|
|
|
Ig Henneman altviool en alle composities; Ab Baars tenorsaxofoon,
klarinet, shakuhachi; Alex Dörner trompet; Lori Freedman
basklarinet, klarinet; Wilbert de Joode contrabas; Marilyn Lerner
piano
Ergens voorbij de werelden van jazz en klassieke muziek kun je die
vinden van Ig Henneman. In 1985 besliste zij om haar volstrekt eigen
weg in te slaan als componerend en improviserend muzikante en de
popmuziek vaarwel te zeggen. Eind 2010 vierde zij zowel haar 65ste
verjaardag als 25 jaar van eigen projecten met de 5 CD’s rijke
verzamelbox Collected plus een tournee met o.a. trompettovenaar Axel
Dörner in een sextet. Deze zomer pakt Stichting Wig uit met de CD
die dat sextet opnam in december 2010.
Zoals een kappertjesstruik draagt deze CD vruchten die als capriolen
én als delicate lekkernij aandoen. Cdbaby catalogeert dit als
avantgarde free impro en voegt er gelukkig ook de liner notes aan
toe van Brian Morton. In de tien stukken op deze CD kom je immers
raakvlakken tegen met jazz en klassieke muziek, maar vooral getuigt
de CD van ontmoetingen tussen zes muzikanten en nog meer
instrumenten die in gelijkende en van elkaar wegdansende bewegingen
oude tradities eren en (ver)nieuwe(nde) richtingen inslaan. Met oude
blaas- en snaarinstrumenten plus piano creëren de zes inventieve
leden ahw nieuwe hotjazz waarbij filmpjes zouden passen die oude
collagetechnieken in een gedigitaliseerde omgeving doen bewegen en
dansen. De CD begint uiterst levendig met 'Moot' dat meteen het
ingenieuze karakter onderstreept van dit sextet alsook verwijst naar
kinderlijk speelse lijntjes. Hoe doelgericht het samenspel ook is,
net zo goed zijn er schijnbaar weinig doordachte, sterk doorleefde
kronkels en kronkeltjes. Met de openingstrack wordt een statement
gemaakt en de volgende composities/stukken diepen zaken verder uit.
De viola van Henneman neemt een centrale rol in terwijl zij
allesbehalve schreeuwerig dominant wil zijn. Met kunde en
meesterschap zet zij met de collegamuzikanten schetsen in beweging
die zij samen bezielen en uitwerken tot fijne eigenzinnige
meesterwerkjes. Zoals bij een orkest verschuift de inbreng van de
verschillende instrumenten, maar wordt een gemeenschappelijk doel
bereikt.
Het kan wat wennen zijn aan deze muziek/kunstvorm, maar meerdere
luisterbeurten helpen alleen maar om het genot te doen toenemen bij
zoveel moois. Hoor klarinetten, trompet en tenorsax vervlogen tijden
oproepen en terug- en ver vooruitblazen, uitmonden in nieuwe
structuren, vrije muziek, alles onder impuls van Ig en haar viola !
Geniet zonder drums, maar met bas en piano van nieuwe heerlijkheden,
ja, stel u open, laat u meevoeren als was u zelf een zaadje of een
blad dat door wonderlijke windvlagen en zuchtjes,
luchtverplaatsingen allerhande naar onwaarschijnlijke hoeken,
kanten, fijne en grofkorrellige beelden wordt gebracht. Onvermoede
invalshoeken en sensaties worden uw deel .
Danny De Bock
|