|
|
|
Arne Van Coillie: piano
Andy Declerck:
tenor & soprano
sax
Flor Van Leugenhaeghe: double bass
Luc Vanden Bosch: drums
Om die intrigerende
albumtitel te doorgronden moet je eerst effe door de liner notes
gaan in het uitstekende bijblad van de CD. Dan verneem je dat de 15
jarige jongen die Arne eens was niet zo viel voor Madonna of The
Cure, zoals z'n leeftijdsgenoten, maar dat-ie het vooral had voor
the Duke, Monk en Mingus, niet zo voor de hand liggend op die
leeftijd. Dat maakte hém tot de hipste, vond ie zelf, al stond hij
wel alleen toen, met dat idee... Arne, met eerder een klassieke
piano opleiding, had in die tijd geen echte jazzmentor en zocht het
zelf dan maar uit. Dat zulks (weliswaar na latere opleiding aan het
Lemmens) zich uiteindelijk vertaalt nu naar een heel aardige eerste
CD betekent dat je je mag verwachten aan een warm muziekliefhebber
en dat hoor je ook aan deze plaat. Potten worden er echter niet op
gebroken, geen nieuwe paden worden er betreden maar waarom zou de
weg van klassieke jazz in een postboptraditie niet goed genoeg zijn
? Arne versmelt z'n vertrouwde trio waar ie al 10 jaar mee samen is
tot een 'unit' want een quartet, da's toch meer de som van 4
eenheden daar waar 1 eenheid van 4 zoveel hechter is ? Dat eerder
trio bestond al uit Flor Van Leughenhaeghe, bassist die ons vooral
bekend is van z'n samenwerking met Jan Muës, én van Luc Vanden
Bosch, drummer en ook al Jan Muës gelinkt maar ook aan nog zoveel
meer en da's iemand die'k graag op hetzelfde hoge niveau plaats als
Tony Gyselinck, één van m'n favoriete drummers... Daar voegt zich nu
dan saxofonist Andy Declerck bij en da's ook al een naam die meer en
meer valt,'t is een man die de laatste tijd meer in the spotlights
komt te staan, een carrièrebouwer. Een viermanschap is dit met
duidelijke kwaliteiten in 1 Unit, dat klinkt veelbelovend, al is het
tenslotte Arne zelf nog die het, wat ons betreft, nog moet bewijzen.
Hij is voor ons de enige onbekende eend in de bijt, maar dat zou nu
gauw kunnen gaan veranderen...
Die unit klinkt meteen wél gesmeerd met titelsong 'de Hipste' waar
het samenspel meteen de 'click' bevestigt tussen deze mannen. Smooth
jazz van een fijn combo waar ieder ruim z'n zegje krijgt, mooie
compositie ook meteen, want het grote deel van de songs op deze
schijf zijn composities van Arne. 'Vertical composition with Blues
and White', is er één voor na't ontbijt, als de rush naar de
werkplek begint, absoluut met een Monk feel en hier krigt ieder mooi
z'n eigen soloplekje. Later vervolgen we met meer van dát maar Arne
heeft voor ons nu eerst de mooie ballade 'Seen the Light' voorzien,
een eerste rustpauze die meteen wel een goeie 9' uitloopt. Niet dat
het stoort hoor, de soli kunnen boeien en de ritmesectie loopt mooi
mee, drums en cimbalen tekenen mooie kantlijntjes en de bassolo van
Flor voelt goed, mooi zo ! 'Silverfish' swingt daar voor de
verandering achteraan, uptempo voortstappend, in een Horace Silver
mood, ja, zo hebben we het ook graag want...
... met 'A Ballad in Between' krijgen we exact wat de titel zegt,
een ballade, echter van het salon type nu, met vork op de snaredrum,
mooi voor de liefhebbers van zulke zoetigheid maar echter té glad
wat mij betreft...'All of You', van Cole Porter zet daar passend een
gans ongevaarlijk salondansje achteraan , maar toch !...hier wel je
aandacht voor de mooie pianosolo die tot op de puntjes van de tenen
gaat...
Voor mij echter toch liever 'Too much' dan, wat gevaarlijk bassend
aanslaat en je vingerknippend verder brengt, de blazerskwaliteiten
van Andy Declerck staan bij deze als de spreekwoordelijke paal boven
water en de vingervlugge pianosolo van Arne sluit mooi aan bij diens
solo...abrupt einde en applaus....In kontrast daarachter start
'Fleeting' , eerst balladegewijs, daarna ontwikkelend als een walsje
dat op kousevoetjes wordt gedanst, schoon in onschuld...de
sopraansax bevestigt...'Upper Manhattan Medical Group' van Billy
Strayhorn is dan naar het einde toe een tweede en laatste cover,
vriendelijk en vrolijk voortboppend, beschaafd weer ruimte latend
aan de soli, het geheel ritselend van Luc's zalvende cimbaaltjes en
drumdingetjes...
Finaal gaan Arne en Andy dan beiden in 'Favourite Saints'aan de
start, inderdaad een eerder nogal hilarisch gegeven, om very up
tempo deze eerste CD te beëindigen met een knipoog naar Parker
toe...
'De Hipste' van de Arne Van Coillie Unit laat je dus wel een beetje
in tweestrijd achter...héél toegankelijk is die met genoeg karakter
en vakmanschap om dit onder de noemer 'kwaliteit' te klasseren maar
gelijk is het ook wat té gladjes om weerbaar te zijn en stand te
kunnen houden in het 'nieuwe Belgische' of bij uitbreiding 'nieuwe
Internationale' jazzlandschap met al z'n grilligheden, maar voor
velen kan dit mogelijks ook net daarom de sterkste troef wezen ...
Alleszins een aardige melodische schijf en écht iets om voor de
eindejaarsdagen kadoo te geven of te krijgen !
Winus
|