|
|
|
Raphaël Imbert (ts, as, ss), Stéphan Caracci (vibraphone), Joe
Martin (bass), Gerald Cleaver (drums)
Met een motor als Gerald Cleaver op het
podium kon Raphaël Imbert met veel vuur zijn gang gaan die avond
'live au Tracteur'. De drummer en de troms ademden plechtstatigheid
om met 'Shared Temples' in te zetten. De zangerige aanbidding van
Imbert op sax werd scherp en hevig. Cleaver verzoende devotie met
heftige emoties en een flinke dosis verbetenheid. Zonder verpozen
stuwden Imbert en Cleaver 'Ecosystem of citybirds' uptempo vooruit,
in een ode aan Charlie Parker en andere groten…
Als Imbert en Cleaver samen hard gaan is het genieten, in dit
Ecosystem rond een mooi thema. De rietblazer en de man van het
slagwerk inspireren elkaar. Imbert met felle sax wendbaar draaiend
zo’n beetje als Jon Irabagon met Barry Altschul op 'Foxy' en Cleaver
krachtig met stuwende ritmes zorgen ervoor dat het hard knettert
terwijl het swingt. Het blijft swingen als de vibrafonist mag
soleren, maar dan laait het vuur toch even minder hoog op. De
clevere Cleaver ontwikkelt dan een boeiende lijn naast die van
Caracci. En er is nog het mooie thema.
Joe Martin en zijn basspel vallen pas op vanaf nummer drie, op het
innemende 'Po Boy' waarbij de vibes ons wel meenemen. Voor een traag
nummer, voor een rustgevend nummer, vertederend, maar neem dit met
een korrel zout. Je zou er vertakkingen op Dixilieland en
aanverwanten in kunnen horen, geënt op op een wals culminerend in
een krachtig slot.
Volgen nog 'Omax at Lomax' en 'Jamin’ with Jamin' - vijf nummers
maken deze CD uit, waarvan vier langer dan tien minuten. 'Omax at
Lomax' verwijst zoals de naam doet vermoeden naar de opnamen door
Alan Lomax. Daarop speelt Imbert met geluiden voordat ze samen een
melancholische toon aanslaan. Het verhaal gaat verschillende kanten
uit. De muzikanten improviseren een huwelijk tussen avantgardistisch
vrij spel en traditionele ritmes.
Op 'Jamin’ with Jamin' blaast Imbert de zaak weer harder aan en
ontwikkelen de vier muzikanten opnieuw de opzwepende, meeslepende
kracht zoals eerder in het optreden. Terwijl in 'Ecosystem' de bas
niet opviel, komt die hier heel goed tot zijn recht. In 'Omax at
Lomax' kreeg Martin de ruimte voor een fijne solo, op 'Jamin’ with
Jamin' neemt Cleaver de gelegenheid te baat om ons met een
meeslepend slot in te palmen…
Ja, die avond 'live au Tracteur' kon deze band heerlijk loos gaan
met een geweldige Cleaver en geïnspireerde Imbert.
Danny De Bock
|