|
|
|
Emilie Leysen Vocals - Nathalie Van Den Meutter Vocals - Luc(as)
Canters Guitar, piano - Jan Van Dessel Drums - Michiel Somers Bass
Deze keer een nieuwkomer op
de scène en meteen een vreemde eend in de bijt er bij ! Mooie
stemmetjes, en daarnaast, jong naast 'oud', een combi van glanzende
jona gold tegenover de meer belegen Cox, om het wat fruitig te
houden en in de sfeer te blijven... Want wat doe je met duidelijk
zangtalent en in welke aantrekkelijke vorm kan je dat presenteren ?
Dat dacht Luc 'Lucas' Canters toen hij Emilie Leysen een eerste keer
hoorde zingen in het repetitiekot in de tuin. Het waren hij en Celle
Somers, een bevriend pianist, die het concept van Strange Fruit, met
Jazzstandards in mekaar draaiden. De pianist verdween echter maar de
zoon, Michiel Somers, vervoegde het gezelschap op elektrische bas.
Een ex-drummer uit het hardrock circuit (Jan Van Dessel) gooide de
ritmebox d'er uit en maakte naast gitarist Luc Canters, die ook al
uit de rock stamde, het spel kompleet maar niet zonder dat Emilie
een vriendin van haar, Nathalie Van Den Meutter, bij in het geheel
betrok, want had zij ook niet zo'n goddelijke stem? 'Strange Fruit'
dus, en wat voor een vruchtensapje draai je daar dan uiteindelijk
uit?
Wel, 'One for my Baby' komt daar als starter al voortreffelijk uit,
jazzy maar met onmiskenbare rockkantjes, da's de gitaar van Luc. In
ieder geval een ultieme teaser, 'mature' gezongen en een lekkermaker
naar méér. En dat krijg je er meteen achter aan met 'Duke
Ellington's 'Squeeze me' , zwoel en uitdagend. Bovendien verfijnd
gedrumd met subtiel cymbalenwerk en da's een opstekertje voor Jan
Van Dessel die 100 % z'n stijl hiervoor moest bijwerken maar dat
uitstekend blijkt te doen, (op plaat alhans, live lukt dat wat
moeilijker). Wie vermoedt hier nog de drummer van de Boogie Clowns
achter ?! En het gaat nog steeds de goede richting uit met 'Dat
Dere' van Bobby Timons, jazz vanuit de heup met mooie samenzang en
erg sterke gitaar van Luc die steeds met veel feeling de juiste
gitaarlicks opdient, mooi zo !Fingerknippin' en stemmetjes die
mekaar aanvullen , da's 'Roll with my baby' van Ray Charles, een
swingende jive die op een bijna rockin' way een punt zet na een
eerste sterke presentatie,tot nu toe niks dan lof immers. Een
terecht rustpunt volgt dan met het alomgekende 'Nature Boy', slechts
vocals en akoestische gitaar, wat hier in deze uitvoering voldoende
lijkt. Echter, 'Lover Man',dat daarna volgt, lijdt aan 'te weinig',
met nogmaals slechts die gitaar en een paar toegevoegde
pianoaanslagen die er wat bovenop lijken te liggen. Spijtig genoeg
blijkt dat ook verder in bvb. 'Gee Baby, aint I good to you' ,dat te
mimimaal is qua instrumentatie waardoor het geheel wat ineen zakt en
het is ook wat 'te bloedeloos' gebracht. Een oppepper lijkt dringend
nodig maar het intimistische 'Angel Eyes' laat het geheel eerder
wegglijden. Hier denk ik in gedachten dan graag een klarinet bij en
vrolijkheid please ! Als je dan weet dat hier het dramatische
'Strange Fruit', de pure tragediesong van Billie Holiday, nog
achteraan komt, dan mag je gerust spreken van een productiefout,
'Strange Fruit' droogt immers stilletjes op en dat maken de
gevoelige vocals écht niet goed... 'Cry me a River' , een
schitterende blues, heeft dan weer prachtige tempowissels maar de
kleine band heeft dan spijtig genoeg de dynamiek weer niet die een
uitgebreide bezetting (weer met bvb. klarinet en/of keyboards) hier
van zou kunnen maken. Luc's weepin' gitaar klinkt weliswaar nog
steeds uitstekend en aanvullend naast de vocals maar gelukkig is
daar Gershwin's Summertime' een beetje later nog om deze 'Smoke and
Honey' terug wat leven in te blazen, al duurt het wat lang om
aangezwengeld te geraken. 'My Funny Valentine', waar duimbassende
Michiel Somers zijn aanwezigheid ook even op de voorgrond mag zetten
mag er wat later ook best wezen en frivool ... hadden we dat al
gehad?...een beetje musette op z'n New Orleans , plezierig en
fruitig met de geur van appelsientjes, deze 'Dance me' till the end
of love', van Leonard Cohen ! Een beetje treurig gezongen, dat wel,
maar mét strooien hoedje op. Heel anders dan afsluiter 'Hey Sweet
Man'dat doet, met lange laarzen en vilten deukhoed schuin op de kop,
valt ook wat buiten hetgeen we tot nog toe hoorden. Een nummer van
streetsinger Madeleine Peyroux is dat, een bluesy wegzakker
,onderwijl circeltjes makend met de wijsvinger in het zand... en
daarmee hebben we een ruim dikke CD van 14 nummers er op zitten. En
de eindconclusie dan ?
Sterk aan de start, maar al gauw duidelijk makend dat het geheel
lijdt aan zowel een onderbezetting als aan een zekere bloedarmoede,
teveel intimistische songs aan een tempo die het geheel doet
uitwaaien als een stervende kaars. Zonde, want de eerste nummers
tonen aan dat het wél kan, alleen is het nog zoeken naar een (eigen)
swingender repertoire en dat in een breder klankbeeld. Je denkt hier
immers al te dikwijls klarinet, sax of keyboard bij en zoals dat
steeds gaat : liever reality dan virtual reality ! Toch in het oog
te houden, dit rocky jazzcombo, in deze fruitmand zit duidelijk
talent !
Winus
|