|
|
|
Chad McCullough - trumpet/flugelhorn
Bram Weijters - piano
Chuck Deardorf - bass
John Bishop - drums
« Dat kan niet anders dan
mooi zijn, » zei een vrouw toen Bram Weijters er in de Appeltuin aan
herinnerde dat aan de kassa de CD te koop was voor 15 luttele
euro’s. Hij had het woord genomen o.m. om het laatste nummer van de
eerste set aan te kondigen, maar niet minder om de organisator, het
opgedaagde publiek en Lionel Beuvens te bedanken. Lionel viel in
voor John Bishop die met griep in Antwerpen zat en de topdrummer
droeg meer dan zijn steentje bij aan het speelplezier en de
kwaliteit van de muziek. En ja, de CD is mooi.
De CD klinkt meermaals als een soundtrack bij een verhaal met een
grote Amerikaanse inslag. Weloverdachte schetsen worden uitgewisseld
en aangevuld tot hele mooie tekeningen. Deze nieuwe uitgave van De
WERF laat zich associëren met de lyrische kwaliteiten die je bij
Bert Joris en BJO ook vindt. Het blijft wel een kwartetformule, met
zijn vieren weven ze een volle sound. Muziek die bij trage stukken
bezwangerd vol aandoet, uitdeinend in onverholen logische gevolgen.
Je kan zeggen dat het allemaal netjes blijft, het kan je
desalniettemin meeslepen.Op de CD nemen Weijters en McCullough de
tijd om er in te vliegen. Na een boeiende opener waarin de pianist
zonder gevaarlijk te doen de song toch verder vooruitduwt dan je zou
verwachten zakt het tempo. In 'Free As Poetry' vindt de lyriek weer
de vleugels om snellere bewegingen te maken, waarna het tempo weer
zakt in 'Another Dark Ballad'. Met 'Restless', 'Speeding' en 'Late
Night, Long Drive' krijgen we dan de snelheid, de spanning en een
ontknoping zoals die perfect passen bij de soundtrack van een
Amerikaans avontuur van Bram Weijters. Of ‘t voor hem ook zwaar
gevoeld heeft als speelde hij mee in een film toen dit kwartet hun
opnames maakte – toegegeven, ik had ’t hem moeten vragen in Leuven.
|