|
|
|
Electric Bass, Vocals – Nicolas Thys
Guitar, Baritone Guitar – Frederik Leroux
Lap Steel Guitar – Geert Hellings (tracks: 1, 4, 5, 9, 10)
Tenor Saxophone, Vocals – Nicolas Kummert
drums,percussion - Yves Peeters
'… A man wanders out of the desert not knowing who he is. His
brother finds him, and helps to pull his memory back of the life he
led before he walked out on his wife and son four years before… .
Tot zover zeer summier de synopsis van ‘Paris, Texas’, de road movie
van Wim Wenders uit 1984. Harry Dean Stanton speelt er de rol van
zijn leven en de soundtrack van Ry Cooder (http://www.youtube.com/watch?v=Fbr3MDI1QLc)
zal voor eeuwig in ons geheugen gegrift blijven.
Maar hoe goed en hoe beklijvend die sound track ook mag zijn, hij is
perfect in te ruilen voor de ‘Sound Tracks’ van de Yves Peeters
Group. Die moeiteloos dezelfde sfeer oproepen, en door inventievere
composities en betere musici zelfs zonder prentjes zorgen voor
(day)dream calls…
Opener en afsluiter (epilogue) ‘New Mexico’ van Nic Thys bepaalt
meteen de sfeer en de toon van de Sound Tracks. Als je ze
oppervlakkig beluistert lijken ze goedkoop romantisch maar ze zijn
in wezen stuk voor stuk fijne en subtiele composities.
‘Moeniworrienie’ (Zuid Afrikaans voor ‘trek het je niet aan’?) van
Yves zelf grijpt voor een eerste keer naar de keel. Gitaar en
tenorsax improviseren rondom het thema dankzij de strikte regie en
sturing van zowel de drummer (of is het percussionist?) als de
intense baslijn van Nic. Frederic Leroux bewijst nog maar eens dat
Philip Catherine niet het enige uitzonderlijke Jazz-Gitaar talent is
in ons landje en Nicolas Kummert demonstreert zijn uitzonderlijke
frasering in combinatie met stemgeluiden. Voor wie hem nog niet
bezig zag, een absolute aanrader. Het betreft een uitzonderlijke
techniek en vooral: het is nooit overdone. Nicolas gebruikt zijn
kunstje enkel als het aansluit en past bij het thema. Je weet niet
wat je ziet. En hoort.
‘Billy Pilgrim’ van Frederic Leroux en Jacob Ampe heeft een bijna
klassieke popsong opener, vettige gitaarsolo incluis. Drums en
tenorsax geven wat lucht en Nics’ elektrische bass stuwt headbangend
verder. Clichés genoeg en toch een gevoelig rockjazz nummer met een
fijn thema dat kleeft.
‘Lifeline’ sluit naadloos aan bij de andere Thys-nummers en vormt de
aanloop naar het absolute hoogtepunt van deze plaat ‘Petit Simon
Millionnaire’. Nu al een legendarisch nummer dat neuriënd inzet met
Kummert en Thys die meteen het thema aangeven. Drums en gitaar
vullen geleidelijk aan en het nummer groeit uit tot een gewaagd en
geslaagd vocaal en instrumentaal geheel. Kummert zingt-blaast-kreunt
het geheel naar een korte maar intense catharsis. Nadien gaat het in
omgekeerde richting weer geleidelijk aan naar waar het nummer begon.
Zo mooi en zo ontzettend origineel hebben we ze nog niet veel gehad.
Even bekomen dan met ‘Slow Beauty’, ‘Ritual’ en ‘After Life’. Trage
romantische nummers van de hand van Yves Peeters. Ritmesectie die op
zijn Afrikaans aangeeft en bewaakt, weer Kummert die zijn gang mag
(kan) gaan, weer dat samenspel met de gitaar van Frederik Leroux.
Niet vies van wat elektronisch effect maar nooit erover, altijd
gevat en weer helemaal in de road movie sfeer.
Gi Leoni
|