|
|
|
JJ Sharp : Vocals / Harmonica / Piano
Kees Dusink : Lead & Slideguitar
Randy Pears : Rhythm guitar
Patrick “Sideburn” Obrist : Bass
Marcel Bakker : Drums
Na de vorige 'Email from
heaven', die hier erg goed ontvangen werd, ligt de lat al aardig
hoog voor deze jongens. De voorliefde en betrokkenheid met de blues
werd reeds breed en aardig geëtaleerd op vorige CD's, wat voegt
nieuweling 'Key to your Heart' daar nu aan toe? Als we de bezetting
checken, vinden we haast iedereen op de vertrouwde plaats terug.
Ritmegitarist Jörgen Schuurman ruimde paats voor nieuweling Randy
Pears, maar verder bleef alles gelukkig bij het degelijke ouwe: de
ritmesectie met Marcel Bakker aan de drums en Patrick 'Sideburn'
Obrist aan de bass, en dan de succestandem, zeker waar het
songschrijven betreft, Kees Dusink aan de slide en de leadguitar, en
zanger/harmonicist J.J. Sharp aan de forse vocals en bijwijlen hier
zelfs aan de (boogie) piano. Zelfs opener 'Can you hear me howlin',
zit in het bekende straatje, is meteen een invlieger, geen wilde
meestamper maar heeft wel 'ballen' en da's belangrijk want op deze
uitdrukking kom ik straks nog terug. 'Love That Burns' van Peter
Green, meteen de eerste van slechts twee covers komt daar wat
ongemakkelijk achteraan schuifelen, die slowblues mocht voor mij nog
wat langer wachten. JJ aan de ritmische pianobegeleiding en de
gitaar van Randy Pears aankabbelend als de golfjes aan het strand ,
terwijl Kees fingerpickend soleert, heel relaxed allemaal, geschikt
voor een zomers terras maar ik zou het niet zo direct op track 2
gezet hebben.'Let's Talk about it' gaat dan wel terug wat 'en
vitesse',maar blijft wel in een soft swing tempo, is 12 BBband de
wilde haren kwijt? is de vraag die hier meteen rijst... Ook nog even
vermelden dat het geluid van de cymbalen ook ergens niet goed zit,
mogeljks wat te ver naar voren gemixed?.... klinkt bijtijds storend,
vooral zo met de hoofdtelefoon op, of heeft het nét daarmee te
maken?...
Bij 'I'm losing you' begint de programmatie mij dan te dagen : men
heeft voor de samenstelling van deze CD gekozen voor afwisselend up
en dan weer lower tempo. Zo gaat deze mooie blues' weer slowwaarts
en het is een mooie song hoor, alleen laat het me wat op m'n
honger... het is teveel 'schelpjes kijken' en de gitaar van Kees
klinkt ook al niet als vanouds...Op 'Talk of the Town' begint dat
geplengel- sorry for that- me in den beginne zelfs behoorlijk te
irriteren maar je moet het nogmaals draaien, het is een sterk
nummer, heeft een goeie beat en een pompende drive, ik heb het toch
gezegd dat deze jongens songs kunnen schrijven ! 'Key to your Heart'
daarna is een solowritten song van Jan Scherpenzeel , een slowtrack
en hierbij heb ik weer eenzelfde bedenking: vanwaar steeds die Mark
Knopfler, Dire Straits benadering? Waar blijft de schrijende
bluesgitaar en de voormalige viriele 12BBB band benadering?
Ergens tussenin krijgen we nog een referentie naar Fleetwood Mac en
die zijn d'er wel meer, het zijn maar wat gitaarlicks hoor maar
toch, een mens (her)kent zijn klassiekers... Hoog tijd dan voor wat
partygevoel en 'Saturday Night' hééft het weer, brengt de beentjes
los en zó moet het ook 'if you're really having a ball' ! J.J werpt
zich daarbij zowel op de boogiepiano als op de bluesharp, lekker zo
! Maar zoals het hier nu eenmaal volgens de samenstellers moet gaan,
krijgen we daar zo direct geen passende aansluiter achter aan, al
houdt 'Marian' je wel op de dansvloer met die grote stappen quick
slow. Ook weer mooi maar toch ook wat braafjes, deze ode aan de
blues. Nog zo'n ode is de outing 'I ain't Born in Chicago', een
dikke acht minuten te slappe kost en, viel het ding niet ter plekke
dood, je zou het afgemaakt hebben...Misschien klinkt dit wat
oneerbiedig maar mag ik wel eerlijk wezen? Ik vind dit dit écht
vééls te zwak ...Afsluiter,'Big Legged Woman', cover, en ook al te
vinden op de eerder besproken 'Sweet Devil CD' van King Mo, kon dáár
niet echt bekoren wegens te poppy, maar hier krijgen we dan wél de
betere versie die bovendien naar je dansspieren grijpt. En zo
eindigen we toch nog met een positieve noot in een eerder wat
verdeeld verslag en komen we terug op het 'ballen' verhaal van
daarstraks. We besluiten dan ook als volgt : Helemaal geen slechte
CD want doorgaans sterke songs door een band die het eerder wel
bewezen heeft maar nu, wat mij betreft, dringend toe is aan een kuur
met blauwe pilletjes. Geef mij maar 12BB Band ouwe stijl. Immers,
hier, op deze 'Key to your Heart' ontbreekt het Twelve Bar Blues
Band vooral aan power en zeg maar.. BALLEN !
Winus
|