Ronnie Lynn Patterson : 'Music' |
|||
Voor wie een mooi stukje
pianojazz weet te waarderen verscheen er onlangs de wel erg
schitterende CD 'Music'van de obscure Amerikaanse pianist/zanger
Ronnie Lynn Patterson, ooit drummer in bands in o.m.Canada, maar als
autodidact omgeswitcht naar piano, onder andere uit bewondering voor
zijn goeroes McCoy Tyner en Keith Jarrett. Na wat reizen doorheen de
wereld besluit hij in 1991 om zich in Frankrijk te vestigen en is
intussen met 'Music' aan z'n vijfde werkstuk toe. Nu uit op het
nieuwe 'Outnote Records' Jazzlabel, stukje van het bedrijf Outhere
dat eerder ook al prestigieuze klassieke labels als AEon, Alpha,
Fuga Libera o.a onder beheer had. Om de paar jaar komt Ronnie na een
lange stilte wel weer met iets nieuws aan draven en na de vorige
'Freedom Fighters', alweer uit 2008, heet het nu eenvoudig 'Music',
een selectie songs, niet allen uit de rijke jazzgeschiedenis
gegrepen maar evengoed uit het Great American songbook. Hij laat
zich hierbij niet door de minsten begeleiden want de Franse rhythm
tandem wordt bereden door de succesvolle tweelingbroers Francois en
Louis Moutin, die eerder ook al zowat met alle groten samenwerkten
en vooral ook met pianist componisten Jean-Michel Pilc en Martial
Solal. We krijgen dus een klassiek piano trio maar dan wel één van
een hartverheffende schoonheid, excuseer me voor mijn
enthousiasme...'Lazy Bird' van John Coltrane, nog één van Ronnie's
helden, mag de CD sprankelend inluiden en zo komen we terecht in een
wervelend samenspel van piano, bas en drums dat , weliswaar in een
trager tempo met 'Moon and Sand' mag aansluiten, een stuk van Alec
Wilder, de populaire songwriter, bekend van zijn samenwerking met
o.a. Frank Sinatra. Luister en geniet ook van de soli van Francois
Moutin aan de bas, méér dan een begeleider. En natuurlijk mag ook
een Monk song hier niet ontbreken en Ronnie Lynn brengt 'Evidence'
met veel bravoure, met meer franje dan Monk dat zou doen én onder
een luid extatisch meeneuriën dat de stukken steeds begeleidt. Meer
tijd wordt er dan uitgetrokken voor 'All Blues', de 'cool' van
Miles, waar Ronnie de aanzet geeft maar Francois met het mooie thema
komt aandragen. Waar de bassist mee wat accenten legt,erg zangerig
bijtijds, omringt drummer Louis Moutin met zalvend drum en
cymbalenwerk. Ronnie treedt daarbij braafjes naar de achtergrond,
met ontzag voor zijn grootse medemusici. Ja, het zal wel erg stil
wezen in de zaal... In 'Blues Connotation' van alweer een grote,
Ornette Coleman, krijg je weer die mooie bas en drums combi in een
grilliger, of is het 'gulziger' stuk met naast een schitterende
Ronnie Lynn, dus de zeer geïnspireerde broertjes Moutin. Een vol-en
évenwaardig trio, dat mag intussen wel duidelijk zijn ! 'It's easy
to remember' van Broadwaycomponisten Rodgers en Hart is dan weer een
buitenbeentje daarna maar heeft genoeg jazz in zich om méer dan
genietelijk te zijn en ' Summer Night' van hitschrijver Harry Warren
uit vorige eeuw schurkt zich daar lekker tegenaan. Jawel, salonjazz
maar dan op hoog niveau en, onderweg naar het einde toe de populaire
melodie zelfs van zich afschuddend...Met het nachtelijk zachte
regenbuitje van 'Blue in green' van Miles en diens lievelingspianist
Bill Evans valt het doek, pianist en drums nog fris natintelend, de
bas lui en loom.
Winus
|
|||