|
|
|
Tom Van Dyck, sax
Ewout Pierreux, keys
Mark Haanstra,bas
Herman Pardon, drums
Zo zonder uitgebreide
blazerssectie zoals voorheen met 't-unit7' komt Tom Van Dyck ,
weliswaar dus wat anders , nu met een wel erg leuk bopkwartet dat
uit die t-unit7 gedistilleerd werd, naar buiten . Erg toegankelijk
is het allemaal en very jazzy bovendien, d'er zullen d'er veel zijn
die er hier vandaag de dag, in dit erg complexe jazzlandschap erg
blij gaan mee zijn ! Ikzelf alleszins al wel, al kan je misschien
het geheel wat verwijten van wat té braaf te zijn. Vergeet echter
deze laatste opmerking en draai deze schijf vrij van complexen want
genieten mag, kan en moet je hierbij doen !
Bijgestaan door dezelfde fijne ritmesectie van t-unit7, dus met
Herman Pardon op drums, Mark Haanstra aan de bas en Ewout Pierreux
aan piano leidt Tom ons weer door 10 composities waarvan 9 van eigen
hand weerom, je hebt er die het componeren in zich hebben, Tom is
erg talentvol, dat blijkt eens te meer...Wat te denken anders van
bvb. starter 'Unserious business' waar d'ie de altsax tot de zijne
maakt, alsof ie nooit een ander instrument had bespeeld... ('k dacht
dat ie eerder voor de bariton of de tenor koos...) Meeslepend
melodieus met genoeg ruimte voor improvisatie...Herman accentueert
gepast terwijl Mark daar doorheen danst, sterke start, voel je't ook
?
Even een smaakje van Ellington's 'Caravan' bij het beginnen van 'The
Power of Emptiness' maar dat ben je gauw kwijt met de dartele
ontwikkeling van het nummer. Ewout houdt zich voorlopig aan de
Fender Rhodes maar dat laat zich in deze stijl bijzonder goed smaken
!
'Go down clean'een romantische ballad doorspekt met veel dramatiek
?...Ewout ingetogen en doortastend aan de piano vertellend, Tom
stelt de vragen, is hier de onzekere partij en de instrumenten
vertalen dat meesterlijk om uiteindelijk zonder discussie te
eindigen (ach, vergeef me, ik ben een fantast...) Van Ewout krijgen
we dan 'Blow', een lekker bopnummer met een ferm doorstappende Mark
Haanstra aan de bas en een Tom Van Dyck, nu volledig losgegooid.
Ewout volgt op zijn beurt daarna , eerst wat beheerster aan de start
in de solo ( hier ook weer aan piano) om even later ook alle
registers open te zetten. Fijn veel cymbalenwerk daarbij van Herman
Pardon die bij deze wat ruimte krijgt voor zijn soli. 'Blow' ,
genoeg dynamiek om je publiek terug aandachtig te maken na de pauze
, stel ik me voor !
Track 5 is dan sommetjes maken met hier ook weer de opgemerkte
zangerige bass van Mark Haanstra die ook na de solo blijft
intrigeren.'Lee's waltz' noemt deze en da's er ééntje voor Lee
Konitz, die andere grote altsaxofonist...
En heb je de vingerknip intussen nog niet in je hand zitten dan
zorgt 'Bud, not weiser' daar wel voor en laat de Budweisser dan maar
voor wat-ie is, nl. het minder lekkere American beertje. Hier gaat
het wel over die andere 'Bud', nl. Bud Powell, groot Bebop-pianist
uit vorige eeuw en mooi gedaan weer van Tom met een heel percussief
arrangement voor de sax . Mooie melodie trouwens ook...
En eigenlijk volgt er nu dan pas de eerste rustpauze met 'Force
Majeure', ook wat een walsje, zo je wil, al ga ik het niet met jou
dansen...Nee, liever lekker op de stoel dan, genieten van de
poësie van Tom en Ewout, summier omkadert door de intimistische
ritmetandem van bas en drums, een 'cocktailmoment' is het, tijd om
es te 'nippen' nu...
' I wanna be bob' refereert naar de periode halverwege de jaren
negentig en dus naar Bob Brookmeyer waar Tom toen onder speelde bij
het Rotterdamse Conservatorium waar Bob toen de leiding over had.
Dit stuk is heel wat frivoler dan het vorige maar sluit gepast aan
en breekt de zaak hier gelukkig weer open want voor een
cocktailuurtje bedank ik toch maar liever.
'A dance to find balance' begint daarna speels en kinderlijk en
heeft twinkelende lichtjes in onschuldige oogjes .Lichtvoetig met
een Tom geduldig uitleggend en ja,vermelden we hier ook weer de
mooie bassolo van Mark en een Ewout Pierreux, zo sprankelend als het
lichtste bronwater , nu terug aan de Fender.
'Big Tree' waar deze CD mee afsluit is daarna wellicht de sterkste
compositie op deze fijne schijf die , jawel, dan wel erg
toegankelijk mag genoemd worden maar nooit komt te vervallen onder
de noemer 'easy listening'. Daar is deze 'Little man Big World' veel
te veel échte jazz voor met sterke improvisaties en heerlijk
musiceren van vier vaklui. Ik zou zeggen , smaak het zelf ook in het
tweede deel van de tournee die Tom wellicht ook in jou buurt brengt,
later dit najaar. Dat is wat alvast ík ook van plan ben ! Aanbevolen
straight jazz !
Winus
|