|
|
|
Olivier Régin: vocals
Renaud de Lacvivier: keys
Pierre-Yves Le Jeune: bass
Arnaud Girard : drums
guest: Sébastien Jarrousse: sopranosaxophone
Eens temeer een ontdekking,
blijkt dit modern ensemble rond vocalist Olivier Régin. Gezongen
jazz, ja, maar niet in 'a crooner way' zoals dat vaak nogal durft te
lopen en wanneer je verwijst naar voorbeelden als Kurt Elling of
Mark Murphy. Veeleer brengt Lifescape hier piano georiënteerde jazz
met vocalen maar de groep is duidelijk méér dan de begeleidingsband
rond een zanger. Individueel sterke musici zijn het die allen het
beeld van Lifescape inkleuren en ja, mij ligt het resultaat wel. De
elf titels van deze schijf heten dan wel eigen composities te zijn
met weliswaar hoesverwijzingen naar Lou Reed ('On the wild
sidewalk'), The Doors ('Light my Fire') of Chick Corea (geen titel
genoemd, maar 'Niobe' refereert heel duidelijk naar 'Spain') maar
d'er is er nog eentje tussen verder heel aardig, eigen werk en dat
is het mooie 'Not over you', heel breekbaar gezongen, gevoelig
aangebast en geborsteld aan een zalig, rustig tempo maar toch ook
duidelijk een herwerking van 'Sympathy' van Steve Rowland & the
Family Dog (uit 1970 weeral...) Dat mocht toch ook vermeld worden,
dachten wij maar het is wél een heerlijk nummer zo, in deze
Lifescape versie. Componeren en arrangeren ligt Olivier en de zijnen
anders wel want zo gaan die 'covers' toch wel een heel eigen leven
leiden. En eigenlijk gaat het hier maar over énkele covers want
'Niobe' start dan wel met de duidelijke 'Spain' melodie maar gaat
verder wel een heel eigen pad op met een Oosterse feel en dito
percussie, is gezongen in wat waarschijnlijk het Nouchi zou kunnen
zijn, een populair Frans dialect uit Côte d'Ivoire alwaar Olivier al
als kind al fluit studeerde aan het Conservatorium van Abidjan. Een
buitenbeentje is het op deze schijf die verder in voortreffelijk
Engels wordt gezongen, iets wat niet vanzelfsprekend is voor de
Fransen maar Olivier is dan wel meer een wereldburger ook die o.a.
studeerde te Londen...
Ook het heel sensuele eigen arrangement van Lou Reed's 'On the wild
side' mag er wezen en de invullingen van de ritmesectie zijn daarbij
erg mooi. Renaud de Lacvivier geeft er door de Fender solo nog wat
extra kinky feel aan maar vooral het scatten van het 'coloured girls
loopje' door Renaud is onverwacht sterk. De derde cover dan, zo je
wil, is het overbekende 'Light my Fire' van The Doors dat door
Pierre-Yves Le Jeune een mooie baslijn meekrijgt alvorens de piano
'explodeert', het tempo voor even losbreekt, om dan vingerknippend
en scattend terug op de pootjes terecht te komen. Nu, dat vind ik
buitengewoon zie, als je met zulke eigen versies, wereldbekende
deunen nieuw leven inblaast ! Daar staat natuurlijk ook fijn eigen
werk tegenover met niet in het minst het van een rake tekst
voorziene titelnummer 'Therapy', een imaginair nummer dat een
perfecte illustratie van 'One flew over the cuckoo's nest' zou
kunnen geweest zijn. De sopraansax van guest Sébastien Jarrousse
maakt het totaalbeeld extra jazzy en absoluut luchtiger want de
aangestreken cello en dramatische piano maakten het anders wat
'zwaar'. Erg lichtvoetig is dan weer het walsje 'Secret Little
Sin',een luisternummer met niet enkel het fragiele masculine zingen
van Oliver maar ook het dartele,vlinderige pianospel van Renaud met
daarond de aangestreken bas van Pierre-Yves en weer (voor een
laatste keer) de sopraansax van Sébastien Jarrousse maken het een
bezinningsmoment waard. Persoonlijk vind ik echter 'Heaven is within
reach' beter, muzikaal weer rijk met gevoelige bassen en cymbaaltjes
.Gevoelig is anders ook het door liefdesverdriet verscheurde 'Not
over you', waar ook de bas in tranen zit. Olivier Régin heeft een
mooie geschoolde tenor en klinkt steeds mannelijk, ook als d'ie hoog
gaat. Meer liefdesperikelen in het (Why have you left for) 'Norway',
mét koortje en 'Confession' waar Olivier heel sterk met woorden
scat. De muzikale invulling door het combo maakt dit 'Norway'
absoluut tot één van de beste nummers van de CD. Blijft er nog het
meer uptempo, wat waanzinnige 'Nothing to You' waarvoor therapie wel
aangewezen lijkt en dit alweer met sterke vocale uitspattingen van
Olivier. Heel erg jazz, dat ook wel, maar dat vind je in al die
andere nummers ook ontegensprekelijk terug.' The Farewell Song'
heeft dat in mindere mate, mag de CD wat dramatisch afsluiten, wat
ingeluid wordt door de aangestreken bass van Pierre-Yves Le Jeune en
verkennende piano van Renaud De Lacvivier om dan uit te sterven in
dreigende aangestreken bas, de liefdesverzuchtingen van Olivier, de
oorlogstroms van Arnaud Girard en een finale E.S.T. waardig, kreten
uitdeinend in elektronica en wegstervende pianonoten ... Zoals
eerder gezegd, voor mij een ontdekking en misschien voor U ook wel
het ontdekken waard? Voor als je eens wat anders wil dat toch in de
jazzsfeer zit zou ik zeggen : uitproberen maar !
Winus
|