|
|
|
Maarten Ornstein: tenor saxophone and bass clarinet
Tony Overwater: acoustic and electric bass
Wim Kegel: drumset
Jungle Boldie bracht in Maart
een eerste CD uit. In juli stonden zij op grote podia, nl van Gent
Jazz en North Sea Jazz Festival. De debuut-CD van Jungle Boldie komt
niet uit het niets. Het trio veranderde al een paar keer van naam;
Overwater, Ornstein en Kegel spelen al langer samen en daarnaast ook
elk in andere samenwerkingsverbanden. Kegel bvb zagen wij in de
Mechelse jazzzolder al aan het slagwerk met 'Special Delivery'.
Bleef toen zijn aandeel bescheiden en ritmisch, in deze
triobezetting drumt hij m.i. spitser en spitsvondiger, is zijn deel
meer mee-bepalend voor de ontwikkeling van de verhaallijnen.
Tony Overwater die contrabas afwisselt met elektrische bas zorgt er
zeker voor dat Jungle Boldie “bass driven” overkomt, voor de
heerlijke uitwerking van de fijne en compacte composities zijn de
drummer en de blazer evenzo belangrijk. Dit hecht trio speelt met
zoveel plezier, speels en studieus plezier dat het verslavend kan
zijn om te luisteren hoe zij spelen met volume, spelen met elkaar,
met levendige, met weemoedige of met jagende bewegingen. De warme
donkere klanken van de basklarinet en de ietwat scherpe of zure van
de tenorsax kleuren met aardse tinten mee het geheel.
Om de CD te openen zetten de vingers van Overwater op bas de dans
in. De eerste geluidsgolven die in ons hoofd klinken kregen heel
passend als titel 'Dancing the Waves' mee. Het tempo gaat nog omhoog
in het schitterende 'Bouzouki Wars' waarin klanken gaan glimmen en
oplichten. Het tempo zakt voor een korte poos in de intro van
'Parallels', een inleiding die uitnodigt tot het bedenken van een
eigen metafoor voor de opbouw en de in samenspel groeiende drukte...
Waarop 'Rosemary’s Baby' volgt, wellicht (nog) een knipoog naar de
wereld van film en cinema.
'Transit lijkt' een overgang in te luiden en aangezien de volgende
titel 'Beirut' is, lijkt er over het verkeer van goederen, ideeën en
mensen te worden gedacht, over grenzen en hoe mensen daar mee
omgaan. Hoe en waarom grenzen werden en worden bevochten, hoe vrij
verkeer eigenlijk is. Zo de speellijst bekijken maakt het
tragikomisch grappig dat dan de traditional 'St James Infirmary'
volgt. Een verpleegpost zou overal heilig moeten zijn, maar is niet
overal veilig. Waarna nog 'Up and Down', dan Quicksie',
'Compliments' en 'Teardrops for Jimmy' en ’n hidden track het
schijfje vervolledigen. Heel medemenselijk en heel bewust van een
deel van de politieke en culturele werkelijkheden, met besef van
tradities en evoluties komt Jungle Boldie naar voren. Met organische
en met moderne geluidstechnische middelen leven zij zich in en uit.
Een eigen sound ademend. Een eigen band voorstellend. Zoals de
inrichters van Gent Jazz en North Sea Jazz vast dachten: deze groep
is rijp voor grote podia en voor een groter publiek: te ontdekken!!
Danny De Bock
|