Peer Baierlein Quartet : 'Cycles' |
|||
Waar weemoed en melancholie
nogal dikwijls de bovenhand voeren bij dit fraaie gezelschap rond
trompetist Peer Baierlein is het om te beginnen nu vooral ontroering
die je aangrijpt in de mooie ballade die pianist Ewout Pierreux
schreef voor dochtertje Mpho. 'Song for Mpho' noemt het eenvoudig
maar de song is wel van een krop in de keel jagende schoonheid ! In
een kinderliedjestrend, met Ewout aan de elektrische piano begint
'Four' daarna, een compositie van Peer , melodisch startend om
daarna wat terug te vallen in muzikaal gemompel . Na het zetten van
een beloftevolle melodie wordt het geheel immers gauw heel wat
droeviger. Er ontstaat een conversatie tussen bas en trompet met een
Yves Peeters die daarbij zachtjes inkleurt maar Peer komt wat
moeilijk uit de woorden, zo lijkt het wel. Het is Ewout die met wat
bezwerende toetsen de overtuigingskracht vindt om daarna Peer toch
nog naar een dynamische finale voor te gaan, al blaast het einde
zich tenslotte toch weer vermoeid uit...'One' vervolgt gelukkig
speelser en ook hier ontrolt zich weer alras een mooie melodie, een
lichtvoetig jazzy stappertje deze keer met Yves Peeters zacht
percussief aan de handjes en Davide Petrocca mooi volgend, onderweg
accenten leggend. Ewout blinkt weer es uit op de Fender Rhodes en
ook Peer heeft intussen z'n energie weergevonden, gaat stevig door
maar laat wel ruimte voor de dribbelende bassolo van Davide
Petrocca. Een terecht applaus volgt vanuit de zaal, want laat ons
vooral niet vergeten dat het hier om een live registratie gaat ,
deels vanuit het Jazz Station en deels vanuit de Borgerhoutse
Rataplan, tof zaaltje trouwens, en bovendien één der voorkeurplekken
van Peer. 'I know you know' en stemmig gaat Ewout verder op de
elektrische piano. Puur verwennerij is het met bijna allemaal mooie
songs op deze CD, al gaan d'er sommigen het geheel gauw wat té
intimistisch vinden, vrees ik. Peer gaat hier echter weer heel
helder en de Fendertonen van Ewout sluiten zich daar perfect op aan.
Yves zalft en streelt de cimbalen zodat ook langs die kant het
geheel zich zacht bruisend vindt als een helder kabbelend
mineraalwatertje met Champagne-ambities. Een mooie, intimistische
ballade is het wel ...' 'Hymn' van Ewout komt daarna wat
plechtstatig en aangestreken aanzetten, opent door een
cimbalenwaaier het gordijn voor Peer, die het combo even in harmonie
samen houdt,... heel even dan maar want wat later volgt een korte
drumsolo waarna het nummer wat mij betreft wat gauw naar het einde
doorgaat...en dat einde vindt even later een beetje verder al z'n
finale besluit in 'Slow Beauty', een compositie van de hand van Yves
Peeters. Dat is ook weer zo'n poëtisch verhaaltje, een versje temeer
uit deze 'Cycles', als het ware een muzikale dichtbundel waar je
moet voor gaan zitten. Een doek ook waar met fijne penseelstrepen
ieder zijn veegje heeft bijgeborsteld tot een pastelkleurig
miniatuurtje. Miniatuurtje, jawel want daar mocht en kon best nog
een nummer bij. Dré Pallemaerts heeft het echter zó, puur als het
ware, op schijf gezet, zonder bijkomende tierlantijntjes. Dat maakt
het tot een mooi werkstukje, mogelijks voor sommigen zal het
allemaal wel wat té ingetogen klinken, maar evenzeer is dit een
fijne schijf van een hecht combo met intussen toch al 3 CD's op het
actief al is dit wel de eerste onder de nieuwe groepsnaam (tot grote
tevredenheid trouwens van Ewout die dat 'Jazzisfaction' toch al zo
geen goeie groepsnaam vond)...
Winus
|
|||