracht met slechts de eigen
begeleiding op dobro. Een echte blues is het, gekreund en gesteund
gebracht, een 'pijn' stuk... Perfect daar op aansluitend ,
elektrisch en met een distorted begin is 'My Roots' . Een beetje
hallucinant klinkt het allemaal tot Nico, ondersteund door de drums
en aanpompende bass in een strakke beat klaar naar binnen valt, een
buitenbeentje is het op deze plaat met een heel hypnotiserend ritme.
In schril kontrast staat daar wat later 'Valentine's Day Blues'
tegenaan, een 'On the Bayou' jive die je van het ene been op het
andere laat schommelen en hier weer gepast aangevuld wordt door
eigen gitaarsoleerwerk en de mondharmonica van Richie Faret. Een
nummer, eerder ook al bekend door o.a. Bonnie Raitt. 'Baby, I love
you', componist mij niet echt bekend, zou van Aretha Franklin kunnen
wezen en daar zou ik zó meteen kunnen inkomen, kort en krachtig,
mooi ! 'Tipitina', dat kennen we dan weer wel, duidelijk New Orleans
stuff, met Nico, boogiewaarts op piano naar het einde toe, al is het
nog twee nummers te gaan. Alleen het drumwerk van François klinkt me
hier wat te 'rond', had het liever wat meer roffelend gehad... Wat
gekraakt gezongen, straf zo op je 33, volgt dan de traditional
'Goodnight Irene', een mooie ballade en een slowertje voor onder de
mistletoe, met Nico hier ook nog es aan de Hammond, écht iets voor
deze kerstdagen en met een meerstemmig koortje dat mee afsluit, een
hartverwarmertje...de mondharmonica maakt het geheel nog wat
weemoediger. En dan...de blues...naar het einde gaan we met een paar
erg mooie ouwertjes en de guestperformance van gitarist Thierry
Lopez op 'T-Model Ford Blues', refererend naar James Lewis Carter
Ford ?,een Amerikaans Bluesmuzikant uit het begin van vorige eeuw...
De finale is echter voorbehouden voor het footstompin' Cigar Box
Babe' van, hoe kan het ook anders, Bo Diddley.
Wel, voor mij was deze journey door styles zeker voldoende om mij te
overtuigen van de bluesy kwaliteiten van ene Nico Backton . Geen
wonder van 's mans succes bij onze Zuiderburen die d'er anders ook
wel pap van lusten, van de blues ! En Nico mag dan wel z'n hart
verloren hebben aan het Zuiden van Frankrijk, 't zal er toch ook
steeds één van ons blijven. In 2010 weer volop te smaken op onze
podia?...
Winus
|